Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Permalänk
Medlem

Jobbigt när man ska ta en full-backup...

Permalänk
Medlem

Fy fan..! Tänk vilka utgifter de har på lagring och framför allt BACKUP.

Permalänk
Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av Quna:

Det är min högst personliga åsikt om Facebook i helhet.

Vad är det som är så dåligt med exempelvis detta? http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hon-fick-40-000-teliakritik...

Sedan har jag aldrig haft tillgång till ett verktyg där det är så lätt och billigt att organisera aktiviteter samt hantera relationer med människor.

Nä handlar väl mest om att det blivit trendigt att hata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Vad är det som är så dåligt med exempelvis detta? http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hon-fick-40-000-teliakritik...

Sedan har jag aldrig haft tillgång till ett verktyg där det är så lätt och billigt att organisera aktiviteter samt hantera relationer med människor.

Nä handlar väl mest om att det blivit trendigt att hata.

Har du provat att träffa dina kontakter i verkligheten någon gång? Rekommenderas starkt.

Jag kan inte tala för vad alla andra har för inställning, men jag hatar inte Facebook. Mina åsikter är inte styrda av trender heller.

Det är själva verktyget i sig som jag inte riktigt kan se några fördelar med som skulle kunna få mig att använda det. Inget annat.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Quna:

Har du provat att träffa dina kontakter i verkligheten någon gång? Rekommenderas starkt.

Jag kan inte tala för vad alla andra har för inställning, men jag hatar inte Facebook. Mina åsikter är inte styrda av trender heller.

Det är själva verktyget i sig som jag inte riktigt kan se några fördelar med som skulle kunna få mig att använda det. Inget annat.

Aha den opåverkbara människan som inte kan lära sig.

Facebook och sociala medier är bara ytterligare ett steg för friare, enklare och effektivare kommunikation, som tidningen, brev, telefonen. Men visst klassar man dessa demokratiska självklarheter som onödiga så gör man ju det.

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Aha den opåverkbara människan som inte kan lära sig.

Facebook och sociala medier är bara ytterligare ett steg för friare, enklare och effektivare kommunikation, som tidningen, brev, telefonen. Men visst klassar man dessa demokratiska självklarheter som onödiga så gör man ju det.

När du skriver ett brev gör du det för att du vill något... Stor skillnad mot att gilla en"jag låg ute och sola idag" - status.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Skrivet av Nagel:

Ja men sen allt material som anmäls och raderas av facebook. Samt konton som försvinner, folk som rensar bort bilder och skit. Aja, tufft att hålla uppe med 500 Terabyte om dagen, det räcker ju inte med en disk eller vad som nu används, gissar på att allt körs i någon typ av raid också ju.

inget raderas, bara göms och finns kvar i minst 90 år på deras hårddiskar.
Allt kommer användas för att sortera ut oönskade individer när 4:e riket har vunnit nästa världskrig.

Permalänk

Alla gothbrudar blockade mig på facebook, så jag la ner skiten, wtf lixom , jag är ingen stalker ens .;)

Permalänk

jag ska fylla deras server!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Facebooks 900 miljoner användare skriver ju ett och annat, och ALLT lagras ju - för alltid. Chatter, statusar, bilder, ALLT!

Undrar också vad som händer när deras megakluster blir fullt? 100PB går ju åt rätt fort när man gör av med 500TB / dag..

ca 0,5MB per dag och användare i snitt om jag inte tänker helt fel? Jag undrar dock hur aktiv snittanvändaren är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Wuuw! Nästan gastronomiska siffror ju

Du menar astronomiska - såvida du inte syftar på att siffrorna skulle ha smak e.d.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

Alla gothbrudar blockade mig på facebook, så jag la ner skiten, wtf lixom , jag är ingen stalker ens .;)

Hmm... what?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

inget raderas, bara göms och finns kvar i minst 90 år på deras hårddiskar.
Allt kommer användas för att sortera ut oönskade individer när 4:e riket har vunnit nästa världskrig.

Vad skulle världen göra utan alla dessa skojiga konspirationsteorier? :D:D

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Aha den opåverkbara människan som inte kan lära sig.

Facebook och sociala medier är bara ytterligare ett steg för friare, enklare och effektivare kommunikation, som tidningen, brev, telefonen. Men visst klassar man dessa demokratiska självklarheter som onödiga så gör man ju det.

Tidningar är till för att informera alla om relevant information om vad som händer i staden/landet. Användarna på Facebook spammar om helt ointressanta saker som ingen har någon direkt nytta av. "Idag har jag badat. Det var jätte skönt!" (Notera den avsiktliga särskrivningen) Jag har väldigt svårt att förstå din jämförelse i största allmänhet faktiskt.

Man är inte så "fri" på Facebook som många verkar tro heller. Allting som skrivs och laddas upp där blir på något sätt granskat och sedan använt i reklamsyfte. Varför tror du att reklamen som visas för just dig varierar och kanske inte syns för någon av dina vänner? Ni får inte samma innehåll för att ni kanske har olika intressen. Du är en levande reklamtavla som de tjänar pengar på. Vad får du för det?

Facebook är inte helt gratis heller som de själva hävdar. Prova att skapa en grupp eller en sida med ett specifikt innehåll och försök få den att växa så mycket som möjligt. När du har fått en viss mängd människor som är medlemmar eller "gillar" den, kommer du att stöta på en begränsning som gör det omöjligt att få den att växa i antal medlemmar. Då måste du betala pengar för att kunna göra den större, och det är inte billigt heller.

Dessutom undrar jag vad du menar med "demokratiska självklarheter"?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Aldrig har så många skapat så mycket skit till så lite nytta.

Populärt att göra egna tolkningar på Winstons gamla citat??

Permalänk
Skrivet av Quna:

Dessutom undrar jag vad du menar med "demokratiska självklarheter"?

Den ena ytterligheten är diktatur där endast en människa har rätt att uttrycka sina åsikter. Då bör den motsatta ytterligheten vara att alla kan och har rätt att uttrycka sina åsikter. Detta senare har vi gått mot genom årtionden och är väl inte riktigt där ännu. För bara tio-tjugo år sedan var det betydligt svårare för människan att nå ut till alla, kanske på sin höjd kunde han skicka in en insändare till någon tidning som dels måste godkänna åsikten och dels kanske inte har tillräckligt med utrymme att trycka allas åsikter som skickats in. Sociala medier har ökat frihet och då främst möjligheten för "alla", oavsett samhällsklass, att uttrycka sina åsikter, samtidigt som budskapet har möjlighet att nå ut till "alla".

Skrivet av Quna:

Tidningar är till för att informera alla om relevant information om vad som händer i staden/landet. Användarna på Facebook spammar om helt ointressanta saker som ingen har någon direkt nytta av. "Idag har jag badat. Det var jätte skönt!" (Notera den avsiktliga särskrivningen) Jag har väldigt svårt att förstå din jämförelse i största allmänhet faktiskt.

Det är just detta som jag tycker är bra, man får själv välja vad man tycker är relevant information. Visst, om vi nu måste titta på facebook så sovrar den delvis åt en, men som jag tidigare sagt att vi går mot en ytterlighet som vi troligtvis vill åt; fri kommunikation. Vidare tycker jag fenomenet trolls är väldigt bra för demokratin eftersom de tränar oss på att själva värdera fakta och inte tro på allt vi läser.

Om vi tar ditt exempel, "Idag har jag badat. Det var jätte skönt!", vem är det som ska bestämma att detta är onödig information? Du? Reinfeldt? FRA? Här tycker jag att det är en själv som ska bestämma om informationen är relevant eller ej.

Skrivet av Quna:

Man är inte så "fri" på Facebook som många verkar tro heller. Allting som skrivs och laddas upp där blir på något sätt granskat och sedan använt i reklamsyfte. Varför tror du att reklamen som visas för just dig varierar och kanske inte syns för någon av dina vänner? Ni får inte samma innehåll för att ni kanske har olika intressen. Du är en levande reklamtavla som de tjänar pengar på. Vad får du för det?

Facebook är inte helt gratis heller som de själva hävdar. Prova att skapa en grupp eller en sida med ett specifikt innehåll och försök få den att växa så mycket som möjligt. När du har fått en viss mängd människor som är medlemmar eller "gillar" den, kommer du att stöta på en begränsning som gör det omöjligt att få den att växa i antal medlemmar. Då måste du betala pengar för att kunna göra den större, och det är inte billigt heller.

På något sätt måste det finansieras. Är tidningar odugliga bara för att du måste betala för det OCH få reklam (som även den är ett försök att rikta sig på dina intressen, ex de som läser DI och aftonbladet får inte samma reklam riktad mot sig). Jag tror att om facebook, youtube, sweclockers osv endast varit för betalanvändare så hade det varit mindre som använt det, och då lett till färre användare vilket är dåligt enligt det första som jag skrev om att kunna nå många. Reklam verkar vara det hittills vettigaste sättet att finansiera det hela. Hur tycker du själv att frågan om finansiering kan lösas?

Permalänk

haha fatta om det hadde varit sdd utrymme xD

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Wuuw! Nästan gastronomiska siffror ju

Inte riktigt.

Facebooks serverhallar - nya generationens terroristmål?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Tidningar är till för att informera alla om relevant information om vad som händer i staden/landet. Användarna på Facebook spammar om helt ointressanta saker som ingen har någon direkt nytta av. "Idag har jag badat. Det var jätte skönt!" (Notera den avsiktliga särskrivningen) Jag har väldigt svårt att förstå din jämförelse i största allmänhet faktiskt.

"användarna på Facebook" var väldigt generaliserat. Du vet att du kan filtrera flödet, eller hur? Du kan anpassa det så att du bara ser det du vill se.

Skrivet av Quna:

Man är inte så "fri" på Facebook som många verkar tro heller. Allting som skrivs och laddas upp där blir på något sätt granskat och sedan använt i reklamsyfte. Varför tror du att reklamen som visas för just dig varierar och kanske inte syns för någon av dina vänner? Ni får inte samma innehåll för att ni kanske har olika intressen. Du är en levande reklamtavla som de tjänar pengar på. Vad får du för det?

Det finns inställningar för att stänga av det IIRC. De nämner till och med "We do not sell your information to advertisers". Ganska säker på att man kan stänga av att de ser vad man gör runtom internet också.

Skrivet av Quna:

Facebook är inte helt gratis heller som de själva hävdar. Prova att skapa en grupp eller en sida med ett specifikt innehåll och försök få den att växa så mycket som möjligt. När du har fått en viss mängd människor som är medlemmar eller "gillar" den, kommer du att stöta på en begränsning som gör det omöjligt att få den att växa i antal medlemmar. Då måste du betala pengar för att kunna göra den större, och det är inte billigt heller.

Skapar du ett socialt nätverk som växer sig såhär enormt tror jag att du förr eller senare kommer få betala pengar för den, och det är inte billigt heller.

Skrivet av riktigninja:

inget raderas, bara göms och finns kvar i minst 90 år på deras hårddiskar.

De hävdar själva att det typiskt sett tar en månad att ta bort ett konto, och sedan ligger informationen kvar i max 90 dagar. Det är kanske ingen utväg om du är akut jagad av DBI, men om du känner för att bara sluta använda det så är det ändå ingen vanlig användare som kan se det tills dess...

Visa signatur

GPU: AMD Radeon HD 6970 CPU: Intel Core i5-2500K Mobo: Z68X-UD3H-B3
Tuffa specs ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

"If the world ends in 2012, facebook is the reason" -Me

Eller är det tvärt om. Facebook ends in 2012, The Earth is the reson.

Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om Facebook försvann

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Dags för en wipe då med andra ord. Hade varit extremt roligt att se och höra all den rage som skulle följa efter något sånt.

Skrivet av illusi0n:

Inte riktigt.

Facebooks serverhallar - nya generationens terroristmål?

Verkar som vi tänker lika dant.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Den ena ytterligheten är diktatur där endast en människa har rätt att uttrycka sina åsikter. Då bör den motsatta ytterligheten vara att alla kan och har rätt att uttrycka sina åsikter.

En tryckt nyhetstidning vars enda syfte är att informera om vad som har hänt, är diktatorisk? Oavsett vad redaktionen har för politisk ståndpunkt så måste ju ändå nyheterna skrivas utifrån bästa informativa sätt. Är det en seriös, lokal dagstidning behöver man normalt sett inte oroa sig över om de försöker informera eller enbart skapa rubriker grundat på lögner och överdrifter. Vill man diskutera den politiska aspekten som skrivs i tidningarna finns det bra medel för det. Det behöver du inte Facebook till.

Skrivet av smurfisen2k:

Om vi tar ditt exempel, "Idag har jag badat. Det var jätte skönt!", vem är det som ska bestämma att detta är onödig information? Du? Reinfeldt? FRA? Här tycker jag att det är en själv som ska bestämma om informationen är relevant eller ej.

Det är jag som avgör vad som är relevant för mig och en överväldigande majoritet av användare (som jag har sett hittills i alla fall) på Facebook har en tendens att (i mina ögon) spamma massa skit hela tiden som inte är intressant för mig.

Skrivet av smurfisen2k:

På något sätt måste det finansieras. Är tidningar odugliga bara för att du måste betala för det OCH få reklam (som även den är ett försök att rikta sig på dina intressen, ex de som läser DI och aftonbladet får inte samma reklam riktad mot sig). Jag tror att om facebook, youtube, sweclockers osv endast varit för betalanvändare så hade det varit mindre som använt det, och då lett till färre användare vilket är dåligt enligt det första som jag skrev om att kunna nå många. Reklam verkar vara det hittills vettigaste sättet att finansiera det hela. Hur tycker du själv att frågan om finansiering kan lösas?

Nu har du fått det här om bakfoten. Jag har inte på något sätt sagt att reklambaserade intäkter är fel, men du hävdade att det var ett så billigt sätt att nå ut till andra människor genom Facebook och detta är inte helt sant. Det är gratis för dig under förutsättning att du inte skapar en väldigt populär sida, för om den blir 'för populär' får du betala ganska mycket för att kunna få den att växa. Det jag menade med reklamen på Facebook är att deras reklam anpassas efter vad du gör på sidan = vad du laddar upp, diskuterar eller trycker "gillar" på. Detta går enbart att genomföra om dina uppgifter blir granskade och sedan utlämnade till deras reklamfinansiärer. Är det vad du kallar frihet och demokrati, att allting du gör blir bevakat och utnyttjat? Då är det faktiskt Du som har en skev syn på demokratin trots allt.

Skrivet av Dr. Phys:

Du vet att du kan filtrera flödet, eller hur? Du kan anpassa det så att du bara ser det du vill se.

Japp. Men det hjälper inte så mycket om nästan alla jag har som kontakter där gör likadant. Blir väldigt ensamt att stänga av alla och då kan jag ju lika gärna skita i att vara där.

Skrivet av Dr. Phys:

Det finns inställningar för att stänga av det IIRC. De nämner till och med "We do not sell your information to advertisers". Ganska säker på att man kan stänga av att de ser vad man gör runtom internet också.

Vad de på Facebook säger och gör i praktiken har visat sig variera väldigt mycket och inte alltid stämma så bra.

Skrivet av Dr. Phys:

Skapar du ett socialt nätverk som växer sig såhär enormt tror jag att du förr eller senare kommer få betala pengar för den, och det är inte billigt heller.

Ja visst, men jag har aldrig sagt något om att deras avgifter på något sätt är obefogade. Läs mitt förra inlägg igen och läs det mer noggrannt är du snäll.
En annan person hävdade att det var så billigt att använda Facebook, och jag menar att det inte är det beroende på hur du använder stället. Det är inte samma sak som att gnälla om att saker kostar något.

Citat:

De hävdar själva att det typiskt sett tar en månad att ta bort ett konto, och sedan ligger informationen kvar i max 90 dagar. Det är kanske ingen utväg om du är akut jagad av DBI, men om du känner för att bara sluta använda det så är det ändå ingen vanlig användare som kan se det tills dess...

Eh, va? Varför tar du upp detta?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Populärt att göra egna tolkningar på Winstons gamla citat??

Givet. Det platsar så ofta in i alla möjliga sammanhang.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Joo... Men det är ju faktiskt nästan 1 miljard människor som genererar denna data. Om man delar upp det så blir det inte så mycket per person

Skickades från m.sweclockers.com

En halv megabyte om vi ska snacka siffror. (fick jag det till)

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Japp. Men det hjälper inte så mycket om nästan alla jag har som kontakter där gör likadant. Blir väldigt ensamt att stänga av alla och då kan jag ju lika gärna skita i att vara där.

Det håller jag verkligen med om, men i ditt första inlägg verkade du basera hela Facebooks befolkning på dina kontakter. Jag själv har mycket nytta över att kunna samla många personer och få/sprida nyheter till en "generell populaton" (på tok för få personer i mina kretsar använder t.ex Reddit).

Skrivet av Quna:

Vad de på Facebook säger och gör i praktiken har visat sig variera väldigt mycket och inte alltid stämma så bra.

Det var synd att höra, jag trodde att företag var tvungna att göra som de sa att de skulle göra. Har du några exempel på detta, och vad kan man som användare göra åt det?

Skrivet av Quna:

Ja visst, men jag har aldrig sagt något om att deras avgifter på något sätt är obefogade. Läs mitt förra inlägg igen och läs det mer noggrannt är du snäll.
En annan person hävdade att det var så billigt att använda Facebook, och jag menar att det inte är det beroende på hur du använder stället. Det är inte samma sak som att gnälla om att saker kostar något.

Ja, nu när jag läser om inser jag att jag kanske missförstod det en aning. Det verkade som att du tyckte att Facebook borde vara gratis, och att de säger att det är gratis, men att man i verkligheten måste betala. Jag antar att den vanlige användaren inte behöver betala så mycket om man undviker att köpa födelsedagspresenter. Anser man att man betalar igenom att se reklam kan man ju stänga av det också.

Skrivet av Quna:

Eh, va? Varför tar du upp detta?

Det var ett svar till RiktigNinja, som hävdade att de behöll informationen väldigt länge efter att man valt att ta bort kontot.

Visa signatur

GPU: AMD Radeon HD 6970 CPU: Intel Core i5-2500K Mobo: Z68X-UD3H-B3
Tuffa specs ju!

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

En halv megabyte om vi ska snacka siffror. (fick jag det till)

Fick jag också det till. Fast där är nog väldigt mycket folk likt mig som kanske genererar 5MB om året på Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. Phys:

Det var synd att höra, jag trodde att företag var tvungna att göra som de sa att de skulle göra. Har du några exempel på detta, och vad kan man som användare göra åt det?

Jag har ett par exempel hur fint de hanterar all data:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/facebook-stamda-samlar-in-data-om-anvandare_6998457.svd
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/169551-facebook-stams-i-kalifornien
http://notandor.wordpress.com/2012/02/23/why-you-shouldnt-use-facebook/

Det finns hur mycket skit som helst att rota upp, men jag har inte riktigt ork just nu. Kortfattat kan man säga att Facebook spionerar på allting du gör, skickar runt känslig information överallt för att vi ska få så träffsäker reklam riktat till oss som möjligt, att de bryter mot diverse olika lagar om både dataintrång och PUL etc. För att inte glömma bort att det står i deras användaravtal (som går att läsa innan man registrerar sig, fast så klart väldigt dolt) att allting du publicerar och laddar upp ägs uteslutande av dem och kan göra vad de vill med den informationen. Under förutsättning att inga lagar överträds* (som de faktiskt gör, trots att de påstår annat*)

Skrivet av Dr. Phys:

Det var ett svar till RiktigNinja, som hävdade att de behöll informationen väldigt länge efter att man valt att ta bort kontot.

Jaha, då måste jag ha blandat ihop citaten där. Jag ber om ursäkt för det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Fatta hur mycket ström hela facebooks servrar drar. Inte konstigt att de väljer ha dem här i kalla Sverige, kylningen som krävs måste vara otroligt energislukande den med..

Skickades från m.sweclockers.com

Var väl nåt med att dem använde serverhallarna för att värma upp närliggande villor

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

En halv megabyte om vi ska snacka siffror. (fick jag det till)

Själv har jag väl genererat ca. 50kB på de senaste 3 åren... Tycker inte om Facebook... :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |