Permalänk
Medlem

Provat med mer cement? Kanske funkar bättre om du fyller ända upp till kanten?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nilssab:

För att fortsätta med lite Off Topic.
ja precis, genom huden dessutom.. ;P trycket är så lågt att blodet börjar koka vid kroppstemperatur dessutom.. så man dör nog rätt fort, trycket i många delar av kroppen kommer troligen hålla sig, men extremt påfrestande..

Men ja, värme leder inte genom vakuum, förrutom värmestrålning. värmestrålningen är rätt få watt per yta dock nära rumstemp.. men passiv konvektion av betong vid nära rumstemperatur är rätt liten den också..
ska man isolera har man iaf gärna många typer av barrierer, t.ex. har man vakuum, isolerings ull och lite keramer i rätt ordning så kan man komma upp i några tusen grader med en energikälla på bara 100watt(ungefär vad en människa genererar).. tar en stund dock.

Utan rymddräkt som håller trycket så är det obekvämt. Man exploderar inte som på film och blodet hinner inte koka eftersom huden håller trycket i kroppen. Däremot dras luften ut ur dina lungor, saliven i munnen börjar koka och även vätska i ögonen. Ytliga blodkärl kan spricka av trycket. Tänkt dig ett sugmärke fast över hela kroppen. Så det du dör av är syrebrist och det rätt omgående eftersom du inte kan ha någon luft kvar i lungorna. Det har för övrigt skett ett par olyckor där astronauter har tappat trycket i dräkten under vakuum. Tydligen är det högst obehagligt att känna munnen koka. De har dock överlevt utan men.

Hur stor del strålningen är på beror rätt mycket på material och omgivning. Tittar vi på rymden där vi kan anta att vi inte har någon som helst instrålning utifrån så skulle en svart kropp vid rumstemperatur ha ett flux på 445 W/m2. En människokropp haren area på 1,5-2 m2 och en emissivitet på 0,98 så får vi att en naken kropp i rymden strålar någonstans i storleksordningen 700-800 W. Om vi då ignorerar siktfaktorn för armar och ben med mera. Det ska jämföras med de ungefär 100 W som en människokropp genererar. Följaktligen skulle vi kylas ner hyfsat fort i rymden även om enda värmetransporten sker genom strålning. Tur att man då har rymddräkt som isolerar vilket gör beräkningen lite jobbigare då det först är ledning och naturlig konvektion från kroppen till dräkten, sedan ledning genom dräkten för att slutligen ge strålning ut till rymden. Det är på tok för sent för att jag ska ge mig på den beräkningen i natt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är bara att coata kortet med PU-lack innan man gjuter in nästa gång - synd att den inte startade, hade varit roligt om det gått.

Permalänk
Medlem

Jag brukade också hälla cement på mina datorer när jag var ung som du, men sen fick jag en pil i knäet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petaflux:

Jag brukade också hälla cement på mina datorer när jag var ung som du, men sen fick jag en pil i knäet.

http://25.media.tumblr.com/tumblr_lx5lqyG19e1qaa7gwo1_400.jpg

Permalänk
Medlem

jag hoppades på att den skulle starta!, lite synd

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Joner i Vanligt vatten?
Köra enbart Destilerat vatten då?

är nog mera joner i en tesked cement än vad det är i 100liter vatten
den kemiska processen gör jo att allt möjligt+vatten blir ledande

skulle kanske funka om man kunde bara gjuta in cpu kylarn & isolera resten

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickatina:

Därför att mineralull har mycket luft i sig som inte kan flytta på sig. Luft leder värmeenergi dåligt, och än sämre när det inte rör på sig.

Hur vore det tror du, om luftdrag transporterar kall luft i väggarna utan isolering?
Finns en skidbana i öknen där dom isolerar med luft som står stilla, bättre än något annat.

Du missade min poäng helt och hållet.

poängen var att även om betong som material är en bättre värmeledare än olja så kommer den i praktiken att flytta mindre värme eftersom oljan kan konvektera.

Jämför med mineralull som liksom betongen har högre värmeledningskoefficient än luft, men ändå isolerar extremt mycket bättre än "fri" luft just pga konvektion(eller i det här fallet avsaknad av sådan)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonatan80:

Spray:a allt med ett inkapslande och "inert" lim eller annan typ av isolant?
Eller är det att fuska att använda ett lager med knådgummi?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Något borde väll hända, testa att köra en ovreride på PSUn

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonatan80:

Skrivet av iSw3de:

Något borde väll hända, testa att köra en ovreride på PSUn

Hur gör man det om 24pin ligger i betongklumpen?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

min tanke var väl att 24-pin & alla kablar från nätdelen tar en omväg utanför med förlängning för att sen gjutas in får man problem så kan man felsöka nätdel/koppla in extern
men blir ett helvete att isolera kretskort från nåt som är frätande & leder ström

skulle vara fett om man kunde ha en Bly på ca: 20kg som agera som kylare

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Oh noes!
Vilket tråkigt slut.
Antar att han glömde kolla om den startar innan han hällde på cementen.
Man skulle kanske kunna spraya ett lager färg på allt för att ge lite skydd mot vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogsmulletrance:

Nja det är lite sanning med modifikation, mognadsgraden för betong går att räkna ut men man brukar i regel säger 18 dagar har jag för mig. Sedan efter 30 dagar så klassas den som "torkad", då det finns fukt kvar i som aldrig egentligen kommer att försvinna men tillräckligt torr att bygga med.

Mognadsgrad och fukthalt är två olika saker.

Huruvida en betongkonstruktion torkar beror på vct, cementsort, betongtemperatur vid gjut, konstruktionens dimension, om den blir utsatt för fukt och omgivningens temperatur och vilka sidor av konstruktionen som tillåts andas (i TS fall endast en av sex sidor. Dina siffror för vad det nu är du vill upplysa oss om, hållfasthet eller fukthalt, verkar tagna ur luften.

Kommer följa tråden, för det är en kul idé. Avsaknaden av ballast gör det dock till en "Cementdator" och inte en betongdator.

Funderar själv på ett "betongdatorprojekt". Dock så har man lite andra förutsättningar än TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nätagget ligger ju utanför cementen, och kablarna går via det luftintag till nätagget som lämnats kvar. En nål genom grön och svart kabel tvångsstartar nätagget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Pingen:

Mognadsgrad och fukthalt är två olika saker.

Huruvida en betongkonstruktion torkar beror på vct, cementsort, betongtemperatur vid gjut, konstruktionens dimension, om den blir utsatt för fukt och omgivningens temperatur och vilka sidor av konstruktionen som tillåts andas (i TS fall endast en av sex sidor. Dina siffror för vad det nu är du vill upplysa oss om, hållfasthet eller fukthalt, verkar tagna ur luften.

Kommer följa tråden, för det är en kul idé. Avsaknaden av ballast gör det dock till en "Cementdator" och inte en betongdator.

Funderar själv på ett "betongdatorprojekt". Dock så har man lite andra förutsättningar än TS.

Jag berskev aldrig hur fukthalten ändras, utan enbart de normer som är vanliga inom betong industrin och konstruktion.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Haha, kul idé. Synd bara att den inte startade

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred Two V3 Svart | Moderkort: MSI P67A-GD65 | CPU: Intel Core i7 2600k @ 4,2GHz | CPU-Kylare: Corsair H80 | GPU: Gainward GeForce GTX 1070 Phoenix GS | RAM: 16GB Corsair XMS3 | PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum | SSDs: Intel 910 800GB PCI-E | Samsung 850 Pro 128GB | HDDs: WDC Black 500GB | WDC Green 2TB | WDC Green 3TB | WD My Book Elite 1TB Extern

Permalänk
Medlem

Ja det var synd! Men underhållande nevertheless.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte fungerade Hade varit kul att se lite temperaturer.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den inte startade! Cement expanderar ju när temperaturen ökar under brännprocessen och är dessutom starkt basiskt och frätande. Kan tänka mig att kombinationen är sådär halvbra för elektroniska komponenter

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Synd att den ej startade men roligt projekt!

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem

Nej! Bjudar 100kr för den

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWNEG:

Nej! Bjudar 100kr för den

Med eller utan frakt?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Med eller utan frakt?

hehe Bussgods kanske men då får säljaren stå för frakten;)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Medlem

Det här är sweclockers det...
Någon får världens dummaste (inte på ett elakt sätt, utan roligt) idé någonsin och fyller en dator med cement. Det hela slutar med att folk börjar diskutera cement och dess egenskaper på atomnivå som om alla hade doktorsexamen inom cementtorkning.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Det roligaste är att se nån med en top-notch dator med högpresterande komponenter få 2,2 i betyg i galleriet, och sen se det här få 4,3? Det får en att fundera på vad som egentligen styr folks röstande.....? LOL

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

@Finurliig:
Intresseklubben såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha varför ? eller varför inte eller ? älskart därför jag hänger här. väntar med spänning på resultatet!

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

det är bara en tre år gammal tråd, så ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

haha varför ? eller varför inte eller ? älskart därför jag hänger här. väntar med spänning på resultatet!

Resultatet har han på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=0_4OKP7HXIk

Finns där inget "försök två" av detta?

Visa signatur