Fram till Cataclysm hade World of Warcraft förmodligen upplevt mindre nedgångar i subscribtions i slutet av varje expansion, även om Blizzard aldrig officiellt medgivit det. Situationen efter Cataclysm är unik. Blizzard har aldrig tidigare räknat förlorade subscribtions i miljoner. Vilket blir uppenbart i kvartalsrapporterna det senaste 1.5 året, där Blizzard tackvare lägre intäkter inte haft något annat val än att öppet redovisa nedgången för aktieägarna i Activision. Något som aldrig tidigare hänt.
Även om World of Warcraft fortfarande är överlägset störst, råder det inget tvivel om att spelet har sin storhetstid bakom sig, vilket siffrorna nedan tydligt visar:
December 2010: 12.2 miljoner
Mars 2011: 11.4 miljoner
November 2011: 10.3 miljoner
Augusti 2012: 9.1 miljoner
Även om Blizzard som företag fortfarande är mycket lönsamt, kan du vara övertygad om att investerarna och aktieägarna (Vivendi) är allt annat än nöjda över den nedåtgående trenden. Deras aktiekurs har fallit från knappt 24euro till 16euro under de senaste åren, och till följd av det letar Vivendi efter köpare för Activision/Blizzard.
World of warcraft är och förblir det största MMOG spelet i EU/NA säkerligen något år till, men att spelet "bara växer och växer" är långt i från korrekt.
Jag tycker vi får ta denna diskussion efter 25sept, då blir svaret klart och tydligt. (Jag är allt annat än WoW-fanboy så hoppas fan på att de tappar tronen som största MMO men tvivlar att de händer de närmsta åren).
Edit: Vi får inte bortse att stora delar av förlusten är pga släppet utav Diablo 3. Spelare som troligen kommer tillbaka till WoW.