Funderar på att införskaffa mig Laptop - Hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Funderar på att införskaffa mig Laptop - Hjälp uppskattas

Hallå där Sweclockers

Det är nämligen så att jag funderar på att införskaffa mig min första laptop. Och har inte varit allt för insatt i just laptops, utan håller på mer
med stationära saker. Men nu för första gången känner jag behovet av en laptop då jag påbörjat högskolestudier. Jag har ju kollat runt en del men har svårt
att bestämma mig. Till en början övervägde jag ultrabook där jag kikade en del på Asus Zenbooks men kändes som man skulle behöva en utav de dyrare för att det skulle räcka till och 13 tums skärmarn var jag lite tveksam till.

Nu har jag tänkt om och vill ha en laptop med 15 tums skärm känns lagom till mig då jag har den som andrahands dator och känns behagligt när man skriver.
Man vill ja ha en hyfsat snabb dator som klarar en del spel men absolut inte bf3 med monster inställningar. Vill han något rätt snabbt i5 eller i7, det jag håller på med är väl just för att surfa, lite spel, möjligtvis en del bild/filmredigering, testa olika OS och leka med nätverk. Behövs inte så jätte mycket utefter dessa specifikationer kanske, men jag vill ha något hyfsat hållbart som man kan ha 2-3 år.

Har ju sett en del råd här på forumet t.ex. Fujitsu LIFEBOOK NH532 i7-3610QM , detta är ju då mer av en speldator var det skrivet. Helt okej men 17 tums skärm och vill ju inte bära omkring på något allt för stort men det som jag stör mig på mest är väl HDDns hastighet 5400 rpm känns inte okej, jag vill ha något snabbt helst en ssd men hdd med 7200 rpm kan väl gå sig ann ifall de andra delarna sitter bra. Det bästa vore väl ssd med hdd eller iallafall möjlighet till sätta in hdd.

Även sett kompletts senaste erbjudande Acer Aspire V3-571G 15.6" HD, det jag tvekar på där är väl egentligen att det är 2 kärnor. Annars är batteritiden okej 4,5 timmar, vi brukar ha föreläsningar på ca 3 timmar och brukar även finnas möjlighet att ladda, skulle ju även kunna dra ner ljusstyrkan. Vet att 2 kärnor räcker gott och väl för de saker jag kommer pyssla med. Bara det man vill ju ha något hållbart, har ju quad på en nu nästan 4 år gammal stationär dator så skulle vara trevligt att få in på sin laptop.

Tänker inte gå igenom fler datorer som jag kikat på, har ju skummat igenom prisjakt men inte riktigt fastnat för någon. Skulle uppskatta er input om vad ni tror skulle passa mig och vad ni har för erfarenheter av diverse produkter.

Ursäktar för eventuella stavfel och felformuleringar.

Permalänk
Medlem

ASUS N53TK-SX030V - 5.490 kr, 4-kärnig AMD-CPU o HD 7670M 2 GB.
Kan det vara något för dig?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Ser på Acern att de har lagt till "OBS! Max två per kund. OBS!" det stod inte förut :D. Jobbigt med 15 tum till skolan men det är rätt val om man prioriterar prestanda. Det finns inte så mycket mer i den prisklassen. Acern blir nog bäst för dig.

Permalänk
Skrivet av Eronki:

ASUS N53TK-SX030V - 5.490 kr, 4-kärnig AMD-CPU o HD 7670M 2 GB.
Kan det vara något för dig?

Enda nackdelen med den är väl att kärnorna enbart ligger på 1.5 Ghz styck...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesperlowendahl:

Enda nackdelen med den är väl att kärnorna enbart ligger på 1.5 Ghz styck...

Processor
Processormodell AMD A6-3420M
Processorhastighet 1.5GHz
Max turbo 2.4 GHz
Antal kärnor 4
Chipset AMD A70M

Står så under tekniska specifikationer på NetOnNets hemsida.
http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A6-3420M-Notebook-P...
http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-A6-Series%20A6-3420M.ht...

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Börjar överväga Acer Aspire V3-571G 15.6" HD mer och mer. Kan väl nöja mig med 2 kärnor, men hårddisken ligger ju på 750 gb och rpm på 5400. Nån som ser en lösning på detta, ser ej hur många hdd platser den har kollat på acers sida men hittar inte. Det jag skulle föredra är ju 2 hårddisksplatser med en ssd. De flesta laptops kanske har 5400 för att inte tära allt för mycket på batteriet.

Men någon som vet hur många platser den kan tänkas ha, men antar väl att det är en plats. Skulle man kunna lösa det på något annat sätt, några ful-lösningar?

Permalänk
Medlem

Oxå väldigt nyfiken på om de finns mer än en hdd plats så man kan få i sin ssd i acern

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Fujitsun har en extra plats för en hårddisk så att du kan smälla i en ssd och använda 5400'an till lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Fujitsun har en extra plats för en hårddisk så att du kan smälla i en ssd och använda 5400'an till lagring

Nu när du säger sånt börjar jag tveka här igen. Det är ju bara det att det är 17 tum på den, tror ni det blir bekvämt att gå runt med ett sådant monster i skolan.
Skulle kanske kunna skaffa något sånt här, med en sån väska skulle det väl kunna gå, bara så att man har plats för lite andra grejer med.