Permalänk
Entusiast
Skrivet av dagbro:

extremt osannolikt skulle jag säga. Många som sänker ner datorer i okylda oljebad(aka glasväggarna agerar radiator) verkar få temps kring 80C när datorn har varit igång några timmar. Betong som material leder förvisso bättre än olja, men oljan har en enom fördel i att den konvekterar. Den här datorn kommer, om den nu startar, troligtvis att brinna upp innan betongen ens blir fingervarm på ytan

Mineralull har t.ex. högre värmeledningsförmåga än vanlig luft - varför isolerar vi då våra hus med det?

Nej jag tror också det är ganska liten chans att det fungerar, men hoppas kan man En bra parallell är hur länge en stenläggning är varm när solen gått ner en sommardag. Värmen kommer nog bildas snabbare än den hinner transporteras ut, det blir lite som en ljudvall fast med värme

Permalänk
Medlem

MEN nu måste du uppdatera detta är MER irriterande än att vänta på 1337 deal på komplett!!!!:D

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Skrivet av cdx873v:

haha, klockrent. väntar med spänning!

njaa inte så mycket spänning i den datorn, jag tror den kommer vara STENdöd

Den här tråden gjorde min dag för övrigt.

Permalänk

Kanske kan någon tipsa bettson om att fixa liveodds på hurvida datorn kommer starta eller inte?

Permalänk
Medlem

Tryck nu på startknappen och skriv va! (otålig)

Permalänk
Medlem

Det är väl nu han kommer på att han missade att koppla in kabeln till 4 pins kontakten på moderkortet eller liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Min gissning är att den kommer starta och att den efter 3-5 minuter tokdör!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

D-Day

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk

När kommer resultatet, popcornen är redan klara

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Mineralull har t.ex. högre värmeledningsförmåga än vanlig luft - varför isolerar vi då våra hus med det?

Därför att mineralull har mycket luft i sig som inte kan flytta på sig. Luft leder värmeenergi dåligt, och än sämre när det inte rör på sig.

Hur vore det tror du, om luftdrag transporterar kall luft i väggarna utan isolering?
Finns en skidbana i öknen där dom isolerar med luft som står stilla, bättre än något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nickatina:

Finns en skidbana i öknen där dom isolerar med luft som står stilla, bättre än något annat.

Är inte vakuum den bästa isolatorn, eftersom det då inte finns något medium som kan transportera värme. Har för mig att bra thermosar har vakuum mellan ytterhöljet och den invändiga behållaren.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Är inte vakuum den bästa isolatorn, eftersom det då inte finns något medium som kan transportera värme. Har för mig att bra thermosar har vakuum mellan ytterhöljet och den invändiga behållaren.

Stämmer Bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Stämmer Bra det

Det är därför jag tror att man kan överleva ett bra tag (någon minut) utan rymddräkt i rymden
Borde bildas en hinna runtom om som gör att man inte fryser ihjäl.
dock borde man blåsa uut all luft i lungorna...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det är därför jag tror att man kan överleva ett bra tag (någon minut) utan rymddräkt i rymden
Borde bildas en hinna runtom om som gör att man inte fryser ihjäl.
dock borde man blåsa uut all luft i lungorna...

För att fortsätta med lite Off Topic.
ja precis, genom huden dessutom.. ;P trycket är så lågt att blodet börjar koka vid kroppstemperatur dessutom.. så man dör nog rätt fort, trycket i många delar av kroppen kommer troligen hålla sig, men extremt påfrestande..

Men ja, värme leder inte genom vakuum, förrutom värmestrålning. värmestrålningen är rätt få watt per yta dock nära rumstemp.. men passiv konvektion av betong vid nära rumstemperatur är rätt liten den också..
ska man isolera har man iaf gärna många typer av barrierer, t.ex. har man vakuum, isolerings ull och lite keramer i rätt ordning så kan man komma upp i några tusen grader med en energikälla på bara 100watt(ungefär vad en människa genererar).. tar en stund dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Betongen leder värme.

Betong leder säkert värme, men inte alls lika bra som en kylfläns av tex koppar. kommer bli vaaaaarmt

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli intressant att läsa vad resultatet blir. Väntar med spänning.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Nu kommer resultatet. För att inte ta bort spänningen så publicerar jag youtube-filmen
http://www.youtube.com/watch?v=0_4OKP7HXIk

Visa signatur

Q9550 || Asus P5KC || 4GB DDR3 || Intel X-25 80GB || Radeon HD4870 || Vattenkylt med passiv radiator.

Permalänk
Entusiast

Intressant var det. Frågan är om kontakterna till switcharna på framsidan "trillat ur" när cementen hälldes på, eller om moderkortet helt enkelt är helt "kortsluten".
Dags för den sedvanliga felsökningen: Ta bort all hårdvara som inte behövs för en POST-screen och installera komponenterna en efter en. Swappa också runt minnena och kolla att alla kontakterna sitter där dem skall. Glöm inte heller processorns 12 volts matning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielbrogren:

Nu kommer resultatet. För att inte ta bort spänningen så publicerar jag youtube-filmen
http://www.youtube.com/watch?v=0_4OKP7HXIk

RIP

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Avstängd

Lol

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Synd att det inte fungerade, Skulle lungt vilja ha ett chassi modell cementklump. :/

Det kanske går att vidareutveckla idén och till slut få något som fungerar..
Och förresten, spar klumpen om du har plats och försök starta om några år igen när det har brunnit klart lite mer.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

vilket "sadface" i slutet :/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL26 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5 & Razer Freyja

Permalänk

NOOOOOOOOOOO!

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk

Ge den en spark sedan kommer den funka finemang

Permalänk

lol vet inte om moderkortet gillar vatten och frätande cement:)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dirtywilly:

lol vet inte om moderkortet gillar vatten och frätande cement:)

Joner i Vanligt vatten?
Köra enbart Destilerat vatten då?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Var väll ett förväntat resultat:) Hade kanske varit bättre med en klump endast PÅ CPU:n hade varit bättre. I för sig blir det lite vikt.

Kul idé, tyvärr fungerade den inte. Du kanske ska prova marmor skiva nästa gång?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

T3MPZZZZ??? LULZ!!"

DOES IT BLEND??

Permalänk
Medlem

Detta måste göras om!!! Lätt att jag ska prova detta på min gamla P4 northwood!!

Permalänk
Medlem

Tack för att du undersöker sånt här så att andra slipper. Rolig idé, synd att det inte funkade.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB