Mobilt bredband, går det att spela spel? hur stabilt är det?

Permalänk

Mobilt bredband, går det att spela spel? hur stabilt är det?

Goder afton kära Sweclockare!

Ty min kabelTV/internetleverantör under 1,5 års tid ej kunnat åstadkomma en uppkoppling som ger under 30% packetloss, och jag inte kan välja någon annan operatör genom uttaget börjar jag överväga alternativa lösningar. (nein, jag hava icke telefonjack vilket tyvärr även utesluter ADSL)

Jag har sneglat på mobilt bredband. Men hur väl fungerar det om man spelar onlinespel? Låg ping och hög stabilitet på linan är viktigt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Högaktligen
Herr Arkebuzer

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

90% av tiden går det stabilt o bra brukar ligga på 60-100 i ping på BF3
Men ibland går det knappt att spela :/ Men som sagt för det mesta fungerar det finfint!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Har en kompis som kör Tre's Mobila Bredband i Halmstad, funkar fint där. Men lättast/bäst är väll att kolla täckningen i ditt område och se fall du kan få prata med någon i ditt område som har det och kolla fall dom haft problem.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Vi hade mobilt bredband för längesen (Telia) och jag spelade mycket WarCraft III och StarCraft online då. Gick väldans bra men anslutningen kunde ibland tappas, 2-3 gånger i veckan om jag minns rätt.
Samtidigt hade vi en gräns för mycket data vi fick ladda ner månadsvis, gränsen låg på 5 GB och överskred man den fick man sänkt hastighet. Hastigheten gick ner till 30 kbit/s (!!!) vilket var totalt ospelbart. Ju fler gånger man överskred gränsen desto högre blev hastigheten efter överskridningen o till slut gick det att spela online jämt.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Vi hade mobilt bredband för längesen (Telia) och jag spelade mycket WarCraft III och StarCraft online då. Gick väldans bra men anslutningen kunde ibland tappas, 2-3 gånger i veckan om jag minns rätt.
Samtidigt hade vi en gräns för mycket data vi fick ladda ner månadsvis, gränsen låg på 5 GB och överskred man den fick man sänkt hastighet. Hastigheten gick ner till 30 kbit/s (!!!) vilket var totalt ospelbart. Ju fler gånger man överskred gränsen desto högre blev hastigheten efter överskridningen o till slut gick det att spela online jämt.

fan va segt att dom sänkte hastigheten:/
Jag har telenor o dom har "fri surf" (det finns dock ngn gräns) Men har bara hänt mig en gång att dom sänkte hastigheten för mig och det va när jag ladda på mitt internet med en vecka men hade internet i 2 månader så den räknade all datatrafik på dom 2 månaderna som en vecka som jag ladda på med:P
Annars har jag aldrig fått sänkt hastighet, laddar ner ganska mycket med

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Har hittat bland annat tele2 som har 80gig per månad, så mängden trafik räcker mer än nog, är bara stabilitet och svarstider(ping) som jag oroar mig över

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Det funkar att spela på mobilt bredband för det mesta, beror lite på vart du ska använda det. Kör själv Telenor när jag är på resande fot och upplever oftast inga problem. Kan hända att man blir DC'ad någon eller några gånger i veckan, men inte tillräckligt ofta för att man ska störa sig på det. Ibland så DC'ar jag på mitt vanliga internet här hemma också, vilket nästan är värre.
Vad jag har märkt så finns det ingen strypgräns för hastigheten på mitt mobila heller så jag är riktigt nöjd!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X @ 4.3GHz 1.3VCore | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 16GB @ 3600MHz 16-20-20-38 1.4VDIMM | ASUS ROG Strix RTX 2070 SUPER OC @ 1705/2005MHz (15.8GHz Memory)| | Arctic Freezer Liquid II 240mm | CM Storm Stryker | Corsair HX 850W | ACER Predator XB271HU | Razer Deathadder Elite | Q-Pad MK-85 | DALI Zensor 1 AX

Permalänk
Avstängd

Jag kör Tres 14mbit,

det fungerar utan problem...

...men ! När det är mycket folk "online" så märks det verkligen.. hastigheterna på nätterna är sjukt mycket bättre!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Skrivet av Solding:

90% av tiden går det stabilt o bra brukar ligga på 60-100 i ping på BF3
Men ibland går det knappt att spela :/ Men som sagt för det mesta fungerar det finfint!

Hur mycket data skickas i BF3/timma ungefär?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Du kan se själva hur mycket data som du laddar ner eller skickar upp med:
http://www.hageltech.com/dumeter/about
eller
http://www.netlimiter.com/

Sedan så stämmer jag in med andra här i tråden att hastighet beror på hur många personer som är uppkopplade mot samma 3G mast som du själv. Om du inte har tillgång till fiber eller annat kan du kolla in 4G täckning också. Där tror jag de är snällare med hur mycket data du kan tanka med per månad utan att hastigheten "stryps".
Telenor kör med
"För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video"

Gå annars till någon återförsäljare (typ phone house eller liknande) där kan du testa olika leverantörer innan du bestämmer dig.
Har fiber själv, men en granne har köpt 4G och tycker det funkar ok. Så mitt råd är att du testar alla de olika leverantörerna och sedan bestämmer dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Goder afton kära Sweclockare!

Ty min kabelTV/internetleverantör under 1,5 års tid ej kunnat åstadkomma en uppkoppling som ger under 30% packetloss, och jag inte kan välja någon annan operatör genom uttaget börjar jag överväga alternativa lösningar. (nein, jag hava icke telefonjack vilket tyvärr även utesluter ADSL)

Jag har sneglat på mobilt bredband. Men hur väl fungerar det om man spelar onlinespel? Låg ping och hög stabilitet på linan är viktigt.
Någon som har erfarenhet av detta?

Högaktligen
Herr Arkebuzer

Jag kör med telias mobilabredband uppe i sälen. Jag spelar World of warcraft utan problem med typ 50 ping!

Permalänk
Medlem

Var utan fast internet i 3 dagar nyligen och spelade då Diablo 3 på min telefons 3g uppkoppling, (Tele2s nät) funkade hur bra som helst, hade oftast en ping på under 100. ( Har haft pings på nästan 300ms med bredbandsuppkopplingen men det är blizzards fel) Men hur det är att spela på mobilt bredband i längden kan jag tyvärr inte svara på, känns mer som en nödlösning i vissa fall för mig.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk

Jag håller med om att det något av en nödlösning, men tyvärr är mobilt bredband det enda alternativet till min överdrivet instabila uppkoppling genom kabelTV-uttaget.
Hursomhelst, tackar för svaren, det låter ju som att det skulle kunna fungera!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Jag har Telenors mobila 4G-bredband (80Mbit). Nyttjar dock bara 3G eftersom det är det enda som fungerar här änsålänge. Jag får en hastighet på ungefär 12-20Mbit upp och 1-3Mbit ner. Jag har ofta 90% signalstyrka, och har spelat Diablo 3 och Guild Wars 2 mer eller mindre felfritt. Ibland disconnectar hela nätet så jag får reconnecta, men det kan jag leva med. Det jag däremot har svårt att leva med är att FPS-spel är betydligt känsligare för responstiden på anslutningen.

Har på sista tiden försökt spela Blacklight: Retribution, som är ett fruktansvärt kul FPS-spel, men det är total ospelbart. Jag flyger fram och tillbaka som en flipperkula, 20 ggr per match. Om det är packetloss eller ostabilt nät har jag ingen aning om. Spela går det iaf inte! Testade CS för någon månad sen (inte spelat på 8 år), och det fungerade bättre så jag antar att det varierar kraftigt var servrarna ligger och hur känsligt spelet i sig är. Spela t.ex. aldrig QW på mobilt bredband!

Permalänk

Skaffa bättre mobilabbonemang istället och kör internetdelning genom luren, billigare och funkar lika bra, bor du i stockholm kan du glömma mobilt bredband för stabilt spelinternet...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag har tele 2 4g och det funkar bra men det kopplar ner lite då och då kanske en gång i veckan. Oftast för att solen lyser på stickan och den blir överhettad. Kör lol mest och brukar ha runt 40 i ping. Även när man har använt 80 gig och dom drar ner hastigheten brukar det inte vara några problem att spela 0.2 eller vad det blir räcker till lol, bf3 och diablo. Min signal styrka brukar var ganska dålig så mina hastigheter är sällan över 20 mbit.

Permalänk
Medlem

Mobilt brukar även tillföra lite extra ping.

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Skaffa bättre mobilabbonemang istället och kör internetdelning genom luren, billigare och funkar lika bra, bor du i stockholm kan du glömma mobilt bredband för stabilt spelinternet...

Jag har dock Telenor både på mobilabonnemanget och det mobila bredbandet. Båda går på 3G-nätet så för min del blir det nog ingen skillnad! Endast i månadskostnad isåfall men jag är ändå bunden vid skiten så det är som det är!