Permalänk
Medlem

Virus som tog bort internet

Fick ett virus idag på datorn och det är det där "polis" vituset som låser datorn och sånt, sen försökte jag starta i felsäkert läge och återställa från innan det hände och det funka. Men viruset har gjort att jag inte får något internet det vill säga att jag har kabeln i och har nya uppdateringar. Vad ska jag göra? Har inget internet så jag kan inte ladda ner något speciellt och har inget w7 skiva.

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem

Du kommer inte långt om du inte har någon annan dator som har tillgång till internet

Kolla med någon polare eller liknande, som kanske har en Windows skiva. Alternativt att du kan ladda ner MBAM från mobilen och föra över till datorn.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk
Medlem

Har du provat att starta i "Felsäkertläge med Nätverk"?

Permalänk
Medlem

börja felsök.
reagerar den när du stoppar i nätverkskabel?
Får du en ip address? Kolla med ipconfig
kan du pinga din gateway?
kan du pinga 8.8.8.8?
nslookup på sweclockers.com?

Permalänk
Medlem

Har en annan dator i huset med trådlöst internet och den funkar.

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem

Händer inget när jag stoppar i kabeln, har testat med en annan också.

Och jag har en kompis som har en skiva jag kan låna, så om jag installerar om allt så ska viruset vara borta eller? Har inget viktigt som behöver sparas på datorn så.

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaNNxx:

Händer inget när jag stoppar i kabeln, har testat med en annan också.

Då hade jag testat att installera om drivrutinen till nätverkskortet

Permalänk
Medlem

Tog viruset bort hela internet? Bra jobbat isåfall

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då hade jag testat att installera om drivrutinen till nätverkskortet

Redan gjort och det funkade inte, installerade om allt från moderkorts skivan

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Tog viruset bort hela internet? Bra jobbat isåfall

Alltså ah kan inte komma åt internet haha, så vetefan

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Skrivet av semmel:

Tog viruset bort hela internet? Bra jobbat isåfall

Precis min tanke med rubriken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaNNxx:

Redan gjort och det funkade inte, installerade om allt från moderkorts skivan

Testa detta: http://support.microsoft.com/kb/299357

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaNNxx:

Alltså ah kan inte komma åt internet haha, så vetefan

Shiiiiiiit. Asso om du inte kommer ut på internet så måste det ju vara så att internet är borttaget helt och ingen kan komma in

Skämt åsido så är detta ett rätt vanligt virus ändå. Det går ut på att dom vill att du ska betala en summa för att få datorn upp låst.
Om du googlar på det får du nog svar på det du letar efter.
Annars vet jag att det varit ett gäng trådar här på forumet om det och du kan säkert hitta dina svar där om du söker.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Shiiiiiiit. Asso om du inte kommer ut på internet så måste det ju vara så att internet är borttaget helt och ingen kan komma in

Skämt åsido så är detta ett rätt vanligt virus ändå. Det går ut på att dom vill att du ska betala en summa för att få datorn upp låst.
Om du googlar på det får du nog svar på det du letar efter.
Annars vet jag att det varit ett gäng trådar här på forumet om det och du kan säkert hitta dina svar där om du söker.

Jag vet att det finns fler trådar om detta men de flesta svaren är att man ska ladda ner saker och jag kan ju inte det direkt då jag inte har internet och innan när jag precis fick det så hade jag internet och då när man skulle gå ut på internet så kommer den där lås skärmen på och man kan inte göra något.

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonjer:

Du kommer inte långt om du inte har någon annan dator som har tillgång till internet

Kolla med någon polare eller liknande, som kanske har en Windows skiva. Alternativt att du kan ladda ner MBAM från mobilen och föra över till datorn.

Har en skiva som jag kan låna nu och tänkte, ska jag bara installera om skiten?:)

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaNNxx:

Fick ett virus idag på datorn och det är det där "polis" vituset som låser datorn och sånt, sen försökte jag starta i felsäkert läge och återställa från innan det hände och det funka. Men viruset har gjort att jag inte får något internet det vill säga att jag har kabeln i och har nya uppdateringar. Vad ska jag göra? Har inget internet så jag kan inte ladda ner något speciellt och har inget w7 skiva.

Tryck på f8 när biosloggan försvunnit och välj felsäkert läge med kommandotolken. När du kommit in i windows och ser kommandotolken ska du skriva "msconfig" och tryck enter. När msconfig rutan har kommit upp går du in på fliken autostart och letar igenom listan efter konstiga filer. Det brukar finnas 2 filer där filnamnet ser ut som någon slagit på tangentbordet och tillverkaren är "okänd". Avmarkera dom och tryck verkställ, starta sedan om datorn i normalt läge.
Dyker den vita rutan inte upp när windows är igång har du lyckats stänga av autostarten för rätt program och du borde nu kunna gå in på internet och ladda ner Malwarebytes och söka igenom alla dina hårddiskar ( Börja med C: disken).

När du är klar med sökningen kan du dubbelkolla manuellt genom att leta efter mappar och filer i programdata och appdata/roaming mapparna med ungefär samma namn som de i autostart. Hittar du inte några mappar eller filer med liknande namn har malwarebytes lyckats ta bort dom också.

Ber om ursäkt om du inte förstår vad jag menar, är väldigt trött just nu. Om det skulle vara så att viruset inte försvinner efter du har testat det jag skrev kan du antingen kontakta mig genom pm eller i tråden så kan jag se om man kan lösa det på annat sätt.

Lycka till! // ENGELIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coec:

Har du provat att starta i "Felsäkertläge med Nätverk"?

TS svarade aldrig på detta inlägget...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ENGELIN:

Tryck på f8 när biosloggan försvunnit och välj felsäkert läge med kommandotolken. När du kommit in i windows och ser kommandotolken ska du skriva "msconfig" och tryck enter. När msconfig rutan har kommit upp går du in på fliken autostart och letar igenom listan efter konstiga filer. Det brukar finnas 2 filer där filnamnet ser ut som någon slagit på tangentbordet och tillverkaren är "okänd". Avmarkera dom och tryck verkställ, starta sedan om datorn i normalt läge.
Dyker den vita rutan inte upp när windows är igång har du lyckats stänga av autostarten för rätt program och du borde nu kunna gå in på internet och ladda ner Malwarebytes och söka igenom alla dina hårddiskar ( Börja med C: disken).

När du är klar med sökningen kan du dubbelkolla manuellt genom att leta efter mappar och filer i programdata och appdata/roaming mapparna med ungefär samma namn som de i autostart. Hittar du inte några mappar eller filer med liknande namn har malwarebytes lyckats ta bort dom också.

Ber om ursäkt om du inte förstår vad jag menar, är väldigt trött just nu. Om det skulle vara så att viruset inte försvinner efter du har testat det jag skrev kan du antingen kontakta mig genom pm eller i tråden så kan jag se om man kan lösa det på annat sätt.

Lycka till! // ENGELIN

Okej jag har malware saken på ett usb eftersom jag inte kan ladda ner det på min dator ska testa nu och återkommer. Tack

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för samma sak, då gjorde jag en systemåterställning till den senaste punkten som fanns.. Det löste problemet..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Finns virus som klickar i proxyserver i internet explorer
kolla där först verktyg > anslutnigar > LAN-inställingar > bocka av proxy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Finns virus som klickar i proxyserver i internet explorer
kolla där först verktyg > anslutnigar > LAN-inställingar > bocka av proxy.

Den var redan avbockad

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem

Har du formaterat datorn?

Du kommer kanske att få tillbaka internet men du kommer aldrig veta ifall viruset är borta endå, bäst är att fortmatera datorn och göra om partionerna så kommer det garanterat försvinna iallafall, om det nu inte skulle lagras i nått du har ikopplat i datorn (USB tex)
Men ifall du formaterar och gör om partionerna, sedan installerar du security essentials från microsoft och gör alla windows updates, sen kan du koppla in usb igen

Ifall du nu vill vara 99,99999% säker ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaNNxx:

Okej jag har malware saken på ett usb eftersom jag inte kan ladda ner det på min dator ska testa nu och återkommer. Tack

Ehm okej nu när jag ska starta datorn normalt så får jag blue screen...

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaNNxx:

Ehm okej nu när jag ska starta datorn normalt så får jag blue screen...

Kolla pm

Permalänk
Medlem

Laddade ner malware saken och den hittade 3 st virus och tog bort dem. Så vetefan men de såg ut att vara något suspekt men har inte internet fortfarande

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD

Permalänk
Medlem

Tack alla som har hjälp mig, fixade allt nu... var tvungen att gå in i safemode och ta bort viruset som var och det var det som blockade mig från att komma åt internet. Så när jag försökte ladda drivrutinerna så funkade inte det heller. MEEEENN efter att ha fått bort cp viruset så tog jag bort alla uppdateringar från morderkorte och installera om och så funka det TACK!

Visa signatur

Intel Core i5 760, 2.8GHz | Corsair VX 550W 80+ | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-P55-USB3 | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | KINGSTON 120gb SSD