Permalänk
Medlem

"Unibody construction"

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson_:

jätte kul bygge:)

men du borde nog vänta en längre tid så att cementen hinner torka rakt igenom vet ej hur lång tid det tar men det går nog att räkna på!

Självklart går det att räkna på det. Om bara TS håller cementet väl hydrerat (minst 80% relativ fuktighet) och i spannet 20 grader, så tar det inte så värst lång tid innan cementet har uppnågot en okej mognadsgrad.
Dock kan jag inte säga något om det, då jag inte vet vilket vct eller vilket sorts cement som använts

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vatten+cement+dator=nja Moderkortet och resterande komponenter hinner absorbera mycket fukt innan den torkar igenom som du tror att den ska göra. Sen så är ju fukten/luften instängd(den som har absorberats) så jag förstår inte riktigt hur du har tänkt att det ska lösa sig!

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem

Det som helt kommer styra hur varmt det blir är hur porös cementet är. "Ren" cementpasta har väldigt dåligt lambda-värde om jag minns byggfysiken rätt (ju högre "lambda"-värde, desto mer värme kommer materialet att leda. Ett dåligt lambda-värde ur isolersynpunkt är således ett högt, då det materialet kommer leda mycket värme)

Men är det mycket lyftfyllda porer i cementet när den har mognat så kommer det blir väldigt jobbigt med värmen.
Plus att själva hydreringsprocessen i sig alstrar rätt duktigt med värme på egen hand.
Det är mer regel än undantag att man faktiskt gjuter in rör i större betongkonstruktioner, genom vilka man kör ett kylmedium för att hålla nere värmeutvecklingen. Bland annat gjordes detta på Hoover-dammen.

Får man för mycket värme för snabbt så uppstår det snabbt dragspänning i betongen som till slut kommer orsaka en sprickbildning och en påskyndad karbonatisering av betongen och en snabbt avtagnade hållf-kurva. Kort och gott så leder det till att betongen kommer vittra bort snabbare.
Nu är dessa inga saker som är av avgörande betydelse för chassibyggnad, men det är intressant ändå

Betong och cement är ett enormt stort forskningsområde. Händer mycket spännande där nu

Fan...Jag blir ju också sugen på att mixtra lite med cement/betong. En tegel-dator kanske?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Bygget är ju självfallet en klar vinnare. En otroligt udda och originell idé. Sådant gillar vi.
Får be om ursäkt att jag spammar ner tråden med dåliga skämt, men här kommer ännu en

Bygget måste ju självfallet ha Windows CeMeNT installerat: (Ce+me+NT)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen att göra er besvikna men det kommer aldrig att fungera.
Den kommer inte att starta, det kommer inte ens att bli ett "poff".
Det kommer bara att hända - absolut ingenting.

Permalänk

Tack för alla kommentarer, de blev så många så jag gör inte ens en ansats till att besvara dem alla. Planen är att dra igång datorn Måndagen 3/9 alternativt 4/9. Jag lovar att jag skall film när jag trycker in powerknappen och sedan lägga upp här på forumet. Min största farhåga nu är om powerknappen är fastgjuten...

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obeleaf:

Vatten+cement+dator=nja Moderkortet och resterande komponenter hinner absorbera mycket fukt innan den torkar igenom som du tror att den ska göra. Sen så är ju fukten/luften instängd(den som har absorberats) så jag förstår inte riktigt hur du har tänkt att det ska lösa sig!

Cement "brinner" tror den drar åt sig en hel del fukt..

OnT:
Tror det kommer funka att starta datorn, sålänge den står i ett torrt och varmt utrymme tam!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag bara...hoppas du har glömt sätta i PWR_Switch

Känns även som en lan-vänlig dator "Vänta grabbar, ska bara hämta trucken..."

Riktigt kul idé, 5p för nytänkande!

Haha, silken "tung" humor du har!

Men riktigt kul bygge, ska bli kul att se resultat

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielbrogren:

Min största farhåga nu är om powerknappen är fastgjuten...

isf sliter du sönder knappen, så du kan kortsluta dom 2 "kontakterna" i knappen så startar den förhoppningsvis
jag håller tummarna!! hehe

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Sååååå... funkar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Johan[A:

;12631967']Sååååå... funkar den?

bump

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Johan[A:

;12631967']Sååååå... funkar den?

Skrivet av Hypno-Toad:

Står både lite här och där när den ska testas.

Skrivet av danielbrogren:

...Planen är att dra igång datorn Måndagen 3/9 alternativt 4/9.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Alla följer nog denna tråd väldigt flitigt. jag själv är väldigt nyfiken. Är också nyfiken ifall den funkar: nyfiken på livslängden
Keep us posted!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hahaha, galet!

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Om inte denna principen funkade på tjernobyl......kan bli svårt här med...

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Om inte denna principen funkade på tjernobyl......kan bli svårt här med...

På swec är ALLT möjligt hehe

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Perfekt LAN-dator

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Perfekt LAN-dator

aaaa som sagt.. ska bara hämta kärran

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Jag hade nog lagt på lite kakel, det skulle se mycket bättre ut när du är ute och LAN-ar...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem

uppdatera

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

That awkward moment when you get that you forgot to plug in the SATA cables

Permalänk
Skrivet av QQmore:

uppdatera

Det är inte så mycket att uppdatera för tillfället. Jo, föresten, jag har släpat in datorn från garaget och ställt den i källaren istället. Mer uppdatering kommer när jag startar datorn 4/9-2012.

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

That awkward moment when you get that you forgot to plug in the SATA cables

SDS-maskin och bila lite försiktigt?

Skämt åsido, troligtvis korroderar alla kontaktytor så kraftigt av betongen så den kommer inte att starta.

Permalänk
Medlem

haha, klockrent. väntar med spänning!

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

ja betongen utvecklar ju värme när den stelnar:D Men du skulle ha laggt en armerings matta och jorda den också:D

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Coolt

Riktigt cool ide
Nu får vi avvakta och se vad som händer när den startas

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem

Fixa gärna en videoklipp och föreviga sanningens ögonblick när det blir dags... Håller tummarna!

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem

Är faktiskt nyfiken på hur det kommer att gå.

Kan tänka mig att om man vattenkyler datorn så skulle det gå att göra en hel del roliga byggen.
Det finns en transparent epoxyharts som jag varit nyfiken på att göra något kul med.

Permalänk
Medlem

Haha! Grym idé! Hoppas verkligen det funkar

Ska följas!