Windows XP eller uppgradera till Windows 7

Permalänk
Medlem

Windows XP eller uppgradera till Windows 7

Har ett "ASUS E45M1-M PRO AMD FUSION E-450" på min HTPC och jag kör för närvaro Windows XP

Det är ju inget kraftfullt processor och det men klarar det jag behöver i alla fall.

Nu undrar jag om det kan bli segare, oförändrad eller bättre om jag uppgradera till Windows 7

Permalänk
Medlem

Du kan förmodligen få bättre och mer uppdaterade drivrutiner med win7

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk

Windows har ju slutat släppa uppdateringar till XP, 7an tror jag du ska satsa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Har ett "ASUS E45M1-M PRO AMD FUSION E-450" på min HTPC och jag kör för närvaro Windows XP

Det är ju inget kraftfullt processor och det men klarar det jag behöver i alla fall.

Nu undrar jag om det kan bli segare, oförändrad eller bättre om jag uppgradera till Windows 7

Det kan ju bero mycket på vad du har för typ av HTPC-setup.
Många som har en media-centrerad HTPC med XBMC-frontend har ju gått över till XBMCBuntu.

Windows 7 är märkbart mer krävande än XP, så det slutar väl på: Har du behov av specifika funktioner i Windows 7?

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Windows har ju slutat släppa uppdateringar till XP, 7an tror jag du ska satsa på

Windows har inte slutat släppa uppdateringar och fixar men Microsoft har det.

TS: Tycker absolut att du ska uppgradera till Win7. Jag har ett Asus E35M1-M som kört Win7 och det rullar på utmärkt.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillside:

Det kan ju bero mycket på vad du har för typ av HTPC-setup.
Många som har en media-centrerad HTPC med XBMC-frontend har ju gått över till XBMCBuntu.

Windows 7 är märkbart mer krävande än XP, så det slutar väl på: Har du behov av specifika funktioner i Windows 7?

Jag kör Mediaportalen och dess plugin så japp jag behöver windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Windows har inte slutat släppa uppdateringar och fixar men Microsoft har det.

TS: Tycker absolut att du ska uppgradera till Win7. Jag har ett Asus E35M1-M som kört Win7 och det rullar på utmärkt.

Ahh trevligt. få kolla igenom det i helgen tror jag

Fast jag kom på at jag måste köpa ett expanderkort först så det kanske blir nästa helg istället

Permalänk
Medlem

Om du kör XBMC så är främsta anledningen till att uppgradera till Windows 7 stödet för hårdvaruacceleration DXVA2 i grafikkortet.
Med WinXP har du inte detta.

Det är inga som helst problem att köra XBMC på en E-450 baserad maskin med Win7. Det pågår en hel del arbete med att få upp flytet i gränssnittet, så om du vågar dig på förhandsversionerna av XBMC 12 "Frodo" så flyter det på extra bra.

Det som kan slöa ned gränssnittet är om XBMC använder många stora bildfiler (typ filmomslag, bilder på skådespelare etc). I "Frodo" finns det numera funktioner för att skala ned dessa till en mer hanterbar storlek. Grafiken laddar snabbare och de mindre bildfilerna påverkar knappast användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

Ahh ok fast jag kör med MediaPortalen, inte XBMC

och med hjälp av LAV så fick jag hårdvaruacceleration för annars hade den inte orkat med 1080p