Hej!
Jag är ny på forumet, och genom en vän fick jag reda på att det finns väldigt proffsigt folk här.
Tänkt köpa ny dator och behöver veta vilken processor jag skall köpa till detta bygge.
Mitt mål med datorn är, spela med vilken upplösning jag känner för utan problem med fps och dylikt.
Jag vill även streama i en otroligt fin kvalitet ( Vet att Internet påverkar också, men sitter på 100 fiber så)
Har även planer på att klocka datorn någorlunda, processor kylare kommer tilläggas. Men fokus just nu är på själva processorn.
Men den där 3570k, hur är den om jag vill klocka upp den till 4.0 inom snar framtid.
Skulle du fortfarande rekomendera den, eller någon annan isf? max pris på proccessor för mig just nu är 2800kr max.
Dubbla 670 blir det sen, så det har jag i tanke.
Men den där 3570k, hur är den om jag vill klocka upp den till 4.0 inom snar framtid.
Skulle du fortfarande rekomendera den, eller någon annan isf? max pris på proccessor för mig just nu är 2800kr max.
Dubbla 670 blir det sen, så det har jag i tanke.
Vet inte exakt vad du menar men 4.0 bör inte vara några problem och ger en ganska trevlig prestandaboost, även om du säkerligen kommer kunna gå bra mycket högre om du väljer till en kompetent kylare.
Med din CPU-budget skulle även steget upp till en 3770K fungera, men tveksam till att du kommer ha behovet av HyperThreading vilket egentligen är det som skiljer dem åt.
Exakt du förstod de jag menade. Men om jag nu slår till på 3770k i7an alltså. Kmr min dator begränsas? Fått höra att i7an kräver hög prestanda på övriga komponenter så allt ska funka bra. Men det kanske inte stämmer. Hade du vart i mina skor nu hade du slått till på 3570k eller 3770k. Kommer jag behöva en extra processor kylare om jag använder mig av turboboosten till 3.9ghz ? Eller tror du original kylaren kmr räcka.
Exakt du förstod de jag menade. Men om jag nu slår till på 3770k i7an alltså. Kmr min dator begränsas? Fått höra att i7an kräver hög prestanda på övriga komponenter så allt ska funka bra. Men det kanske inte stämmer. Hade du vart i mina skor nu hade du slått till på 3570k eller 3770k. Kommer jag behöva en extra processor kylare om jag använder mig av turboboosten till 3.9ghz ? Eller tror du original kylaren kmr räcka.
Redigerade mitt inlägg lite, blandade ihop din tråd med en annan där de hade valt en D14 från Noctua redan.
Väljer du en i7 istället för i5 blir det absolut inga begränsningar, du får en lite starkare bas att stå på för trådade applikationer bara.
Jag hade nog kört på en 3570K med en bra kylare och klockat upp den en bra bit, känns väldigt oklart om du skulle ha någon nytta av ett byte till i7 öht.
Till nivån bör du klara dig hjäpligt med originalkylaren, se bara till att inte köra något auto-läge som ökar spänningen onödigt mycket.
Det brukar mest vara när man går mot högre överklockningar som man måste öka spänningen signifikant och temperaturerna skenar iväg lite.
Okej om jag kör den kylaren Daemon jag la till där. Hur bra bit kan jag klocka den utan att behöva oroa mig.
Tycker du att mitt val av processorkylare är bra? Klockar man via Bios eller via programmet man får med?
Skadar inte egentligen men det är lite bättre att ha ett nätagg som bättre speglar din egentliga förbrukning då nätagg har en tendens att ha bäst effektivitet vid en viss belastning, ofta närmare 50%.
Du kan exempelvis utan problem byta till ett https://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-...
Skrivet av roroooo:
Okej om jag kör den kylaren Daemon jag la till där. Hur bra bit kan jag klocka den utan att behöva oroa mig.
Tycker du att mitt val av processorkylare är bra? Och skippar man originalkylaren, eller kör man båda två.
Alla CPUer är "unika" och har olika bra klockningspotential. ~4.5 vill jag nog påstå att du med ganska stor säkerhet bör kunna nå iaf, exakt hur långt är svårt att avgöra innan du sitter med sakerna.
Helt ok val. Kylaren ersätter den vanliga helt och hållet, den använder man inte alls.
Överklockning kan man göra både från Windows och UEFI (~BIOS). Personligen föredrar jag att göra det i UEFI.
Välkommen till forumet förresten.
Passar på att smyga in ett tips här på forumet, det är att använda knapparna Citera/Citera flera som finns under inlägg om du ska adressera dem, blir lättare för folk att se när du skrivit till dem på det viset och lättare att följa tråden för dem som läser.