Facebook växer med 500 terabyte – om dagen

Permalänk

Fatta hur mycket ström hela facebooks servrar drar. Inte konstigt att de väljer ha dem här i kalla Sverige, kylningen som krävs måste vara otroligt energislukande den med..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

500 Terabyte av skit och bilder i instagram Just saying

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Fatta hur mycket ström hela facebooks servrar drar. Inte konstigt att de väljer ha dem här i kalla Sverige, kylningen som krävs måste vara otroligt energislukande den med..

Skickades från m.sweclockers.com

Kyla + stabil elförsörjning är två stora skäl till att det placeras just i norrland

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Wuuw! Nästan gastronomiska siffror ju

Vad har gastronomi med detta att göra?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vad har gastronomi med detta att göra?

Jag vet inte, jag fick för mig att det var rätt ord för en stund. Menade ju så klart astronomiska

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lite oft men... De av er som bor i området runt Luleå kan söka jobb på fbs serverhall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Kyla + stabil elförsörjning är två stora skäl till att det placeras just i norrland

Hade inte Swec uppe designen för centret? Kanske läste det i Ny Teknik

Väldigt intressant hela saken, förvånande att inte fler företag tänker likadant

Idén bygger som du säger helt enkelt på att man drar in kallare luft, som mha andra kylanordningar hjälper till att kyla ner servrarna

Känns logiskt...-20 i luften, kan inte krävas mycket extra för att kyla ner resten?

Edit* Länk för er som vill läsa mer om datacentret

Citat:

Datacentret blir det största i sitt slag som någonsin har byggts i Europa. Det kommer att bestå av tre serverhallar om 28 000 kvadratmeter vardera. Färdigbyggt blir datacentret tio gånger större än det som i dag är störst i Sverige.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det finns pengar och teknik till skitsaker såsom Facebook men inte där det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Wuuw! Nästan gastronomiska siffror ju

http://en.wikipedia.org/wiki/Gastronomy

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Airikr:

Det där var ju... öhm, lite O.o

EDIT
Men vänta lite nu! "Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Umeå." Umeå ligger ju i Sverige! -.-

Nej, det ligger i Norrland

Hur som helst kanske det här får lite tyst på alla galningar som envisas med att spå hårddiskens död till förmån för SSD inom en snar framtid. En faktor 10 i prisskillnad spelar inte så stor roll för en vanlig entusiast men när det landar på den här skalan blir det fruktansvärt mycket pengar.

Undrar om siffran är med eller utan redundansen inräknat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Tänk om de tog betalt, säg 20 kr/månad för att man fick posta på Facebook (ha konto och läsa skulle vara gratis), Av Facebooks 900 miljoner användare skulle nog 10% missbrukare betala vilket skulle generera stora intäkter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det där var ju... öhm, lite O.o

EDIT
Men vänta lite nu! "Dessutom tillkommer ett datacenter i Sverige och Umeå." Umeå ligger ju i Sverige! -.-

tänkte oxå att d såg konstigt ut.. NorrLAND är kanske ett eget land numera..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Vad har gastronomi med detta att göra?

mathumor till midda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag har också hört lite om att de aldrig raderar data. Men det är väl så att ingen riktigt vet vad de gör..

Det är ju t.ex. omöjligt att ta bort ett konto. Man kan visserligen avaktivera det, men så fort man loggar in igen är allt kvar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Dvs 500 kB per användare om dagen. Låter rätt rimligt.

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Det är ju t.ex. omöjligt att ta bort ett konto. Man kan visserligen avaktivera det, men så fort man loggar in igen är allt kvar.

Du kan visst radera det. Men du hittar inte det valet så lätt bara. Googla permanently remove facebook account så får du fram en länk till facebook där det går ta bort det helt.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Hur kan man öka med 500 TB om dagen? Det är ju förfan helt sjukt.

Ja.. idag låter det helt sjukt. Men hade man pratat om tex 500 GB eller rent av 500 MB om dagen för 30 år sen? (eller nåt) sågs det också som sjukt stora mängder. Storleken växer och verkar aldrig avstanna.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Ja.. idag låter det helt sjukt. Men hade man pratat om tex 500 GB eller rent av 500 MB om dagen för 30 år sen? (eller nåt) sågs det också som sjukt stora mängder. Storleken växer och verkar aldrig avstanna.

Joo... Men det är ju faktiskt nästan 1 miljard människor som genererar denna data. Om man delar upp det så blir det inte så mycket per person

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Storleken växer och verkar aldrig avstanna.

Likaså tekniken i det hela!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Du kan visst radera det. Men du hittar inte det valet så lätt bara. Googla permanently remove facebook account så får du fram en länk till facebook där det går ta bort det helt.

/ Benjamin

Det fungerar inte. Jag gjorde det men när jag några månader senare gjorde ett nytt konto tillfälligt så fanns alla mina tidigare vänner i förslagslistan. Trots att det enda jag hade skrivit in var mitt namn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tänk om de tog betalt, säg 20 kr/månad för att man fick posta på Facebook (ha konto och läsa skulle vara gratis), Av Facebooks 900 miljoner användare skulle nog 10% missbrukare betala vilket skulle generera stora intäkter.

Tror dom skulle förlora användare och i sin tur förlora reklampengar, vilket skulle göra att de blir minus i slutändan. Dom drar garanterat in groteska reklampengar.

Permalänk
Avstängd

Mycket, men inget emot Google om man räknar in YouTube-siffrorna. Ska se om jag hittar artikeln!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Skönt att någon får betala för kameratillverkarnas megapixelkrig.

12MP för att visa den på skärm......

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror!

Undrar hur mycket Google har totalt, har sett deras "containerHårdiskar" med inbyggd kylning. Har alltid sagt om jag blir multimilljonär, så ska jag köpa en sån container och ha på tomten

När det gäller Facebook själv, så tyckte jag att det roliga tog slut när mossan, syrran mormor, morfar och hela släkten började hänga där 24/7. Jag o mina närmsta vänner kör med Google+ istället nu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Åhoooj det var inte dåligt det.... Lär ju bli dyrt att köpa så stora komponenter hela tiden liksom

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:
Skrivet av bud_bundy:

Jag har också hört lite om att de aldrig raderar data. Men det är väl så att ingen riktigt vet vad de gör..

Ja men sen allt material som anmäls och raderas av facebook. Samt konton som försvinner, folk som rensar bort bilder och skit. Aja, tufft att hålla uppe med 500 Terabyte om dagen, det räcker ju inte med en disk eller vad som nu används, gissar på att allt körs i någon typ av raid också ju.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmius:

Det fungerar inte. Jag gjorde det men när jag några månader senare gjorde ett nytt konto tillfälligt så fanns alla mina tidigare vänner i förslagslistan. Trots att det enda jag hade skrivit in var mitt namn.

Beror nog på att dina vänner inte raderat dig i sina listor så du dyker upp bakvägen. Alla som addat dig har ditt namn kvar även om ditt konto är dödat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

De måste ju installera hårddiskar som tokar för att ha plats för all data. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Wuuw! Nästan gastronomiska siffror ju

Facebook äter mer hårddiskar än vad PacMan äter piller!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nagel:

Ja men sen allt material som anmäls och raderas av facebook. Samt konton som försvinner, folk som rensar bort bilder och skit. Aja, tufft att hålla uppe med 500 Terabyte om dagen, det räcker ju inte med en disk eller vad som nu används, gissar på att allt körs i någon typ av raid också ju.

Du kan slå dig i backen på att bilder som folk "tar bort" inte tas bort på riktigt, utan sparas i någon form av backup, eller kanske helt enkelt bara inte visas för besökarna. Med tanke på att det räcker med URLen till en bild för att kunna se den, trots att ägaren har satt "Visa endast för vänner", skulle jag inte sätta alltför många dollar på Facebooks hantering av användarnas integritet.

Och RAID är det ju inte riktigt heller. Det handlar om enorma kluster med massvis av hårddiskar och massvis av servrar, så det bygger ju på samma idé om att sprida ut data på flera fysiska diskar, men det är allt lite mer avancerat än vanlig RAID.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers