Ska jag säga vissa specifika saker om F på Chalmers så är det rätt hårt (det var också detta jag hade hört innan av andra, på TV, på nätet, etc.), vilket är en stämpel de inte jobbar för att "bli av med", snarare tvärtom, då det är ett stort kännetecken för utbildningen och anledningen till att de kan hålla ett högt söktryck år efter år, även när andra civilingenjörsutbildningar dalar.
Det var en diskussion för ett par år sedan på Chalmers gällande kvalitén på matematikutbildningen, där matematikinstitutionen höjde ett finger för att den sänkts på alla program till en vad de ansåg som kritiskt låg nivå på grund av att nyanlända studenter var sämre förberedda, förutom just på F där de tyckte kurserna höll en bra standard. Det låter ju bra, men det är också i mina ögon anledningen till ett stort bortfall pga bristande studieresultat (inte speciellt peppande att kuggas stenhårt det första som händer), inte minst efter första terminen. Jag har en del mätpunkter, och kan säga att jag inte sett något år då mindre än 50% kuggat första mattetentan. Mitt första år var det närmre 70%. Då handlar det pga intagningskraven också egentligen uteslutande om personer som ässat mattekurserna på gymnasienivå, och det handlar inte om att någon är "dum", men det krävs en arbetsinsats som är milsvid från gymnasiets. Detta är inget specifikt för Chalmers eller F säkert, men det blir väldigt tydligt just på detta program.
När väl fysikkurserna drar igång "på riktigt" så är det många som skiner upp och hittar motivation, och det finns stora resurser på Chalmers vad gäller laborationer och kompetens, men det kanske dröjer ett par år och det är många tunga mattekurser innan man når dit. Många intagna på F väljer tidigt att gå till andra civilingenjörsprogram på Chalmers med lägre tidig matematikbörda till gagn för kurser med mer direkt feedback i form av praktiska problem. Detta är ett känt faktum, och dessa byten brukar inte vara något större problem i och med mattegrunden man fått på F (ska man byta "åt andra hållet" så får man inte tillgodoräkna sig mattekurserna, av de fall jag känner till).
Jag försöker inte skrämma någon eller säga "wöoh, F på Chalmers är coolare än allt annat!" (då har ni läst texten på ett annat sätt än jag försökte skriva den), men jag vill peka på att Chalmersutbildningen har som försäljningsargument att den kräver mycket, så om det är en utmaning man vill ha (vilket många, liksom jag gjorde, söker (och, liksom jag gjorde, finner )) så är det ett sätt. Sedan så är det inte alls säkert att det är den utmaning man söker, och många känner tidigt att det är någon annan linje som lockar mer, och då går det som sagt att byta.