Bästa Android Rom till S3?

Permalänk
Medlem

Bästa Android Rom till S3?

Tjenare, fick för mig igår att roota luren och lägga in darkyrom 3.1, Det flyter på bra i övrigt

Vilka roms har ni testat och vilka är snabbast och vilka batterisnålast?

Vill helst kunna köra "CRT Screen off" om ni vet vad det är

Bomba med svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Paranoid Android är lite rolig. Den bygger på att man kan ställa in storleken på varje app individuellt och det innefattar inställningarna, menyerna osv. Så kan man få tablet-läge i de appar man vill ha det i och inte i andra.

Permalänk
Medlem

Jag har bara testat cyanogenmod och är ganska nöjd med den, den är aktivt utvecklad och är en av dom största så det finns bra documentation. Batteritiden är väl sådär men kan vara mitt batteri som är dåligt också.

CRT finns, iaf på 7.1 som jag använder, och CM 7.1 är snabbt och smidigt att använda.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamWin:

Jag har bara testat cyanogenmod och är ganska nöjd med den, den är aktivt utvecklad och är en av dom största så det finns bra documentation. Batteritiden är väl sådär men kan vara mitt batteri som är dåligt också.

CRT finns, iaf på 7.1 som jag använder, och CM 7.1 är snabbt och smidigt att använda.

CM är på version 10 nu så kör inte 7.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

CM är på version 10 nu så kör inte 7.1.

Sitter på en LG Optimus 2x och vi har tyvärr bara CM 7.2 som bäst. inte brytt mig om att uppgradera eller byta till tex paranoid android som är baserad på CM10.

Ni som sitter på CM 10 borde för övrigt stänga av Wifi när ni inte behöver det då den är en riktig battery killer.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamWin:

Sitter på en LG Optimus 2x och vi har tyvärr bara CM 7.2 som bäst. inte brytt mig om att uppgradera eller byta till tex paranoid android som är baserad på CM10.

Jo så är det säkert men nu handlade tråden om romar till GS3, jag tror inte ens CM7 finns till den.

Citat:

Ni som sitter på CM 10 borde för övrigt stänga av Wifi när ni inte behöver det då den är en riktig battery killer.

Min telefon fungerar bäst om jag sätter WiFi till igång hela tiden, annars tappar den anslutningen. Med CM10/PA2.x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så är det säkert men nu handlade tråden om romar till GS3, jag tror inte ens CM7 finns till den.

Jag gjorde inte "reklam" för CM7 specifikt utan CM i allmänhet, jag har bara erfarenhet av CM7 och använde det då som referens, men jag kanske formulerade mig dåligt och det uppfattades som det. Självklart ska man köra med den senaste versionen romarna blir ju bara bättre och bättre.

Nu är jag inte bra på telefoner alls och är själv helt förundrad att jag ens fick in CM på min egen telefon. Men jag tycker inte det borde vara så stor skillnad på CM mellan olika telefoner så jag antog att fungerar den bra på min så borde den också göra det på andra telefoner speciellt när jag ligger några versioner bakom den senaste.

Men är CM helt värdelös till S3an så kan ni bortse från min post helt och hållet.

Skrivet av snajk:

Min telefon fungerar bäst om jag sätter WiFi till igång hela tiden, annars tappar den anslutningen. Med CM10/PA2.x.

Förlåt jag menade såklart 3G inte WiFin du är uppkopplad på hemma.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SamWin:

Jag gjorde inte "reklam" för CM7 specifikt utan CM i allmänhet, jag har bara erfarenhet av CM7 och använde det då som referens, men jag kanske formulerade mig dåligt och det uppfattades som det. Självklart ska man köra med den senaste versionen romarna blir ju bara bättre och bättre.

Nu är jag inte bra på telefoner alls och är själv helt förundrad att jag ens fick in CM på min egen telefon. Men jag tycker inte det borde vara så stor skillnad på CM mellan olika telefoner så jag antog att fungerar den bra på min så borde den också göra det på andra telefoner speciellt när jag ligger några versioner bakom den senaste.

Men är CM helt värdelös till S3an så kan ni bortse från min post helt och hållet.

Nej nej. CM är bra på s3. Men CM9/10 har väldigt lite att göra med CM7 och stabilitet och batteritid varierar väldigt mellan olika telefoner även med samma CM-version. Just på S3 fungerar CM väldigt bra men det är inte alls säkert att det gör det på andra telefoner.

Citat:

Förlåt jag menade såklart 3G inte WiFin du är uppkopplad på hemma.

Jaså. Jag har 3G igång hela tiden med. Det påverkar visserligen batteritiden men S3 (och Note som jag har) har stort batteri så det gör inte så mycket. Dessutom tappar man en hel del funktionalitet om man stänger av datatrafiken. Spelar batteritiden väldigt stor roll så är det nog läge att köpa en dumbphone istället, då får man ett batteri som räcker veckor istället för timmar och dessutom kostar de typ inget nu. Vill man ha en modern smartphone som man använder så får man räkna med att ladda varje natt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Hör hemma i Mobiltelefoner.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Kör AOKP på min S3. Har dock inte kört annat än den och stock på min S3 men jämfört med stock är det är stort lyft fast de är väl de flesta roms.
Känner dock att den hade kunnat flyta på bättre ibland men det beror väl mest på Android i sig och appar som inte är perfekt kodade (inte för att jag kan göra det bättre själv).
Kört det mesta på min SGS och föredrog AOKP framför CM.

Visa signatur

Hej

Permalänk

Har kört dom flesta rommarna på min, men den jag gillar mest är Omegan

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Paranoid Android är trevligast enligt mitt tycke!

Testa lite olika ROMs och se vilken du trivs bäst med, det är väldigt personligt.

Permalänk
Medlem

Jag väntar iaf på officiella Jelly Bean.. Senast sades det ju att norra europa skulle få Jelly Bean gradvis under en 2v period.. Tror det var över 2v sen dess...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ Asus TUF GAMING RX 9070 XT OC ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Jag väntar iaf på officiella Jelly Bean.. Senast sades det ju att norra europa skulle få Jelly Bean gradvis under en 2v period.. Tror det var över 2v sen dess...

De sa väl att JB skulle komma i mitten av oktober och telefoner uppdateras under en 2v period för att inte överbelasta servrarna eller något?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Skrivet av bonno:

De sa väl att JB skulle komma i mitten av oktober och telefoner uppdateras under en 2v period för att inte överbelasta servrarna eller något?

Vill också ha en officiell release av JB, men hur ska man göra då? slänga in en original Rom och sen uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Vill också ha en officiell release av JB, men hur ska man göra då? slänga in en original Rom och sen uppdatera?

Det borde väl fungera? Om inte så är det ju bara att flasha den med Odin?
Här finns officiella JB för S3 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1646610 finns även en video där hur du unrootar och flashar in stock.

Vet inte om det har någon betydelse om romen är polsk? Borde väl fungera lika bra?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Det borde väl fungera? Om inte så är det ju bara att flasha den med Odin?
Här finns officiella JB för S3 http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1646610 finns även en video där hur du unrootar och flashar in stock.

Vet inte om det har någon betydelse om romen är polsk? Borde väl fungera lika bra?

Det är ingen skillnad, bara att samsung släppte den (DLIB) till polen först. Svenska, engelska eller vad man vill använda funkar utmärkt.

Har bara hittat en bug. Om man har extern sdkort i och man väljer interna minnet som downloadplats i webbläsaren så hoppar den tillbaka till det externa efter reboot. Det finns tydligen ett "stavfel" i en settings fil som gör detta.

Annars flyter det som smör, riktigt trevligt..
Jag kör en lite strippad version, VIKINGxROM. Testar siyah kernel 1.7b2 till den just nu o det verkar funka bra.

Har inte råkat ut för några låsningar, wakelocks, batteridrains etc.

För root o cwm så flashar man enklast chainfires cf-root (xda). För att återställa flashräknaren så kör man triangle away som man kan hitta på google play eller xda. Jag tog den från play, tyckte chainfire var värd några kronor med tanke på vilken resurs han är för oss samsung användare.