Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det där var ju... öhm, lite O.o

EDIT
Men vänta lite nu! "Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Umeå." Umeå ligger ju i Sverige! -.-

Intressant att min kommentar som var i stort sett likadan som din blev raderad av moderator omgående...
(Blir inte förvånad om denna också blir det, bara för att...)

Jag tycker iaf att detta är helt sjukt och med den bristande säkerheten på facebook så känner jag på mig att detta inte kan sluta bra. Kanske är paranoid, men men.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av helmius:

Det fungerar inte. Jag gjorde det men när jag några månader senare gjorde ett nytt konto tillfälligt så fanns alla mina tidigare vänner i förslagslistan. Trots att det enda jag hade skrivit in var mitt namn.

Men då måste du bara avaktiverat kontot, inte raderat. Jag har provat oc på mig funkar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Wow, undrar om jag ens skulle hinna installera 500 TB på en dag...

Skulle inte distribuerad lagring vara nått, som torrent är distribuerad bandbredd.

Tror inte det skulle fungera så bra och inte heller vara så uppskattat av användarna om varje användare tex skulle behöva offra 100MB för facebook. Även om detta inte hade skadat eller påverkat integriteten så känns det nog inte så tryggt ändå. (Möjligt att jag uppfattat dig fel.)

Skrivet av Callema:

Det finns pengar och teknik till skitsaker såsom Facebook men inte där det behövs.

Det är väll klart facebook har pengar då dom tjänar pengar med hjälp av alla dess användare...
Ett företag lägger nog mer pengar i sin marknadsföring på facebook än att skänka dom till välgörenhet, för att det gynnar dom bättre. Dom flesta företag är vinstdrivande. Hade väll varit bra om företag hade lagt lika mycket på sjukdommar och fattigdom etc som dom gör i marknadsföring men det hade inte fungerat.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Airikr:

Det där var ju... öhm, lite O.o

EDIT
Men vänta lite nu! "Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Umeå." Umeå ligger ju i Sverige! -.-

Skrivet av Zuggmate:

Du kan slå dig i backen på att bilder som folk "tar bort" inte tas bort på riktigt, utan sparas i någon form av backup, eller kanske helt enkelt bara inte visas för besökarna. Med tanke på att det räcker med URLen till en bild för att kunna se den, trots att ägaren har satt "Visa endast för vänner", skulle jag inte sätta alltför många dollar på Facebooks hantering av användarnas integritet.

Och RAID är det ju inte riktigt heller. Det handlar om enorma kluster med massvis av hårddiskar och massvis av servrar, så det bygger ju på samma idé om att sprida ut data på flera fysiska diskar, men det är allt lite mer avancerat än vanlig RAID.

Lokalt kör de garanterat med någon sorts RAID eller motsvarande för att få lokal redundans. Annars vore det väldigt konstigt. Sedan är det ju självklart att de sprider ut samma data över flera servrar i olika länder så att de kan tappa ett helt datacenter utan att sidan går ner. Någon som testat datacenter i RAID0?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sjuka mängder. Bara jag som inte har pallat med facebook här?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul och veta vad de payar för hårddiskar varje månad.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Skulle inte distribuerad lagring vara nått, som torrent är distribuerad bandbredd.

Vad tror du hadoop är?

Permalänk
Medlem

Sjukt när man tänker på hur sina framtida barn eller barnbarn kanske kommer hitta alla arkiverade dumheter man gjort i sin egen ungdom och delat med på FB. Föreställ bara va ungen till stolpskott som denna och finna så omtänksamma inlägg från ens morsa.

Själv är jag väldigt noga med vad jag lägger upp på nätet men allt fler verkar värdera sina privatliv mindre och mindre samt verkar sunt förnuft vara en bristvara bland dagens internetanvändare...

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk

Hur är det med googles servrar? All skit som läggs upp på youtube borde vara mycket mer i storlek!!

Permalänk
Musikälskare

Undrar hur många trasiga diskar de byter i månaden med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Tror inte det skulle fungera så bra och inte heller vara så uppskattat av användarna om varje användare tex skulle behöva offra 100MB för facebook. Även om detta inte hade skadat eller påverkat integriteten så känns det nog inte så tryggt ändå. (Möjligt att jag uppfattat dig fel.)

IOFS är redan torrent distribuerad lagring, och tex i spotify är det mer uppstyrt och med "känsligt" material (upphovsrättsskyddat) och det går ju bra! Men det kanske är en bit kvar till att sånt byggs in i webbläsaren.

Skrivet av dlq84:

Vad tror du hadoop är?

Faktiskt ingen aning!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Denna massiva mängd data till ingen nytta alls. Missbruk på hög nivå.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Om inte lågstadiematten sviker mig så blir det c:a 1.7MB data per användare som skapas per dag.
Om man räknar på 900 miljoner användare och att en TB är 1048576 MB.

Även om 1.7MB inte låter så mycket så måste man ju anta att FB's siffror över hur många användare dom faktisk har är grymt saltade.
Troligen så är det mindre än 25% som faktiskt är någorlunda aktiva, och kanske 10% som är tunga användare (drösvis med bilder på sina barn och husdjur t.ex).
Vilket gör att antingen så är 500TB om dagen rena hittepå siffror, eller så är det betydligt mer än bara användardata som växer okontrollerbart.
För ingen smackar upp 20MB om dagen i -snitt-, om man inte är rejält sjuk villsäga

Permalänk

Gillar det sista, ".....datacenter i Sverige och Luleå."

Visa signatur

▪ Deviltech hellmachine - i7 2760QM - 8 GB DDR3 - Geforce GTX 560m sli - Samsung 830 160GB - 500 GB x 2 - såld
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - Samsung 840 256 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av getolai:

det är i Luleå som datacentret byggs dvs 30mil norr om umeå ungefär

Skrivet av Zotamedu:

Nej, det ligger i Norrland

Ja, men Umeå och Luleå ligger ju i Sverige och inte 2 olika länder. "... ett datacenter i Sverige och Luleå" ska ju snarare vara "... ett datacenter i Luleå här i Sverige" eller varför inte bara skippa "här i Sverige", om man ska vara mycket noga. Därför skrev jag som jag gjorde

Skrivet av Piece of Cake:

Intressant att min kommentar som var i stort sett likadan som din blev raderad av moderator omgående...
(Blir inte förvånad om denna också blir det, bara för att...)

Det var faktiskt riktigt konstigt :S Jag skulle dock inte heller bli förvånad om både det här inlägget och mitt förra inlägg blir borttagna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men har för mig att det står i avtalet någonstans att du får begära en kopia av allt sitt material av facebook på en skiva inom 30 dagar eller liknande. Hade varit kul att få med sig en sisådär 10m användare och se hur de hade hanterat det.

Edit: Ett s, gissa var!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Om inte lågstadiematten sviker mig så blir det c:a 1.7MB data per användare som skapas per dag.
Om man räknar på 900 miljoner användare och att en TB är 1048576 MB.

Även om 1.7MB inte låter så mycket så måste man ju anta att FB's siffror över hur många användare dom faktisk har är grymt saltade.
Troligen så är det mindre än 25% som faktiskt är någorlunda aktiva, och kanske 10% som är tunga användare (drösvis med bilder på sina barn och husdjur t.ex).
Vilket gör att antingen så är 500TB om dagen rena hittepå siffror, eller så är det betydligt mer än bara användardata som växer okontrollerbart.
För ingen smackar upp 20MB om dagen i -snitt-, om man inte är rejält sjuk villsäga

Vill de salta är det troligt att de räknar med platsen som all ny data tar upp på deras servrar snarare än data som faktiskt laddas upp. Om vi gör ett antagande att de kör RAID5 på sina servrar och att de har en lokal backup och en offsitebackup så blir det ju redan där en faktor ~4 mer data än som faktiskt laddats upp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thorsama:

Lite offtopic men har för mig att det står i avtalet någonstans att du får begära en kopia av allt sitt material av facebook på en skiva inom 30 dagar eller liknande. Hade varit kul att få med sig en sisådär 10m användare och se hur de hade hanterat det.

Edit: Ett s, gissa var!

Jag har gjort det och de skickar ingen skiva, de skickar ett mail med en fil och det var inget direkt kul man fick. Bara en kopia av sin profil och bilderna man laddat upp. Det tog för övrigt betydligt längre än 30 dagar men tror det går fortare nu när det blir populärt. Har hört något om att de modifierat systemet så det autogenereras nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Quna:

Denna massiva mängd data till ingen nytta alls. Missbruk på hög nivå.

Varför är det inte till någon nytta alls?

Permalänk
Medlem

Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Luleå.

Gillar att dom säger att luleå inte är i sverige hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Varför är det inte till någon nytta alls?

Det är min högst personliga åsikt om Facebook i helhet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JayDee:

Wow, undrar om jag ens skulle hinna installera 500 TB på en dag...

Det finns ju distribuerade filsystem.

Skrivet av anon4992:

Hur löser dom problemet med hårddiskutrymmet? Det är ju helt galna mängder data, 500TB om dagen?

Dom har ett gäng mexikaner som lastar av diskar från lastbilen och pluggar in dom i server racken.

Skrivet av evok:

Det var inte lite data det där.

På CERN när dom kör LHC och ATLAS så generar dom 9999 terabyte i sekunden.

Skrivet av Newklear:

Det är ju inte som att det sitter gubbar och lusläser varje skickat meddelande ^^.

Det låter man datorerna göra åt en.

Nej, men varje gång folk rapporterar en bild, så finns det någon lågbetald som måste kolla på den bilden.
Dom blir helt förstörda och får gå i terapi.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

Nej, men varje gång folk rapporterar en bild, så finns det någon lågbetald som måste kolla på den bilden.
Dom blir helt förstörda och får gå i terapi.

Fast det är det väl ändå inte FRA som gör?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Aldrig har så många skapat så mycket skit till så lite nytta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

wow. det var en del ja.
här sitter man och med alla backuper osv precis gått över 10tb strecket. vilket är ganska mycket. mycket spillutrymme pga auto backup+ dubbel manuel backup och till en sista backup som ligger i lådan om åskan eller liknande skulle ta med sig rubbet!
500tb per dag... hoppas dom fått bra diskpris! och en continent att bygga serverstationerna på

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

500 Terabyte av skit och mat-bilder i instagram Just saying

Rättade åt dig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Fast det är det väl ändå inte FRA som gör?

Nej, på FRA är det bara högt betalda välgranskade anställda.
Men på Facebook så anställer dom indier och kineser och afrikaner som får kolla på äckliga vidriga bilder tills dom blir störda.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rektor:

Nej, på FRA är det bara högt betalda välgranskade anställda.
Men på Facebook så anställer dom indier och kineser och afrikaner som får kolla på äckliga vidriga bilder tills dom blir störda.

Ja, men det var FRA och dess respektive motsvarigheter i andra länder vi pratade om ^^,

Det är väl bra att Facebook skapar sysselsättning?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Dom får fixa hastigheten först.. Seg, segare, Facebook

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB