Dell förbereder ultrabreda U2913WM

Permalänk
Avstängd

Modigt att dom vågar satsa på lite andra aspect ratios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag kan faktiskt tänka mig en sån istället för att köra två skärmar. Men det lär ju inte va optimalt för spel.

Kör eyefinity 16:3 utan problem. Det sitter man nog nära kan det här funka bra som något emellan.
Fokus är på arbete men det måste ändå fungera riktigt bra för spel om inte bättre med högre fov.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av klans:

Jag skulle kunna tänka mig en sådan skärm. Tre skärmar blir för mycket på mitt skrivbord och två vill jag ju inte ha då jag får två skärmkanter i mitten av bilden. Den enda nackdelen jag kan tänka mig är att det blir lite skumt att spela på. Tänker mig typ Sc2 eller något FPS spel med låst FOV. Hur ser det ut på ett sådant format tro?

Så länge inga spel har stöd för 21:9 så lär det inte se bra ut. Då får man antingen strecha upplösningen, eller köra med svarta kanter på höger/vänster sida, vilket kanske inte gör så mkt, va vet jag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är dom seriöst efterblivna? Vi vill inte ha så breda skärmar det är äckligt att titta på en sådan.
Tror jag skulle spy av att titta på en sådan ful sak, speciellt när man spelar.
Kan dom inte komma med 24" @2560x1440 eller så istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bara jag som ser det som ett alternativ till nVidia Suround och EYEfinity när man inte behöver/vill ha 3x1080/1200P utan nöjer sig med två?

Sedan är det kickass arbetsskärm med gott om sida vid sida dokument.

dock så får du en stor jävla kant mitt i synfältet om du kör med 2 skärmar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Så länge inga spel har stöd för 21:9 så lär det inte se bra ut. Då får man antingen strecha upplösningen, eller köra med svarta kanter på höger/vänster sida, vilket kanske inte gör så mkt, va vet jag

Så var fallet innan vi började med spel i 3D. Nu ökar bara din fov.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ingen av tillverkarna som satsar på touch & pekskärmar?
Tänker man på windows 8 som nu står nära inför lansering borde det ju krylla av den typen av skärmar på marknaden. Kanske man gjort bedömningen att det inte är så många som kommer föredra vifta runt med utsträckta armar när allt kom omkring

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det var ju det som var poängen med det han skrev. Man får "nästan" 2x 16:9 fast utan den där jäkla kanten i mitten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av morxy49:

Precis, det var poängen, nästan som dubbla 1280x1024 (bara lite högre) skärmar fast på en panel för att slippa ramen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig en smått välvd skärm i 32:10 med upplösningen 3800x1200 typ lika stor som två 24" 16:10or. skulle vara perfekt för EVE och normalt surfande. Får alltid slut på skärmyta...

Men då detta varken är det ena eller andra får jag vänta ett tag till.

Förstår nog att formatet är valt för att det är det man spelar in film i, men ändå inte intresserad.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ser inte poängen med detta då vanliga 27 och 30 tums skärmarna har samma upplösning på bredden, men har många fler pixlar på höjden. Mycket bättre att skaffa en av dem istället om man nu skall använda den till jobbet. Sen så slipper man få nackspärr om man skall titta på det som står längs ut i kanten.

Poängen ligger i att du t.ex. kan ha ett program öppet, så som ett 3d program som Autodesk Maya på ena halvan, och sedan kan du ha referensbilder/Unreal engine editor/valfri renderare/etc öppet bredvid det programmet samtidigt. Nu sitter de flesta företag på 2 st skärmar, men med en 21:9 skärm så behöver de bara en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Tala för dig själv du! 16:9 vill i alla fall jag ha.

Finns massor av 16:9 skärmar. Värdelöst format, förutom för HD film. Vi vill ha möjligeten att kunna köpa 16:10 skärmar. Tex 1920x1200 med ISP panel och 120hz på en 23/24" skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att det här inte tar fart och blir populärt, för ett sådant missfoster vill jag aldrig någonsin tvingas ha att göra med.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd

Då många spel idag använder sig av HOR+, speciellt spel med stöd för Eyefinity. Så svarta kanter är inget större problem, dock så har jag svårt att de denna skärm som en spel skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Finns massor av 16:9 skärmar. Värdelöst format, förutom för HD film. Vi vill ha möjligeten att kunna köpa 16:10 skärmar. Tex 1920x1200 med ISP panel och 120hz på en 23/24" skärm.

Skrivet av Waowt:

Är dom seriöst efterblivna? Vi vill inte ha så breda skärmar det är äckligt att titta på en sådan.
Tror jag skulle spy av att titta på en sådan ful sak, speciellt när man spelar.
Kan dom inte komma med 24" @2560x1440 eller så istället?

Skrivet av Kvickstick:

Vi vill ha 16:10 ska det vara så svårt att förstå!

Vadå VI? Igenom att använda VI så uttalar ni er åsikt som det skulle vara alla. Vi lever i en demokrati låt folk tycka som de vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Vet du vad "p" betyder i exempelvis 1080p? Det betyder "progressive scan" vilket i sin tur innebär att en hel bild ritas upp varje gång. Motsatsen till detta är interlaced, exempelvis 1080i. Detta innebär att hälften av linjerna ritas upp i varje bild och 50 Hz i 1080i kan därför sägas motsvara 1080p.

Jag har småstört mig lite på detta fenomen ett tag, dvs att folk skriver 1080p istället för en viss upplösning. Visserligen har just 1080p kommit att betyda 1920x1080 men det är när det börjas lägga till lite p:n här och där som det ballar ur Dessutom har väl datorskärmar i princip alltid visat bilder progressivt?

hmm, detta visste jag inte, tack

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

... det var inte vad vi menade med att vi vill ha högre upplösning ... try again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Vadå VI? Igenom att använda VI så uttalar ni er åsikt som det skulle vara alla. Vi lever i en demokrati låt folk tycka som de vill!

VI (alltså majoriteten) vill inte ha såna fula skärmar. Jag säger VI för att jag har inte sett en enda som hellre har 21:9 än 16:10.
Fult som stryk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

VI (alltså majoriteten) vill inte ha såna fula skärmar. Jag säger VI för att jag har inte sett en enda som hellre har 21:9 än 16:10.
Fult som stryk

Vi majoriteten har bestämt att du skall äta havregrynsgröt till frukost. En grönsakssoppa till lunch och till middag skall du äta fläskkotletter med kokt potatis för det har vi kommit överrens om och några andra val skall det inte finnas. Vi har inte sett att det finns några andra som vill ha något annat. Så är det bestämt och så skall det vara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Fult som stryk

Jag tycker faktiskt 21:9 ser väldigt intressant ut. Dock är supporten bland spel kanske lite dåligt får sådana skärmar. Men i spel där man kan ändra FOV så är detta jävligt nice. Finns en anledning att så många föredrar att spela i Eyefinity uppsättningar.. Och med denna skärmen så kan man få nästan samma upplevelse, fast med bara en skärm.
Plus att det är helt underbart att ha ultra brett när man arbetar med typ 3d redigering eller liknande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Fult som stryk

Eftersom det redan innan du skrev VI fanns personer som skrev att de ville ha 16:9 skärm så är det respektlöst att omfatta dem i sitt uttalande innan man faktiskt frågar dem. Nu har jag ingen aning om hur vida du är i majoritet eller inte, hur vet du att du är det?

Själv ser jag fram emot 21:9 formatet även om det i dagsläget är för dålig upplösning för att vara speciellt användbart. Dubbla upplösningen och jag skulle kunna tänka mig att betala en ordentlig slant.

Permalänk
Medlem

Skulle vara schysst om den var lätt kurvad mot användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Fult som stryk

Och vad ger dig rätten att tala för en eventuell majoritet? Och vad säger att de som kommenterar en nyhet på sweclockers är representativt för denna "majoritet"? Utöver det är det väldigt individuell vad folk tycker är snyggt och fult

Kan tänka mig att många som arbetar med program som kräver stor arbetsyta kommer att tycka att detta är perfekt, ett utmärkt alternativ till två skärmar bredvid varandra när man tex jobbar med photoshop, indesign, håller på med ljud/video-redigering. Kort sagt kommer detta att vara ett utmärkt alternativ för en hel del datoranvändare. Försök att vidga dina vyer lite och inse att alla inte har samma preferenser som du, och sluta förstärka din egen åsikt genom att lägga till med ett "vi". Gäller f.ö. fler i denna tråden, klassiskt sätt att försöka ge sin egen åsikt större betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

ugh, aldrig gillat 21:9, 16:10 is da shit

Instämmer helt.

21:9 är för n00bs

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tyvärr är den alldeles för kort i rocken på höjden. Kan helt klart tänka mig nåt liknande om de får upp dimensionen en hel massa. Men än så länge så är det inget för mig. Kör hellre med mina befintliga

Permalänk
Avstängd

Hmmm sån där skärm skulle jag aldrig köpa som är så smal! gud vad fult.
Mera på höjden för fasiken

Permalänk

Jag är mycket delad till dessa skärmar. Fördelen är ju att man får pålars med mer på en skärm vilket är skönt om man arbetar med ett program som kan ta upp mycket plats. Jag kan nog inte påstå att jag gör det och föredrar då att dela upp på två skärmar och ha olika fönster på olika skärmar istället. Sen kan man vinkla fler skärmar så man ser ytan bätre och dom använder skrivbordsytan bätre än vad en riktigt bred gör.
Sen att jag vill ha en i porträttläga för bl.a kod-skrivning gör ju också att vanliga 16:10 passar bätre.

Men som sagt, använder man sig att ett program med många småfönster som tex photoshop, videoredigering, musik ,så kan nog 21:9 passa.

Skrivet av RockoW:

Jäklar vad ful den är. Jag spår kommerciell flopp på hela 21:9 formatet för PC-skärmar. TV-apparater är en annan femma...kanske.

För tv skulle jag säga större flopp då en film i 21:9 formatet inte är 1080 pixlar hög utan närmare 800px. Det enda siffran som (oftast) stämmer oavsett ratio är brdden, 1920. Trist då 21:9 skärmar annars skulle va perfekt för film.

Permalänk
Medlem

Men neeej! Mer 16:10 skärmar för tusan!

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig använt en 21:9 men jag är öppen för att testa. Gillar "nytänkande".. Philips körde samma mått?
Aja användningsområdet finns där.. filmer utan svarta kanter! Att sedan använda pivot funktion för att rotera skärmen 90grader och läsa på.. kan bli kul att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag tycker faktiskt 21:9 ser väldigt intressant ut. Dock är supporten bland spel kanske lite dåligt får sådana skärmar. Men i spel där man kan ändra FOV så är detta jävligt nice. Finns en anledning att så många föredrar att spela i Eyefinity uppsättningar.. Och med denna skärmen så kan man få nästan samma upplevelse, fast med bara en skärm.
Plus att det är helt underbart att ha ultra brett när man arbetar med typ 3d redigering eller liknande.

Varför kan dom inte komma med nya skärmar med riktigt hög upplösning istället för att byta aspect ratio? Visst det är ok om dom kommer med dessa skärmar, men kan dom inte göra "vanliga" storlekar med?

Skrivet av Tempel:

Vi majoriteten har bestämt att du skall äta havregrynsgröt till frukost. En grönsakssoppa till lunch och till middag skall du äta fläskkotletter med kokt potatis för det har vi kommit överrens om och några andra val skall det inte finnas. Vi har inte sett att det finns några andra som vill ha något annat. Så är det bestämt och så skall det vara.

Du har humor du

Skrivet av Morkul:

Eftersom det redan innan du skrev VI fanns personer som skrev att de ville ha 16:9 skärm så är det respektlöst att omfatta dem i sitt uttalande innan man faktiskt frågar dem. Nu har jag ingen aning om hur vida du är i majoritet eller inte, hur vet du att du är det?
Själv ser jag fram emot 21:9 formatet även om det i dagsläget är för dålig upplösning för att vara speciellt användbart. Dubbla upplösningen och jag skulle kunna tänka mig att betala en ordentlig slant.

Du kanske borde lära dig att läsa, eller ta på dig ett par glasögon. Jag sa att majoriteten (kolla på alla här i SweC och i andra sajter där folk klagar på detta)
HELLRE kör på tex 16:10 än 21:9. Som sagt lär dig att läsa innan du kommenterar!

Skrivet av Frispel:

Och vad ger dig rätten att tala för en eventuell majoritet? Och vad säger att de som kommenterar en nyhet på sweclockers är representativt för denna "majoritet"? Utöver det är det väldigt individuell vad folk tycker är snyggt och fult

Kan tänka mig att många som arbetar med program som kräver stor arbetsyta kommer att tycka att detta är perfekt, ett utmärkt alternativ till två skärmar bredvid varandra när man tex jobbar med photoshop, indesign, håller på med ljud/video-redigering. Kort sagt kommer detta att vara ett utmärkt alternativ för en hel del datoranvändare. Försök att vidga dina vyer lite och inse att alla inte har samma preferenser som du, och sluta förstärka din egen åsikt genom att lägga till med ett "vi". Gäller f.ö. fler i denna tråden, klassiskt sätt att försöka ge sin egen åsikt större betydelse.

Du kanske också borde läsa igen. I princip alla (nu menar jag inte bara SweC) föredrar 16:10/16:9. Ser hela tiden folk som klagar och klagar på att dom ska ha nytt osv. Det är ju okej iofs, men dom verkar mer fokuserade på att göra skärmar med högre aspect ratio än att göra skärmar med samma ratio på samma tum men med högre upplösning.
Kanske ska fråga dig, vad ger dig rätten att tala för vad som är bra skärm för olika arbeten? Alla är väl olika eller hur?