Köpråd önskas. iPhone 5, S3 eller nästa Nexus..

Permalänk
Medlem

Köpråd önskas. iPhone 5, S3 eller nästa Nexus..

Mitt abonnemang hos Telia går ut 1 okt och det börjar därför dra ihop sig till att teckna ett nytt abonnemang och fixa en ny mobil. Har en hel del beslutsångest så hoppas någon kan ge lite goda råd!

Har just nu en iphone 4 som jag haft i 2 år, och innan det hade jag en iphone 3g i 2 år. Alltså har jag varit iphone-ägare i snart 4 år. Jag är helt klart nöjd med mobilen men börjar tröttna en del på iOS. Känns därför "sådär" att veta att man ska leva med samma OS i 2 år till om jag köper 5an.

Jag har därför börjat fundera på S3:an. Större skärm är något som verkligen lockar mig då man sitter och stirrar på mobilen en stor del av dagen. Dock är ju S3 verkligen en stor mobil, och jag är en aning orolig att man kommer uppleva det som jobbigt i längden. Ett annat problem med S3 är att jag lyssnar välidigt mkt på podcast vilket fungerar klockrent på iphone 5. Hur fungerar detta på S3?

Ett tredje alternativ är att vänta på nästa Nexus modell. Nexus har alltid lockat mig. Frågan är bara när den kan tänkas presenteras..

En sista sak jag funderar över är att S3 snart kmr släppas i 4G-version. Vet att det i dagsläget inte går att utnyttja detta maximalt men att det håller på att utvecklas. Hur fungerar det med 4G? Är det värt att vänta på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Mitt abonnemang hos Telia går ut 1 okt och det börjar därför dra ihop sig till att teckna ett nytt abonnemang och fixa en ny mobil. Har en hel del beslutsångest så hoppas någon kan ge lite goda råd!

Har just nu en iphone 4 som jag haft i 2 år, och innan det hade jag en iphone 3g i 2 år. Alltså har jag varit iphone-ägare i snart 4 år. Jag är helt klart nöjd med mobilen men börjar tröttna en del på iOS. Känns därför "sådär" att veta att man ska leva med samma OS i 2 år till om jag köper 5an.

Jag har därför börjat fundera på S3:an. Större skärm är något som verkligen lockar mig då man sitter och stirrar på mobilen en stor del av dagen. Dock är ju S3 verkligen en stor mobil, och jag är en aning orolig att man kommer uppleva det som jobbigt i längden. Ett annat problem med S3 är att jag lyssnar välidigt mkt på podcast vilket fungerar klockrent på iphone 5. Hur fungerar detta på S3?

Ett tredje alternativ är att vänta på nästa Nexus modell. Nexus har alltid lockat mig. Frågan är bara när den kan tänkas presenteras..

En sista sak jag funderar över är att S3 snart kmr släppas i 4G-version. Vet att det i dagsläget inte går att utnyttja detta maximalt men att det håller på att utvecklas. Hur fungerar det med 4G? Är det värt att vänta på den?

gissar på att du har en del iOS-appar så du går ju miste om dem om du byter, fast har du en iPad så har man ju dem på den så då kan det vara intressant att testa annat. Apparna är viktigare än OSet tycker jag.

när det gäller podcasts så är tredjepartsappar i princip alltid bättre än vad som följer med mobiler. Apples podcastapp är urusel så jag vet inte hur du kan vara nöjd med den, downcast är mycket bättre där. Bör finnas bra podcastprogram till android också.
4G fungerar inte överhuvudtaget på iPhone 5 i Sverige så är det viktigt så vänta och se vilka andra androidtelefoner som kommer och har stöd för 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

gissar på att du har en del iOS-appar så du går ju miste om dem om du byter, fast har du en iPad så har man ju dem på den så då kan det vara intressant att testa annat. Apparna är viktigare än OSet tycker jag.

när det gäller podcasts så är tredjepartsappar i princip alltid bättre än vad som följer med mobiler. Apples podcastapp är urusel så jag vet inte hur du kan vara nöjd med den, downcast är mycket bättre där. Bör finnas bra podcastprogram till android också.
4G fungerar inte överhuvudtaget på iPhone 5 i Sverige så är det viktigt så vänta och se vilka andra androidtelefoner som kommer och har stöd för 4G

Tack för ditt svar! Just appar känns inte som något större hinder då GooglePlay nu för tiden känns som ett likvärdigt alternativ till appstore.

Vad gäller podcasts så tkr jag den senaste uppdateringen av Apples podcast-app fungerar riktigt bra. Men skönt att det verkar finnas likvärdiga alternativ till Android.

Att 4G inte fungerar på 5:an har jag snappat upp. Det jag syftade på vara att S3:an snart kommer släppas i en 4G-variant, och undrade därför om den kommer kunna utnyttja 4G i Sverige?

Permalänk
Medlem

Det kan du inte då USA's 4G nät ligger på en annan frekvens än i Sverige.

Jag föreslår att vänta in nästa Nexus.

Jag har kört android i 2 års tid nu och min Galaxy nexus har jag behållt längst, dock ska jag vidga mina vyer med Lumia 920 när det släpps, blir jag bränd kommer jag springa gråtandes hem till min Nexus igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Inte ens en tanke på WP8?

Lumia 920 ser enligt mig ut som en väldigt intressant telefon.

Permalänk
Medlem

Lättast är väl ändå att gå och känna på dom i affär eller ännu bättre om du har polare med respektive olika modeller. Jag har som du haft Iphone 3G och 4, jag tveka dock inte utan klippte till på en 5:a direkt. iOS kan tyckas vara lite "old" ibland men det funkar och är problemfritt.
Jag har känt lite på S2 och S3 men anser dom vara för stora och plastiga. Lumia verkar intressant men jag skulle personligen aldrig vilja ha windows i mer än min dator (Vill knappt ens ha det där men är tvungen) .
4G kommer nog ta ett par år till innan det kan anses vara ordentligt (bortsett storstäder såklart).
Efter en helgs användande av min Iphone 5 är jag toknöjd den är löjligt mycket snabbare än vad jag vågat tro, kameran tar mycket skarpare bilder och är mycket snabbare på att ta kort. Surfa webbsidor är nästan roligare på den än på datorn just nu.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd

Samsung ativ s ser inte dum ut:
http://www.samsung.com/global/ativ/ativ_s.html

Eller HTC:
http://www.htc.com/se/smartphones/htc-wp-8x/

Jag tycker man borde prova dem innan man dömer ut Windows på mobilen.

Permalänk
Medlem

Så man kommer alltså inte kunna utnyttja 4G när denna kommer?:
http://www.swedroid.se/samsung-galaxy-s3-variant-med-4g-komme...

Har inte kollat upp WindowsPhone allt för mycket men känner mig inte speciellt lockad. Framför allt inte av Nokias modeller designmässigt. Ska inte uttala mig allt för mkt angående det men har svårt att förestå hypen av tex Lumia 920.

Lutar väl mest att avvakta ett tag tills det kmr lite mer info Nexus.

Permalänk

Nokia Lumia 920 kanske? Tar du alls bilder med mobilen är det ett naturligt val efter att ha sett diverse shoot-outs från bl.a. Engadget och The Verge som båda vanligtvis är pro-Apple och anti-Microsoft.

Jag är personligen en Microsoft fanboi, så ta inte mitt ord som gospel men att gå från iOS till Android känns helt fel med mindre orsaken du vill byta är att du kan "pilla" mer med Android. Inget fel på en S3 egentligen, men det är fortfarande Android och den känns "billig" jämfört med f.ex. en iPhone.

Det bästa du egentligen kan göra, om du ska köpa telefon kontant (det framgår inte helt om du ska hyrköpa genom abonnemang eller inte) är att köpa hem en S3 från Elgiganten och utnyttja 30-dagars returen på den, gör sedan det samma med en valfri Windows Phone 8 lur och bestäm dig sedan för om du vill fortsätta med iOS (iPhone 5) eller ett av de andra operativsystemen. Ska du "hyrköpa" fungerar ju inte det här och då vill din minst traumatiska upplevelse vara att helt enkelt köpa en iPhone 5 direkt.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Hmm. Har läst lite mer om 4G versionen av S3 men blir inte klokare. Läste i kommentarfältet på swedroid om just denna och snappade upp följande kommentar:

"inte så insatt i vilka nät Tele2/Telenor kör med, men min Samsung Galaxy S2 LTE har 4G-täckning i de flesta städer nu för tiden, många nya under sommaren! ".

Det måste väl innebära att S3 4G också borde kunna utnyttja 4G i Sverige?

Permalänk
Medlem

Inte den bästa källan men på telias hemsida är de väldigt tydliga med att S3 LTE har 4g, en del andra och att iphone 5 inte har det. http://www.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner/

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag byte precis upp mig från iPhone 4 till 5an och jag är väldigt nöjd med min nya telefon hittills. Det handlar verkligen inte om några stora revolutionerande grejer men den större skärmen,de snabbare komponenterna och telefonen som helhet är i mina ögon ett lyft.

Har inte använt Andriod så kan inte uttala mig så mycket om det mer än att polare som har det verkar nöjda de med. Känner ingen som har WP.

Har du Apple-produkter i övrigt? Dator osv.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Det måste väl innebära att S3 4G också borde kunna utnyttja 4G i Sverige?

Självklart, annars hade den förstås inte släppts i Sverige. Det är bara iPhone 5 som inte fungerar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Om du ska ha android så kör på Nexus, har själv sgs2 och aldrig mer en telefon som inte kör vanilla android.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Så jävla dåligt att S3 4G bara kommer i svart. Var nästan inställd på den men vill verkligen inte ha ytterligare en svart mobil.. Fan

Skrivet av Waliant:

Jag byte precis upp mig från iPhone 4 till 5an och jag är väldigt nöjd med min nya telefon hittills. Det handlar verkligen inte om några stora revolutionerande grejer men den större skärmen,de snabbare komponenterna och telefonen som helhet är i mina ögon ett lyft.
Har du Apple-produkter i övrigt? Dator osv.

Har känt på farsans 5a som han köpte i fredags. Jag håller verkligen med om att den är snabb. Surf är en riktig fröjd på den. Men som sagt, i övrigt inte spec mkt nytt. Lite längre skärm, men det tänker man knappt på. Nae, jag är verkligen sugen på att testa något nytt..

Har både Macbook och en iPad i övrigt, men ser inte direkt någon större fördel att även då ha en iphone. Jag kopplar sällan enheterna till varandra så det är inget större plus enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Om du ska ha android så kör på Nexus, har själv sgs2 och aldrig mer en telefon som inte kör vanilla android.

Jo är riktigt sugen på en Nexus, men vet inte om jag orkar vänta ett par månader på lansering för att sedan dröja ytterligare till försäljning.

Vad tkr du är fördelen med Vanilla? Tkr själv att det ser lite trist ut om man kollar på den nuvarande Nexusen, iaf om man jämför med S3. Dock är det säkert något man själv kan ändra, har som sagt ingen större erfarenhet av Android och framför allt inte Vanilla Android.

Permalänk
Medlem

S3 Självklart!
5an e ju verkligen efterbliven!
S3an får man mycket mer för pengarna! Mera funktioner .. Android Fritt öppet system .. 4,8 tums skärm .. Allshare Cast
Man kan Skicka BT Filer Och ändra bakgrund och ringsignaler utan o behöva jailbraika
Listan e lång

Permalänk
Medlem

Hehe.. Drog iväg ett mejl till Samsung Sverige och frågade varför dom endast släpper S3 LTE i svart och fick svaret att de inte vet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 3kgt:

S3 Självklart!
S3an får man mycket mer för pengarna! Mera funktioner .. Android Fritt öppet system .. 4,8 tums skärm .. Allshare Cast
Man kan Skicka BT Filer Och ändra bakgrund och ringsignaler utan o behöva jailbraika
Listan e lång

Man kan väl byta bakgrundsbild i IOS utan att jailbreka? Gick iaf på tjejens iPad 3, vet inte hur pass mkt dessa skiljer sig dock..
Ändra ringsignaler kan man också (mellan de som finns of course)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man kan väl byta bakgrundsbild i IOS utan att jailbreka? Gick iaf på tjejens iPad 3, vet inte hur pass mkt dessa skiljer sig dock..
Ändra ringsignaler kan man också (mellan de som finns of course)

Ja, man kan byta både bakgrund och låt (vilken man vill) utan att jailbreaka...

Man skall inte ta någon som kommer med så givande påståenden som att "5an e ju verkligen efterbliven!" seriöst...säger sig självt att han inte har så bra koll på iOS/iPhone då.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av luncano:

Hehe.. Drog iväg ett mejl till Samsung Sverige och frågade varför dom endast släpper S3 LTE i svart och fick svaret att de inte vet.

Supporten vet väl inte varför? Inte så att självaste direktören svarar på dina frågor:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Supporten vet väl inte varför? Inte så att självaste direktören svarar på dina frågor:)

Nej men det är väl något som företaget i stort borde kunna svara på. Det är ju ingen topphemlig info det handlar om.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av luncano:

Nej men det är väl något som företaget i stort borde kunna svara på. Det är ju ingen topphemlig info det handlar om.

Nejdå, har jag inte påstått heller:)
Alla kan "tyvär" inte veta allt om en lur som inte släppts än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luncano:

Skulle gissa att det blir för dyrt att ha alla färgerna även i 4G-version, det är trots allt en ganska nischad marknad som faktiskt vill betala extra för och dessutom offra lite batteritid för att få 4G. Och eftersom den inte finns i svart än så länge blir det ändå lite "unikt", har du en svart S3:a vet ju alla att det är den exklusiva 4G-versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Skulle gissa att det blir för dyrt att ha alla färgerna även i 4G-version, det är trots allt en ganska nischad marknad som faktiskt vill betala extra för och dessutom offra lite batteritid för att få 4G. Och eftersom den inte finns i svart än så länge blir det ändå lite "unikt", har du en svart S3:a vet ju alla att det är den exklusiva 4G-versionen

Jo det är väll så. Dock vet jag inte om man kan kalla 4G för en nischad marknad.

Permalänk
Medlem

S3 är det som gäller just nu för mig av följande anledningar:

1. 32nm Exynos SoC + 2100mah batteri = klår i princip alla nuvarande konkurrenter i batteritid, och går sval under hög belastning.
2. Utbytbart batteri och microSD, 16gig internminne på standardmodellen med upp till 80gig totalt med de numera billiga SDXC-minnena.
3. STOR skärm, 1280*768
4. Minst 2500kr billigare än Iphone 5, och med jämförbar prestanda.

LTE-modellen tycker jag inte att det är värt att vänta på, då den är i praktiken en helt annan telefon med andra komponenter. Men det beror väl på vart man bor och hur mycket bandbredd man kräver när man rör sig ute, själv har jag ingen användning för 50mbit genom en telefon och det drar sannolikt ner prestandan på telefonen när så mycket av systembussen används för dataöverföring i alla fall.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

4G fungerar utmärkt i Stockholm, förutom att övergången mellan 3G och 4G kan göra att man tappar uppkopplingen för ca 1 s. Med min tidigare SII LTE hade jag 20-80 Mbit/s ner i telefonen och ca 30 ms i pingtid vilket är den egentligen största skillnaden vid surf. Den var dessutom en dröm vid tethering (internetdelning), då det gick blixtsnabbt även på flera datorer uppkopplade mot samma telefon. Dock så hade jag en batteritid på mellan 10-12h med normal användning och upp till 18h om jag snålade.

Telefonen reklamerades sedan pga dålig samtalskvalitet... och nu har jag en S3a som jag är väldigt nöjd med! Så förutom eventuella batteriproblem från LTEn (som går att stänga av) kan jag verkligen rekommendera S3!

Permalänk
Medlem

Jag tycker tvärtom men det är givetvis smaksak. Jag har idag sg2 med CM9, väntar att CM10 ska bli lite stabilare och jag föredrar ett så rent operativ som möjligt utan all bloat som följer med samsungs telefoner (eller någon annan tillverkare heller). Sen har du fördelen med uppdateringar som kommer först till Nexus.

Skrivet av luncano:

Jo är riktigt sugen på en Nexus, men vet inte om jag orkar vänta ett par månader på lansering för att sedan dröja ytterligare till försäljning.

Vad tkr du är fördelen med Vanilla? Tkr själv att det ser lite trist ut om man kollar på den nuvarande Nexusen, iaf om man jämför med S3. Dock är det säkert något man själv kan ändra, har som sagt ingen större erfarenhet av Android och framför allt inte Vanilla Android.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hmm nu verkar man kunna välja S3 4G i både svart och vit färg hos Tele2! Det var lite förvånande, har ju bara funnits uppgifter om att den ska komma i svart. Anledningen att jag är sugen på 4G modellen är ju just det att man ändå ska ha mobilen i 2 år, vilket är ganska lång tid vad gäller teknik. Man vill ju ha en relativt "uppdaterad" mobil även efter ett år. 4G lär ju dessutom bara bli bättre och bättre. Är dock orolig då jag läst att många påstår att batteritiden blir avsevärt sämre och att 4G främst är för dom som verkligen är i behov av det (delning osv). Är det verkligen så? Sen undrar jag också vad 2 GB i ram ist för 1 GB ger för fördel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3kgt:

S3 Självklart!
Listan e lång

Vidga vyerna lite och skriv seriöst vad du tror är bäst -ärligt-, inte vad du tycker är sämst -löjligt-...

Skrivet av luncano:

Vänta in Nokias 920, denna har allt det senaste i hårdvara och ett otroligt flyt på UI:et. Hårdvaran är redan ihopsatt till en mobiltelefons form men M$ verkar inte få tummen ur att färdigställa mjukvaran... :/ Det är det "alla" väntar på...

Kan rekommendera att du går och klämmer på en 900 i nån butik så länge, redan här är skärmen i högsta klass samt rappheten i UI:et trots bara WP7.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)