Permalänk

Val av NAS, media 1080p

Hej.

Det är dags att införskaffa en NAS. Den ska både användas som backup av foton/filmer samt som mediacentral. Jag vill kunna streama 1080p till tv:n och datorn utan problem.

Efter att läst en massa recensioner och omdömen har jag kommit fram till att en Synology Diskstation borde passa mina krav.

Men vilken ska man välja utav dessa 2-bays NAS:ar.
-DS212
-DS213
-DS213+

Kommer man märka någon skillnad mellan DS212 och DS213 vid streaming? Det skiljer lite i processor kraft samt dubbelt minne.

Eller ska man betala 1000:- till och få DS213+ med duo core processor och 512 mb minne?

Jag vill även att överföringen mellan datorn & NAS:en ska gå snabbt. Vad krävs förutom ett bra hemmanätverk, router. Jag hade tänkt införskaffa en ASUS RT-N66U som router. Den borde väl få fart på nätverket?

Tacksam om någon själ orkar angagera sig och svara på några frågor.

PS: mina kundskaper inom nätverk är begränsade.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

1) Processor/minne i princip irrelevant bara för att streama trafik. Om NASen däremot skall köra massa olika applikationer och/eller konvertera media live är det en annan femma..
2) Snabb överföring = trådbundet. Trådlöst normalt 50-75 Mbps som bäst. Trådbundet är 800-900 Mbps inga problem (om din disk/diskar klarar det).

Permalänk

Har samma behov och väljer mellan DS212 och DS213.
När det gäller kopierings prestanda (read/write) och streaming så verkar DS212 vara snabbare än DS213 på det mesta:
http://uk.hardware.info/reviews/3108/synology-ds213-and-ds213...

Att DS213 har snabbare CPU och mer minne låter ju lockande men vart skulle man rent praktiskt märka av det?
En bättre fråga kanske är huruvida DS212 i något läge inte skulle klara av det som TS beskriver (och som jag själv kommer använda den till).
Kan man tänka sig att en 1080 film börjar lagga vid konvertering om den streamas till IOS enhet eller till en TV/DLNA eller via Airplay.

- För mig lutar valet åt DS212 då den är ~500 billigare än DS213 och på pappret har samma prestanda.
Borde finnas en del DS212 ägare här som kan delge lite erfarenhet...

Permalänk
Medlem

Kör med en väldigt simpel Seagate FreeAgent GoFlex Home 2TB & har inget problem med att streama 1080p vare sig trådat eller trådlöst så när det kommer till biten streama film kan du nog välja vad som helst!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless