Permalänk
Medlem

Fullt i en telestation?

Hade beställt ADSL från affinity telecom då just den gatan jag ska flytta till inte har fiber draget. Idag ringde Affinity telecom upp och sade att det tyvärr var fullt i telestationen, så de kunde inte leverera bredband till mig. Ringde Glocalnet som jag varit i kontakt med förut och fråga om de verkligen kunde leverera till min adress då jag fått nej från annat företag pga att det var fullt i telestationen. Det var dock inga problem försäkrade Glocalnet då det fanns flera lediga platser.

Hur fungerar egentligen detta med ADSL och telestationer? Trodde inte olika bolag ägde egna platser i telestationerna utan att det var tex Telia som ägare av telestationen som även ägde platserna. Har jag fattat det fel? Eller riskerar jag att få ett meddelande även från Glocalnet om en vecka då det upptäckt att telestationen faktiskt var full?

Permalänk

Har jag inte fel för mig så äger väl skanova stationerna medans telebolagen kan köpa ett visst antal platser där. Därav kan det bli att ett visst bolag har slut på platser medans andra har över. Dock brukar telia ha överlägset med platser, och har även för mig att det finns fall då andra bolag hyrt platser av telia vilket automatiskt har lett till högre priser jämfört med om de haft egna platser. Är dock länge sedan jag kolla upp detta något nogrannare och det kan ju mycket väl ändrats med åren samt att mitt minne kanske inte e helt pålitligt, men något åt detta hållet ska det vara ivf.

Permalänk
Medlem

Jag flyttade själv för ca en månad sedan och när jag kollade efter priser, hastigheter och vem som kunde koppla in mig snabbast så fick jag ett besked om att jag skulle få min telefon inkopplad dagen då den försvan från min dåvarande adress men bredbandet kunde ta upp till 2 veckor.
Efter att jag hade suttit i telefon men olika bolag i flera timmar och nog 5-10timmar sammanlagt med Telia så sa dem att det var ett annan företag som hade kontroll över skåpen så de kunde inte göra något åt det.

Så tekniskt sätt så skulle vilket företag som helst kunna hyra in sig på din plats (om det är draget) men om det är som så att något företag redan hyrde in sig på din plats (möjligt vis de förra ägarna?) så kanske deras kontrakt inte har gått ut än.
Men från den informationen jag har fått så låter det konstigt och varför inte Affinity skulle kunna ta över hyrningen av din linje förstår inte jag då det inte blir använt av någon annan; om inte din linje förstås inte är dragen än. Då kan jag förstå att de kanske inte har plats att sätta en ny dagning in till deras skåp.

Vet dock inte om det är som så att det finns flera företag som har hand om skåpen. Då kanske Affinity inte har något kontrakt med det företaget som har ditt skåp?

Låter bara skumt till mig.. dock så har jag ju fått svar från telia vid flera tillfällen då de inte vill ge ut information om hur långt det är från mitt hus till närmsta telestation då jag kanske var en spion från ett annat företag. Så jag börjar tro att alla som jobbar åt telebolag är antingen höga eller helt galna. - Ringde till tele2 och frågade och de svarade på momangen med 854m utan några problem. -.-"

Permalänk
Avstängd

Telenor har egna telestationer
(Som äger Bredbandsbolaget samt Glocalnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Telenor har egna telestationer
(Som äger Bredbandsbolaget samt Glocalnet)

För mobiltelefoni inte för fast telefoni dom äger skanovo alla.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Telenor har egna telestationer
(Som äger Bredbandsbolaget samt Glocalnet)

Så Glocalnet har alltså egen telestation via Telenor?

Detta skulle då förklara varför Affinity inte kan leverera bredband för i telestationen som Skanova äger finns inga lediga platser? I så fall skulle jag bara kunna välja Glocalnet, Bredbandsbolaget och Telenor. Telenor verkar dock bara leverera någon typ mobilt bredband, så kanske bara Glocalnet och Bredbandsbolaget kvar. Bredbandsbolaget betydligt dyrare och verkar ungefär ha lika dåliga omdöme som Glocalnet vad det gäller adsl. Så verkar inte vara mycket annat att välja på än att ta billiga Glocalnet och hoppas på det bästa....

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För mobiltelefoni inte för fast telefoni dom äger skanovo alla.

Säker på detta? Pratade precis med en kompis som skulle beställa via Tele2 på annan ort, men fick sedan svar att telestationen var full precis som jag fick av Affinity idag. Glocalnet levererade dock bredbandet och då var samma telestation inte full längre....

Permalänk
Medlem

För att verkligen säkerställa att det finns plats i telestationen ringer jag återigen Glocalnet nu. Väljer deras Support som ska kunna lite mer än kundtjänst och ber killen jag får prata med att verkligen bekräftar att plats finns ledig.

Efter en stund säger han"Tyvärr vad jag kan se verkar det fullt, men detta är inte helt tillförlitligt den informationen jag har. Om du vill kan jag koppla dig till leverans avdelningen de borde kunna ge definitivt besked, men som sagt ser det inte så ljust ut tyvärr".

Jaja tänker jag bättre att få beskedet nu än om två veckor. Blir kopplad till en tjej och drar samma story som för killen plus att jag säger att supporten sa att det verkade fullt. Nu säger hon att det finns 34 linjer? lediga, så det skall inte vara några problem. Frågar hur deras support kan få det till att det är fullt om det finns 34 platser lediga. Detta kunde hon inte svara på, men återigen upprepa hon att detta skall inte vara några problem.

Vem ska man lite på här då? Killen på supporten som ändå verkar ha lite koll eller tjejen på leverans som säger att det finns massa plats ledigt och att det inte ska vara några problem att leverera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

För att verkligen säkerställa att det finns plats i telestationen ringer jag återigen Glocalnet nu. Väljer deras Support som ska kunna lite mer än kundtjänst och ber killen jag får prata med att verkligen bekräftar att plats finns ledig.

Efter en stund säger han"Tyvärr vad jag kan se verkar det fullt, men detta är inte helt tillförlitligt den informationen jag har. Om du vill kan jag koppla dig till leverans avdelningen de borde kunna ge definitivt besked, men som sagt ser det inte så ljust ut tyvärr".

Jaja tänker jag bättre att få beskedet nu än om två veckor. Blir kopplad till en tjej och drar samma story som för killen plus att jag säger att supporten sa att det verkade fullt. Nu säger hon att det finns 34 linjer? lediga, så det skall inte vara några problem. Frågar hur deras support kan få det till att det är fullt om det finns 34 platser lediga. Detta kunde hon inte svara på, men återigen upprepa hon att detta skall inte vara några problem.

Vem ska man lite på här då? Killen på supporten som ändå verkar ha lite koll eller tjejen på leverans som säger att det finns massa plats ledigt och att det inte ska vara några problem att leverera?

Jadu...

Rent generellt så kan man inte lita på någon man talar med, har både jobbat på teknisk support och vet vilka tomtar det finns som ska kunna läsa innantill samt själv råkat ut för skräckexempel i kontakt med diverse bolag.
Att dom däremot har tillgång till olika system som inte uppdateras/har tillgång till samma information är inte helt omöjligt. Så det är väl i princip omöjligt att säga vem du ska lita på
Men rent generellt skulle jag ha litat mer på leveranstjejen då jag gissar att hon har jobbat längre på bygget för att hamna där en han på supporten

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

När jag kör på glocalnet ansluter jag genom telenors nät och (när jag kör) tele2 har eget. De större leverantörerna har gissningsvis egen utrustning. Hur skulle annars telia vara ensamma om vdsl-utrustningen,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

För mobiltelefoni inte för fast telefoni

Jo dom har egna telestationer, bredbandsbolaget byggde en bunt som Telenor tog över när dom köpte upp rasket.
Skilj för övrigt på mobiltelefonimaster och fast telefoni stationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jo dom har egna telestationer, bredbandsbolaget byggde en bunt som Telenor tog över när dom köpte upp rasket.
Skilj för övrigt på mobiltelefonimaster och fast telefoni stationer.

Dom äger fiberstationer som deras fiber finns i ingen telestation med koppar i det är skillnad på det.
Alla telestationer med kopparnät ägs av skanovo som är ett avyttrat bolag från telia.
Annars skulle du mena att telenor drar in extra koppar till visa lägenheter?
Det dom drar in är fiber till hus som dom sedan kopplar ifrån så folk får iptelefoni.

Fast telenor vill helst att man ska köra deras trådlösamobila internet.

det bredbandsbolaget gjorde var att dom satta in sin utrustning i stationerna vilket dom får men dom hyr sin plats

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sprida bud angående ägare av telestationer läser jag. Någon som jobbat inom området och kan bekräfta till 100% hur det ligger till?

Scenario: I princip skulle det kunna vara så att det finns 1000 platser i en telestation med koppar. Telia köper 500 plaster av Skanova, så där finns gott om plats kvar. Övriga operatörer delar på 500 platser. Alla platser blir bokade av olika större bolag inkl Glocalnet. När ett mindre bolag som Affinity telecom vill in på telestationen är det fullt för att de andra bolaget köpt sina plaster. Glocalnet har inte sålt slut sina inköpta så där finns det plats fortfarande.

Trovärdigt scenario?

Permalänk
Medlem

Ägande

Om vi talar om kopparnätet som är dragen till i princip alla fastigheter, så är det Skanova som äger det. Kopparkablarna utgår från Telias stationer. På en telestation finns det en teleutrustning, t.ex ADSL. Från den utrustningen går det sedan kopparkablar till ett så kallat KK. Där är det sedan kopplat vidare till primärkablar (koppar). Dessa kablar äger Telias dotterbolag, Skanova. En primärkabel går sedan vidare från telestationen till t.ex ett bostadshus. På Telias stationer finns sk telehotell. Det innebär att en operatör hyr en yta i en lokal. Alla operatörers utrustningar har sedan kablar som går till KK. Därifrån går alla operatörers förbindelser vidare i dessa primärkablar. Orsaken till att operatörerna väljer detta alternativ är att det är väldigt kostsamt att dra eget kopparnät. Mycket enklare att hyra in sig i Skanovas nät. Problemet på många telestationer är att det är en begränsad yta, vilket innebär att det ibland blir för fullt. Dels att sätta upp utrustiningar och platserna i KK är begränsade. På sikt kommer dessa kopparkablar försvinna, då underhållet kostar enorma pengar. Jag tippar på att 90% av kopparnätet är borta inom 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Låter bara skumt till mig.. dock så har jag ju fått svar från telia vid flera tillfällen då de inte vill ge ut information om hur långt det är från mitt hus till närmsta telestation då jag kanske var en spion från ett annat företag. Så jag börjar tro att alla som jobbar åt telebolag är antingen höga eller helt galna. - Ringde till tele2 och frågade och de svarade på momangen med 854m utan några problem. -.-"

Hehe. Har jobbat på Telias kundtjänst, och det där med avståndet till stationen är en kul grej. Vi fick ju inte ge ut den informationen. Orsaken skulle tydligen vara att man kan avslöja telefonstationens position (varför nu det skulle vara så farligt, de brukar dessutom vara rätt lätta att spota). Den egentliga orsaken tror jag är att då kommer massa kunder undra hur långt det är, och sen snacka med grannarna och så skulle bli tjafs om "han bor på aösldk-vägen med 2km ledning och jag bor ju bla bla bla, ordna nu snabbare bredband till mig". (gissning till orsaken alltså).

Skrivet av Espo:

För att verkligen säkerställa att det finns plats i telestationen ringer jag återigen Glocalnet nu. Väljer deras Support som ska kunna lite mer än kundtjänst och ber killen jag får prata med att verkligen bekräftar att plats finns ledig.

Efter en stund säger han"Tyvärr vad jag kan se verkar det fullt, men detta är inte helt tillförlitligt den informationen jag har. Om du vill kan jag koppla dig till leverans avdelningen de borde kunna ge definitivt besked, men som sagt ser det inte så ljust ut tyvärr".

Jaja tänker jag bättre att få beskedet nu än om två veckor. Blir kopplad till en tjej och drar samma story som för killen plus att jag säger att supporten sa att det verkade fullt. Nu säger hon att det finns 34 linjer? lediga, så det skall inte vara några problem. Frågar hur deras support kan få det till att det är fullt om det finns 34 platser lediga. Detta kunde hon inte svara på, men återigen upprepa hon att detta skall inte vara några problem.

Vem ska man lite på här då? Killen på supporten som ändå verkar ha lite koll eller tjejen på leverans som säger att det finns massa plats ledigt och att det inte ska vara några problem att leverera?

Misstänker att leveransavdelningen har större koll, då det är (antar jag) de som ser till att saker blir levererat. Antagligen sitter de på olika system med lite olika information.

Skrivet av Espo:

Sprida bud angående ägare av telestationer läser jag. Någon som jobbat inom området och kan bekräfta till 100% hur det ligger till?

Scenario: I princip skulle det kunna vara så att det finns 1000 platser i en telestation med koppar. Telia köper 500 plaster av Skanova, så där finns gott om plats kvar. Övriga operatörer delar på 500 platser. Alla platser blir bokade av olika större bolag inkl Glocalnet. När ett mindre bolag som Affinity telecom vill in på telestationen är det fullt för att de andra bolaget köpt sina plaster. Glocalnet har inte sålt slut sina inköpta så där finns det plats fortfarande.

Trovärdigt scenario?

Utifrån vad jag lärt mig på Telia (och som intresserad) så ägs alla stationer av Skanova (som visserligen ägs av koncernen TeliaSonera). Däremot har olika operatörer tillgång till olika utrustning på stationerna. Av min erfarenhet på Telia så verkar det som att i de flesta fallen har operatörerna tillgång till samma antal portar - men då och då skiljer det. Personen(-erna) som bodde där tidigare, hade de xDSL-uppkoppling? Ta isf kontakt med deras operatör, då brukar det gå att koppla in snabbare också (iaf hos Telia). Det kan, som tidigare nämnts i tråden, vara så att de som bott där tidigare inte har kopplat ur sin lina ännu.
Har någon gång varit med om att ett telefonnummer som ett bredband har legat mot, har flyttat, men att uppkopplingen legat kvar på gamla adressen och därför har det varit problem att koppla in det på den nya adressen (då det uppfattas som att det redan finns ett bredband på detta nummer). Detta borde dock inte vara något problem för dig om du ska göra en nybeställning och inte flytta ett ADSL-abonnemang.
EDIT: (ang sista stycket) då borde de visserligen inte säga att det inte finns några lediga portar, utan att nret är upptaget eller något sånt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Om vi talar om kopparnätet som är dragen till i princip alla fastigheter, så är det Skanova som äger det. Kopparkablarna utgår från Telias stationer. På en telestation finns det en teleutrustning, t.ex ADSL. Från den utrustningen går det sedan kopparkablar till ett så kallat KK. Där är det sedan kopplat vidare till primärkablar (koppar). Dessa kablar äger Telias dotterbolag, Skanova. En primärkabel går sedan vidare från telestationen till t.ex ett bostadshus. På Telias stationer finns sk telehotell. Det innebär att en operatör hyr en yta i en lokal. Alla operatörers utrustningar har sedan kablar som går till KK. Därifrån går alla operatörers förbindelser vidare i dessa primärkablar. Orsaken till att operatörerna väljer detta alternativ är att det är väldigt kostsamt att dra eget kopparnät. Mycket enklare att hyra in sig i Skanovas nät. Problemet på många telestationer är att det är en begränsad yta, vilket innebär att det ibland blir för fullt. Dels att sätta upp utrustiningar och platserna i KK är begränsade. På sikt kommer dessa kopparkablar försvinna, då underhållet kostar enorma pengar. Jag tippar på att 90% av kopparnätet är borta inom 10 år.

Härligt att någon kan reda ut lite saker.

lite oft: 90% inom 10år? Tänk hela landsbygden... Måste ju vara svindyrt att byta ut där. Fast i många områden blir det väl mobila lösningar.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Hehe. Har jobbat på Telias kundtjänst, och det där med avståndet till stationen är en kul grej. Vi fick ju inte ge ut den informationen. Orsaken skulle tydligen vara att man kan avslöja telefonstationens position (varför nu det skulle vara så farligt, de brukar dessutom vara rätt lätta att spota). Den egentliga orsaken tror jag är att då kommer massa kunder undra hur långt det är, och sen snacka med grannarna och så skulle bli tjafs om "han bor på aösldk-vägen med 2km ledning och jag bor ju bla bla bla, ordna nu snabbare bredband till mig". (gissning till orsaken alltså).

Misstänker att leveransavdelningen har större koll, då det är (antar jag) de som ser till att saker blir levererat. Antagligen sitter de på olika system med lite olika information.

Utifrån vad jag lärt mig på Telia (och som intresserad) så ägs alla stationer av Skanova (som visserligen ägs av koncernen TeliaSonera). Däremot har olika operatörer tillgång till olika utrustning på stationerna. Av min erfarenhet på Telia så verkar det som att i de flesta fallen har operatörerna tillgång till samma antal portar - men då och då skiljer det. Personen(-erna) som bodde där tidigare, hade de xDSL-uppkoppling? Ta isf kontakt med deras operatör, då brukar det gå att koppla in snabbare också (iaf hos Telia). Det kan, som tidigare nämnts i tråden, vara så att de som bott där tidigare inte har kopplat ur sin lina ännu.
Har någon gång varit med om att ett telefonnummer som ett bredband har legat mot, har flyttat, men att uppkopplingen legat kvar på gamla adressen och därför har det varit problem att koppla in det på den nya adressen (då det uppfattas som att det redan finns ett bredband på detta nummer). Detta borde dock inte vara något problem för dig om du ska göra en nybeställning och inte flytta ett ADSL-abonnemang.
EDIT: (ang sista stycket) då borde de visserligen inte säga att det inte finns några lediga portar, utan att nret är upptaget eller något sånt.

Då låter det ytterst märkligt med andra ord att Glocalnets leverans avdelning ser 34 lediga platser medan Affinity Telecom inte kan leverera pga att telestationen är full. Undra om det är risk att man står där om två veckor ändå och får besked att inte leverans kan ske trotts att kundservice och support sagt att allt ska va grönt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Om vi talar om kopparnätet som är dragen till i princip alla fastigheter, så är det Skanova som äger det. Kopparkablarna utgår från Telias stationer. På en telestation finns det en teleutrustning, t.ex ADSL. Från den utrustningen går det sedan kopparkablar till ett så kallat KK. Där är det sedan kopplat vidare till primärkablar (koppar). Dessa kablar äger Telias dotterbolag, Skanova. En primärkabel går sedan vidare från telestationen till t.ex ett bostadshus. På Telias stationer finns sk telehotell. Det innebär att en operatör hyr en yta i en lokal. Alla operatörers utrustningar har sedan kablar som går till KK. Därifrån går alla operatörers förbindelser vidare i dessa primärkablar. Orsaken till att operatörerna väljer detta alternativ är att det är väldigt kostsamt att dra eget kopparnät. Mycket enklare att hyra in sig i Skanovas nät. Problemet på många telestationer är att det är en begränsad yta, vilket innebär att det ibland blir för fullt. Dels att sätta upp utrustiningar och platserna i KK är begränsade. På sikt kommer dessa kopparkablar försvinna, då underhållet kostar enorma pengar. Jag tippar på att 90% av kopparnätet är borta inom 10 år.

Om man ska dra en enkel sammanfattning av det du skrivet innebär det alltså att en viss operatörer kan säga att det är fullt i telestationen medan en annan kan ha gott om plats i samma telestationen om de köpt in sig på just den stationen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Espo:

Om man ska dra en enkel sammanfattning av det du skrivet innebär det alltså att en viss operatörer kan säga att det är fullt i telestationen medan en annan kan ha gott om plats i samma telestationen om de köpt in sig på just den stationen?

Fullt på telestationen betyder att den inte finns plats i ADSL-utrustningen för fler kunder. Affinity gör nog som många mindre operatörer att de säljer vidare platser som de hyr direkt av Skanova, sk. wholesale. De har alltså ingen egen utrustning på telestationen utan är egentligen bara en återförsäljare av Skanova's nät. Telenor(B2, Glocalnet osv) har oftast, inte alltid, egen utrustning på telestationen och kan alltså ha plats för att koppla in fler kunder även om Telia eller någon av de mindre operatörerna har det.

Får man däremot beskedet att det inte finns koppar, par eller kopplingsväg ut till huset/lägenheten så bor man troligtvis i en mindre by och då är det själva kopparn som inte finns tillgänlig någonstans mellan telestationen och huset man bor i. Kan t.ex. vara ett kopplingsskåp på vischan som är fullt.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.