Försteg/slutsteg och ett till slutsteg, adderas effekten?

Permalänk
Medlem

Försteg/slutsteg och ett till slutsteg, adderas effekten?

Hallo

Det är så att jag har köpt en http://www.proson.se/index.php3?pageid=169 Proson förstärkare med
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=476860 som högtalare. Känner att jag får rätt bra kraft i dom men vill ha lite mer ;). Tydligen kan jag lägga till ett slutsteg och låta min reciver agera som ett försteg. Min fråga är nu om jag t.ex lägger till ett http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/slutsteg/2-k..., skulle jag uppleva mycket mer kraft? Adderas effekten från recivern och slutsteget? Rätt ny inom hifi så uppskattar all info ni har och dela med er

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa bilslutsteg det finns för hemmabruk också,dessutom drivs bilgrejer med 12volt.
Nej det adderas inte nån effekt utan det blir bara slutstegseffekten som används.

Permalänk
Medlem

Men om jag skulle vilja få mer effekt än vad min reciver klarar av, hur skall jag uppgradera mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

Men om jag skulle vilja få mer effekt än vad min reciver klarar av, hur skall jag uppgradera mig?

Köpa ny receiver kanske eller ett slutsteg,kolla beg om du inte är så rik.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga hur du hade tänkt förse bilslutsteget med ström?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

Det finns slutsteg från 3000:- till +500000:- som antagligen skulle kunna ge dig mera "kraft", men under en tusing blir det trångt.
Bra slutsteg är inte billiga, det blir nog billigare att köpa en bättre receiver.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

För att förbättra ljudet och få det att låta mer och bättre så bör du nog spara pengar och köpa bättre högtalare.
Förr i tiden hade jag proson, när jag köpte mina Canton LE 109 och ställde upp dom bredvid mina bästa proson och körde en låt, bytte kablar till canton-högtalarna och körde samma låt så var det som natt och dag. Och då körde jag med förstärkare/slutsteg i 15,000:- klassen.

Det enda du kommer att uppleva är en något bättre kontroll på basen, men förvänta dig inga stora skillnader.

Titta på begagnat om du ska uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det behövs inte så många watt för att driva vanliga högtalare, även fetare högtalare som har ganska ineffektiva element drivs sällan med mer än 5-10 W ovanför subbbasområdet och redan det är tillräckligt för att förstöra öronen, dvs komma upp i ~85+ db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Det behövs inte så många watt för att driva vanliga högtalare, även fetare högtalare som har ganska ineffektiva element drivs sällan med mer än 5-10 W ovanför subbbasområdet och redan det är tillräckligt för att förstöra öronen, dvs komma upp i ~85+ db.

Så du påstår att det uppgradera mina högtalare borde vara ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Tillräcklig högt kanske, men effekstarkare förstärkare brukar ha bra mkt bättre kontroll på basarna och det är väl något man gärna vill ha, eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

eftersom förstärkaren har pre out och högtalaren dubbla terminaler så kan du möjligen bi-ampa för att få ut mer kraft. (googla begreppet och kolla högtalaren instruktionsbok om nått är oklart)

bilslutsteg kan användas om man även orkar ha ett bilbatteri stående bredvid, de funkar inte så lysande med en billig nätadapter direkt, dynamiken (kontroll och kraft, som ovanstående antagligen menar) kommer bli obefintlig och störningana kommer på posten oftast.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Köp http://www.rehifi.se/yamaha-a500--p-10768-c-113.aspx eller liknande förstärkare .... dra upp basen på +5db och dra upp Loudness på max så får du nog önskat resultat.

Permalänk
Medlem

Utan att ha tittat speciellt noga på sakerna.
Du kan hänga på ett slutsteg och använda förstärkaren som försteg om den hur utgångar för det (dvs lågnivåutgångar).
Men, i den här prisklassen verkar det helt meningslöst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av OllBoll:

Ursäkta? 85dB = förstöra öronen?
Spännande!

Permalänk

Och nej, aldrig köra ett steg över 0dB, det kanske har några dB headroom men det är inte bra för högtalarna. Särskilt illa blir det när steget börja klippa, då blir det högtalarmord på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gildebrand:

Ursäkta? 85dB = förstöra öronen?
Spännande!

Långsiktigt, ja.
Dessutom om du spelar 85dB average level så är det faktiskt ganska högt, högre än dom flesta brukar spela för normal lyssning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Köp http://www.rehifi.se/yamaha-a500--p-10768-c-113.aspx eller liknande förstärkare .... dra upp basen på +5db och dra upp Loudness på max så får du nog önskat resultat.

Så du tror att jag kommer märka en hyfsad stor skillnad om jag byter ut min befintliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

eftersom förstärkaren har pre out och högtalaren dubbla terminaler så kan du möjligen bi-ampa för att få ut mer kraft. (googla begreppet och kolla högtalaren instruktionsbok om nått är oklart)

bilslutsteg kan användas om man även orkar ha ett bilbatteri stående bredvid, de funkar inte så lysande med en billig nätadapter direkt, dynamiken (kontroll och kraft, som ovanstående antagligen menar) kommer bli obefintlig och störningana kommer på posten oftast.

Förklara gärna kort vad bi-ampa innebär

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

Man använder två slutsteg och kopplar dem till varsit frekvsensområde tex diskant och bas/mellanregister på högtalaren (kräver dubbla terminaler).
Om det blir ljudmässig skillnad jämfört med att bara köpa en kraftigare förstärkare och koppla som vanligt får du avgöra själv,en vanlig grej man ser är att vissa biampar med en hemmabioreceiver,tyvärr vinner man inget på det förutom fler högtalarsladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

Inte för att vara dryg men...

Skrivet av AndreaX:

(googla begreppet och kolla högtalaren instruktionsbok om nått är oklart).

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Inte för att vara dryg men...

Haha sorry tänkte inte så långt halv sex på morgonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av zvone:

Haha sorry tänkte inte så långt halv sex på morgonen

Antingen bor du i en annan tidszon eller så ljuger du igen haha För ditt inlägg postades 07:33 men nog med offtopic nu. Jag har inget svar på din fråga tyvärr, men önskar dig lycka till!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoXeR123:

Antingen bor du i en annan tidszon eller så ljuger du igen haha För ditt inlägg postades 07:33 men nog med offtopic nu. Jag har inget svar på din fråga tyvärr, men önskar dig lycka till!

Fast den där klockan har en förmåga att hitta på egna saker har jag märkt. Den är ofta en timme eller tre fel för mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Gildebrand:

Och nej, aldrig köra ett steg över 0dB, det kanske har några dB headroom men det är inte bra för högtalarna. Särskilt illa blir det när steget börja klippa, då blir det högtalarmord på riktigt

Hur starkt är 0 dB på en förstärkare? En del förstärkare anger sin nivå som går från negativt värde upp till 0 dB, men det säger inget om vilken nivå man har på utgångarna när man når upp till noll.

Skrivet av Kalium:

Dessutom om du spelar 85dB average level så är det faktiskt ganska högt, högre än dom flesta brukar spela för normal lyssning.

Varför inte använda det svenska uttrycket "medelnivå"? Enligt vilken studie spelar de flesta under 85 dB? 85 dB-vadå förresten? dB SPL, dB A, dB B eller dB C? dB är inte en enhet utan beskriver endast ett förhållande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoiseMaker:

Hur starkt är 0 dB på en förstärkare? En del förstärkare anger sin nivå som går från negativt värde upp till 0 dB, men det säger inget om vilken nivå man har på utgångarna när man når upp till noll.

Varför inte använda det svenska uttrycket "medelnivå"? Enligt vilken studie spelar de flesta under 85 dB? 85 dB-vadå förresten? dB SPL, dB A, dB B eller dB C? dB är inte en enhet utan beskriver endast ett förhållande.

Klart att dB är en enhet. Sen att den råkar beskriva ett förhållande förändrar inte det faktum att det är en enhet. Det finns många enheter som egentligen bara är förhållanden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Klart att dB är en enhet. Sen att den råkar beskriva ett förhållande förändrar inte det faktum att det är en enhet. Det finns många enheter som egentligen bara är förhållanden.

Ok, ordet jag kanske borde ha använt är storhet. Det jag vill ha sagt är att om man bara säger 85 dB så betyder det ingenting alls eftersom man måste ange vilken skala man använder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

Permalänk
Medlem

Ja ursäkta att jag använde ett engelsk uttryck. Jag är inte van att diskutera ljud på svenska därav blir det lite tankevurpor vissa dagar.

Angående dB-skala så är det C-vägt jag talar om eftersom vi pratar musik, och det hoppas jag att du kunde förstå själv också.

Jag har faktiskt en SPL-mätare här hemma, och när jag lyssnar normalt så ligger jag på ~70-80dB på ca 2.5m avstånd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Ja ursäkta att jag använde ett engelsk uttryck. Jag är inte van att diskutera ljud på svenska därav blir det lite tankevurpor vissa dagar.

Angående dB-skala så är det C-vägt jag talar om eftersom vi pratar musik, och det hoppas jag att du kunde förstå själv också.

Jag har faktiskt en SPL-mätare här hemma, och när jag lyssnar normalt så ligger jag på ~70-80dB på ca 2.5m avstånd.

Du visar bara hur lite du kan. Vilken vägning man använder har inte att göra med materialet som mäts utan vilken nivå som spelas.

Jag har visserligen en högskoleexamen i ljudteknik, men du har ju en SPL-mätare hemma so I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoiseMaker:

Du visar bara hur lite du kan. Vilken vägning man använder har inte att göra med materialet som mäts utan vilken nivå som spelas.

Jag har visserligen en högskoleexamen i ljudteknik, men du har ju en SPL-mätare hemma so I rest my case.

Jag förutsatte att du förstod att det var C-vägt eftersom vi pratade spela musik i högtalare och inte buller i en verkstad. Skärpning.
Jag har inte hävdat att jag är någon expert bara för att jag har en SPL-mätare hemma. Jag sade bara att vid normal lyssning så lyssnar man sällan högre än 85dB genomsnittsnivå vid lyssningposition C-VÄGT (OBS OBS OBS LÄS C-VÄGT!) och att jag själv spelade ~70-80dB C-vägt vid normal lyssning vid min lyssningposition.

Alles klahr?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag sade bara att vid normal lyssning så lyssnar man sällan högre än 85dB genomsnittsnivå vid lyssningposition

Källa på det?