SSD/RAM Problem - Allt utrymme försviner [Allvarligt]

Permalänk
Medlem

SSD/RAM Problem - Allt utrymme försviner [Allvarligt]

Hej SWECLOCKERS!

Det är så att jag har en SSD på 60 GB där jag har mitt operativsystem och de allra viktigaste drivrutinerna installerade.

Alla spel/program ligger på en annan disk. Innan när jag inte att den blekaste aning om vad problemet var så körde jag diskrensning och CCleaner flera gåpnger utan resultat, så det slipper ni tipsa om

Problemet:
Jag har legat mellan 6 - 8 GB ledigt utrymme i ca 2 år på min SSD (har haft en annan SSD på 60 GB och den var lika full), datorn har fungerat bra osv. Men helt plötsligt för någon dag sedan så hade jag bara 1 GB kvar (och jag vet inte riktigt varför) och datorn började lagga/krascha hela tiden.

Jag märkte att det är två program som använder 99% av mitt RAM. Det är CCC.exe och sqlservr.exe. Detta gör på något sätt att utrymmet på min SSD minskar och tillslut blir den helt full och då kraschar datorn.

I skrivande stund fick jag restarta datorn för att den höll på att krascha, kunde knappt skriva eller kryssa ner chrome.

Etfer omstarten så var ju RAM-modulerna rensade och jag hade mina 8GB kvar. Om jag nu fortsätter att bara surfa runt på nätet kommer min SSD fyllas och datorn kommer tillslut krascha... :/

Under den här korta tiden som jag skriver den här tråden så ser jag att CCC.exe och sqlservr.exe tar upp allt mer och mer minne.

Vad är det här för problem och hur löser jag det?

Väldigt tacksam för svar!!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

CCC är ju CatalystControlCenter. Skulle starkt rekomendera att du avinstallerar allt som har med ATI och göra och sen gör en fräsh install. Kör även nån slags drivrutins rensar program såsom DriverSweeper för att bli av med alla filer som ligger kvar och skräpar. Sqlservr.exe står för Microsoft SQL Server Suite. Hittade efter en googling en artikel som beskriver problemet här här

Permalänk
Medlem

Jag har ominstallerat CCC.exe utan resultat (använde driver sweeper).

Datorn använder 2,5 GB RAM så fort jag startar datorn, sedan börjar det öka.
Såg också att CCC.exe hade ca 150 hårda fel/sek precis när jag startade datorn.

Efter någon minut ser det ut så här för mig:

En polare har 0 på allt, det är väl så det ska vara?

Det där med sqlservr.exe så är det ju 100% RAM den tar upp och inte CPU som den där artikeln handalr om, men det kanske fungerar ändå?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att utrymmet på din SSD krymper när ditt RAM blir fullt är antagligen för att din växlingsfil kräver mer utrymme, om du kör standard inställningar för växlingsfilen så kan denna kräva upp till 3ggr ditt RAM, så har du 8GB så kan växlingsfilen kräva upp till 24GB, har du 16GB så kan den gå upp till 48GB.

Att du får massa hard faults kan bero antingen på att ditt minne är korrupt eller för att det inte finns utrymme för data att skrivas in i RAM eftersom det är konstant fullt.

Använder du SQL server eller är det något du bara fått in? Är väl inte direkt det vanligaste man har på sin hemmadator vilket är anledningen till att jag frågar
Att SQL server tar upp mycket minne är inte särskilt förvånande då det älskar RAM.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Anledningen till att utrymmet på din SSD krymper när ditt RAM blir fullt är antagligen för att din växlingsfil kräver mer utrymme, om du kör standard inställningar för växlingsfilen så kan denna kräva upp till 3ggr ditt RAM, så har du 8GB så kan växlingsfilen kräva upp till 24GB, har du 16GB så kan den gå upp till 48GB.

Att du får massa hard faults kan bero antingen på att ditt minne är korrupt eller för att det inte finns utrymme för data att skrivas in i RAM eftersom det är konstant fullt.

Använder du SQL server eller är det något du bara fått in? Är väl inte direkt det vanligaste man har på sin hemmadator vilket är anledningen till att jag frågar
Att SQL server tar upp mycket minne är inte särskilt förvånande då det älskar RAM.

Jag håller ju på lite i både PHP/MySQL (xxamp) och C# (visual studio). Men jag vet inte varför den exe filen har startats, jag har inte gjort det i alla fall. Och jag har inte heller programmerat något på sista tiden.

Men även om den gillar minne så borde den väl inte ta upp 100% (8GB) när jag personligen inte använder den just då?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.