Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Rädda min SSD

Tjena!

Jag sitter på en OCZ Vertex 2. Jag använder denna som systemdisk men den har dessvärre börjat strula.

Datorn började bli slö och blåskärmade till slut. Vid omstart hittatde bios inte min SSD men stänger jag av hel hittar BIOS den men Windows låser sig helt under uppstarten. Jag hinner inte fixa så mycket just nu men tänkte installa om Windows imorgon, frågan är nu om det är värt det eller om det bästa är att gå tillbaka till Webhallen och försöka fixa en ny på en gång? Till saken hör att jag fick en ny SSD för ungefär ett år sedan då min första Vertex 2:a gick i graven, vid detta tillfälle hittade BIOS inte den över huvudtaget.

Finns det någon mer jag borde testa; disgnostikmjukvara, uppdatera firmware, etc?

Tacksam för svar!

Mvh,
Martin

Permalänk
Antielefant

Nej, det är nog tyvärr bara att gå ner och få den utbytt igen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, det är nog tyvärr bara att gå ner och få den utbytt igen.

Lite vad jag befarade. Eftersom detta nu har hänt två gånger börjar jag fundera på om jag har haft otur eller om vertex 2:an är skit och i det senare fallet om man då skall satsa på en annan variant. Frågan är då vilken? Använder disken som systemdisk så 60-120 GB räcker gott och jag tycker att mellan 800 - 1000 kr är helt okej för en ny disk, bara den är stabilare än Vertex 2:an.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, Vertex 2 går sönder betydligt oftare än andra, bättre SSD: #12507395

Runt 10% felfrekvens är oacceptabelt.

Jag hade valt Samsung 830 eller valfri Intel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Farfar79:

Lite vad jag befarade. Eftersom detta nu har hänt två gånger börjar jag fundera på om jag har haft otur eller om vertex 2:an är skit och i det senare fallet om man då skall satsa på en annan variant. Frågan är då vilken? Använder disken som systemdisk så 60-120 GB räcker gott och jag tycker att mellan 800 - 1000 kr är helt okej för en ny disk, bara den är stabilare än Vertex 2:an.

Valfri Intel eller Samsung 830 är vad som gäller för stabilitet, och för en systemdisk är det i princip enbart stabilitet som räknas.
Sitter med en Intel 320 120GB som C-disk själv som rullat utan minsta bekymmer från dag 1.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Valfri Intel eller Samsung 830 är vad som gäller för stabilitet, och för en systemdisk är det i princip enbart stabilitet som räknas.
Sitter med en Intel 320 120GB som C-disk själv som rullat utan minsta bekymmer från dag 1.

Fick tips via en medlem här på formumet att testa att köra en secure erase och nyinstallation av windows. Till min förvåning fungera det nu och disken verkar må bra, ska köra några några diagnoser på den när jag har tid. Undrar bara hur länge den håller den här gången...