Permalänk
Medlem

Tv-Serie anpassning!

Hej,

jag har börjat kolla på serier nyligen och jag vill nu ha hjälp med vilka serier jag ska konsumera härnäst. Skriv ett förslag samt en kort motivation :).

De serier jag sett och gillat som jag vill att du ska anpassa nästa serieval efter är:

The Office(US) Alla säsonger, älskar det. Inte precis "min humor på spiken" men jag skrattar, ler och tycker alla karaktärer är underbara som dom introducerar. Robert Californias perversa syn på allt får mig att börja skratta varje gång och detta konststycke klarade dom att få in i serien så sent som säsong 8a och ändå få det att kännas fräscht, big up!

Dexter Alla säsonger, gillade det jättemycket. Dock kan jag bli lite depp i vardan av alla hemskheter man får se så ha med det i nästa valet, inte för mörk.

Breaking Bad, sjuuuukt bra serie med comic relief som jag älskar. Dock var den också riktigt mörk och det gör mig lite deppig, kan dock offra det för serier som dessa.

Ricky Gervais Show, sjukt kul. Något annat projekt från dessa killar kanske?

Comedians in Cars Getting Coffee, inte alls min humor men det är riiiiiiiiktigt avslappnande att titta på komiker som dricker kaffe och åker runt i gamla och vackra bilar.

Gillar alltså knark/deckar/polis serier men också komedier som får en att känna sig varm och luden inuti.

Tack för förslagen på förhand, är lite depp nu när jag kollat klart alla The Office

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Inaktiv

Burn notice, blandning av MacGyver och A-team i det soliga Miami!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Burn notice, blandning av MacGyver och A-team i det soliga Miami!

Skrivet av JackeShan:

Tack för tipsen killar! Ska försöka komma in i dom.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Sherlock är väldigt bra också.

Permalänk
Medlem

Chuck!

Permalänk
Medlem

Game of thrones, the wire, californication, spartacus.

Permalänk
Medlem

Community måste du ju kolla på, även typ how i met your mother och big bang theory?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Ja, fast senaste säsongen var väl bra larvig?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ja, fast senaste säsongen var väl bra larvig?

Kanske den var men den fick mig att skratta ivf så då vart det OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Community måste du ju kolla på, även typ how i met your mother och big bang theory?

Inte någon av dessa är min humor BBT var kul innan felaktiga info i skämt förstörde karaktärerna för mig :(.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Tycker inte om, sorry :(.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Game of thrones, the wire, californication, spartacus.

Vad handlar Californication om?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Prison break s01 - handlar om en kille som ska frita sin bror från ett fängelse, väldigt bra s01 men resten är kass tyvärr.
Hell on wheels - handlar om järnvägsbygge i USA (cowboy serie) kanske inte det du letar efter men en bra serie.
Suits - Advokat serie.
The league - Komedi, handlar lite löst om fantasy football men är förmodligen det roligaste som går på tv.
An idiot abroad - Komedi med killen från Brittiska the office.
New girl - Komedi med Zooey Deschanel
The Newsroom - Drama om livet på en nyhetskanal (bra serie).
Entourage - Komedi om en kommande stjärna i hollywood och hans kompisar(bra serie).
Sons of anarchy - Handlar om ett motorcykels gäng.
White collar - Handlar om en konsttjuv som hjälper polisen.
2 broke girls - Komedi.
Suburgatory - Komedi.
Last man standing - Komedi.
Outsourced - Komedi.
Alphas - Action / sifi - Handlar om männsikor med superkrafter.
Spartacus s01 - action / naket.
True blood - Vampyr.
The Vampire diaries - drama / vampyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Inte någon av dessa är min humor BBT var kul innan felaktiga info i skämt förstörde karaktärerna för mig :(.

Vill bara se till att du inte gör misstaget att klassa som community som samma typ av serie som HIMYM och BBT, har knappt sett något liknande på TV. Episk all-bets-are-off komedi i sin bästa form.

Doctor who kanske, lite seg i början men bitvis genialt sen vetifan. Sen vetifan, funderade på att skriva Avatar: The Last Airbender men den typen av (tecknade serier) är kanske inte något för alla Inte sett så många humorserier dock så ska definitivt kika in de serier du sett ^^

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Gillar du polisserier av det mörkare slaget kan jag varmt rekommendera The Shield. Jag har sett i stort sett samtliga serier du skriver om i första posten och håller med om dina beskrivningar. The Shield och Breaking Bad delar förstaplatsen över mina absoluta favoritserier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

It's always sunny in philadelphia är helt jävla magiskt! Rätt så skadad humor i det...

Håll dig undan från Sitcoms, det är satans uppfinning.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Bored to death, Eastbound and down, Wilfred, Weeds, Workaholics, Tron Uprising för att nämna några

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Tack för förslagen på förhand, är lite depp nu när jag kollat klart alla The Office

Jag kände som du och sen började jag kolla på Parks & Recreation.
Den är riktigt skön och har lite samma humor som The Office (vissa avsnitt skrivna av samma personer eller nått sånt).
Lite mer nedtonat ibland men grymt kul. Några skådespelare man känner igen från The Office kommer med ibland också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Scrubs.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

The wire som många redan nämnt är en riktig höjdare. En klassiker som är bland det bästa jag sett i tv-serie väg.
Gillar du The wire så kan du även spana in Sopranos.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan definitivt tipsa om Arrested Development!
Sjukt rolig serie som blev nerlagd efter 3 säsonger men gör comeback inom kort!
Alla karaktärer är klockrena och vart enda avsnitt är riktigt bra.

Sherlock, som någon skrev en bit upp.
Riktigt bra, modern tappning av Sherlock Holmes. Har inte den där "seriekänslan", varje avsnitt känns mer som en film. (varje avsnitt/fall är 1½ timme långt)
Rekommenderas starkt!

Monk
Grym serie om en före detta polis, nu privatdetektiv med mängder av fobier och underliga tvångssyndrom.
Tony Shalhoub är klockren i rollen och även den är en blandning av seriöst och komedi. Finns 125 avsnitt på ~40min vardera.

Där är 3 av de serier jag tycker är bra, tror inte du blir besviken på nån av dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddanb:

Kan definitivt tipsa om Arrested Development!
Sjukt rolig serie som blev nerlagd efter 3 säsonger men gör comeback inom kort!
Alla karaktärer är klockrena och vart enda avsnitt är riktigt bra.

Sherlock, som någon skrev en bit upp.
Riktigt bra, modern tappning av Sherlock Holmes. Har inte den där "seriekänslan", varje avsnitt känns mer som en film. (varje avsnitt/fall är 1½ timme långt)
Rekommenderas starkt!

Monk
Grym serie om en före detta polis, nu privatdetektiv med mängder av fobier och underliga tvångssyndrom.
Tony Shalhoub är klockren i rollen och även den är en blandning av seriöst och komedi. Finns 125 avsnitt på ~40min vardera.

Där är 3 av de serier jag tycker är bra, tror inte du blir besviken på nån av dom!

Jasså? Det var ju kul att höra, riktigt bra serie är det

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Någon annan som hade jäääääävligt svårt att sätta sig in i the Wire som jag gjort ca 10 försök på att komma igenom första avsnittet. I breaking bad börjar det ju med en sublim scen som fick mig att sträck kolla 1 säsong av bara farten. The Wire har jag bara hört bra saker men lätt att komma in i var den fan inte. Den har fått mig att inse att jag kanske inte gillar polisserier som har set som grund men serier som har det lite afflierat inom sig hellre. Tänker kika på Arrested Development, försöka med the Shield, Parks and reacreation, the League. Någon som vet någon serie som börjar typ som Breaking Bad? Alltså en sån med en sådan intressant början så man sugs in i den av bara farten? Tack som fan igen för alla tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Komedi och knark är det som är medt intressant i nuläget men alla tips uppskattas och jag kommer att försöka mig sätta mig in i alla, vissa går det inte och dom kommer jag släppa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

The Wire är inte lätt att komma in i, nej. För egen del såg jag första avsnittet, med nöd och näppe, och sen orkade jag inte mer, förstod verkligen inte grejen. Efter en månad eller mer såg jag avsnitt två och tre när jag var rejält uttråkad. Sen någon gång runt avsnitt tre/fyra så hände det något vilket gjorde att jag blev helt fast och sträck-kollade hela säsong ett. Därefter beställde jag dvd-boxen och såg hela serien under någon vecka. Visade sig vara den bästa serien jag sett hittills (har inte sett Sopranos som brukar nämnas som en annan kandidat till förstaplatsen). Det funkar inte riktigt att se på serien i tron att det ska vara en polisserie dock, den är mer än det.

Om du gillade Ricky Gervais Show så kan du kolla upp An Idiot Abroad, där dom skickar ut Karl på resor till världens underverk. Finns även en säsong två. Sen skulle jag rekommendera att lyssna på radioprogrammen från XFM och podcastarna som den tecknade serien hämtar allt material från, jag tycker inte animationen tillför speciellt mycket. Radioprogrammen har dessutom mycket mer godbitar som inte inkluderas i den tecknade serein.

Andra komediserier som kan rekommenderas är Community (som tidigare nämnts) och Happy Endings.
För bra miniserier, kolla upp Sherlock, Luther och Band of Brothers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

The Wire är inte lätt att komma in i, nej. För egen del såg jag första avsnittet, med nöd och näppe, och sen orkade jag inte mer, förstod verkligen inte grejen. Efter en månad eller mer såg jag avsnitt två och tre när jag var rejält uttråkad. Sen någon gång runt avsnitt tre/fyra så hände det något vilket gjorde att jag blev helt fast och sträck-kollade hela säsong ett. Därefter beställde jag dvd-boxen och såg hela serien under någon vecka. Visade sig vara den bästa serien jag sett hittills (har inte sett Sopranos som brukar nämnas som en annan kandidat till förstaplatsen). Det funkar inte riktigt att se på serien i tron att det ska vara en polisserie dock, den är mer än det.

Om du gillade Ricky Gervais Show så kan du kolla upp An Idiot Abroad, där dom skickar ut Karl på resor till världens underverk. Finns även en säsong två. Sen skulle jag rekommendera att lyssna på radioprogrammen från XFM och podcastarna som den tecknade serien hämtar allt material från, jag tycker inte animationen tillför speciellt mycket. Radioprogrammen har dessutom mycket mer godbitar som inte inkluderas i den tecknade serein.

Andra komediserier som kan rekommenderas är Community (som tidigare nämnts) och Happy Endings.
För bra miniserier, kolla upp Sherlock, Luther och Band of Brothers.

Har sett An Idiot Abrod och gillade den rejält! Ska som sagt kika in alla serier som nämnts.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Ge The wire en chans till. Jag hade också svårt för den de första avsnitten men sen tog den mig, och den gjorde det ordentligt!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Några av serierna jag ser just nu:

Louie Av komikern Louis CK. En serie om honom, helt gjord av honom. Väldigt bra och mörk humor om hur jävla omständigt livet är.

Arrested Development Ser om för typ tionde gången, en mästerlig komediserie om en dysfunktionell familj.

Eastbound and down Skön serie med Danny McBride som spelar ett gammalt baseball-proffs som helt saknar självinsikt. Lyckas på ett väldigt bra sätt få en som tittare att känna sympati för en oerhört osympatisk karaktär.

Cougar Town Egentligen bara en vanlig amerikansk komediserie. Typiskt en sån serie jag kan slå på när jag inte känner för något där jag behöver tänka speciellt mycket. Bara lite fin sädår.

Parks and recreations Handlar om ett gäng som jobbar på parkavdelningen hos kommunen (eller vad man nu ska jämföra det med i svenska mått) och deras liv. Påminner väl lite om The Office i sin stil, där karaktärerna är medvetna om kamerorna och detta används som en del i berättandet. Rolig och ganska smart serie, bra och välskrivna karaktärer.

The Wire Som redan nämnts flera gånger i tråden, ett mästerverk.

Futurama Känner såklart alla till. Finns egentligen bara med på den här listan för att det gick några avsnitt i sommras och jag passade på att plöja igenom hela serien.

Suits Har bara kommit två säsonger än av denna serie, vill låta det gå någon säsong till innan jag är säker på vad jag tycker här. Dock gillar jag det än så länge, första avsnittet räckte för att jag skulle vilja se hela köret. Handlar om en kille som är ett geni (lite väl överdrivet ibland) som av en händelse finner sig på ett advokatkontor och får en anställning där. Huvudkonflikten är kontrasten för honom mellan sitt nya fast lane-liv bland hajar och hans gamla slackerliv där han mest bara rökte på och gled genom livet.

Community Såg att du nämnde att du inte fastnat för denna serie. Se den igen. Det som gör den här serien till ett genidrag är att den är fantastiskt välskriven, både i karaktärerna och i historien. Passar på att förklara lite vad jag menar när jag säger så;
jämför med exempelvis Scrubs. Visst, rolig och nyskapande serie när den kom, men om man tittar på hur de skriver skämten där och börjar fundera över processen så inser man att skämten tycks skrivas först, och sen plockar de in karaktärer som får utföra dem. Det som händer när man gör så är att karaktärerna ibland måste säga saker eller agera på ett sätt som inte riktigt går ihop med den karaktär vi lärt känna. Man märker helt enkelt att just den repliken endast finns där för att skämtet ska fungera.
I en välskriven serie låter man aldrig en karaktär gå ifrån vad vi förväntar oss bara för ett skämt skull. Istället ser man till att ha karaktärer med en sån personlighet att de passar för sina skämt, och vi behöver aldrig fundera över trovärdigheten i situationen.
Och det gäller inte bara karaktärerna, utan också hela grundplotten. Att de i Community kan ha ett paintball-krig som totalt spårar ur och hela skolan förstörs, alla karaktärer antar nya personlighetsdrag som passar i situationen, men som är precis så vässade att man köper det fullt ut utan att känna att de tummat på någonting. Det är helt enkelt välskrivet.
Jämför med musikalavsnittet i Scrubs. Dr Cox sjunger (även om det är i en hallucination). Nope. Skulle aldrig hända, köper det inte. Punkt slut.

South Park Behövs ingen beskrivning. Sjukt bra. Kan vara kul att kolla på bakomfilmen "Making Of SouthPark 6 Days Airing" om du inte gjort det och vill få en intressant inblick i det helt galna arbetet att göra denna serie.

Modern Family Om en stor och bara lite lagom dysfunktionell familj. Har inte så mycket att säga här egentligen. Gillade den rejält förut men börjar ledsna lite. Kanske hänger ihop med att jag inte har så mycket att säga.

Breaking bad Hade du ju sett, så den behöver ingen närmre förklaring.

30 Rock Sjukt rolig serie av och med Tina Fey som handlar om hur det är att styra och skriva en show. Lite meta sådär. Alec Baldwin gör ett sjukt bra jobb som högt uppsatt chef på NBC. Finns mycket att säga här men känner att jag börjar bli lite väl långrandig, men den är sjukt rolig och det är imponerande att de lyckas hålla det fräscht efter 6 säsonger.