Permalänk
Avstängd

Hur ska jag sätta fläktarna?

Ska inskaffa dator komponenter, och vill ha det kallt i chassit, har fyra fläktar

Vart ska jag sätta fläktarna?
Skicka en bild hur det kan va bra, och visa vilket håll fläktarna blåser åt

Tänkte sätta fyra fläktar så här:

Tänkte bl.a sätta en vid stället där fram där man kan sätta en DVD-läsare, men har redan en DVD läsare där och jag får plats med en fläkt.
Isf så att den blåser luft mot processor och ram minnen.
Sedan sätter jag en precis under nätagget där bak som blåser ut all luft.
Sedan en i nedersta hörnet på luckan som blåser ut, moddar dit.. .
Sedan så teipar/moddar jag dit en fläkt på luckan, som blåser mot två grafikkort, ska köra sli kanske, men om inte sli så blir det iaf mot ett grafikkort
Tror ni det blir bra?

Den som ska blåsa ut där bak sitter redan på plats, den får inte ut all luft på en gång, men lite luft kommer ut, det beror på att hålen passar inte till den fläkten men ngra hål kommer det ut igenom, är det lugnt?
Eller hur krävande är det?

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi du snackar om?
"Sedan sätter jag en precis under nätagget där bak som blåser ut all luft.
Sedan en i nedersta hörnet på luckan som blåser ut, moddar dit.. ."
Fattar inte någon av dessa.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Vad är det för chassi du snackar om?
"Sedan sätter jag en precis under nätagget där bak som blåser ut all luft.
Sedan en i nedersta hörnet på luckan som blåser ut, moddar dit.. ."
Fattar inte någon av dessa.

Vet ej vad chassit är, står ej heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av relzo:

Vet ej vad chassit är, står ej heller

Då blir det svårt för oss.
Men allmänt så ska du ha kall luft in där fram och undertill, och möjligtvis i sidan, beroende på dina grafikkortskylare.
Utblås - Bak upptill.

Varm luft stiger, försök inte motverka det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Sätt dem på varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Då blir det svårt för oss.
Men allmänt så ska du ha kall luft in där fram och undertill, och möjligtvis i sidan, beroende på dina grafikkortskylare.
Utblås - Bak upptill.

Varm luft stiger, försök inte motverka det.

Jag kan ju sätta en på botten längst ner till höger under hårddisken som blåser uppåt, sedan en till höger längst upp vid dvd-läsaren (Samma sida som hddn sitter) som blåser mot minnen och processor, och en som blåser ut all luft på andra sidan längst upp till vänster, precis under nätagget, (nätagget sitter över moderkortet längst upp till vänster i mitt chassi)

Låter det rimligt?

Permalänk
Medlem

Finns pilar som visar hur fläktarna blåser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IntelAti:

Finns pilar som visar hur fläktarna blåser

Frågan är då vart i chassit jag ska placera de i chasit fär att få bra luftflöde, tack ändån

Permalänk

Här ät mitt flöde i ett fractial design define r2

Permalänk
Medlem

Såhär kan det se ut för de som har en Antec Ninehundred.
(bild)
Man ser inte färgerna så bra, men de blåa pilarna markerar sval luft som dras in, och de röda står för varm luft som trycks ut.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Till viss del relaterat till vad TS frågar om, samt en sak jag funderat över: om man har en cpu kylare med ett torn och två fläktar, ska den alltid vara riktad mot det bakre utblåset? Även om man har möjlighet att rikta cpu kylarens "flöde" uppåt?

Permalänk
Medlem

Här är en bra artikel angående placering och antal chassifläktar:
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-i...

Kolla in slutsatsen så har du svar för bästa kylförmåga utifrån siffror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreamfreezee:

http://i153.photobucket.com/albums/s208/dreamfreezee/Luftflde...

Här ät mitt flöde i ett fractial design define r2

Köper nog ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602546

Så jag tar det chassit jag länka ovan och sätter en fläkt längst upp i taket på chassit som blåser ut luft.
Sedan tar jag en vid sidan på luckan som blåser in luft mot grafikkortet.
Note: Det sitter redan en längst ner till höger i chassit.
kolla bilden jag länka ovan.

Permalänk
Medlem

Hade det chassit, ingenting att rekommendera!

chassiskruvarna till moderkortet osv bara spann, gick alltså inte att dra åt.
chassifläkten låter och den drar in väldigt mycket damm. satsa på en lite dyrare burk om du vill ha bättre luftflöde eller tystare samt snällare för komponenterna.

angående hur du ska sätta fläktarna;
den viktigaste fläkten är den vid sidan för insug enligt de flesta tester, sen att ha en där fram (insug) och två bak/ovan för utblås skadar inte!

Visa signatur

Corsair VX 550 80+ | Corsair XMS3 4x2 gb | samsung 830, 120 gb | XFX 6870 | FD Define R4 | MSI 870A-G54 AM3 | AMD Phenom X4 955 | Antec KÜHLER H2O 620

Permalänk
Medlem

-Kall luft (insug) framifrån, underifrån och från sidan.

-Varmluft (utblås) Bak och uppe

How simple is that?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billyz:

Hade det chassit, ingenting att rekommendera!

chassiskruvarna till moderkortet osv bara spann, gick alltså inte att dra åt.
chassifläkten låter och den drar in väldigt mycket damm. satsa på en lite dyrare burk om du vill ha bättre luftflöde eller tystare samt snällare för komponenterna.

angående hur du ska sätta fläktarna;
den viktigaste fläkten är den vid sidan för insug enligt de flesta tester, sen att ha en där fram (insug) och två bak/ovan för utblås skadar inte!

Har själv haft det chassit och inte spann skruvarna till moderkortet? ^.- Förmodligen drog du åt dem alldeles för hårt eller helt snett.
Mycket damm kan jag hålla med om. Är även ett väldigt litet chassi vilket gör att burken i allmänhet blir väldigt varm.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Har själv haft det chassit och inte spann skruvarna till moderkortet? ^.- Förmodligen drog du åt dem alldeles för hårt eller helt snett.
Mycket damm kan jag hålla med om. Är även ett väldigt litet chassi vilket gör att burken i allmänhet blir väldigt varm.

Finns dock bättre chassin för bara en liten peng till. Men är man på en budget så är det inget dåligt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joojl:

Här är en bra artikel angående placering och antal chassifläktar:
http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-i...

Kolla in slutsatsen så har du svar för bästa kylförmåga utifrån siffror.

Suverän artikel. Skönt att ha något att kunna hänvisa till, förutom 15 års empirisk erfarenhet...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Utöver fläkten som redan sitter i chassit kan du placera en i sidan samt en baktill. Möjligtvis en i toppen men med risken för undertryck. Dvs mycket damm.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)