Permalänk
Medlem

iPhone 5 16gb - 4000kr?

Hej,

Tänkte dubbelkolla om jag räknat rätt vad det kostar att köpa ny telefon; i det här fallet en iPhone 5 16gb.

Om vi utgår från halebop rubbet abonnemang får man iPhone 5 för 419kr mån/24månaden.
Slutsumman blir ca 10050kr efter 24månader. Endast abonnemanget rubbet kostar (oavsett telefonen) 250kr/mån. Vilket motsvarar 6000kr över 24 månader. Mellanskillnaden upp till set 10050kr är alltså 4000kr och alltså den summan som telefonen kostar?

Stämmer min uträkning? Om så är fallet så blir inte telefonen så dyr.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Back3n:

Hej,

Tänkte dubbelkolla om jag räknat rätt vad det kostar att köpa ny telefon; i det här fallet en iPhone 5 16gb.

Om vi utgår från halebop rubbet abonnemang får man iPhone 5 för 419kr mån/24månaden.
Slutsumman blir ca 10050kr efter 24månader. Endast abonnemanget rubbet kostar (oavsett telefonen) 250kr/mån. Vilket motsvarar 6000kr över 24 månader. Mellanskillnaden upp till set 10050kr är alltså 4000kr och alltså den summan som telefonen kostar?

Stämmer min uträkning? Om så är fallet så blir inte telefonen så dyr.

beror på vad du får i abonnemanget såsom surf? fria sms? Mms? osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det står ju klart och tydligt att telefonen kostar 170 kr i månaden? 170*24 = 4080 kr. Ja, det blir billigare än att köpa telefonen löst vilket är precis vad lockar med för att du ska binda dig hos dem i 24 månader.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Abonnemanget fyller alla krav så det blir inga påslag för samtal,sms,surt...

- 4gb surf
- 200 samtal (ingen öppningsavgift, prata hur länge du vill varje gång)
- 4000sms/månad

Permalänk
Medlem

Jo är medveten om att den kostar 170kr i 24 månader. Ville mer få allt bekräftat an någon annan då det många "erbjudanden" döljer utgifter som man inte räknat med innan.

Tack bekräftelsen!

Permalänk
Medlem

Ush vad dyrt 250 kr/månad för utan telefon låter.

Själv sitter jag med ca 325 kr per 3 månader för mitt, vilket jag aldrig överstiger

Permalänk
Medlem

Jag betalar 49kr för ett abonnemang likande det du beskrev, vilket blir <1200kr på 24 månader, vilket gör att om jag ska köpa en Iphone 5 så får den kosta 8800kr för att jag ska göra en lika bra affär som du gör.

Men på din fråga:
Telefon och abon.: 419*24=10056
varav del av abon. vid 250kr/mån är:250*24=6096kr
vilket ger att telefonen är 10056-6096=3960 kr av priset.
Ja din uträkning stämmer perfekt
Du bör dock fråga dig om avbetalningen på 24 månader + det här abon. är det bästa du kan hitta, men visst om du vill ha abonnemanget så är 4 000 kr väldigt lite för den telefonen.

Lycka till

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Back3n:

Hej,

Tänkte dubbelkolla om jag räknat rätt vad det kostar att köpa ny telefon; i det här fallet en iPhone 5 16gb.

Om vi utgår från halebop rubbet abonnemang får man iPhone 5 för 419kr mån/24månaden.
Slutsumman blir ca 10050kr efter 24månader. Endast abonnemanget rubbet kostar (oavsett telefonen) 250kr/mån. Vilket motsvarar 6000kr över 24 månader. Mellanskillnaden upp till set 10050kr är alltså 4000kr och alltså den summan som telefonen kostar?

Stämmer min uträkning? Om så är fallet så blir inte telefonen så dyr.

10050 för en telefon är rätt så dyrt, PUNKT

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är lite dyrt. Men sitter i dagsläget med ett studentkort 25kr/månad sen surf som tilläggstjänst 99kr/månad.

Totalt 124kr fast avgift/månad. Ingår gratis sms.

Min räkning slutar ändå på 200-300kr/mån. Så för min del blir det en fast utgift samt mer surf för samma peng

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bbirger:

Jag betalar 49kr för ett abonnemang likande det du beskrev, vilket blir <1200kr på 24 månader, vilket gör att om jag ska köpa en Iphone 5 så får den kosta 8800kr för att jag ska göra en lika bra affär som du gör.

Vilket abonnemang har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om vi ska byta inriktning på samtalet för en stund.

Finns det något abonnemang (endast abonnemang utan telefon) som ger;
- 3gb surf
- gratis sms
- någon form av samtalsbonus fria minuter/samtal
Allt det för en låg månadskostnad.

Sitter på min telefon så kan inte kolla runt så mycket just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ush vad dyrt 250 kr/månad för utan telefon låter.

Själv sitter jag med ca 325 kr per 3 månader för mitt, vilket jag aldrig överstiger

Skrivet av screamin-daemon:

Vilket abonnemang har du?

Ja precis, vilket abonemang har du Reyintaz? Har det surf, sms etc gratis?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Stämmer det att Iphone 5 utan abbonemang endast kostar 6k?

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.d...

Om det kan bekräftas så köper jag den lätt för 6k och tar ett billigt abbonemang hos comviq.

EDIT: såg att den då är låst till telia vilket förklarar att den inte kostar mer än 6k?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

10050 för en telefon är rätt så dyrt, PUNKT

Läs ordentligt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vilket abonnemang har du?

någon gammalt teliatjafs som de nog har fasat ut vid den här tiden som jag tecknade när jag var liten och som fått lite förmåner tillagt då och då.. men jag var nog inte helt rättvis.
Förmånen: 200 hur långa samtal som helst gratis har inte riktigt jag. Vilket också vid närmare eftertanke är en rätt stordel av din räkning? så för dig kanske dealen är rätt skön. (Även om jag hade bränt av alla de 200 på 15sec konversationer på fyllan )

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StabTheDrama:

Läs ordentligt istället.

woot? 419*24 = 10050 kr, är väldigt dyrt för en telefon, jag kan läsa, kan du? nej tror inte det

Permalänk
Medlem

Såklart du räknat rätt, själv kollade jag på en iPhone 5 32Gb, den skulle gå på 6750:- utan abonemang iaf, vad 16Gb kommer gå på obunden vet jag ej

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

För min del lutar det åt Comviq Fastpris: https://www.comviq.se/iphone5/ 445kr/mån i 24 mån varav 200kr betalar man av telefonen med.
Har idag Tele2 Kompis Surf som kostar 89kr/mån, 1Gb ingår och det är bara gratis att ringa/sms:a till Tele2:s kunder (Comviq?). Inkl månadsavgiften kostar det 200-250kr/mån för mig idag..
Om jag inte är helt ute har Tele2 och Comviq samma nät?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

woot? 419*24 = 10050 kr, är väldigt dyrt för en telefon, jag kan läsa, kan du? nej tror inte det

Du verkar inte riktigt förstå

Han får ju ringa hur länge han vill 200 gånger skicka hur många SMS han vill och 3GB surf per månad... Det är mycket!

Jag brukar snacka med folk 1 timme i stöten(Guidning eller prata skit.. ibland både och!)

Och det och om man tar 0.49 öre som det brukar kosta/har jag för mig i minuten)

Så det är ett samtal=25 spänn säger vi

säg att du gör i 10 sånna samtal! det är 250kr eller kanske 30 fast mindre samtal. Då är vi uppe i 300kr vilket är en del!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja precis, vilket abonemang har du Reyintaz? Har det surf, sms etc gratis?

Telia Max 25 (Fördel att vara ung/student).
Jag har 1GB surf (vilket räcker gott och väl för mig i detta WIFI samhälle) och ganska mycket sms, vet inte direkt hur många ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

woot? 419*24 = 10050 kr, är väldigt dyrt för en telefon, jag kan läsa, kan du? nej tror inte det

Visst är det en stor summa. Men endast telefonen kostar inte 10 000kr vilket du är medveten om. Och som i mitt fall då jag betalar 6000kr i mobilräkningar utknappat över 24månader så blir skillnaden i mitt fall inte mer än 4000kr och från mitt perspektiv den summan som jag betalarvfär telefonen.

Sen att du har ett abonnemang för 99kr/månaden och räknar från sitt perspektiv att telefonen kostar 8000kr så håller jag med sig om att det är för mycket för en telefon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Du verkar inte riktigt förstå

Han får ju ringa hur länge han vill 200 gånger skicka hur många SMS han vill och 3GB surf per månad... Det är mycket!

Jag brukar snacka med folk 1 timme i stöten(Guidning eller prata skit.. ibland både och!)

Och det och om man tar 0.49 öre som det brukar kosta/har jag för mig i minuten)

Så det är ett samtal=25 spänn säger vi

säg att du gör i 10 sånna samtal! det är 250kr eller kanske 30 fast mindre samtal. Då är vi uppe i 300kr vilket är en del!

Ni verkar inte riktigt förstå, om ett abonemang kostar 419 i månaden, gånger TJUGOFYRA, så blir det 10056, alltså, 10056 för en telefon.
SEN om du får prata för 418 kr så kostar telefonen fortfarande 10056 efter TJUGOFYRA månader
Så, köp telefonen för vad det nu kommer kosta utan abonemang, så blir det billigare

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

Ni verkar inte riktigt förstå, om ett abonemang kostar 419 i månaden, gånger TJUGOFYRA, så blir det 10056, alltså, 10056 för en telefon.
SEN om du får prata för 418 kr så kostar telefonen fortfarande 10056 efter TJUGOFYRA månader
Så, köp telefonen för vad det nu kommer kosta utan abonemang, så blir det billigare

Men då kan man ju inte ringa, SMSa Ladda ner skit eller komma åt internet ö.h.t...

Skall du sen betala 89KR som Wifi hotspots där jag bor! Så blir det helt plötsligt jävligt dyrt....

Du bara trollar!

Du betalar ju inte det för telefonen! Du betalar för att man får använda dessa tjänster!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Back3n:

Visst är det en stor summa. Men endast telefonen kostar inte 10 000kr vilket du är medveten om. Och som i mitt fall då jag betalar 6000kr i mobilräkningar utknappat över 24månader så blir skillnaden i mitt fall inte mer än 4000kr och från mitt perspektiv den summan som jag betalarvfär telefonen.

Sen att du har ett abonnemang för 99kr/månaden och räknar från sitt perspektiv att telefonen kostar 8000kr så håller jag med sig om att det är för mycket för en telefon.

Men enligt Ts exempel så betalar han 419 i månaden, 169 för telefonen, 250 för abonemanget, det är fortfarande mycket pengar för en telefon.
Talar majoriten så mycket i telefonen?
3 gb i datatrafik är mycket, men i hemmet har du WIFI, Max har WIFI and so on

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

Men enligt Ts exempel så betalar han 419 i månaden, 169 för telefonen, 250 för abonemanget, det är fortfarande mycket pengar för en telefon.
Talar majoriten så mycket i telefonen?
3 gb i datatrafik är mycket, men i hemmet har du WIFI, Max har WIFI and so on

3Gb data trafik gör jag av med om dagen...

Nu är detta väldigt inviduellt men om du sitter på bussen så hoppar man inte av bussen för att logga in på deras WiFi för att kolla en status uppdate på Fejan...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

Men då kan man ju inte ringa, SMSa Ladda ner skit eller komma åt internet ö.h.t...

Skall du sen betala 89KR som Wifi hotspots där jag bor! Så blir det helt plötsligt jävligt dyrt....

Du bara trollar!

Du betalar ju inte det för telefonen! Du betalar för att man får använda dessa tjänster!

hmm få se, vem har flest kunder, telia eller 3?
89 för hotspots? vad ska du med dom till? ska du se en hd match på stan, verkar troligt.

har själv telia, ringer gratis inom telia, sms kostar, men inte så mycket

Nu skriver ju inte TS om det är privat eller inom arbetet, det gör ju lite skillnad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

3Gb data trafik gör jag av med om dagen...

Nu är detta väldigt inviduellt men om du sitter på bussen så hoppar man inte av bussen för att logga in på deras WiFi för att kolla en status uppdate på Fejan...

3 gig i månaden på vad?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

hmm få se, vem har flest kunder, telia eller 3?
89 för hotspots? vad ska du med dom till? ska du se en hd match på stan, verkar troligt.

har själv telia, ringer gratis inom telia, sms kostar, men inte så mycket

Nu skriver ju inte TS om det är privat eller inom arbetet, det gör ju lite skillnad

Jag brukar resa med buss ungefär två timmar i snitt om dagen, det är en film. en xvid film 700MB vilket du kan titta på film i ungefär tre dagar.

Sms skickar jag ofta! nu är jag rätt ung så det brukar bli mellan 500 och 1000, dubbelt upp och lite till när man hade flickvän.

Så för min del som har ett "obegränssat" abonnemang så är det väldigt välkommet(detta är väldigt subjektivt om man är i behov av det)

Jag ger 349KR i månaden för jag fick nått erbjudande från Tre. Då fick jag en SGSIII på lanserings dagen(har varit kund hos dom under bra tag)

349x24=8400kr vilket är 2500~kr(utan telefon) för att jag får ringa, SMSa och surfa "obegrännsat" vilket inte är dyrt min mening för att få ut bättre internet än vad jag har hemma och ringa samt SMSa hur mycket jag vill?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JSvanberg:

3 gig i månaden på vad?

Han skrev per dag....

Jag klarar mig iaf. inte på 5-10GB per månad trots Wifi hemma och på jobbet. Jag kan få för mig att ladda ner en ny rom till telefonen (typ 8-900mb) , surfa, Spotify, kolla film o annat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Abonnemanget är för privat bruk. Sen huruvida jag kommer surf upp 4 gig är kanske inte allt för troligt, men kanske någon gång?

Jag vill inte känna mig begränsad av surfadet och där jag jobbar för tillfället finns mycke dötid som gärna spenderas med lite surfande.

Likaså med 200samtal. Ca 6-7 samtal om dagen. Över en månads lång lär jag inte ringa så många då jag oftast sms'ar. Men det ger mig frihet och i dagsläget ringer jag för över 100-200kr i månaden.