Avast varnar för blockering av websida.

Permalänk
Medlem

Avast varnar för blockering av websida.

Hej, får upp ett meddelande som ser ut så här: http://imageshack.us/a/img411/5168/drty.png ungefär var 5:e minut och Avast! plingar och har sig och är JÄVLIGT störande. Någon som vet vad det beror på? är det någon som har samma problem?

Kommer ihåg att Avast! varnade för att Steam var virus för ett tag sedan, och det var inte bara för mig det var så.

MVH

Permalänk
Medlem

Rensa dina lokala filer och se om avast! slutar att varna dig. Du kan rensa dina lokala filer genom CCleaner.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Har du googlat på "triplemining"?

Hittade bl.a. dessa länkar..
http://forum.avast.com/index.php?topic=99666.0

http://forum.avast.com/index.php?topic=96248.0

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

du ser ju vilken fil det är som är felet, gå in i den mappen och döp om filen till .blablabla istället för .exe (funkar när filen körs)
sen startar du om datorn och tar bort filen ( och kanske hela mappen den ligger i(?))

Permalänk
Medlem

Drog hem Malwarebytes och scannade... Hade 14 hot, men de är borta nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Drog hem Malwarebytes och scannade... Hade 14 hot, men de är borta nu!

Sedär ^^ avast! är inte så bra som man kan tro trots allt Eller så var hoten enkla kakor som skulle försvinna vid en rensning av ens temporära filer. Vilket som skulle avast! ha tagit bort dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det enda Avast gör i Windows är blockerar hotet.

För att ta väck hot behöver man utföra en boot-time(uppstartsscanning). Det är en process som går ut på att Avast scannar igenom hela din hårddisk innan Windows startas. Den här processen kan ta olika lång tid beroende på hur många filer som måste scannas igenom.

Permalänk
Medlem

Så avast! är alltså inte ett riktigt antivirus-program? O.o WTF?! Ett riktigt antivirus-program skyddar ens dator mot malwares och även tar bort dem! Jag trodde att teamet bakom avast! hade mer vett i huvudet än så! -.-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga mig inte varför det är gjort på det viset.

Avast blockerar allt. Lägger det i karantän om elakheten är allvarlig. Däremot om man vill plocka väck elakheter från datorn så är det boot-time man skall använda sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Fråga mig inte varför det är gjort på det viset.

Avast blockerar allt. Lägger det i karantän. Däremot om man vill plocka väck elakheter från datorn så är det boot-time man skall använda sig av.

avast! blockerar inte alla hot som kommer in på ens dator. Det är omöjligt att blockera allt som finns, då det skapas och sprids över 300 nya malwares varje timme!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag menar att den blockerar det som finns i Avast databas och som anses som elakt.

http://www.avast.com/en-se/virus-monitor
http://www.avast.com/en-se/virus-update-history

Permalänk
Medlem

Så avast! detekterar och ignorerar malwares (bara lägger till dem i karantän) 50-250 (snabbt räknat, enligt listan du länkade till) nya malwares per dag? Kaspersky detekterar och tar bort över 300 helt nya malwares + okända malwares som inte ens har blivit upptäckta av Kasperskys team, för var timme som går! Vilket väljer man, om man vill vara skyddad från malwares? För mig är valet enkelt.

Visa signatur

Permalänk

Kaspersky plockar tyvärr inte allt....-Jag har kört det ett tag nu och tyckte att burken inte betedde sej som den skulle.

Testade att dra hem Bitdefender och hittade virus som deletades-sen dess funkar allt som det ska.
Min slutledning-stor och välkänd är inte ett kvitto på att man klarar allting, utan kolla hela tiden om saker
och ting funkar som det ska-gör det inte det så är förmodligen nåt på G...

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Listan berättar enbart vilka hot som täpps till för varje update. Tog bara det jag kunde hitta för tillfället.
Därefter vad Avast kan hitta med sina Servers har jag ingen aning om. Säkert en hel del.

Avast- om Avast står det att jag har ca 4 miljoner definitioner

Av-comparatives för oktober 2012 kanske man skulle ta och skumma igenom. Avast har fått väldigt bra betyg. Jaha det testet var inte ett dugg alls intressant.
Håller på att leta information om Avast. Får se hur det går.

Facbook kommer ta hjälp av Avast

http://www.avast.com/communityiq

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Så avast! detekterar och ignorerar malwares (bara lägger till dem i karantän) 50-250 (snabbt räknat, enligt listan du länkade till) nya malwares per dag? Kaspersky detekterar och tar bort över 300 helt nya malwares + okända malwares som inte ens har blivit upptäckta av Kasperskys team, för var timme som går! Vilket väljer man, om man vill vara skyddad från malwares? För mig är valet enkelt.

För mig var valet enkelt, Avast.

Dock har jag bytt till zonealarms helhetslösning numera.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Kaspersky kostar pengar, medans Avast är gratis.. men fortfarande är Avast ett bra antivirus progam. Körde själv med Panda för några år sedan och bytte till Avast. Det blev en otrolig skillnad i prestandan, då Panda var väldigt resurskrävande och ändå inte var bättre som antivirus.

Sen att de tar bort okända malwares är ju bara försäljningssnack.. går ju inte att bygga sitt köp på det. Om malwaren upptäcks är det ju för att det liknar något annat som finns i databasen. Hmm.. är det då inte lika för de andra som har virusdefinitioner/malwares i sina databaser..?

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För mig var valet enkelt, Avast.

Dock har jag bytt till zonealarms helhetslösning numera.

Fungerar det bra..? Kör själv med Avast/Zonealarm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Kaspersky plockar tyvärr inte allt....-Jag har kört det ett tag nu och tyckte att burken inte betedde sej som den skulle.

Testade att dra hem Bitdefender och hittade virus som deletades-sen dess funkar allt som det ska.
Min slutledning-stor och välkänd är inte ett kvitto på att man klarar allting, utan kolla hela tiden om saker
och ting funkar som det ska-gör det inte det så är förmodligen nåt på G...

Kaspersky förbättrar sina produkter för var år som går (2012-versionen var sämre än vad 2013-versionen är, till exempel). Detta gäller för alla antivirus-program nu för tiden. Förr gick det bara nerför för många antivirus-program (Norton för att nämna ett), men det har nu vänt. BitDefender var dåligt för några år sedan, men nu är det bra igen och toppar bland de andra antivirus-programmen

Kaspersky tar inte bort allt. Inget antivirus-program tar bort alla malwares som det skyddar ens dator mot, men dess motor är väldigt starkt. Det starkaste på marknaden enligt många tester (gäller 2013-versionen). Jag kikade lite snabbt på de senaste testerna hos AV-Comparatives och BitDefender och Kaspersky ligger faktiskt relativt lika till. avast! visade sig vara sämre än båda programmen.

Skrivet av buddaz:

Listan berättar enbart vilka hot som täpps till för varje update. Tog bara det jag kunde hitta för tillfället.
Därefter vad Avast kan hitta med sina Servers har jag ingen aning om. Säkert en hel del.

Avast- om Avast står det att jag har ca 4 miljoner definitioner

Av-comparatives för oktober 2012 kanske man skulle ta och skumma igenom. Avast har fått väldigt bra betyg.

Kaspersky har över 6,800,000 virusdefinitioner och det ökas på dagligen. Sen skyddar KSN min dator mot över 565,000,000 malwares ovanpå det som själva programmet tar hand om. Att avast! är bra rent allmänt, kan jag ju hålla med om, men jag blev ärligt talat chockad över att avast! inte tar bort de hot som hamnar på datorn, utan bara lägger dem i karaktän. Skamligt!

Skrivet av DaBone:

Kaspersky kostar pengar, medans Avast är gratis.. men fortfarande är Avast ett bra antivirus progam. Körde själv med Panda för några år sedan och bytte till Avast. Det blev en otrolig skillnad i prestandan, då Panda var väldigt resurskrävande och ändå inte var bättre som antivirus.

Sen att de tar bort okända malwares är ju bara försäljningssnack.. går ju inte att bygga sitt köp på det. Om malwaren upptäcks är det ju för att det liknar något annat som finns i databasen. Hmm.. är det då inte lika för de andra som har virusdefinitioner/malwares i sina databaser..?

Har du ens testat Kaspersky? Om inte, dra inte antivirus-programmet över en enda kant, bara för att det kostar. Det är bättre än vad du tror och det slår Panda, även om det har blivit bättre.

Jag har varit med om malwares som har varit helt nya och Kaspersky tog bort det trots allt. Allt som krävdes, var en snabb sökning av den infekterade filen, en till sökning genom KSN (vad jag kommer ihåg - minnet är bra, men kort) och sen låg det skadliga hotet uppe i molnet, så att även andra Kaspersky-användare är skyddade mot det. Jag tar för övrigt tillbaka frågan jag ställde förut - du har inte testat Kaspersky!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vad snackar ni för skit? Avast tar ju visst bort hot.

Permalänk
Medlem

Avast kan hitta mer med dess molnbaserade system. Dem antal definitionerna jag nämnde är bara en del av Avast system som även bygger på Community IQ. http://www.avast.com/communityiq

Karantänen är en isolerad plats där den inte gör någon skada. Alla program är inte uppbyggda på samma sätt.

Bara för att Kaspersky gör på ett sätt så kanske andra använder en annan metod. Sist jag använde Symantec Norton 360 för några år sedan hade man liknande metod som Avast. Programmet lägger hotet i karantän och blir därmed isolerad från resten av systemet. Vill man sedan ta väck det får man göra det på egen hand eller så ställer man in i inställningarna att det skall ta väck automatiskt.

Permalänk

Edgren: Klart att alla program utvecklas-men jag har sett att Bitdefender ligger i topp vad gäller att plocka hot.
Bitdefender blir mitt val tills nåt annat visar sej vara bättre..
Använder f.ö 2013 års upplaga.

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Har du ens testat Kaspersky? Om inte, dra inte antivirus-programmet över en enda kant, bara för att det kostar. Det är bättre än vad du tror och det slår Panda, även om det har blivit bättre.

Jag har varit med om malwares som har varit helt nya och Kaspersky tog bort det trots allt. Allt som krävdes, var en snabb sökning av den infekterade filen, en till sökning genom KSN (vad jag kommer ihåg - minnet är bra, men kort) och sen låg det skadliga hotet uppe i molnet, så att även andra Kaspersky-användare är skyddade mot det. Jag tar för övrigt tillbaka frågan jag ställde förut - du har inte testat Kaspersky!

Jag har inte testat Kapersky nyligen, men när jag gjorde det avinstallerade jag det om jag inte minns fel efter ett par dagar.. Var i samma veva som jag gick ifrån Panda.

Säg inget.. men jag har också varit med om liknande saker. Avast hittade också misstänkta filer och blockerade dem.. var ganska enkelt att sedan välja om jag ville ha kvar dem eller låta dem få vara.

Att det alltid ska finnas fanboys till allting...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxus:

Vad snackar ni för skit? Avast tar ju visst bort hot.

Att lägga hotet i karantän är inte att ta bort det från datorn

Skrivet av buddaz:

Avast kan hitta mer med dess molnbaserade system. Dem antal definitionerna jag nämnde är bara en del av Avast system som även bygger på Community IQ. http://www.avast.com/communityiq

Karantänen är en isolerad plats där den inte gör någon skada. Alla program är inte uppbyggda på samma sätt.

Bara för att Kaspersky gör på ett sätt så kanske andra använder en annan metod. Sist jag använde Symantec Norton 360 för några år sedan hade man liknande metod som Avast. Programmet lägger hotet i karantän och blir därmed isolerad från resten av systemet. Vill man sedan ta väck det får man göra det på egen hand eller så ställer man in i inställningarna att det skall ta väck automatiskt.

Hur mycket mer hittar molnet hos avast! då?

Jag vet vad en karantär är för något

Då det finns unika personer, finns det även unika program. Det är därför alla antivirus-program (även andra program också för den delen) är olika, vilket jag tycker är bra.

Skrivet av DaBone:

Jag har inte testat Kapersky nyligen, men när jag gjorde det avinstallerade jag det om jag inte minns fel efter ett par dagar.. Var i samma veva som jag gick ifrån Panda.

Säg inget.. men jag har också varit med om liknande saker. Avast hittade också misstänkta filer och blockerade dem.. var ganska enkelt att sedan välja om jag ville ha kvar dem eller låta dem få vara.

Att det alltid ska finnas fanboys till allting...

Jag råder dig då att testa Kaspersky Internet Security 2013, innan du uttalar dig om något annat om antivirus-programmet och hur det är idag. Kaspersky har blivit bättre på nästan alla möjliga sätt och vis sedan 2011-versionen.

Haha! Ja, men vad skulle vi göra utan alla fanboys? ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag råder dig då att testa Kaspersky Internet Security 2013, innan du uttalar dig om något annat om antivirus-programmet och hur det är idag. Kaspersky har blivit bättre på nästan alla möjliga sätt och vis sedan 2011-versionen.

Haha! Ja, men vad skulle vi göra utan alla fanboys? ;D

Nej, men man får en valmöjlighet att inte ta bort det ifall det är en "false positive"..

Jag känner i dagsläget inget behov av att byta antivirus, då jag är nöjd med det jag har. Kostar inget och fungerar klockrent.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DaBone:

Fungerar det bra..? Kör själv med Avast/Zonealarm.

Körde samma kombination förut, bytte sen till endast ZA och tycket det funkar utmärkt.

Skrivet av edgren:

Alla vill inte att alla filer som ens AV-program tycker är skadligt ska tas bort heller, så jag tycker karantän är en bra lösning på problemet. Vill man ta bort den skadliga filen trycker man bara på en knapp, så är det borta.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

OT raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Alla vill inte att alla filer som ens AV-program tycker är skadligt ska tas bort heller, så jag tycker karantän är en bra lösning på problemet. Vill man ta bort den skadliga filen trycker man bara på en knapp, så är det borta.

Självklart! Det jag reagerade på, var att avast! (enligt buddaz) enbart blockerar hoten och lägger dem i karantän, inte tar bort dem per automatik. Jag hoppas verkligen att det finns en inställning för det i programmet, precis som i Kaspersky.

Skrivet av buddaz:

Det var ju ingen matnyttig information på så sätt. Vart är statistiken - det hårdkokta beviset på att det är så som de säger att det är?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Airikr:

Självklart! Det jag reagerade på, var att avast! (enligt buddaz) enbart blockerar hoten och lägger dem i karantän, inte tar bort dem helt. Jag hoppas verkligen att det finns en inställning för det i programmet, precis som i Kaspersky.

Och din motivering till att det måste vara sämre, är..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Och din motivering till att det måste vara sämre, är..?

Antivirus-program finns för att skydda ens dator mot malwares, genom att blockera dem. Det är ju bra att avast! åtminstående gör det, men det ska även disinfektera filen i fråga. Inte göra så att det dyker upp popup-rutor titt som tätt, som vad det gjorde för zabera. Ett riktigt antivirus-program enligt mig, är att det både blockerar hotet och desinfekterar filen. Om hotet inte kunde tas bort, ta då bort filen efter användarens order.

Visa signatur