Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Får ej igång nybyggd dator

Hej.
Har köpt en dator i delar med självförtroende att jag skulle kunna bygga ihop den själv efter att ha sett min vän göra det för ett par år sedan.
Detta visade dock sig vara mycket krångligare än vad jag hade tänkt mig.

Jag får helt enkelt inte igång den. Alla fläktarna snurrar såväl chassifläktarna som processorfläkten och de två på grafikkortet.
lampan lyser där fram med, annars händer ingenting. Har en helt ny skärm inkopplad och jag har endast ett SSD hd inkopplat då jag fattas en sata kabel och tänkte att jag kan strunta i den vanliga hdn sålänge eftersom jag ändå ska installera windows osv på ssdn.

jag blir nervös ganska lätt och när jag sitter här med datordelar för 10 000 och det inte fungerar blir jag minst sagt rädd. Jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2420159/2012-10-15 här är paketet ungefär. köpte en ny BenQ skärm till och ett R3 fractal design chassi istället.

Jag kan mycket väl ha missat att koppla in ett par kablar men kan inte förstå hur det kan fungera såhär långt isåfall.

hjälp

Permalänk
Medlem

B75 chipset passar nog inte ivy bridge. Du kan nog om du har kvittot kvar byta till ett med z77 plattform. Som detta http://www.inet.se/produkt/1902243/asrock-z77-pro3-atx

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Är du säker? Frågade flera gånger om allt passade i min förra tråd innan jag köpte det

Permalänk
Avstängd

B75 passar ib, cpu fläkt inte ordentligt isatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Processorn finns på Asrocks lista.
Du ska ha både 24-pin och 8-pin (4+4) kopplad till moderkortet från nätdelen. Kontrollera att du inte satt skärmkabeln på moderkortets skärmanslutning, den ska sitta på grafikkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Detta står på intets hemsida vid infon om processorn. Gör som aaabbbccc säger och byt moderkort.

"Obs, om moderkort med P67/Z68/H67/Q67-chip ska användas, kontrollera om moderkortet fungerar med processorn (ev. biosuppdatering kan krävas). Moderkort baserade på x77-chipset rekommenderas till denna processor!"

Lycka till

Permalänk
Medlem

Alla fläktarna snurrar. kändes som att det som jag är mest säker på sitter rätt är processorn och dess fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

Är du säker? Frågade flera gånger om allt passade i min förra tråd innan jag köpte det

Kan eventuellt behöva göra en biosuppdatering eller gå till butiken och fråga om hjälp.
Kan ju vara ett fabrikationsfel i någon komponent. Men det kan garantin lösa tror jag.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaabbbccc:

B75 chipset passar nog inte ivy bridge. Du kan nog om du har kvittot kvar byta till ett med z77 plattform. Som detta http://www.inet.se/produkt/1902243/asrock-z77-pro3-atx

Enligt asrock ska det fungera med bios >= 1.20 http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=CPU&Model=B75%20Pro...

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut en av ram stickorna. Och testa dom en för sig i datorn är ganska vanligt med defekta ram stickor. Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

finns det någon möjlighet att jag kan ha kopplat fel?
Kan någon nämna de viktigaste kopplingarna och vart de ska sitta?
har ju följt flera guider men det har varit ett par sladdar på varje guide som inte riktigt har funnits eller passat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

har ju följt flera guider men det har varit ett par sladdar på varje guide som inte riktigt har funnits eller passat

Ta en bild så vi får titta på hur du har kopplat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

Tja!
Ta gärna lite bilder inne i datorn osv så är det lättare att avgöra om något sitter fel eller kanske saknas.

Fläktarna går igång, piper datorn något?
Inte missat 24-pin , 8/4-pin strömkablar till moderkortet?
Inte missat strömkablar till grafikkortet ( PCI-E ) ? Samt kopplat rätt från skärmen till grafikkortet.

Som annan skrivit, testa annars att montera ut dina ramminnen och kör ett åt gången

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du har ett separat grafikkort kommer du inte få någon bild från den interna. Glöm inte VGA-DVI adaptern om det inte passar.

EDIT: sedan ska också 4/8 pins kontakten för strömförsörning till CPU:n kopplas in.

Permalänk
Medlem

okej. det har jag inget. ni får tänka på sådana enkla saker för jag är inte den mest tekniska. för övrigt, jag har testat med HDMI sladd från grafikkortet till TVn? Borde inte det fungera?

Permalänk
Medlem

tror det är gjort nu... kommer det fungera med HDMI och lcd tvn sålänge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

tror det är gjort nu... kommer det fungera med HDMI och lcd tvn sålänge?

Ja.

Permalänk

ser ut som du har missat att koppla in 8pins kontakten till cpu ?

Permalänk
Medlem

ingen signal fortfarande finns det någon möjlighet att jag har kopplat den sista kabeln fel?

Permalänk
Medlem

Ser ingen koppling till 4/8pinen, det är denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

ingen signal fortfarande finns det någon möjlighet att jag har kopplat den sista kabeln fel?

Posta en bild får vi se. Allt kan kopplas fel. Dock så är det svårt med tankeläsningen

Permalänk
Medlem

Fungerade ej med HDMI till grafikkortet men testade igen med den blå skärmsladden utan adaptern dvs in i moderkortet och nu startade den

Permalänk
Medlem

kör den på det integrerade då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

kör den på det integrerade då?

Normalt sätt inaktiveras det inbyggda när man använder ett externt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Du har glömt 8-pins kontakten

Permalänk
Medlem

men är det möjligt att jag kör med mitt externa ifall jag har kopplat det såhär http://www.ladda-upp.se/bilder/zfvfuuspxzpvcw/

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzity:

Ser ingen koppling till 4/8pinen, det är denna:

http://i.imgur.com/LLmex.jpg

Jupp det är problemt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racsoosc:

men är det möjligt att jag kör med mitt externa ifall jag har kopplat det såhär http://www.ladda-upp.se/bilder/zfvfuuspxzpvcw/

?

Nej. Har du kopplat in 8-pins kontakten för CPU strömmen?

Permalänk
Medlem

Det är redan löst. Datorn är i "Insert Boot Media in selected boot device and press a key"

men jag undrar ifall jag kör på mitt externa grafikkort ifall den är kopplad såhär http://www.ladda-upp.se/bilder/zfvfuuspxzpvcw/