Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag ska gå till väga för att ha min huvuddator inkopplad innan routern så att jag kan fixa bättre dosskydd där och sedan att det går vidare därifrån in till routern och vidare till resterande datorer.
Vill också ha tipps på bra dosskydd , har just nu comodos brandvägg och av.
Att skydda sig mot DOS/DDOS är sällan någon lätt sak och med tanke på din till synes limiterade kunskap om ämnet tror jag inte detta är möjligt att uppnå.
Edit: det kanske bör tilläggas att det finns olika typer av DOS attacker - vissa som går att skydda sig mot och andra som är väldigt väldigt svåra att skydda sig mot.
Jo jag vet att det är väldigt svårt att skydda sig men de attacker jag är utsatt för är singel dos attacker från snorungar, antingen vanlig via cmd eller om de har laddat ner något färdigt. Alltså inga ddos attacker utan bara simplaste enkelriktade attacken mot min ip adress.
Har hört att en av dem fick skicka i ca 15-20 minuter och då bröts mitt internet i ungefär 3 minuter så inget allvarligt men ändå väldigt störande. Har låst alla portar nu och blockerar det mesta inkommande på min dator men problemet kvarstår ju att routern fortfarande får massa tung trafik på sig och lägget ner.
Starta om modemet vettja så kanske du får en ny IP. Funkar inte det kan du ju försöka stänga av alla tjänster som körs utåt på din router så borde det lösa sig
Starta om modemet vettja så kanske du får en ny IP. Funkar inte det kan du ju försöka stänga av alla tjänster som körs utåt på din router så borde det lösa sig
Du kan ju köra en pfsense/monowall/smothwall maskin innan. Den gör allt din nuvarande router gör och lite till. Sedan ser du till att där finns något dos-skydd, vet inte hur stödet ser ut från början men något borde finnas. Säg att det kommer väldigt mycket små udp-paket eller massa ping. Då blockas de. Men sedan kan det även vara så att linan in till dig sänks av packet och det kan du inte göra något åt.