Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kvalitet på moderkort?

Hej!

Jag undrar om det finns olika kvalitet på olika moderkort gällande hållbarhet och stabilitet?

Alltså jag har en dator nu som jag haft i några år, moderkortet är ett Rampage extreme 775 socket och jag har en Intel extreme X9650 CPU.

Under hela dess livslängd upplever jag att datorn har dött lite till och från, känns som den "tappar" grafiken. (Detta är nog bland det mest irriterande som finns).

Så jag undrar om det finns mer stabila moderkort än andra, och hur vet jag vilka moderkort som är stabilt och inte?

Permalänk
Medlem

menar du från modell till modell/ företag till företag eller moderkort med samma modell?
hur som helst så skulle jag säga ja! för allt annat kan ha olika kvalitet tex så kan ett headset slitas och sönder snabbare än andra

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig mest olika modeller. Alltså detta var svårare att förklara än jag trodde

Ta moderkort A och jämför med moderkort B, varför är A bättre än B? Vilka komponenter på själva moderkortet gör att A är bättre? (Nu menar jag inte snabbhet osv, utan kvalitet, bättre komponenter, komponenter gjorda av bättre material, bättre hållbarhet, stabilitet osv).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M911:

Jag tänker mig mest olika modeller. Alltså detta var svårare att förklara än jag trodde

Ta moderkort A och jämför med moderkort B, varför är A bättre än B? Vilka komponenter på själva moderkortet gör att A är bättre? (Nu menar jag inte snabbhet osv, utan kvalitet, bättre komponenter, komponenter gjorda av bättre material, bättre hållbarhet, stabilitet osv).

Självklart beror valen av komponenter mycket för helheten och som vanligt är det ju devisen "du får det du betalar för", giltig även här.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Självklart beror valen av komponenter mycket för helheten och som vanligt är det ju devisen "du får det du betalar för", giltig även här.

Jo absolut får man vad man betalar för, men hur ser jag på en modell om det är ett moderkort med bra kvalitet? Alltså ett moderkort som har en stabil drift osv som har en hög hållbarhet? Vad jag vet har jag aldrig sett något test kring kvaliteten?

Om du skulle (eller någon annan) tipsa mig kring ett bra moderkort, vilket skulle det vara och varför skulle det vara bättre än något annat? (Rent kvalitetsmässigt)

Permalänk
Hedersmedlem

Till vilket plattform (CPU)?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Till vilket plattform (CPU)?

Jag tänkte mest generellt då jag i nuläget inte är ute efter att köpa något, utan för att jag själv kan lära mig hur jag avgör kvaliteten på ett moderkort. Hur kan jag t.ex. se vilka komponenter som håller högre klass? För det bör väl vara så att ett moderkort för 500 kr jämfört med ett för 2000 kr har sämre komponenter? Nu tänker jag mest på delarna och inte chipset osv (vilket naturligtvis även dessa är skillnad på).

Men låt säga socket 1155 för att ta ett exempel?

Vilket moderkort är det kvalitet på och varför är det just kvalitet på det moderkortet? Vad är det som gör skillnaden?

Permalänk
Hedersmedlem

Rent generellt så får du bra kvalitet på moderkort runt 1000:- och uppåt ifrån de stora drakarna, dvs MSI, Gigabyte, ASUS och ASROCK. Visst finns det andra aktörer också (EVGA mfl) men som skrivet rent generellt. Sedan kan man ju om man har otur allt stöta på måndagsex med alla märken, men då finns ju garanti för byte. Så i slutändan kan man aldrig med säkerhet säga att det håller bara du köper det eller detta. Men det gäller ju inte enbart datorprylar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört asus gigabytte och rekommenderat det till folk inte hört något som gått sönder. Nu kör jag på billiga asus kort köpta för 199kr st

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag har alltid kört asus gigabytte och rekommenderat det till folk inte hört något som gått sönder. Nu kör jag på billiga asus kort köpta för 199kr st

Så du använder ASUS för att du Giga"bytte"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Rent generellt skulle jag vilja säga att moderkorten håller högre kvalitet nu än på s775-tiden, de flesta moderkortstillverkare har t.ex. gått över till solida kondensatorer, istället för elektrolytkondensatorer. Elektrolytkondensatorer blir sämre med tiden på ett helt annat sätt än solida kondensatorer. Den vanligaste anledningen att äldre moderkort krånglar och dör med tiden är att kondensatorerna svullnar eller börjar läcka med tiden.

Det är ju rätt vanligt att moderkortstillverkare numera försöker positionera sig bättre på marknaden genom att ha bättre komponenter, bättre strömförsörjning, mer koppar i ledande skikt etc.

Moderkort runt 1000kr eller däröver brukar hålla god kvalitet på komponenterna och ha adekvat dimensionerad strömförsörjning, även för de strömhungrigare processorerna och grafikkorten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kvalitén är förmodligen adekvat på de flesta moderkorten, däremot skiljer funktionaliteten mellan olika modeller något extremt, och det finns en hel uppsjö med modeller från samtliga tillverkare. Så när du vet vad du vill ha för funktioner på moderkortet går det rätt enkelt att se ungefär var man landar i prisklass. Eller så går man efter pris, och tar det som verkar ha flest funktioner, beror helt på vad du har för krav och förväntningar. Det som främst skiljer mellan olika tillverkare är ex. gränssnitt på UEFI, färgval och mer eller mindre vettiga funktioner som de försöker använda som försäljningsargument. Det som är värt att nämna är att det är få användare som behöver värsting moderkorten som säljs med extra allt och "militärt klassade komponenter" (och dy.). Hoppas iinlägg blev vettigt, det är trots allt en djungel med alla dessa moderkortsmodeller som finns och kan vara svårt att hitta rätt.

Det finns till viss del ett samband mellan bättre kvalité på moderkorten och ett högre pris. Det finns även ett samband mellan mer "lull-lull" på moderkorten, och ett högre pris... (Så högre pris, innebär inte nödvändigtvis bättre kvalité ;).) Tror att Gigabyte (?), har någon färgkodning på sina komponenter beroende på om de är budget eller mer påkostade delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Rent generellt skulle jag vilja säga att moderkorten håller högre kvalitet nu än på s775-tiden, de flesta moderkortstillverkare har t.ex. gått över till solida kondensatorer, istället för elektrolytkondensatorer. Elektrolytkondensatorer blir sämre med tiden på ett helt annat sätt än solida kondensatorer. Den vanligaste anledningen att äldre moderkort krånglar och dör med tiden är att kondensatorerna svullnar eller börjar läcka med tiden.

Det är ju rätt vanligt att moderkortstillverkare numera försöker positionera sig bättre på marknaden genom att ha bättre komponenter, bättre strömförsörjning, mer koppar i ledande skikt etc.

Moderkort runt 1000kr eller däröver brukar hålla god kvalitet på komponenterna och ha adekvat dimensionerad strömförsörjning, även för de strömhungrigare processorerna och grafikkorten.

Tack för ett utförligt svar!!

Jag är ute efter en mycket driftsäker burk, vad skall jag titta efter då? Alltså är det något som kännetecknar dessa driftsäkra moderkort? Kan jag t.ex. läsa om de har solida kondensatorer? Eller kan jag se hur pass väl strömförsörjningen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tack för ett utförligt svar!!

Jag är ute efter en mycket driftsäker burk, vad skall jag titta efter då? Alltså är det något som kännetecknar dessa driftsäkra moderkort? Kan jag t.ex. läsa om de har solida kondensatorer? Eller kan jag se hur pass väl strömförsörjningen är?

alltså det som skiljer dagens moderkort är i princip funktionerna på moderkortet, finns inga dåliga moderkort kvar för intel t.ex. eftersom intel ställer vissa "krav" på de som tillverkar moderkort till deras processorer

AMD vet jag inte riktigt men kan tänka mig att alla moderkort håller hög kvalitet bara att de billigare saknar massa extra funktioner

vissa moderkort pallar inte med överklockning fortfarande dock så var försiktig och köp ett rejält om du ska överklocka

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar! Jag har ingen tanke på att överklocka om inte något program gör detta åt mig (om det inte är så att man sliter mera på CPU å moderkort då). Jag är ute efter en stabil dator som inte krånglar. Jag använder min dator dagligen för arbete och börjar tröttna på att min gamla 775 stänger av sig då och då. Har jag inte sagt det innan så är det Intel jag är ute efter. AMD har säkert lika hög kvalitet, men Intel känns tryggare i mina ögon.

Jag tittade som hastigast idag på en ny konfiguration idag med de ord jag läst här i tråden. Eftersom jag frågade om stabilitet på moderkort så undrar jag om detta moderkort är av bra kvalitet?

Asus P8Z77-V Deluxe
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168001

Anledningen till att jag valt att titta närmare på detta kort är att det finns blåtand, samt att z77 skall vara bra?

Tanken att köpa ligger vid januari-februari ochhar ingen brådis att köpa nu eller det senaste, utan vilket som betyder något är att det är hållbart.

Permalänk
Inaktiv

Det finns en anledning till att moderkort gjorda för överklockning är dyrare.
Det tål mer vilket ger dig driftsäkerhet.

Permalänk
Medlem

MSI kör med sin 'Military class' som ska vara ett bevis på komponentval av extra hög kvalitet, men om det är verkligt eller marknadsföringsploj kan jag inte bedöma. MSI har en ganska brokig historia bakom sig så det är inte mitt förstahandsval.
Flera tillverkare har serier med liknande koncept.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Underskatta inte kraften i bra utförda tester och recentioner, denna eminenta sida du är på nu har t.ex mycket bra utförda tester på diverse komponenter.
Andra media som kan vara till hjälp är t.ex http://www.techpowerup.com/ som har mycket att säga om all hård och mjukvara.

Du är i den bästa och härligaste perioden i en Nörds liv d.v.s du står inför ett nytt bygge (NomNom), ta dig tid och läs på så mycket du bara kan och skynda långsamt, då blir det sällan fel.

Lycka till med ditt val.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tackar för era svar! Jag har ingen tanke på att överklocka om inte något program gör detta åt mig (om det inte är så att man sliter mera på CPU å moderkort då). Jag är ute efter en stabil dator som inte krånglar. Jag använder min dator dagligen för arbete och börjar tröttna på att min gamla 775 stänger av sig då och då. Har jag inte sagt det innan så är det Intel jag är ute efter. AMD har säkert lika hög kvalitet, men Intel känns tryggare i mina ögon.

Jag tittade som hastigast idag på en ny konfiguration idag med de ord jag läst här i tråden. Eftersom jag frågade om stabilitet på moderkort så undrar jag om detta moderkort är av bra kvalitet?

Asus P8Z77-V Deluxe
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168001

Anledningen till att jag valt att titta närmare på detta kort är att det finns blåtand, samt att z77 skall vara bra?

Tanken att köpa ligger vid januari-februari ochhar ingen brådis att köpa nu eller det senaste, utan vilket som betyder något är att det är hållbart.

Har pro z77 kortet och är väldigt nöjd med det ger en mycket fin kvalitetskänsla. Asus har väldigt många bra funktioner till z77korten. Det märks att dom har lagt ner mycket jobb på korten och det ger mig en trygghetskänsla. Och om en tillverkare lägger ner så mycket jobb så måste det ju fungera, hade msi innan och det var fina kort det med. Men det känns som asus tar det ett steg längre. Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av Uvania:

alltså det som skiljer dagens moderkort är i princip funktionerna på moderkortet, finns inga dåliga moderkort kvar för intel t.ex. eftersom intel ställer vissa "krav" på de som tillverkar moderkort till deras processorer

AMD vet jag inte riktigt men kan tänka mig att alla moderkort håller hög kvalitet bara att de billigare saknar massa extra funktioner

vissa moderkort pallar inte med överklockning fortfarande dock så var försiktig och köp ett rejält om du ska överklocka

Nej, för Intel finns det väl inga direkt dåliga kort och iom att deras CPU:er har så låg strömförbrukning, så klarar de flesta moderkort de flesta processorer (för aktuell sockel naturligtvis). Däremot får man ju kolla så att chipsetet har de funktioner man vill ha (vissa chipset tillåter inte att man ändrar multipel, vissa kan inte använda den integrerade grafikdelen osv).

När det gäller AMD, så har de ofta rätt hög utrustningsnivå även på lite billigare kort, men man bör undersöka budgetkorten noga innan man ger sig på att köpa ett sådant. Detta då AMD's CPU:er drar rätt mycket ström och man får verkligen kolla efter så att moderkortet har tillräcklig strömförsörjning för att orka mata även de lite mer effektkrävande CPU:erna.

Rent generellt så brukar de dyra överklockningskorten ha en högre komponentnivå och snäppet stabilare strömförsörjning än mellanklasskorten. Dock är mellanklasskorten så pass bra att man inte märker någon direkt skillnad i stabilitet mellan dem och överklockningskorten, om man inte tänkt överklocka hårt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tackar för era svar! Jag har ingen tanke på att överklocka om inte något program gör detta åt mig (om det inte är så att man sliter mera på CPU å moderkort då). Jag är ute efter en stabil dator som inte krånglar. Jag använder min dator dagligen för arbete och börjar tröttna på att min gamla 775 stänger av sig då och då. Har jag inte sagt det innan så är det Intel jag är ute efter. AMD har säkert lika hög kvalitet, men Intel känns tryggare i mina ögon.

Jag tittade som hastigast idag på en ny konfiguration idag med de ord jag läst här i tråden. Eftersom jag frågade om stabilitet på moderkort så undrar jag om detta moderkort är av bra kvalitet?

Asus P8Z77-V Deluxe
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168001

Anledningen till att jag valt att titta närmare på detta kort är att det finns blåtand, samt att z77 skall vara bra?

Tanken att köpa ligger vid januari-februari ochhar ingen brådis att köpa nu eller det senaste, utan vilket som betyder något är att det är hållbart.

om du strävar efter kvalitet och driftsäkerhet vid låg ljudnivå kan jag tipsa dig om följande paket!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2377326/2012-10-03

referenskort är bäst i detta chassit eftersom luftflödet är sådär och EVGA har en "omdesignad" referenskylare med rejält mycket lägre ljudnivå vid normal belastning

http://www.inet.se/produkt/9990250/byggnation-och-test-av-dat... <-- om du inte vill bygga själv

https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi... fraktfritt

kan säga att mitt gtx 680 inte mår särskilt bra i mitt chassi haha, har i princip noll ventilation i chassit eftersom jag har det så ljudisolerat som möjligt, dock hörs inte min dator förrän jag börjar spela och då varvar grafikkortet upp till runt 50-60% fläkthastighet och låter en del

Permalänk
Medlem

Tackar återigen för ert engagemang!

Jag har endel komponenter sedan innan och det jag nu har tittat på i dagarna är följande:

Chassi:
Antec P280 (Svart/Silver)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008698

HDD:
Intel 520 Series 2.5" SSD (180 gb eller 240 gb)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=974937,1080283

CPU:
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189948

Moderkort:
Asus P8Z77-V Deluxe
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168001

Kylare:
Antec Kühler H2O 620 - 500 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

De komponenter jag har sedan innan:
- 1000W Cooler master nätagg
- GTX 560 TI grafikkort
- 16 GB DDR3 ram

Eftersom jag inte är så påläst längre kring datorer osv, och orkar inte direkt hålla på att bygga massor så vill jag att min nya dator skall vara funktionell så länge som möjligt med en god stabilitet. (Jag lirar lite spel då och då, så lite kräm bör det vara i den).

Grafikdelen i CPU´n passar den med moderkortet, samt blåtand, förutom det så verkar det moderkortet passa mina behov (vilka på hårdvarunivå är att det skall fungera)
Om jag köper den kylaren, behöver jag köpa något mera då den är vattenkyld? Eller räcker det med den modulen?
(Finns det någon bättre kylare som inte är så enormt stor?)

Som sagt så är inte tanken att köpa nu, utan först välja ut de komponenter som verkar okey och sedan läsa om dem för att se om det finns nackdelar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tackar återigen för ert engagemang!

Jag har endel komponenter sedan innan och det jag nu har tittat på i dagarna är följande:

Chassi:
Antec P280 (Svart/Silver)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008698

HDD:
Intel 520 Series 2.5" SSD (180 gb eller 240 gb)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=974937,1080283

CPU:
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189948

Moderkort:
Asus P8Z77-V Deluxe
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1168001

Kylare:
Antec Kühler H2O 620 - 500 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

De komponenter jag har sedan innan:
- 1000W Cooler master nätagg
- GTX 560 TI grafikkort
- 16 GB DDR3 ram

Eftersom jag inte är så påläst längre kring datorer osv, och orkar inte direkt hålla på att bygga massor så vill jag att min nya dator skall vara funktionell så länge som möjligt med en god stabilitet. (Jag lirar lite spel då och då, så lite kräm bör det vara i den).

Grafikdelen i CPU´n passar den med moderkortet, samt blåtand, förutom det så verkar det moderkortet passa mina behov (vilka på hårdvarunivå är att det skall fungera)
Om jag köper den kylaren, behöver jag köpa något mera då den är vattenkyld? Eller räcker det med den modulen?
(Finns det någon bättre kylare som inte är så enormt stor?)

Som sagt så är inte tanken att köpa nu, utan först välja ut de komponenter som verkar okey och sedan läsa om dem för att se om det finns nackdelar osv.

allting fungerar, bara o köra på.. skulle dock rekommendera att du köper luftkylare om du vill ha en underhållsfri kylare med låg ljudnivå, vattenkylning är inte ljudlöst och fläktarna låter som satan på antec kuhler! satsa hellre på noctua luftkylare!

Permalänk
Medlem

sen rekommenderar jag Samsung 830 SSD istället då den har visat vara sanslöst stabil och snabb. deras kontroller verkar vara det bästa man kan ha idag.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Okey, så en luftkylare är tystare? Jag har kollat på både samsung å intel, men verkar på test att intel är mer stabil?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M911:

Okey, så en luftkylare är tystare? Jag har kollat på både samsung å intel, men verkar på test att intel är mer stabil?

Med mer stabil menar du?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109652-samsung-ss...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag fattade inte riktigt vad jag skulle kolla efter, men som jag förstod mätte dem hur mycket data som läses och skrivs på disken? Där Samsunge ledde?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M911:

Jag fattade inte riktigt vad jag skulle kolla efter, men som jag förstod mätte dem hur mycket data som läses och skrivs på disken? Där Samsunge ledde?

Du skrev att INTEL:s diskar verkar mer stabila, därav min post där ju en SAMSUNG-DISK har otroliga mängder data skyfflade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du skrev att INTEL:s diskar verkar mer stabila, därav min post där ju en SAMSUNG-DISK har otroliga mängder data skyfflade.

Så bara för att Samsung flyttar mer data så är den mer stabil?
Asså, förklara gärna, för jag är inte med i matchen annars!

Permalänk

Kommer in lite sent i diskussionen här men om vi ska tala om kvalitet/lång livslängd så har asus sin egen serie för detta; Sabertooth. Kanske bara reklamsnack, men komponenterna som används skall vara ännu hållbarare, kavalitetstestade av någon oberoende källa, klara millitär standard osv. Du får dessutom 5 års garanti på kortet, så något finns det som backar upp orden ändå.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry