Finns det tyst NAS - Netgear Ultra 4 låter som ett flygplan :(

Permalänk
Medlem

Finns det tyst NAS - Netgear Ultra 4 låter som ett flygplan :(

Hej,

Jag har en Asus RT-56u med usb disk inkopplad för utdelning av mina filmer. Det funkar hyfsat men känns som det går lite långsamt och vill även ha en raid lösning.

Jag köpte en ReadyNas Ultra 4 som jag trodde jag skulle kunna ställa i vardagsrummet och använda i stället för usb diskarna inkopplade till routern men fläkten på nasen låter för mycket.

Finns det någon tyst nas eller bättre lösning som är lika tyst som en router med usb diskar?

Har idag router och usb diskarna i ett skåp i vardagsrummet = knäpptyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av doohan99:

Har idag router och usb diskarna i ett skåp i vardagsrummet = knäpptyst

Varför ställer du inte NASen på samma ställe? Hela tanken med NAS är ju att den kan stå varsomhelst i nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Varför ställer du inte NASen på samma ställe? Hela tanken med NAS är ju att den kan stå varsomhelst i nätet.

...det är ju det som är problemet... Jag trodde att jag skulle kunna ställa nasen i skåpet (har inte någon bättre plats) ...men det låter som att skåpet skall skall flyga iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av doohan99:

...det är ju det som är problemet... Jag trodde att jag skulle kunna ställa nasen i skåpet (har inte någon bättre plats) ...men det låter som att skåpet skall skall flyga iväg

Aha, OK - missförstod där. Om den låter så mycket tom inne i ett skåp (med OK ventilation?) är ju frågan om den mår OK. Är den ny? Uppdaterat FW? Kollat hastigheten på fläkten i GUI?

Permalänk
Medlem

Helt ny, i princip bara hört när den startade upp...men vill inte greja med den då jag tänkt försöka returnera den. Vet att den den låter mer när den startar upp...men då jag måste ha den i vardagsrummet måste det vara tyst..

Vill ha en nas där det endast är ljud från hårddiskarna som hörs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doohan99:

Helt ny, i princip bara hört när den startade upp...men vill inte greja med den då jag tänkt försöka returnera den. Vet att den den låter mer när den startar upp...men då jag måste ha den i vardagsrummet måste det vara tyst..

Vill ha en nas där det endast är ljud från hårddiskarna som hörs.

Kan reka QNAP samt att läsa mycket reviews innan du bestämmer dig (verkar ju inte vara helt ovanligt med oljud från Ultra 4:an).

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har en Ready Nas Ultra 2. När jag startade den trodde jag inte att jag skulle stå ut med oljudet men efter att den kommit igång tycker jag inte den låter så mycket, jag har gömt den längst bak i en öppen TV-bänk och det funkar för mig trots att jag är känslig för oljud.
Synology skall vara ganska tysta har jag hört, men det finns nog ingen helt passivt kyld NAS vad jag vet.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Samma problem med min DNS 320, den lät fruktansvärt. Köpte en ny fläkt och stoppade i lite ljudisolering. Resultatet blev helt knäpptyst även när den jobbar för fullt.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på ljudnivån mellan de olika fabrikaten?

tttomte
Hur långt från tvbänken sitter du?
Blir ultran tyst ngn gång? Eller hör du alltid fläkten från den? Går den ner i viloläge eller ngt om den inte används?

Permalänk
Medlem

Har en synology som är väldigt tyst, men ljudnivån beror väl till stor del på diskarna man trycker i dem.

Permalänk
Medlem

samt vilken nivå man väljer på fläkten.
Går att välja i kontrollpanelen.

kör en DS212j,mycket nöjd.

Enda som kan höras är när den startar eller går ur viloläget, mycket nöjd

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag sitter kanske 3 meter ifrån för det mesta. Jag om jag sätter på tv/radio/stereo hör jag inte NAS:en alls. Är det helt tyst i lägenheten så hör man en del brus om man koncentrerar sig och att hårddiskarna (Seagate LP 2GB x 2) smattrar lite vid uppstart/flytt av filer.

Man kan säga att min NAS har fyra olika faser vid uppstarten.
1. Ström på - MYCKET HÖGT oljud i 10 sekunder.
2. Uppstart - HÖGT oljud i 30 sekunder
3. Initiering - IRRITERANDE ljud i 40 sekunder
4. Normal - Hyggligt tyst ljud under drift.

Detta är beteendet min NAS har och jag skall inte försöka analysera vad den gör under faserna. Blir det mycket jobb så den går varm kan naturligtvis fläktens hastighet öka, men det är ingen jag tänkt på då jag använt den (huvudsakligen som squeezboxserver och filserver).

Den är absolut inte helt tyst, men du kan inte bedöma hur mycket den låter i drift utifrån uppstarten.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

tttomte
tack för infon, jag får koppla upp din igen, lackade ur totalt på nasen innan den kom till steg 4...

Annars verkar ju DS212j vara ett tystare alternativ, dock verkar det som det är bättre fart på Ultran om jag läst rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att DS212j är ett utmärkt val, tror inte att du kommer att sakna prestanda men kanske möjligheten att använda fler diskar än 2 i framtiden (jag ångrar mig lite att jag var snål och inte skaffade en NAS som fixar 4 diskar). Men känner du att två räcker så kör på Synology (för jag gissar att en synology med 4 diskar kostar med än du vill betala).

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Jag har koppat upp Ultra 4 igen... och väntat tills den gick in normal läget... Helt klart var jag väldigt snabb på att såga NASen tolalt på grund av ljudnivån..(tack tttomte). I ett skåp kan jag nog leva med fläkt ljudet..men... Nu när jag börjat kika runt funderar jag ändå på att byta till en DS 411j (4 diskar är ett krav) som verkar vara nästan helt tyst.

Är DS411j ett bättre val? Nasen skall främst användas som media server.
Inte hittat ngn bra jämförelse test.

Permalänk
Medlem

Ultra 4 har bättre prestanda än synology 411j

Ultra 4 1.6Ghz 1GB ram Synology 1.2Ghz 128MB ram.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear ReadyNAS Ultra 4 med 4st 2Tb Seagate hårddiskar och jag upplever inte min nas som speciellt högljudd. Visserligen står den i garderoben av estetiska skäl men jag hör knappt fläkten. Det som hörs är när hårddiskarna jobbar.

Permalänk
Medlem

Jag behöll Ultra 4. Den gör sitt jobb bra dock kan jag inte rekommendera den till dem som vill ha en tyst NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doohan99:

Jag har koppat upp Ultra 4 igen... och väntat tills den gick in normal läget... Helt klart var jag väldigt snabb på att såga NASen tolalt på grund av ljudnivån..(tack tttomte). I ett skåp kan jag nog leva med fläkt ljudet..men... Nu när jag börjat kika runt funderar jag ändå på att byta till en DS 411j (4 diskar är ett krav) som verkar vara nästan helt tyst.

Är DS411j ett bättre val? Nasen skall främst användas som media server.
Inte hittat ngn bra jämförelse test.

Om du kan ge dig till tåls lite så kan det vara värt att avvakta tills Synology kommer ut med sin DS413. Den kommer säkert att vara dyrare än DS411j, men den kommer att ha en energisnål freescale CPU och då designen är samma som DS412+ så kommer den med all sannolikhet att ha 2 st 92mm fläktar som kylning. Den combon borde göra den riktigt tyst.

Tydligen så finns den till salu på vissa ställen i Asien, men inte här i Europa ännu.