Permalänk
Medlem

Musmatta till gaming!

Tjenare!
Jag skulle behöva råd på spel musmattor, min budget ligger på 300 kr (absolut högst) och jag vill försöka hålla mig till det svart/blåa temat som färg.
Jag ska använda den till FPS spel som BF3, CS osv.
Har nog tänkt lite på att köpa Steelseries 9HD ( http://tinyurl.com/8brr97s ) vad tycker ni om den eller har ni något tips på en bättre?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gillar du mjuka eller hårda ytor? SS Qck + som är en mjuk en, är ju väldigt prisvärd. Den är väldigt stor vilket Gamers uppskattar, http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor/steelser...
Men om du föredrar hårda så är ju den som du länkade till ett bra alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen:

ju hårdare;desto bättre

så: försök hitta den bästa hårda mattan du får för 300:-

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Personligen:

ju hårdare;desto bättre

så: försök hitta den bästa hårda mattan du får för 300:-

Vissa hårda mattor ger ifrån sig ett irriterande ljud när man sveper musen över den, men glidet blir ju självklart bättre. Kontrollen däremot, blir sämre.

Visa signatur
Permalänk

Jag själv kör en Mionix Propus 380, det är en hård modell och jag väldigt nöjd med den.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13331-mionix-lanserar-musmat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Vissa hårda mattor ger ifrån sig ett irriterande ljud när man sveper musen över den, men glidet blir ju självklart bättre. Kontrollen däremot, blir sämre.

nja.. har själv aldrig haft någon 100% plastbaserad hård matta så jag kan inte tala för det.

Men med den erfarenheten jag har så är det helt och hållet upp till hur bra du vårdar mus glidsen hurvidare det skriker vid rörelser eller inte.

Ser du till att byta padsen(fötterna) ca en gång i veckan och smörjer in mattan med t.ex listsilikon så kommer du få 0 friktion och 0 ljud.. blir nästan så att man måste trycka ned musen lite då och då för att säkerställa sig om att den inte åker fritt i luften ovanför mattan

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta

-hård matta = minst friktion men kräver underhåll (sliter på glidsen) och renlighet (särskillt om du äter framför datorn... du kommer märka minsta smula på mattan)
-mjukis = lite högre friktion men nästan underhållsfri (vissa går att maskintvätta på låg temp utan att gå sönder)

Kommer man upp i 2-300kronor på båda kategorierna tycker jag inte att skillnaderna är speciellt märkbara förutom färg/form.
Bra hårda mattor är väll lite dyrare än bra tygmattor... SS Qck + kostar ju typ nån hundring å jag skulle inte påstå att jag testat nån tygmatta som känts bättre...

Permalänk
Medlem

Razer Goliathus Speed

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Körde på en Steelseries S&S (hård matta) innan och det var riktigt gött med en Intellimouse 3.0 och hyperglide.
Kunde ha dem i ett par månader innan de behövde bytas men man fick dra bort hårda bitar med tumnageln ibland för minsta lilla märks på en sån matta.

Köpte en QPAD CT medium för inte så länge sedan och kör på original-fötter med Logitech G400 nu.
Inte lika skönt glid men jag hoppas mattan inte slits så fort som en hård plastmatta.

Permalänk
Medlem

Om du vill att Qpad mattan skall vara lika hal som en tvål behöver du köpa glidz.

http://www.corporate.qpad.se/modules/news/article.php?storyid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Razer Goliathus Speed

Håller med, den är riktigt nice dock svart och grön men fortfarande väldigt bra

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Roccat Taito

Grymt skön musmatta till ett bra pris...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Har ett större gäng musmattor som jag testat.
Har haft mest hårda mattor, men sedan helt gått över till tyg när jag märkte hur pass mycket bättre kontroll man fick i spel.
De "mjuka" har jag hittills testat är Qck+, Goliathus speed, Mionix Alioth 400 och Goliathus control.
Bland dessa är nu Goliathus control min klara favorit, följt av Mionix Alioth. Friktionen är helt enkelt lägst på Goliathus control.
För att ytterligare förbättra/sänka friktionen har jag satt på små teflonskates på min G400 mus.

Har kört med drösvis av hårda mattor, men de har alltid nötts ut, samt nött på musfötterna, vilket gjort att friktionen blivit ojämn med tiden. Detta är rätt förödande om man vill bygga upp någon sorts "muskelminne" i spelen. Då funkar det inte om friktionen ska hålla på och ändras.
Dessutom är det otroligt mycket svårare att stanna på en femöring med hårda mattor. Glidet är superbt och friktionen minimal, men kan man inte stanna där man vill med tillräcklig kontoll så duger det inte för mig iallafall.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Stor, hård (aliminium), blir inte varm som dom med tyg/plast och bara 220:-
http://cdon.se/hemelektronik/zalman_amp1000_premium_aluminum_...

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Undvik Mionix Propus. Har den själv och det känns som att mina möss skrapar på ytan trots att har kollat och rengjort mina möss.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Jag kör på en SteelSeries qck och JAG tycker att den fungerar tillfredsställande. Vad just DU tycker är bra är dock en annan fråga.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Gillar du mjuka eller hårda ytor? SS Qck + som är en mjuk en, är ju väldigt prisvärd. Den är väldigt stor vilket Gamers uppskattar, http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmattor/steelser...
Men om du föredrar hårda så är ju den som du länkade till ett bra alternativ.

Så om jag ska spela spel som BF3 så ska jag ha en tyg för att de har bättre kontroll?
(fick så många svar men vet inte hur man citerar flera i mobilen så du blir den utvalda.. )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezzz:

Så om jag ska spela spel som BF3 så ska jag ha en tyg för att de har bättre kontroll?
(fick så många svar men vet inte hur man citerar flera i mobilen så du blir den utvalda.. )

Skickades från m.sweclockers.com

Jag föredrar tyg och kontroll. Men som sagt, det är upp till dig. Vill du ha möjligheten att göra snabbare rörelser och få kvickare reaktioner så välj en musmatta med hård yta. Vill du ha bättre precision och en mjukare känsla så väljer du tyg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera denna:

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Jag och en polare är som sålda på Corepad C1. Tillsammans har vi ägt över 10 olika mattor, och båda tycker att denna är bäst. Jämför man mot te.x Qck+ så är ytan like grövre, lite långsammare men rätt mycket mer kontrollerad. Jämför man mot vanliga Qck så är ytan lite finare och snabbare. Mattan finns i 3 olika storlekar, båda vi kör Large och den är lite större än Qck. Trycken på mattan sitter i tyget vilket är skönt då man inte har något tryck som stör musen. Har sett en på youtube som haft problem med jitter på sin intellimouse 3.0, men det är inget vi har lyckats återskapat.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Vad har du för mus? Spelar faktiskt stor roll, sitter själv med en ace edge som har keramiska fötter dvs slits i stort sett inte och då är valet självklart för mig att ha en hård matta som tål ganska mycket. Min steelseries 9HD har inte slitits nåt vad jag vet och tycker det är helt underbart glid som dessutom är underhållsfritt.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω