Podcast 4: "Professionell nörd"

Permalänk
Entusiast

SweC-träff i Göteborg igen vore trevligt. Var ju länge sen sist då Rich drog ihop en träff på Ölrepubliken som var väldigt trevlig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fungerar inte så bra att jaga älg som FPS spelare XD

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag tycker det skulle vara väldigt trevlig med en SweC-träff för skojs skull. Inte att det måste vara DH eller en mässa utan bara för ha roligt.
Kanske skjuta lite paintball eftersom att vi är ganska vana att skjuta på varandra?

Jag tog mig friheten att skapa en tråd angående DH...

http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Ditt förslag är däremot awesome.. Problemet blir ju bara att Swec har folk över hela landet och vissa kanske inte är så sugna på att åka iväg för att panga paintball i norra sverige. Men det går säkert att styra upp. Annars får vi skapa regioner och sen mötas i en enda stor duell norr vs syd xD

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Tyvärr har vi tagit bort den inbyggda HTML5-spelaren/taggen tills vidare, då den inte fungerade som tänkt i alla webbläsare utan drog enorma mängder datatrafik i onödan. Vi kikar på en ersättare, men det ligger lite in i framtiden när vi hinner reda i problemet ordentligt. Tills dess hoppas vi att alla klarar sig med RSS eller genom att ladda ned/strömma mp3-filen manuellt.

Tråkigt.

Den borde ju inte dra mer datamängder än nödvändigt.
Sätt preload attributed till none.
<audio src="..." preload="none" controls>

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Podcasten är lite mer frisläppt, vi sitter och tjötar enligt ett ganska löst schema. Bitvis smiter det då igenom fula ord på ett annat sätt än med till exempel en panel, och jag är rädd att det blir svårt att hålla helt borta med nuvarande format. Vi tillhör helt enkelt en språkmässigt förlorad generation.

Det gör absolut ingenting! Blir mycket personligare och mindre stelt, fortsätt så för h#!/#te!

Angående den interna USB 3 kontakten håller jag med om att det borde finnas ett klicklås. Nuvarande plasthöljena is a mess!

Permalänk
Medlem

Det här med älgjakt och FPS-spelare var lite läskigt haha. Mycket bra podcast, riktigt trevligt att lyssna på

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Chex

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk

i <3 swec

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Tusen tack för tipset om Spotify+Netflix!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Podcast var ingen dum idé!! Guldvärt vid pendel resor!

Visa signatur

awio

Permalänk
Medlem

Chex på svenska.
Kex om man följer teorin om att det är låneord. Jag kör chex.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Tråkigt.

Den borde ju inte dra mer datamängder än nödvändigt.
Sätt preload attributed till none.
<audio src="..." preload="none" controls>

De har redan gått igenom hela historien i ett tidigare avsnitt. Problemet med den flaggan var att spelaren då slutade fungera i vissa webläsare vilket ju inte är så smidigt. Sen satt de och var bittra på HTML5 en stund.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad de kör för villkor etc men kan det vara möjligt att lägga upp podcasten på tex Soundcloud så att det bara är klicka play i webbläsaren. Vet inte vad det är men att ladda ner podcasten alt RSS alt Itunes känns av någon anledning lite omväg istället för en playknapp

Aja trevlig pod hur som helst, språk är flytande och sägs det och folk förstår folk vad man talar om så är det ok, men det heter KEX, andra ord uttalas annorlunda. Har teorin om att det bara är folk med någon mani som envisas med fånigheter "chekxz..." alternativt folk som bara vill trolla...

Permalänk
Medlem

Alltså vilken glädje. Jag har nyligen insjuknat i körtelfeber och är riktigt risig. Då är det GULD värt med sweclockers podcast. Man orkar inte titta på något, utan man kan bara ligga och slappna av och lyssna.
Och ni är ju så duktiga killar. Riktigt roligt, intressant och proffsigt gjort.
Dessutom är introt så förgjordat bra att man nästan baxar. Props!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjena!
Jag undrar lite vad ni har för mikrofon/ljudupptagning när ni spelar in er podcast? Det låter riktigt bra!
Undrar om ni har några tips någorlunda bra mikrofoner i Ok prisklass <1000kr?

För övrigt driver ni en jäkligt bra podcast.

Permalänk
Medlem

<-- 2001 nu känner jag mig ju gammal...

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI B650 Tomahawk CPU: Ryzen 9800x3D, RAM: 6000MHz 2x32GB GPU: Asrock 7900XT PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Torrent

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig podcast grabbar! Kärringen mådde lite dåligt ikväll så jag åkte på klia-på-ryggen-jour och vad gör man då?
Ingen TV för de brötar. Inget spelande på surfplattan för då blir det ljust i rummet.. Då kickar man igång pocket caster och där ser man ett nytt avsnitt, timmen var räddad!

Förresten så tycker inte jag i alla fall de gör så mycket om ni drar ut på tiden. En timme eller två de spelar väl ingen jätte stor roll. Eller är det bara jag som tycker de? Jag spenderar väldigt mycket tid på att transportera mig från och till jobbet så att ha er att lyssna på är ju kanonunderhållning (Tänker i framtiden nu då).

Sedan skulle en SweC-träff va kul. Gärna i Slottskogen i Göteborg eller! Jag bor typ granne med Slottskogen vid Kungsladugårdsvägen.

Har också funderat på Nexus 7 plattan. Jag har tvekat lite dock eftersom jag redan har en Note 10.1 platta, fast att ha en helt ren Google Platta är ju positivt på att man alltid får prova det senaste. Som nu när Android 5.0 och nästa efter de släpps. Då behöver man inte sitta där och tänka "Undra när Samsung ska släppa denna update?" Utan istället kan man köra den från dag ett.

Aja, börjar bli tjatig av mig. Trevlig podcast iaf, ser redan fram emot nästa!

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

jakt på hare och fasan med hagel är hyfsat FPS style.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Käka
Kex
Kemisk
Kärlek

Fyra besläktade ord som alla uttalas på samma sätt

Kul att höra om dig i dagens podcast! Tack för du va med. De va kul. Skönt att du är en stolt Göteborgare också! Gillar din förklarning om ordet 'änna'. Synd ordet inte gör sig lika bra i skrift som i tal. Jag jobbar i Borås på dagarna och där tycker man jag sitter inne med värsta Göteborskan och i Göteborg tycker man jag låter som en som helt saknar dialekt. Men farsan, där jävlar, en grovarbetande billackerare ifrån Hisingen. Han har den grövsta Göteborskan jag har hört.

Du som verkar ha lite inflytande Fluf, du borde ju lobba för att vi sparkar igång en SweC-träff på Slottskogen. Så sitter vi där och snackar om allt möjligt gött över ett sexpack och kastar lite frisbee-golf eller nåt. Hellre Göteborg än Stockholm i alla fall för min del. Det är ju liksom närmare för de flesta. Skåningarna har halva resan osv.. Så om du tror de kunde va kul så får du gärna dra i trådarna. Jag hjälper gärna till på något sätt också

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

De har redan gått igenom hela historien i ett tidigare avsnitt. Problemet med den flaggan var att spelaren då slutade fungera i vissa webläsare vilket ju inte är så smidigt. Sen satt de och var bittra på HTML5 en stund.

Aha, men det funkade fint för mig i Firefox.
Då borde dom visa upp den för dom med en webbläsare där det funkar.

Permalänk

Älskar detta med podcast är egentligen inte nödvändigt med video. Detta är perfekt vart jag än går. Tråkigt det där med HTML5 bara. Har för mig att det finns några fixes på de problem ni har men, men, det är ingen fara med dagens internethastigheter så behöver jag bara vänta i 20 sek och så är det igång

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

jakt på hare och fasan med hagel är hyfsat FPS style.

Du jagar alltså harar och en fasa, som har hagel? Nu får du allt utveckla lite, vad är det för rädsla du jagar efter? Eller är det så att du i själva verket rider på en hare och en fasa som involverar hagel? Vad är det i så fall du jagar efter?

Många frågetecken väcks efter ett inlägg som detta.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av emilakered:

Om någon är villig att ta ansvar för och drive en träff kan säkert vi från redaktionen ställa upp med reklam. Om inte annat kan jag kika på det själv, men då i mån av tid.

Jag kan kolla runt lite efter bra alternativ och även kolla om folket är intresserade av det även fast det till en början kommer vara i stockholm.
Om det är uppskattat så hoppas jag på en träff i Göteborgsområdet också som jag redan har hört önskemål om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha, ja, jag sade fel! Tror jag pratade om 2005 i podcasten? Skulle ha rättat det i "eftersnacket", men glömde. Året och dagen stämmer iaf, tiden kan eventuellt vara något modifierad i efterhand..

Du lär ju sova ganska gott när du har ett permanent 1337 på din profil Var detta med avsikt mån tro?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

vad är silverlight?

Permalänk
Medlem

Hehe,.
men tebax lill väälrden..

VAD ger all rymdnojja igentligen mänskligheten?
visst vi har sett syrexplosioner mm . meen desssssssa otroliga miljaders slösande på några nojjar.
som det är numera så är allt pengar... så har det varit sedan första gången rymden vart tråkigt..

detta är bara en till satans slöseri med jordens resurser... för vad.. hmm jaa.. fränt visst..
nu vet vi att. man kan..

va fan-.-
satsa all deg på nått bättre!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Unpoor:

vad är silverlight?

Ett browserplugin från Microsoft för att visa media, film, animationer etc. Ungefär som Flash fast från Microsoft (slog aldrig riktigt igenom).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Varför skulle energiförbrukning vara fel ordval? Energi är ju effekt*tid, och vad går åt när man använder datorn om inte både effektförbrukning och tidsförbrukning? Är förbrukningen en ekonomisk fråga så säg energiförbrukning, men handlar allt om värmeutveckling så säg effektförbrukning, gäller det både och så säg vad fan du vill.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Oj, oj! Grattis Emil får man väl säga.. Eller är jag för tidigt ute?

Permalänk
Medlem

jaha, då vet man hur fluf's namn kom till.
bra podcast precis som de tidigare, kan inte hålla mig från skratt när jag lyssnar på den.
bra och naturligt, håll inte på svordomarna etc!

Folk får väl ta och tona ner högtalarna om de har spädbarn i närområdet

Skrivet av Burks:

Kan någon førklara før mig vad ett podcast egentligen ær? så långt hat jag fattat att man snakar som det vore en radio, men varfør gør man detta?

Det är till exempel för att hålla sig uppdaterad, t.ex.
visst, du kan surfa in på sweclockers och läsa alla nyheter varje dag.
podcast gör att du kan lyssna på hela veckans nyheter medans du åker till jobbet.

nu kanske inte sweclockers podcast är superfokuserad på nyheter och rykten, men det är ett exempel.
man får en djupare och utförligare diskussioner än vad som ofta hamnar på bild eller text, eftersom filstorlek och uppspelningsmiljö inte är så krävande

Skrivet av JasPlan:

Jag håller med Jonas, det ska vara rökig whisky. Det finns inget bättre än att sitta i vintermörkret framför brasan med ett glas Islay whisky.

Instämmer! usch vad mysigt det är!

Skrivet av emilakered:

Haha, ja, jag sade fel! Tror jag pratade om 2005 i podcasten? Skulle ha rättat det i "eftersnacket", men glömde. Året och dagen stämmer iaf, tiden kan eventuellt vara något modifierad i efterhand..

Det saknas ett omslag/albumart till podcasten, knåpa ihop någon tävling vetja!
Det är enkelt att bifoga en bild inuti mp3'n med hjälp av t.ex mp3tag.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |