AMD FX-8350 "Vishera"

Permalänk

Verkar som om AMD har lyckats bra denna gång.... Sedan läste man effekt delen... Lyckats relativt då men det är synd att dem ligger ca 1.5 år efter intel

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

Slog mig nyss.. ni klockan ökade frekvensen till 5GHz utan att röra fsb'n. Då finns där ju en hel del marginal med sjysta minnena ju

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Bra jobbat AMD! Viktigt att dom får ut en helt ok cpu på marknaden så det iaf känns som det inte är helt kört. Speciellt med tanke på alla skriverier på sistone.

Permalänk
Avstängd

"Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. "

Märker att ingen av recensenterna faktiskt spelar total war spelen.

1 kärna är tydligen hög belastning på cpu och 50% är tydligen hög belastning på gpu.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Folk klagar på strömförbrukningen men när man tänker på det så är den ung 30% över 2600k på 600mhz högre clock. och eftersom både 8350 och 2600k räknas som 8 kärniga processorer så är det helt ok tycker jag, inte som ivy prollarna men bra nog
Annars kul att se att dom iallafall är uppe och nosar på intel prollarna, lika stor förbättring i prestanda nån gång till så är AMD uppe vid intel!

Permalänk
Medlem

Tamejfan att det blir att beställa en så fort Webhallen har fått in på lager! Har suttit och klurat på om jag skulle köpa en Zambesi eller Vishera, men nog blev det värt att vänta. AMD är inte ikapp Intel än, men de är inte långt borta.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Hjälpsam

Få se..
Effektskillnaden mot en 2600K är 0 i idle och 55W i load.
Effektskillnaden mot en 3570 är 10W i idle och 85W i load.
Kan inte se att detta blir hundratals kroner per år om man inte belastar CPUn max 24/7, då kan man kanske komma upp i 500kr.
Effektskillnaden var föresten större mellan GTX500 serien och HD6000 serien, men där verkade det kvitta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

mktsd...

Skrivet av AaNgelL:

1. Ta och kolla dina siffror en gång till! Skillnaden i load (stock) låg på 120W för Intel 3570K vs 205w på FX-8350...
2. Klockat med stock-spänning ökade load för FX-8350 till 258W, vilket även Intel-3570K % skulle gjort.

Så vad har vi lärt oss av detta då?
Jo, att läsa och förstå vad man läser är rätt viktigt om man dessutom skall kommentera ämnet.
Kan du inte leva med knappa 80-100W skillnad med klockfrekvenser på 4,6Ghz över 8-Kärnor kanske du skall hitta en annan hobby....;)
Som alla vet ska & får en "hobby" kosta lite pengar, så får man några 100-lappar högre elräkning på ett kvartal för att man har en "fet" dator så är det inget att "snyfta" över....

Hörddu Ängeln .... jag har nog läst igenom och jag vet att det skiljer ca 90W mellan dom men det är ändå nästans dubbelt så mycket... men om man börjar klocka (max iofs) den så att den drar runt 400W börjar det blir ganska mycket enligt mig personligen som är jävligt fattig och snål, och nej datorer är inte mitt enda intresse tyvärr läggs större delen pengar på en husrenovering så varje 1000lapp jag kan spara in är mycket värt för mig!
ha en bra dag

edit.
Har nu kalkylerat lite på elpriserna här på åland, jag förenklade det hela och fantiserade att jag skulle ha datorn på 24/7 i full load i ett år, det skulle resultera i en elförbrukning på 420euro vilket borde vara 3604,57kronor enligt valuta.se Märkvärt är då att det är endast för den datorn, sen har man htpc och homeserver och övrig elförbrukning i huset att betala för...
Men jag kan hålla med dig om att det kanske inte är så illa som jag trodde

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Effektförbrukning hit och dit, de flesta sitter ändå med överdimensionerade nätaggregatet och vem bryr sig om ett par hundralappar extra om året? Tycker amd är med i matchen igen med vishera, nu får vi hoppas att den säljer bra och dessutom så får intel kanske tom sänka sina priser tack vare vishera? En välkommen förändring på cpu-marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man inte bryr sig om ett par hundra hit eller dit, varför inte köpa Intel processor då? Blir till och med billigare med Intel i slutändan eftersom vishera drar så pass mycket mer. (Räknat på 2-3 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om man inte bryr sig om ett par hundra hit eller dit, varför inte köpa Intel processor då? Blir till och med billigare med Intel i slutändan eftersom vishera drar så pass mycket mer. (Räknat på 2-3 år).

Nej... Stäng av ett element och klocka en AMD-processor. Borde gå jämt ut. Om man bara kunde leva med det jävla suset från datorfläkten.

Permalänk
Medlem

Varför används inte i5 2500k i testerna? Måste väl vara en av, om inte DEN, vanligaste Sandy bridge processorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Fortfarande inget som övertygar en gammal 2500k användare.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2025?k=60742b8545772...

Fattar inte hur dom gör med strömförbrukningen. En 2 år gammal Intel är bättre än den här för spel så jag tycker knappast att man ska vara positivt överraskad. En stock 4ghz cpu ska inte dra mer än en stock 3.3ghz cpu 4,6 vs 4,75.

Hade hoppats på mer. En 2600k är snäppet bättre än den här med 20% långsammare frekvens, och klockar upp sig 30% utan att ens röra volten i dom flesta fallen. Den här kompisen klockar upp sig 15% innan den drar så mycket ström att man måste ringa sin leverantör innan man startar datorn.

Bra om man gillar att zippa upp 5gb filer.

Men nu var det dags för dig oxå att ta på brillorna och läsa!

1. 2600K@ 4.7Ghz drar lite mer än 2500K i din tabell ovan (250W under load)
2. FX-8350@ 4.6Ghz på stock-spänning drog 258W under load, så du måste ha en taskig el-leverantör om den inte klarar av 8-10W extra... LoL
3. Sen har vi prisskillnaden att ta hänsyn till. Skall du köpa en 2600K idag kostar den c:a 2400:- vs 1700:- för en FX-8350...

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Fortfarande inget som övertygar en gammal 2500k användare.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2025?k=60742b8545772...

Fattar inte hur dom gör med strömförbrukningen. En 2 år gammal Intel är bättre än den här för spel så jag tycker knappast att man ska vara positivt överraskad. En stock 4ghz cpu ska inte dra mer än en stock 3.3ghz cpu 4,6 vs 4,75.

Hade hoppats på mer. En 2600k är snäppet bättre än den här med 20% långsammare frekvens, och klockar upp sig 30% utan att ens röra volten i dom flesta fallen. Den här kompisen klockar upp sig 15% innan den drar så mycket ström att man måste ringa sin leverantör innan man startar datorn.

Bra om man gillar att zippa upp 5gb filer.

Med tanke på att Visheran drar 46w mindre i idle än 2500k i 4,75 vs 4,6 och 27w mer i load. Så måste man lasta processorn 16 timmar om dagen för att 2500k ska vinna i W förbrukning...

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI B650 Tomahawk CPU: Ryzen 9800x3D, RAM: 6000MHz 2x32GB GPU: Asrock 7900XT PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Torrent

Permalänk
Medlem

Bra prestanda i flertrådade apps men strömförbrukningen är ju bara sorglig. Steamroller behövs verkligen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

handlar mera om att det kostar som satan med el idag. o det blir dyrare 300W konstant extra i ett år är väldigt mycket pengar...

300 watt körandes 5 timmar per dag ett helt år kostar cirka 600kr. 200 watt som kanske en dator med motsvarande Intelprocessor drar blir då cirka 400kr. Ingenting man ruineras av direkt.

Permalänk
Datavetare

Hel klart en förbättring mot Bulldozer.

Men man ska ha klart för sig att de benchmarks som kördes här hade en kraftig överrepresentation av program som dels kan utnyttja många CPU-kärnor och dels är mer eller mindre problem som kan klassas som embarrassingly parallel. Det positiva är att när alla kärnor kan användas på heltals-arbetslaster som är väldigt "cache-snälla" (t.ex. 7-zip) så matchar en 8-"kärnors" 8350 faktiskt Ivy 3770.

Men tittar man på enkeltrådprestanda hos AnandTech kan konstatera är att FX-8350 är mer lik en 8-kärnors CPU där varje kärna är ungefär hälften så snabb som på Ivy Bridge, d.v.s när bara en kärna används så är man nere under Core i3 prestanda

Och blir inte prisargumentet lite ihåligt när CPU kanske är billigare och den klarar sig riktigt bra i "idle", men problemet är att kylning och nätaggregat måste vara dimensionerade att klara max belastning och då krymper direkt skillnaden mot Intel. Personligen har jag lite svårt att se att någon bryr sig om några 100-lappar hit eller dit på en CPU (eller någon 1000-lapp på ett hel system) då man utan problem kan köra med samma CPU under många år, men andra prioritet kanske annorlunda.

Den andra kategorin av multitrådade applikationer syns tyvärr inte alls här: kraftigt multitrådade program som är tvungna att kommunicera mellan trådar. Vissa typer av serverlaster hamnar i denna kategori och tyvärr verkar denna arbetslast vara en katastrof för AMDs CPU design då en 16 kärnors (8 moduler) Opteron får stryk på princip allt av en 6 kärnors (12 trådar) Sandy Bridge Xeon (länk). Inte så intressant för publiken på SWEC kanske, men AMD hade verkligen behövt lite design-wins på servers då det är helt andra marginaler där. Något har gått väldigt fel med designen just för servers då AMD lovade 50% bättre prestanda från 33% fler kärnor, men i praktiken blev det ca 20% snabbare totalt sett jämfört med tidigare Opteron.

Trots allt, ett klart fall framåt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ni som klagar på elpriserna, det finns något kallat energiprincipen som innebär att energin inte kan försvinna utan omvandlas till andra former. I det här fallet värme vilket värmer upp huset, det går jämt ut med förbrukningen för er vanliga värmeanläggning(så länge den går dvs inte sommarn). Att energiförbrukningen är tråkig för att det blir varmt i datorn är en annan sak.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av AaNgelL:

Lovar dig att jag kan piska din lilla 2500K@ 4.2Ghz med en AMD prolle...
BTW 4.2Ghz på en 2500K är väl ändå inte mycket att skryta om..

min klarar 4.8ghz men den låter så illa då, insåg att det var mer värt att ha fläktarna på 5 volt, sen brukar jag inte skryta så mkt :). så jag kan nog utmana din amd om jag vill. för mig blev det helt enkelt en intel för att jag spelar mest och där är dom helt klart överlägsna AMD. eftersom båda klockar ungefär lika bra så är intel bäst. men om intel enbart klarar en klock runt 4 ghz så hade det sett väldigt annorlunda ut.

det här är min första intel sedan intel pentium 1 233mhz.

så jag gillar amd men tänker främst på vad jag behöver.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning tyvärr att välja AMD ännu en gång Jag hoppas AMD kommer ifatt med strömförbrukningen idle tempsen suger på gamla FX serien med även om man har en kompetent kylare = kylaren behöver varva upp och det låter som fan med ett FX system.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite kul med alla som tycker ngt i stil med "HAHA LOOOL HÖGRE CLOCK OCH LÄGRE PRESTANDA WUUT WUUT" men alvarligt amd lever på höga clocks och intel har fler operationer per clock ist, spelar väl inte så stor roll hur man gör för att få ut prestandan så länge prestandan är där?

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI

Permalänk

Nej blev riktigt positivt överaskad! glad att jag köpte mig ett am3+ moderkort nu nej blir en sådan sen när priserna och lagerstatusen stabiliserat sig kanske en julklapp till sig själv ;D visst den drog mycket ström men den drog ca 15w mer än min x6 phenom när båda var stock sedan har jag klockat den till 3,7ghz vilket var tvunget med volthöjning så tror man hamnar på ungefär samma fast med mer prestanda mycket bra steg frammåt!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Med detta resultatet, som överlag var en klar förbättring, kan
jag inte göra annat än att med spänning vänta på steamroller.

AMD är tillbaka i övre mellanklassen igen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Får bli Haswell för mig, Vishera var inte intressant för fem öre.

Permalänk

Kollar man på Linux benchmarks så klarar den sig bra och i en hel del tester tom bättre än Intels 3770 och det utan kommande bdver3 optimeringarna när man kompilerar för att bättre utnttja dom nya instruktionerna så det ser väldigt lovande ut om man frågar mig. Problemet med Windows är väl mer att Windows 7 är inte optimerat för AMD's design.
Sen att den har hög förbrukning vid full load vem här sitter och kör sin dator i full load 24/7 ?
Den drar ju tom mindre vid idle så har man sin dator på 24/7 så blir det nog inte så stor skillnad sett under hela dagen i snitt.
Räknar man sen vad varje kärna drar vid full load så får man 205/8 = ca 25w per kärna vid 4ghz medans Intel får 135/4 = ca 32.5w per kärna vid 3.5ghz så problemet här är egentligen inte förbrukningen utan att att den presterar sämre per kärna.
Men idag gör man många olika samtidigt och systemet har ett 100 tal processer igång samtidigt som sprids ut på varje kärna så totalt sett blir systemet rappare även om det visar sämre i tester och just Linux presterar den mycket bra.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Marcusk:

300 watt körandes 5 timmar per dag ett helt år kostar cirka 600kr. 200 watt som kanske en dator med motsvarande Intelprocessor drar blir då cirka 400kr. Ingenting man ruineras av direkt.

Och jag har eluppvärming vilket gör att jag drar nytta av värmen i 9 månader av 12.
Så en fjärdedel av så mycket skulle det kunna kosta mig, om jag körde 100% i 24/7 vilket jag inte gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erikssonown:

Ni som klagar på elpriserna, det finns något kallat energiprincipen som innebär att energin inte kan försvinna utan omvandlas till andra former. I det här fallet värme vilket värmer upp huset, det går jämt ut med förbrukningen för er vanliga värmeanläggning(så länge den går dvs inte sommarn). Att energiförbrukningen är tråkig för att det blir varmt i datorn är en annan sak.

Dyraste värmeformen man kan ha i ett hus är väl eluppvärmning.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

å jävlar, truecrypt fungerade rätt mycket bättre på Piledrivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Effektförbrukningen är ett mindre problem än man tror, dess idleförbrukning är riktigt bra och det är sällan den får gå för fullt.

Håller med, tror mångas burkar idlar mest om man inte håller på med folding eller liknande. Men visst toppförbrukningen är inte rolig läsning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det positiva är att när alla kärnor kan användas på heltals-arbetslaster som är väldigt "cache-snälla" (t.ex. 7-zip) så matchar en 8-"kärnors" 8350 faktiskt Ivy 3770.

Men tittar man på enkeltrådprestanda hos AnandTech kan konstatera är att FX-8350 är mer lik en 8-kärnors CPU där varje kärna är ungefär hälften så snabb som på Ivy Bridge, d.v.s när bara en kärna används så är man nere under Core i3 prestanda

För det första så är ju i3 inte så långt efter i7 i enkeltrådsprestanda så det är väl ingen fara om den inte når upp till det? Och den är väl aldrig i närheten av halva i7-prestandan i enkeltrådat? Den skalar ju som sagt inte direkt 100% mellan 4 och 8 trådar. Så att den är lite snabbare i 8 trådar går inte att översätta till att den är hälften så snabb i en tråd.

Skrivet av erikssonown:

Fast direktuppvärmning med el anses dyrt. Om man kör på el numera så brukar man använda värmeväxlare där du kan få ut drygt 3W värme per 1W el.

Permalänk
Medlem

Kan bli en ruskigt prisvärd processor, härligt!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz