Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lustigt fel, Gigatbyte-970A-UD3

Okej, jag har blivit överrumplad av ett konstigt fel som jag aldrig varit med om tidigare. Idag bytte moderkort till ett GA-970A-UD3. Alla kablar och mackapärer sitter ikopplat rätt. Datorn startar oh bootar upp windows. Men varje gång jag väljer "starta om" från windows istället för en kallstart så uppenbarar sig problemet: Bildskärmen vaknar inte upp, bildskärmen är svart och lampan blinkar, ni vet så där den brukar göra när den inte får kontakt med graffekortet. Men om jag slår av datorn och strömbrytaren, väntar tio sekunder och startar upp igen så fungerar det som det ska. Jag har uppdaterat bios och alla andra drivrutiner. Jag har förövrigt ett Asus radeon 7850 och processorn är en Phenom II X2 Callisto. Ska byta processor inom kort till en amd3+.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Löste felet... om någon annan skulle råka ut för samma problem så postar jag min lösning nedan:
Jag plockade ur 3 av 4 ramminnen. Bootade upp med enbart 1. Sedan flashade bios till senaste versionen (ej betan). Efter det stängde jag av och satta in de resterade ramminnena och sedan dess har datorn bootat upp som den ska.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Hedersmedlem

Gött att det löste sig och att du skrev hur du gjorde för att avhjälpa felet!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)