Dell förbereder ultrabreda U2913WM

Permalänk
Melding Plague

Dell förbereder ultrabreda U2913WM

Datortillverkaren Dell uppdaterar sortimentet bildskärmar med 2013 års modeller. Bland nykomlingarna syns nu en ultrabred skärm med bildförhållandet 21:9.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ugh, aldrig gillat 21:9, 16:10 is da shit

Permalänk

Bara jag som tyckte det såg jävligt fult ut med en sån bred skärm?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Är ju ingen höjd på den bara bredd. Skippa 1080 och ge oss 1200 eller mer.
Ser inte riktigt meningen med detta. Sätter mig helt klart hellre med två eller tre skärmar än en bred.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

hämskt..
illa

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hjälpsam

Bara jag som ser det som ett alternativ till nVidia Suround och EYEfinity när man inte behöver/vill ha 3x1080/1200P utan nöjer sig med två?

Sedan är det kickass arbetsskärm med gott om sida vid sida dokument.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om den har samma höjd som min 22"skärm så är den helt klart intressant för mig.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bara jag som ser det som ett alternativ till nVidia Suround och EYEfinity när man inte behöver/vill ha 3x1080/1200P utan nöjer sig med två?

Problemet blir ju att du får skärmramen i mitten av bilden, inget jag vill ha i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Sedan är det kickass arbetsskärm med gott om sida vid sida dokument.

Vet du vad "p" betyder i exempelvis 1080p? Det betyder "progressive scan" vilket i sin tur innebär att en hel bild ritas upp varje gång. Motsatsen till detta är interlaced, exempelvis 1080i. Detta innebär att hälften av linjerna ritas upp i varje bild och 50 Hz i 1080i kan därför sägas motsvara 1080p.

Jag har småstört mig lite på detta fenomen ett tag, dvs att folk skriver 1080p istället för en viss upplösning. Visserligen har just 1080p kommit att betyda 1920x1080 men det är när det börjas lägga till lite p:n här och där som det ballar ur Dessutom har väl datorskärmar i princip alltid visat bilder progressivt?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Synd att 16:10 snart är dött (verkar det som iallafall) Riktigt synd:(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jäklar vad ful den är. Jag spår kommerciell flopp på hela 21:9 formatet för PC-skärmar. TV-apparater är en annan femma...kanske.

Permalänk
Medlem

Hade gärna tagit en 21:9 skärm men 1080 är helt enkelt för litet, 3360x1440 hade varit så mycket bättre :<

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis min första 16:9 skärm (27"), och det var på gränsen till att vara för bred.

Saknar dock min gamla 16:10 skärm (20")

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd

Får ont nog i ögonen av alla spel på min 27" dell som det är. Field of view är något som ingen hört talas om i spela tydligen.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Ser ju ut ungefär som när man fällt ner solskyddet i bilen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara jävligt gött att ha om man typ, videoredigerade... kunna ha koll på alla fönster osv..
Inget för spel dock.. samt.. väldigt ful.

Permalänk
Medlem

Den här skärmen kan jag helt klart tänka mig sitter i dag på två skärmar (inte wide) så en sån här är ett klart lyft för hur jag jobbar vid datorn.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

JOBBSKÄRM... vad är det för fel på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

KÄLLA... vad är det för fel på dig

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Vi vill ha 16:10 ska det vara så svårt att förstå!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Intressant utveckling. Kan i vissa fall vara ett alternativ till en extra skärm. Hade dock varit bra mycket bättre med åtminstone 1200 pixlar på höjden!

Får hoppas att de inte kommer med TN-panel för då kommer det väl att se grått och 'molnigt' längst ut i hörnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVP:

Ser inte poängen med detta då vanliga 27 och 30 tums skärmarna har samma upplösning på bredden, men har många fler pixlar på höjden. Mycket bättre att skaffa en av dem istället om man nu skall använda den till jobbet. Sen så slipper man få nackspärr om man skall titta på det som står längs ut i kanten.

Permalänk
Snusfri

Då jag håller på mycket i Photoshop så skulle denna skärm kunna vara riktigt trevligt alternativ till dualscreen som jag använder idag.
Skall bli intressant att se vad den kommer att kosta när den kommer ut.

Undras om den kommer med Pivot-funktion med, då skulle den vara riktigt trevlig att jobba med för vissa av bilderna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tycker att det är intressant att se fler variationer utav skärmar, 16:9, 16:10 och 21:9. Tycker att det kan vara skönt ifall man vill ha bara skärm men annars ifall man vill ha flera så blir det ganska jobbigt, ingen plats på bordet.
Det är betydligt lättare och bättre att röra på huvudet på sidan istället för upp och ner. Så detta är en bra utveckling tycker jag.
Kännslan utav flera skärmar med en skärm :P.

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Vi vill ha 16:10 ska det vara så svårt att förstå!

Tala för dig själv du! 16:9 vill i alla fall jag ha.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Skulle lätt kunna tänka mig denna istället för de två ultrasharp 16:9 som jag har på jobbet idag.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt tänka mig en sån istället för att köra två skärmar. Men det lär ju inte va optimalt för spel.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Säger som många andra. Även om detta inte är något jag själv kommer använda mig av just nu så är det alltid kul när det blir lite variation bland skärmarna, just nu finns ju nästan bara 16:9 och 16:10 (som verkar fasas ut).

Sen kommer det ju vara otroligt mycket bättre för dem som kollar på mycket filmer vid datorn.
Det är aldrig fel med lite nytt!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig en sådan skärm. Tre skärmar blir för mycket på mitt skrivbord och två vill jag ju inte ha då jag får två skärmkanter i mitten av bilden. Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att det blir lite skumt att spela på. Tänker mig typ Sc2 eller något FPS spel med låst FOV. Hur ser det ut på ett sådant format tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arion:

Vet du vad "p" betyder i exempelvis 1080p? Det betyder "progressive scan" vilket i sin tur innebär att en hel bild ritas upp varje gång. Motsatsen till detta är interlaced, exempelvis 1080i. Detta innebär att hälften av linjerna ritas upp i varje bild och 50 Hz i 1080i kan därför sägas motsvara 1080p.

Jag har småstört mig lite på detta fenomen ett tag, dvs att folk skriver 1080p istället för en viss upplösning. Visserligen har just 1080p kommit att betyda 1920x1080 men det är när det börjas lägga till lite p:n här och där som det ballar ur Dessutom har väl datorskärmar i princip alltid visat bilder progressivt?

Oj, kul att se någon annan som bryr sig

Jag tror att man uppfann i för att säga att ens 720p skärm kunde visa 1080 upplösning, eller 1080i. Den gjorde då det genom att rita varannan linje för att det skulle se "mer" HD ut. Det gör det inte, det blir bara äckligt.