Permalänk
Medlem

Varför klocka 3570k?

Hej! Har precis fått hem min nya 3570K. Tänkte bara höra med er om det finns någon större anledning till att klocka processorn i dagsläget? Grafikkortet är ett 7870 så det lär väl knappast vara processorn som flaskar även om jag kör den på 3.4 GHz. Jag förstår att överklockning av denna kanske kan kapa någon sekund i tunga rendreringar osv. men jag håller aldrig på med sådant, att maximera min 3dMark score är inte heller något som jag är ytterst angelägen om för tillfället. Dock så spelar en del Arma 2, GTA 4 och BF3.

Så förutom nackdelarna med att klocka: lite varmare, marginellt mer slitage + jobbet som krävs, vad är fördelarna, får jag verkligen märkbart bättre prestanda i spel osv.?

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

För att få en snabbare CPU? Dohh
Varför har du då köpt en K märkt, gratis prestanda kallas det
Start av program och när du typ zippar upp saker och laddar sånt, i spel vör du inte märka
jätteskillnad

Permalänk
Medlem

För att det går snabbare! Det är inte bara i spel cpun används men det är i stort sett bara i spel som gpun kommer flaska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

För att få en snabbare CPU? Dohh
Varför har du då köpt en K märkt, gratis prestanda kallas det
Start av program och när du typ zippar upp saker och laddar sånt, i spel vör du inte märka
jätteskillnad

Så du tror att skrivbordsmiljön i Windows kommer kännas rappare? Varför jag köpte K är för att den är så pass prisvärd och bara för att jag ifrågasätter om prestandan behövs idag så förstår jag att 4.6GHz säkert kan behövas om ett par år.

Permalänk
Hjälpsam

Nej en sån processor klockar man nog bara om man tycker att överklockning är roligt, prestandan räcker oklockat.
Själv tycker jag inte att det är värt besväret längre och kör oklockat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Spela Bf3, då märker du det på Karkand banorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Så du tror att skrivbordsmiljön i Windows kommer kännas rappare? Varför jag köpte K är för att den är så pass prisvärd och bara för att jag ifrågasätter om prestandan behövs idag så förstår jag att 4.6GHz säkert kan behövas om ett par år.

Eftersom en klock på 4.6-4.8 är över 1GHz i ökning så Ja, det är ju när den används du kommer uppleva den snabbare. Utan risker så kan du ju lätt bara köra upp den till 4,2 utan mycket ansträngning,
Kanske 30 min första gången

Permalänk
Hedersmedlem

Märkbar prestandaskillnad? Det beror på hur noga du tittar..

Här ser du skillnaden svart på vitt:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Har kollat där och det är det jag menar, tester visar självklart resultat men kommer jag verkligen att ha nytta av den extra kraften i Arma 2, GTA 4, BF3 eller vanlig Windows miljö?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacRyhage:

Har kollat där och det är det jag menar, tester visar självklart resultat men kommer jag verkligen att ha nytta av den extra kraften i Arma 2, GTA 4, BF3 eller vanlig Windows miljö?

Ha nytta av? Ja om du vill ha den där extra gnuttan prestanda? Det är ju ganska relativt. Personligen skulle jag klocka skiten ur processorn, bara för att alltid ligga på topp.. så att man inte köper ett nytt spel som går lite slött och spelar det i fyra månader bara för att upptäcka att det hade flutit perfekt om man klockat processorn en ghz mer. Det har hänt mig iaf.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har en i7 3770k och ett GTX680-DC2O men jag märker faktiskt ingen skillnad alls på 3.5GHz och 4.7GHz i t. ex BF3... så jag klockade ner den till stockfrekvenserna igen. Kände samma sak; drar inte nytta av prestandan, helt enkelt.

edit: har dock testat GW2 också och min FPS dras ner till 40 inte allt för sällan, kanske är värt att klocka lite och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ha nytta av? Ja om du vill ha den där extra gnuttan prestanda? Det är ju ganska relativt. Personligen skulle jag klocka skiten ur processorn, bara för att alltid ligga på topp.. så att man inte köper ett nytt spel som går lite slött och spelar det i fyra månader bara för att upptäcka att det hade flutit perfekt om man klockat processorn en ghz mer. Det har hänt mig iaf.

Skrivet av Ninjaflipp:

Har en i7 3770k och ett GTX680-DC2O men jag märker faktiskt ingen skillnad alls på 3.5GHz och 4.7GHz i t. ex BF3... så jag klockade ner den till stockfrekvenserna igen. Kände samma sak; drar inte nytta av prestandan, helt enkelt.

edit: har dock testat GW2 också och min FPS dras ner till 40 inte allt för sällan, kanske är värt att klocka lite och se om det blir någon skillnad.

Okej, jag förstår hur ni menar. Kanske värt att lägga sig på någon rimlig klock som 4.2 - 4.4 där man inte behöver höja volten för mycket. Förutom att öka multiplier, vad skall jag mer ändra i BIOS för nu står allt på Auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Varför köpte du ens en ny? Behövde du verkligen den extra kraften?

Enda anledningen till att köpa en K är väl för att kunna kräma ur det som går. Jag kör min I5 på en turboclock @4,5ghz och det fungerar alldeles ypperligt, 1,6ghz -> 4,5ghz vid behov

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Varför köpte du ens en ny? Behövde du verkligen den extra kraften?

Enda anledningen till att köpa en K är väl för att kunna kräma ur det som går. Jag kör min I5 på en turboclock @4,5ghz och det fungerar alldeles ypperligt, 1,6ghz -> 4,5ghz vid behov

Mm, kör min i5 2500k@ 4.4Ghz. (den vill inte högre)
Blev en jävla skillnad på allt genom att överklocka den.

Finns ju inte några större nackdelar.
Sänkte t.om elräkningen mot min gamla dator även fast jag kör överklockat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

För att det är kul. Man har inget bättre för sig en fredagskväll!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag går efter ideologin att man ska få ut maximal prestanda för vad man betalat för. Om du inte finner nöjet eller intresset med överclocka hade du väl kunna köpt modell utan K om du inte tycker det är nödvändigt att klocka? Det är kul att klocka och hitta maxfrekvens och hitta den absoluta gränsen för 24/7 användande, optimera ram timings osv. Tycker dock att det har blivit lite trist på 1155, men så finns ju alltid X79 också.

Blir att vänta till Haswell för min del.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mm, kör min i5 2500k@ 4.4Ghz. (den vill inte högre)
Blev en jävla skillnad på allt genom att överklocka den.

Finns ju inte några större nackdelar.
Sänkte t.om elräkningen mot min gamla dator även fast jag kör överklockat.

Hade min på 4,4ghz utan turboboost tidigare på stockvolt, nu är den något höjd för att funka på 4,5. Över 4,5 är dock bara att glömma trots väldigt låga temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Hade min på 4,4ghz utan turboboost tidigare på stockvolt, nu är den något höjd för att funka på 4,5. Över 4,5 är dock bara att glömma trots väldigt låga temperaturer.

Jag tycker jag hör den skrika efter mer kyla och spänning

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Okej, jag förstår hur ni menar. Kanske värt att lägga sig på någon rimlig klock som 4.2 - 4.4 där man inte behöver höja volten för mycket. Förutom att öka multiplier, vad skall jag mer ändra i BIOS för nu står allt på Auto?

Kolla i min signatur, finns en guide där med (ska vara alla) settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Kollar man på shogun så ser man att klocken ger ca 0% extra. Om man nu inte ser mer strömförbrukning och mer värme som fördelar.
Klocka gör man när man behöver eller för man tycker det är kul annars är det menningslöst, som i detta fallet där ändå GPUn sätter ribban.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kollar man på shogun så ser man att klocken ger ca 0% extra. Om man nu inte ser mer strömförbrukning och mer värme som fördelar.
Klocka gör man när man behöver eller för man tycker det är kul annars är det menningslöst, som i detta fallet där ändå GPUn sätter ribban.

"En frekvensökning på 1 000 MHz över lägsta turboläget innebär potentiell prestandaökning på cirka 25 procent, något som speglas bra i belastande mjukvaror. Siffrorna ökar med mellan 20 och 25 procent jämfört med standardnivåerna, vilket innebär rejält med beräkningskraft under huven."

Att cpu inte hjälper i vissa spel efter en viss gräns är ju inget nytt, men det tar ju inte bort det faktum att alla nästan andra program går snabbare.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag kör oklockat för tillfället men kommer säkert klocka lite för skojs skull snart
Även om jag inte behöver mer prestanda i dagsläget så är det ju också perfekt att ha en upplåst CPU så man kan klocka när det väl behövs. Att ha den möjligheten gjorde tex att jag kunde använda min Q6600 i respektabla 5 år.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800x Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 64gb 3600 MB: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 GPU: ASUS RTX 4070 M.2: Kingston A2000 250GB SSD: Samsung 850 Evo 500GB, Samsung 860 Evo 1TB, Samsung EVO 870 4TB HDD: WD Caviar Black 500GB PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

"En frekvensökning på 1 000 MHz över lägsta turboläget innebär potentiell prestandaökning på cirka 25 procent, något som speglas bra i belastande mjukvaror. Siffrorna ökar med mellan 20 och 25 procent jämfört med standardnivåerna, vilket innebär rejält med beräkningskraft under huven."

Att cpu inte hjälper i vissa spel efter en viss gräns är ju inget nytt, men det tar ju inte bort det faktum att alla nästan andra program går snabbare.

Precis i belastande mjukvaror, sitter man inte och kör benchmarks hela dagen gör det ingen större nytta.
Är den ökade elkostnaden värd skillanden om man inte har nytta av den egentligen?

Vi kör en bil jämförelse som vanligt.
Är det värt att trimma bilen och öka bränsle kostnaden, så man "kan" köra fortare men ändå inte får göra det?

Varför överklocka om det inte kommer ge han något? Är det inte bättre att ha det som ett ess i ärmen så han slipper köpa nytt när denna börjar bli för dålig?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Precis i belastande mjukvaror, sitter man inte och kör benchmarks hela dagen gör det ingen större nytta.
Är den ökade elkostnaden värd skillanden om man inte har nytta av den egentligen?

Är det värt att trimma bilen och öka bränsle kostnaden, så man "kan" köra fortare men ändå inte får göra det?

Varför överklocka om det inte kommer ge han något? Är det inte bättre att ha det som ett ess i ärmen så han slipper köpa nytt när denna börjar bli för dålig?

Att trimma en bil gör oftast inte så att den drar mer bensin när man kör normalt dock. (Blir bara svårare att låta bli)
På samma sätt så kommer CPUn inte dra mer ström när du idlar i windows, i FULL LOAD blir den högre, men då går det ju också fortare.

Okej; Lite mer ström drar den väl.. men det är ju marginellt och med en väldigt hög överklockning

Permalänk
Medlem

Kör ASUS auto-clockning i Windows. Det den då gör är att höja turboläget på alla fyra kärnor dvs. den kommer bara köra max när det behövs. Det kan inte bli lättare.

Problem solved.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Kolla i min signatur, finns en guide där med (ska vara alla) settings

Okej, kommer säkert inte kunna hålla fingrarna i styr utan en rimlig överklockning kommer nog snart att ske, skall kolla guiden, tack!

Skrivet av BergEr:

Jag säger verkligen inte att du har fel men känns inte som om man kommer märka det just inne i Windows, vad jag har förstått så kan du inte ens jämföra en gammal PII 965 med denna i prestanda men ändå så har väl inte Windows blivit så mycket snabbare för mig än. Det är väl mer SSD'n som gör rappheten där?

Skrivet av Dahle86:

Precis så jag resonerar!

Skrivet av Blade@LCD:

Kör ASUS auto-clockning i Windows. Det den då gör är att höja turboläget på alla fyra kärnor dvs. den kommer bara köra max när det behövs. Det kan inte bli lättare.

Problem solved.

Kan vara intressant, dock verkar ju överklockningen manuellt ganska enkel också..

Funkar det i övrigt bra med dagens Auto-överklocknings program?

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kanske lite dålig jämförelse med en bil? (Skulle trimma skiten ur min bil om det bara kostade 40:- extra om året.)
Är ju inget som spärrar en överklockad cpu. Allting går snabbare, även om det inte syns på FPS mätaren(för grafikkorten är inte nog bra)
Stock vs 4.6GHz skiljer 50Watt i sweclockers test.
Tar då 20h att förbruka en extra kwh, kör man 100% load ett helt år blir det 300:- extra.
Rör man inte vcore så tar den knappt mer och idle blir orört.
En sån här cpu tar inte ens 10watt idle

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Mina två HD6870 tvingar min 2500K@4,5GHz att jobba i ca 90% under multiplayer i BF3 så om jag inte klockat skulle processorn troligen vara det som begränsade i spelet. Sedan så kanske en eller två fps hit eller dit spelar så stor roll, men bara att veta att man tar ur (nästan) så mycket som det går ur systemet är tillfredsställande. Sen att det är kul att pilla med datorer och inställningar hjälper.

Lagt till vilket spel jag menade
Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Saken är den att med rätt inställningar så har du inte ökad volt när du inte använder CPUn, lite ökning blir det ju, men inte så stor. Har du offset mode på så ligger idle runt 0,9 och i load 1,25 - 1,35 tänk då på AMDs som brukar ha runt 1,45 de får högre elkostnader.

Sen så drar mina 570s bra mycket kraft från min CPU, skönt att kunna ligga på 4,8GHz då