Permalänk
Medlem

tack

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Kan man använda sig utav tenol? Vet att det inte är avsett för att rengöra men kanske funkar? Vet att det innehåller etanol och metanol men vet inte ifall det e något mer

Permalänk
Medlem

Tack som f*n! Gick jättesmidigt med spolarvätska + tops + kaffefilter. Ska sätta på nya fläkten nu.

Tack än en gång!

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga ang. kylpasta.
Har en i5 750 med fabriksfläkten och satte på lite MX 2, dock ser man inte alls om något har runnit över kanten (tog lika mkt som en ärta ungefär i mitten innan jag satte tillbaka heatsinken). Kan detta skada datorn på något sätt?
Råkade även spilla lite kylpasta i en oanvänd ddr3 modul men ingenting har kortslutits hittills iaf.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem

Har nästan samma fråga som saliv, hur viktigt är det att det inte kommer kylpasta, eller lösning man tar bort kylpasta med, att det inte kommer över kanten? själva kontaktsidan vet jag såklart att det absolut inte ska komma något, men på andra sidan? :s

Visa signatur

Fractal Design North | Asus Crosshair VI Hero | AMD Ryzen 1800x | RX Vega 64 | 32 GB DDR4 (2x8) | Corsair 850W 80+ gold PSU| 2 TB M.2 SSD |

Permalänk
Medlem

Jag antar att T-Sprit är T-Röd?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Går det att använda E95 som borttagningsmedel av kylpasta? Fast det kanske är olja i det?

Kan man annars använda AJAX eller vanligt fläckborttagningsmedel? Eller fönsterputs?

Permalänk

Vad sägs soma tt köpa en liten flaska aceton eller kemiskt ren bensin från gripen? Finns ju i vilken matvaruaffär som helst...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera något som är specifikt för (känslig) elektronik. Självklart inget med fett i, och helst ska det inte vara ledande. Det finns mycket som kanske skulle funka runt om i hushållet, men varför riskera det? En liten flaska Isopropanol, eller kemiskt ren aceton/bensin kostar mindre än en tjuga och räcker ett bra tag, och då behöver man inte riskera att förstöra moderkortet eller sin fina processor.

Permalänk
Medlem

Man skall vara försiktig med starka lösningsmedel, typ förtunning, toulen, aceton och bensin. De kan smälta plast, beroende på sort av plast. Sprit är bättre, typ isopropylalkohol (ipa), t-röd, t-blå, E-95, spolarvätska, propanol, metanol, men jag vet att sprit löser akrylat-plast, som finns i väggfärg för fasader. Det viktigaste är att vara försiktig med lösningsmedlet så att man inte dräller över allt.

Jag tog och gned bort den gamla kylpastan med papper. och därefter tog jag t-röd på en topps och gned lite på processorn med lite mer papper. Därefter blåste jag moderkortet ifall att det hade hamnat torra smulor av gammal kylpasta emellan någon stans.

Apropå mängden kylpasta man skall använda så verkar inte det vara någon helig vetenskap eftersom jag har satt dit dels orginalkylaren till I5 och senare en Artic rev2 kylare och båda dessa hade förapplicerad kylpasta och mängden på dessa var groteskt mycket jämfört mot ett riskorn. Jag tror att tillverkarna av kylarna vet vad dom pysslar med och att den groteska mängden av kylpasta nog också fungerar precis lika bra, även fast man känner en viss tvekan när man senare tar isär kylaren och ser hur mycket som har tryckts ut utanför processorn... Applicerar man kylpasta själv så är ett riskorn bra i mängd. Det känns bra att trycka till kylarn uppifrån och samtidigt "vrida" den lite i sidled och därefter kolla så att "push pins:en" klickar till och går igenom moderkortet ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Medlem

Vad händer om man tar samma kylpasta två gånger. Kan processorn gå sönder då. Eller måste man byta

Eller går det att ta det som redan sitter på processorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aser:

Finns lite intressant diskussion kring applicering i kommentarerna till http://www.sweclockers.com/galleri/6449-arctic-silver-5 (galleri).

Har tyvärr inte hunnit kolla upp mer om mx4 ännu men något test borde det nog finnas någonstans.

Kanske kunde vi försöka samla lite (bra) tester av olika kylpastor i förstaposten?

Är det inte linje metoden som är den bästa? T om Arctic rekommenderar det istället för riskornsmetoden.

Permalänk

Ska man sätta pastan på processorn eller kylarens underdel?
Och ska man smeta ut pastan eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Ska man sätta pastan på processorn eller kylarens underdel?
Och ska man smeta ut pastan eller inte?

Pastan appliceras på processorn. Sen hur man applicerar är lite beroende på vilket märke pastan är av, och vilken processor.
Och nej, man ska INTE smeta ut pastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Ska man sätta pastan på processorn eller kylarens underdel?
Och ska man smeta ut pastan eller inte?

Kör "riskornsmetoden" kolla någon video på youtube:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

På mitt förra jobb användes till största delen Aceton för att rengöra aluminium. Ibland användes även t-röd, speciellt när det va väldigt mycket att rengöra och att det inte skulle dunsta bort så snabbt.

Som någon redan sa lite längre upp är det bra och tänka på att Aceton smälter många plaster så man är försiktig, men att doppa en topps i Aceton och sen torka av CPUn fungerar bra.

Sen finns det många olika tekniker att applicera på, tror det brukar följa med eller finnas på deras sida hur man bäst gör det beroende på CPU.

Permalänk
Medlem

Varför får man inte med någon kylpasta när man beställer ny processor/moderkort idag? Vart kan man få tag på?

Dom här delarna är det
http://www.inet.se/produkt/1902152/asus-p8z68-v-pro-gen3
http://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak3:

Varför får man inte med någon kylpasta när man beställer ny processor/moderkort idag? Vart kan man få tag på?

Dom här delarna är det
http://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz

Standardkylaren kommer med förapplicerat pasta, så om det är den du skall använda behöver du ingen extra.
Utöver det, så kommer dom flesta eftermarknadskylare med pasta också, så i regel behöver du inte att köpa mera pasta.

Annars köper du pasta i närmsta datoraffär.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Tjena jag har en fråga!

Jag installerade nyss en antec kuhler 620 på min i7 2700k och jag kom på i efterhand att jag kanske skulle tagit bort kylpastan som redan var på heatsinken när jag applicerade en ärta med artic silver 5 på processorn också!

var detta fel och borde jag göra om detta?
enligt HWmonitor får jag cirka 38 C i idle på kärnorna. är detta dåligt ?

Permalänk
Skrivet av kevioh:

Tjena jag har en fråga!

Jag installerade nyss en antec kuhler 620 på min i7 2700k och jag kom på i efterhand att jag kanske skulle tagit bort kylpastan som redan var på heatsinken när jag applicerade en ärta med artic silver 5 på processorn också!

var detta fel och borde jag göra om detta?
enligt HWmonitor får jag cirka 38 C i idle på kärnorna. är detta dåligt ?

Load temperatur är viktigare än idle..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Load temperatur är viktigare än idle..

okej tack den går aldrig över 58 C när jag lirar Bf3 iaf enligt HWmonitor

Permalänk
Skrivet av kevioh:

okej tack den går aldrig över 58 C när jag lirar Bf3 iaf enligt HWmonitor

Du är inte i närheten av en farozon (:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Du är inte i närheten av en farozon (:

härligt , tack som fan men dock är den bara i 3.5 ghz, ökar värmen mycket om jag klockar den till 4.0 ghz ?

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kan gammal kylpasta användas?

Jag har en gammal "spruta" Arctic Silver Ceramique som har legat i minst fyra år. Är denna pasta fortfarande användbar, eller ska jag använda den pastan som följer med i Cooler Master HYPER 212 EVO?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag har en gammal "spruta" Arctic Silver Ceramique som har legat i minst fyra år. Är denna pasta fortfarande användbar, eller ska jag använda den pastan som följer med i Cooler Master HYPER 212 EVO?

Lägg en lite klick på fingret och känn om den har torkat/känns grynig, om inte spruta på.
Det är inget i kylpasta som har "bäst före" datum

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Jean-Luc Picard:

FAQ: Kylpasta

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/09/13/Mx4.jpg?t=pan...

Om du letar efter information om kylpasta (thermal grease), är det här tråden för dig. Den kommer utvecklas allt eftersom, men ställ gärna en fråga om du inte fått din besvarad.

[FRÅGOR & SVAR]

1. Vad är kylpasta, och hur funkar det?

Kylpasta är en produkt som sätts samman av olika värmeledande ämnen, som slutligen blir en (ganska) flytande "pasta". Det består av olika ämnen, beroende på märket, men kan innehålla olika metaller, eller t.o.m. diamant. Dess uppgift är att fylla ut de mikroskopiska dalarna i både kylare och värmespridaren på processorn (metall mot metall kommer aldrig sluta helt tätt, och det behövs ett flytande medium mellan dem som kan flyta runt och fylla håligheterna). Utan kylpasta kommer de mikroskopiska håligheterna istället fyllas av luft, vilket leder värme mycket sämre än kylpastan. Eftersom dess uppgift är att fylla de mikroskopiska dalarna ger kylpasta i sig ingen förbättring av kylning själv. Tvärtom kan den förhindra att värmen försvinner från källan.
Notera att kylpasta kan användas på fler områden än just på processorns värmespridare. I stort sett alla komponenter som har en värmekälla och en värmespridare i form av kylare har eller kan ha kylpasta.

Observera att det finns kylpasta som har sats ut i förväg, så kallade "kuddar". Dom liknar små klisterbitar med kylpasta, och är väldigt lätta att handskas med, speciellt för nybörjare. Sådan kylpasta är ofta sämre än vanlig kylpasta på tub, så den bör undvikas vid varmare processorer. Observera också att det är en en-gångs-kylpasta. Alltså, efter att den används kommer den att smälta och gå in i sin roll som kylpasta. Om kylaren lyfts efter att kylpastan har applicerats, måste kylpastan bytas igen. Lösningen fungerar bra om användaren bara ska kyla en processor som inte ska överklockas, samt är sval i användandet.

Dold text

2. Behöver jag kylpasta?

Ja, mer eller mindre. Utan kylpasta kommer livslängden på de varma komponenterna, med bättre kylning, avsevärt minskas. De enda ställena man idag kan strunta i att applicera kylpasta på är komponenter med svagare kylning, så som separata minneskylare eller liknande, men om man har möjlighet ska man absolut lägga på kylpastan, även på mindre kylare.

Dold text

3. Hur applicerar jag kylpasta?

Steg 1. Börja med att rengöra platsen du ska applicera kylpasta på. Var väldigt noggrann med att inte röra den med varken fingrarna eller metallföremål (förutom när du ska sprida kylpastan). Om du har gammal kylpasta på, läs fråga nummer 4 innan du går vidare. Det är viktigt att hår och damm inte hamnar i kylpastan eller platsen som ska ha kylpasta applicerad på sig, för det kommer aldrig försvinna av sig själv och du kan få mycket sämre temperaturer om du får smuts i kylpastan, men saker som fett och hud-celler ska inte heller hamna där i. Torka gärna med en mikrofiberduk.

Steg 2. Beroende på vilken sorts kylpasta du använder ska du applicera olika mängder kylpasta på platsen du ska kyla. Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek. Märk väl att om du använder för mycket kan du få motsatta effekt, alltså sämre kylning. För lite är bättre än för mycket. OBS! Undvik att få kylpasta på kanterna av användningsområdets yta, då den kan kortslutas. Kylpasta leder väldigt lite el, men risken finns.
(källa)

Steg 3. Sänk ner kylaren på platsen. Var noga med att den kommer ner med sidorna samtidigt. Vrid den försiktigt medsols och sedan motsols om det är möjligt. En grad eller två räcker. Lyft inte bort kylaren när du väl sänkt ner den! Luft får inte nå kylpastan efter att du satt på kylaren. Om du gör det måste den bytas.

Dold text

4. Hur tar jag bort kylpasta?

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:

När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra.

Dold text

5. Var kan jag köpa kylpasta?

Det vanligaste stället att köpa kylpasta för datorer är just i en datorbutik, och då kan man räkna med att betala allt mellan 40 kr - 150 kr, beroende på typ, märke, och mängd.

Dold text

6. Hjälp! Kylpastan är inte lika bra som jag trodde!

Kylpasta brukar ta tid på sig att bli "inbränt". Efter tre - 40 dagar blir kylpastan färdiginbränd och kyler på sin topp.

Dold text

[size="3"]
Relevanta länkar
[/size]
FAQ: Kylning
Video: Olika metoder att applicera kylpasta
What is the Best Way to Apply Thermal Grease?

Du sa ju nyss att kylpasta inte kyler. Hur ska du ha det igentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Du sa ju nyss att kylpasta inte kyler. Hur ska du ha det igentligen ?

Vänta va menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Lägg en lite klick på fingret och känn om den har torkat/känns grynig, om inte spruta på.
Det är inget i kylpasta som har "bäst före" datum

Kollade nu, och när jag tröck ut lite så kom det vattenliknande vätska tillsammans med pastan ut, men det där vattenliknande verkade bara vara längst fram i tuben och försvann efter ett tag. Den var inge grynig eller liknande utan substansen var liknande lim fast lite segare.

Borde funka bra tror jag. Var väldigt svårt att tvätta bort från fingrarna dock
Tack för svaret

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Du sa ju nyss att kylpasta inte kyler. Hur ska du ha det igentligen ?

Kylpasta kyler inte, punkt slut.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Helt enkelt. Vilken kylpasta är bäst (lägst termisk resistans) just nu?

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X