Skickar Chrome hem information?

Permalänk
Medlem

Skickar Chrome hem information?

Hejsan. Någon av er som vet om Googles Chrome "skickar hem" information? T.ex. om vilka sidor jag besöker för att sedan analysera detta i syfte att skapa annonser etc. riktat mot mig som användare.

Permalänk
Rekordmedlem

Njä Google spårar väl inte chrome mer än nån annan webläsare, däremot finns det inte så roliga funktioner som till firefox för att se vilka som spårar dig, det finns ett tilläg till FF för att spåra spårarna, det heter collusion http://www.mozilla.org/en-US/collusion/
Du kan ju alltid köra med firefox och ha collusion aktivt ett tag så ser du vilka som spårar dig, Google och Facebook är ju rätt säkra kort, de lär dyka upp i princip omedelbart var än du surfar, sen finns det alla andra småföretagen som ploppar upp lite hur som helst beroende på siten man är inne på men Google & Facebook verkar finnas överallt, det är inte många sidor de inte märker att man varit inne på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för länken, har undrat lite över det här och hur det funkar.

Permalänk

Ja google spårar det du gör på nätet. Har du Chrome kan de spåra dig mer än om du inte har Chrome.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SweAccount:

Ja google spårar det du gör på nätet. Har du Chrome kan de spåra dig mer än om du inte har Chrome.

Hur menar du nu? Det som skiljer är väl att Firefox har en "do not track" funktion inbyggd, men det får man ladda ner som tilläg till chrome, chrome är ju en mindre funktionsrik webläsare och den har generellt mindre extrafunktioner att plocka hem, men den spionerar väl inte mera på användaren än nån annan via tex dolda funktioner ?
Det finns en del saker som knappast lär komma till chrome som collusion, men i övrigt så finns de flesta "spärrpluggar" till båda webläsarna.
Jag har heller aldrig läst nått om att det skulle finnas "spionfunktioner" och det borde det ha gapats högt om om det fanns, själv så kör jag med både FF och Chrome, FF för alla funktioner och den suveräna flikhanteringen, och så använder Chrome till det mesta som är mediarelaterat (flash) eftersom det ofta krachar och jag inte vill riskera min surfbrowser.
Och om man har loggat in på ett googlekonto osv.. så spårar google lika mycket oavsett webläsaren om man inte spärrat det i googles kontrollpanel, men som sagt, de behandlar alla webläsare lika så det är inte nått som är Chromerelaterat.
Även om jag inte gillar allt Google gör för att sälja oss som reklamköpare så är de inte så hemliga o lömska med det de gör utan rätt öppna om det och de har även gjort spärrar mot en del av sin egen datainsamling som https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DNT hadern har nu implemneteras i alla dem stora webbläsarna.

Devloper build av Google chrome har funktionen. Nej jag använder inte google chrome utan jag läser artiklarna som finns skrivet om det hela. Testar Firefox nightly (19). Undrar hur kontraktet ser ut mellan Mozilla och Google angående spårning.

Permalänk

http://www.google.com/policies

Dom sparar all information, liksom alla sök du gör så skapar dom en profil som ska bäst lämpa reklamer för dig.
och det roliga är att allt sparas på deras servrar tills dom väljer att ta bort det manuellt. (->insert creepy face<-)

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medichaaaz:

http://www.google.com/policies

Dom sparar all information, liksom alla sök du gör så skapar dom en profil som ska bäst lämpa reklamer för dig.
och det roliga är att allt sparas på deras servrar tills dom väljer att ta bort det manuellt. (->insert creepy face<-)

Ja med det gör dom oavsett om du har chrome eller inte, jag har uppfattat det som om frågan är "om chrome skvallrar mera än andra webläsare" det gör den väl inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja med det gör dom oavsett om du har chrome eller inte, jag har uppfattat det som om frågan är "om chrome skvallrar mera än andra webläsare" det gör den väl inte ?

"Din integritet skyddas på samma sätt som tidigare

Målet är att ge dig så mycket öppenhet och valmöjlighet som möjligt med hjälp av produkter som Google Översikt, Annonspreferenshanteraren och andra verktyg. Våra sekretessprinciper har inte ändrats. Och vi kommer aldrig att sälja eller dela dina personliga uppgifter med andra utan ditt tillstånd (förutom i undantagsfall då vi måste göra det på grund av en giltig begäran från en domstol).

"

Den säger allt.

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]