Nexus S - Fuktskada enligt Anovo, men vart?

Permalänk
Medlem

Nexus S - Fuktskada enligt Anovo, men vart?

Hejsan

Har ett ärende med teknikmagasinet där det började med att mobiltelefonen helt plötsligt slutade ladda en natt.
Det luktade bränt och telefonen var varm.

Lämnade då in den till teknikmagasinet som skickade den vidare till anovo som återkom med svaret att oxidation har orsaka kortslutning i usbkontakten.
Köp tillbaka telefonen för 400:- eller så tar vi hand om den.

Första bilden jag fick från teknikmagasinet såg ut såhär:

Skrev tillbaka att detta visade ju varken att det var min telefon dom hade fotat och dom har dessutom fotograferat plastbakstycket där man endast ser att det har smält plast kring usbporten och ingen som helst oxidation.

Fick sedan denna bild på kretskortet samt en där imeinumret syns:

Nu är den stora frågan, det enda jag tycker dom har lyckats fotografera är en kortslutning av kretskortet och inte ser man någon oxidation?
Hur kan dom säga att det är en fuktskada som orsakat kortslutningen?
Vad tycker ni andra här, är detta ett självklart fall av fuktskada som orsakar kortslutning i usbporten och laddningen eller är det bara en enkel bortförklaring för att slippa byta hela kretskortet?

Värt att nämna är att telefonen vart inne på service direkt efter att jag fick den då jag hade problem med att ett fält rakt över skärmen saknade touch.
Man drog fingret över skärmen så var det ett streck rakt över som den slutade reagera på.

Tycker ni att man ska bita i det sura äpplet och godta fuktskada på detta eller hävda att bildbevisen inte visar någon oxidation?

Permalänk
Medlem

Om du inte har tappat telefonen i vatten eller liknande hade jag aldrig godkänt fuktskada, Anovo är väl kända för att vara ett av de sämsta bolagen som finns angående reparationer?

Permalänk
Medlem

Fuktskada är ett standardsvar från Anovo. Stå på dig, försök iallafall.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexus_S:

A novo är ökända för att hitta på diverse ursäkter för att slippa ansvar så det är nog lika bra att du kontaktar ARN med en gång och får en opartisk bedömning. Jag kan inte avgöra vad som orsakat kortslutning genom att enbart titta på bilderna. Vatten kan såklart orsaka kortslutning, men även defekta kontaktdon.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Anovo är verkligen skit, mest troligt är det inte en fuktskada, utan de är för lata för att undersöka det närmre

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Anova är det sämsta bolaget jag har varit i kontakt med.
Stå på dig och godta inte deras beslut utan en fristående opartisk bedömning.

Dock måste jag säga att det ser ut som oxidation. Huruvida det är pga fuktskada eller ej kan jag inte säga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade vi snackat om starkström hade skadan vid första anblicken mycket väl kunnat tros vara någon form av överslag men nu rör vi oss i en telefon där vi har svaga strömmar och spänningar. Hade någon komponent suttit mot USB-kontakten och denna komponent överhettats skulle ett sådant märke hypotetiskt kunnat uppstå, men det enda som sitter mot den sidan av USB-kontakten är skalet.
Tittar man på den undre bilden i dess orginalstorlek ser man dessutom väldigt tydligt att det röd sig om någon form av sörja som åtminstone en gång i tiden varit kletig.
Mig veterligen brukar de flesta telefoner inte komma försedda med sörja från fabrik

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ser direkt på bilderna att det har glappat i kontakten och brunnit, typ slagit gnistor.

Enda fuktskada som finns är det som finns i hjärnan på anovo folket.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tycker mer det ser ut som när man lägger elektronikolja (som bl.a. skall motverka oxidering / stänga ute fukt) på en dåligt rengjord yta...det blir en brunaktig sörja av det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ser direkt på bilderna att det har glappat i kontakten och brunnit, typ slagit gnistor.

Enda fuktskada som finns är det som finns i hjärnan på anovo folket.

Precis det jag också tänker, sen har plasten smält och kladdat ner hela kontakten.

Borde inte anovo kunna presentera ett tydligt bevis på fukt?
Nu är det min mor som äger telefonen och har haft all kontakt med TM och en "tekniker" hos Anovo.

Första bilden sa jag åt henne var skrattretande att ens presentera som bevis på oxidation och fuktskada.
Det är ju för fasen ett bakstycke i plast som smält...
Hade inte jag sagt åt henne att kräva bättre bevis så hade hon nog accepterat "fuktskadan" som alla andra gör och bitit i det sura äpplet att en telefon för 3.000:- vart obrukbar efter 10 månaders normalt användande.

Skrivet av PeCe:

Tycker mer det ser ut som när man lägger elektronikolja (som bl.a. skall motverka oxidering / stänga ute fukt) på en dåligt rengjord yta...det blir en brunaktig sörja av det.

Jag tycker jag känner igen sörjan från den tiden när man prövade att löda om fabrikslödningar. När man misslyckades och råkade värma upp kretskortet så kom den bruna sörjan fram.

Den natten när telefonens laddning slutade fungera så stod den i sin laddocka som den gjort i 10 månader och på morgonen så var den bara halvladdad, var skållhet vid usbkontakten samt att det luktade brännt.

Tycker det är väldigt dålig stil av Anovo samt TM att hävda fuktskada utan tydligt bevis. Ge mig en oxiderad lödning eller vadsomhelst så godtar jag det. Ett smällt bakstycke samt en tydlig kortslutning där ingen oxidation ens finns inringad tycker inte jag duger som bevis.
TM lutar sig bara mot anovo och säger att om dom säger fuktskada så är det så.

Att mors Nexus S kan haft dåliga lödningar och nästan började brinna är det ingen som reflekterar över...

Har någon annan drivit process mot hävdad fuktskada?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexus_S:

Har någon annan drivit process mot hävdad fuktskada?
Skickades från m.sweclockers.com

De brukar väl alltid vifta med ett indikatorpapper i telefonen om den är fuktskadad. Har de inte skickat bild på den och ändå hävdar fuktskada så antar jag att den säger att det inte är någon fuktskadad och skulle tolka alla bilder som kommer efter frågan som fabricerade bevis från Anovo.

Permalänk
Medlem

Bilden tillsammans med din beskrivning visar mer på någon typ av kortslutning än fuktskada. Jag tror inte heller att fukt skulle kunna skapa en sådan kortslutning. Det är möjligt men osannolikt. Vi pratar ändå 5v så överslag med hjälp av vatten är ganska svårt om du inte dränkt mobilen eller oxidationen byggt en bro av metall mellan ledarna.

När köpte du mobiltelefonen? Är det inom 6 månader efter köp har de bevisbördan, annars har du den. Det är en ganska stor fördel att vara den som inte behöver bevisa skadan.

Du skulle kunna köpa ut telefonen och få den testad av en oberoende verkstad. Om det inte är en fuktskada så kan du kräva Anovo på dina kostnader. Annars kan du skicka till ARN och få ärendet prövat inom ca 6 månader.