Bilden hackar vid uppspelning av video på TVn från datorn

Permalänk

Bilden hackar vid uppspelning av video på TVn från datorn

Jag skaffade mig en ny bärbar dator i januari och alltsedan dess har jag upplevt ett enormt irriterande problem vid uppspelning av video från min dator till TV:n. Nu börjar det blir ordentligt på tiden att ta itu med det, men som många ggr förr räcker min egen kunskap på området inte till och jag har fastnat

I korta drag är problemet att när jag spelar upp video på min TV så hackar/laggar bilder vid snabba rörelser/panoreringar. Det hackar alltså inte hela tiden utan t.ex. då kameran sveper över ett landskap eller när en person rör sig snabbt. En sekvens där detta upplevs väldigt tydligt är ex. introt till Game of Thrones-avsnitt (sveper över landskap, förbi tinnar & torn, osv). Problemet upplevs över huvud taget inte då jag kollar på samma video på datorns egen (inbyggda) skärm. Förutom på min egen TV så har jag upplevt samma problem då jag kopplat in min dator till svärföräldrarnas TV av helt annan modell. Har även testat med ett flertal olika HDMI-sladdar utan någon förbättring. Det känns alltså som att det är något problem med datorn/grafikkortet snarare än själva TV:n, men vad vet jag. Detta min "setup":

Dator: Asus U36SD 13,3" med nVidia GeForce GT520M (1 GB), Intel Core i7-2620M, 8 GB RAM
Operativsystem: Microsoft Windows 7 Professional x64
TV: Sony KLV-40BX400 (40-tum)

Jag spelar oftas upp video med XBMC eller MPCHD och har K-lite Codec Pack installerat. Har som sagt inga som helst problem då jag kollar på datorns egna skärm utan endast då den är kopplad till en extern skärm/TV. När jag ansluter till TV:n gör jag det som "utvidgat skrivbord", med upplösningen 1920x1080 och uppdateringsfrekvens 60 Hz. Vad är galet!? Tack på förhand!

Permalänk

Prova att köra på enbart TV'n och skippa att köra utvidgat eller klonat.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Prova 50Hz

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Om det finns något sorts spelläge, använd det, då går inte signalen genom lika många bildbehandlingar och lagget borde bli mindre, funkade för mig.

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Prova att köra på enbart TV'n och skippa att köra utvidgat eller klonat.

Det är enligt mig inte ett alternativ. Jag vill ha skrivbordet utvidgat. Det ska fungera och har gjort det förr med andra datorer.

Skrivet av JD:

Prova 50Hz

Detta verkar faktiskt ha hjälp avsevärt. Kan inte påstå att problemet är 100% löst, men det laggar rejält mycket mindre sedan jag sänkte till 50 Hz. Det är för mig mycket förbluffande hur bilden kan bli bättre av att SÄNKA uppdateringsfrekvensen? Jag trodde att så hög uppdateringsfrekvens som möjligt var att sträva efter i dessa sammanhang?

Viss skillnad märks fortfarande mellan datorns inbyggda skärm och TVn, men inte alls lika stor som tidigare.

Skrivet av AcolYte:

Om det finns något sorts spelläge, använd det, då går inte signalen genom lika många bildbehandlingar och lagget borde bli mindre, funkade för mig.

Jag har "Hög prestanda"-läge inställt på datorn. Det skall mig veterligen innebära att processorn kör med högsta prestanda och att det externa grafikkortet (Geforce GT520M) är aktiverat. Något särskilt spelläge finns dock ej.

Permalänk
Medlem

testa 23/24 hz istället och 25 kan funka till vissa ntsc filmer/serier

Permalänk
Skrivet av modstar:

testa 23/24 hz istället och 25 kan funka till vissa ntsc filmer/serier

Vad är anledningen till att man ska sänka uppdateringsfrekvensen så mycket? Det känns ju på ett sätt som fel riktning att gå. Som jag skrev ovan så är väl egentligen hög uppdateringsfrekvens att föredra? På datorskärmen är det 59 Hz och där lirar det prima. Varför funkar det inte på TV-skärmen?

Permalänk
Medlem

Det han menade var nog spelläget på TVn.

Annars är hack vid panoreringar ett ganska vanligt problem tyvärr.

Finns program som ska avlösa det, typ reclock med zoom player & så får man trixa med inställningarna.

Det man helst vill ha är matchande Hz eller dubblering av Hz.

Typ bluray filmer spelas i 24hz och då finns det nyare tv-apparater som sänker sin hz speciellt till 24Hz för att det ska synkas.
Sen om tvn kan spela i 48,72 eller allra helst 120Hz så är det bara ännu bättre för "flytet".

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av chucknorris:

Det är enligt mig inte ett alternativ. Jag vill ha skrivbordet utvidgat. Det ska fungera och har gjort det förr med andra datorer.

Detta är det ända som hjälper för mig och jag kan säga att jag har prövat ALLT. Men det blir inte så jobbigt när man trycker win-knapp + p .

Vet ingen annan lösning tyvär.

Permalänk
Medlem

Använd exakt samma uppdateringsfrekvens på båda skärmarna. Jag hade problem med att datorns skärm hade 60hz och TVn 59hz per automatik. Det gav en hackig bild.

Permalänk

Ok, har provat med 24, 25 och 50 Hz nu och verkar få bäst resultat med 25 och 50 Hz. 24 Hz laggade lika mycket som 59 och 60 Hz. Angående att ställa samma Hz som på den inbyggda skärmen kan jag säga att det inte hjälper. Åtminstone inte när den inbyggda skärmen är inställd på 59 eller 60 Hz.

Tack för all hjälp! Även om det fortfarande inte är ultimat bild så är det betydligt bättre än tidigare

Permalänk
Medlem

Sist men inte minst om du inte får bukt på problemet så kan du testa att använda dig av XBMC, den kan ställa in rätt HZ antal automatiskt beroende på video.