Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Byta till AM3+ från AM3?

Hej, jag har nu idag ett AM3 kort som jag inte är helt 100% nöjd med det då det inte inte har stöd för AHCI ( inställningen finns men det står inte en "Not detected" i BIOS). Jag har även min externa hårddisk ansluten på USB 3 porten och av någon anledning så kopplas disken bort och sen tillbaka ibland. Jag har också känt lite FPS drop (eller vad jag ska kalla det, det är inget man ser i FPS:en men man känner att det hackar till).

Jag undrar då om jag skulle byta moderkort om jag skulle byta till ett AM3+ istället?
Skulle jag tjäna något på det?

Tack på förhand

Permalänk

Vänta till piledriver släps. Kanske dyker upp moderkort som är bakåt kompatibla med bulldozer då och fler funktioner!

Självklart bör ju AM3 funka då med

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ja du kan byta moderkort till ett am3+ dock kommer du att få installera om windows, men det kanske du redan vet
Och jag skulle inte vänta till piledriver, har du problem med ditt nuvarande moderkort köp ett nytt, du ska inte vänta på nästa gen bara för att "det kanske är bakåtkompatibla och har fler funktioner".

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Administrativ avgift

Piledriver stödjer am3+ så det är nog ett bra alternativ o köpa om ditt krånglar amd har ganska billiga moderkort overall så. För mig är det grönt iaf

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Vänta till piledriver släps. Kanske dyker upp moderkort som är bakåt kompatibla med bulldozer då och fler funktioner!

Självklart bör ju AM3 funka då med

Okej, har hört att Jonas & Emil har pratat om detta fast aldrig riktigt förstått vad det är eller brytt mig om att kollat
Vad är det och när kommer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

dock kommer du att få installera om windows

Ofta det är så? När jag uppgraderade från Sandy till Ivy kunde jag bara plugga i disken och köra vidare på befintligt system, även bytt moderkort två gånger på samma system utan ominstallation. Borde det inte vara samma för AMD?

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Ja du kan byta moderkort till ett am3+ dock kommer du att få installera om windows, men det kanske du redan vet
Och jag skulle inte vänta till piledriver, har du problem med ditt nuvarande moderkort köp ett nytt, du ska inte vänta på nästa gen bara för att "det kanske är bakåtkompatibla och har fler funktioner".

Hehe, ja jo det vet jag och det är inga problem

Jag får se, ska kolla vad piledriver är först

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gauz:

Ja du kan byta moderkort till ett am3+ dock kommer du att få installera om windows, men det kanske du redan vet
Och jag skulle inte vänta till piledriver, har du problem med ditt nuvarande moderkort köp ett nytt, du ska inte vänta på nästa gen bara för att "det kanske är bakåtkompatibla och har fler funktioner".

Om du kör W7 så behöver du inte ominstallera eftersom det handlar om iss samma chipset och detta känner W7 av vid första start. Var dock medveten om att ställa in vad du/man behöver ha inställt typ: startordning och eller AHCI osv i bios när du startar första ggn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om du kör W7 så behöver du inte ominstallera eftersom det handlar om iss samma chipset och detta känner W7 av vid första start. Var dock medveten om att ställa in vad du/man behöver ha inställt typ: startordning och eller AHCI osv i bios när du startar första ggn.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du kör W7 så behöver du inte ominstallera eftersom det handlar om iss samma chipset och detta känner W7 av vid första start. Var dock medveten om att ställa in vad du/man behöver ha inställt typ: startordning och eller AHCI osv i bios när du startar första ggn.

Skrivet av Pertanbus:

Ofta det är så? När jag uppgraderade från Sandy till Ivy kunde jag bara plugga i disken och köra vidare på befintligt system, även bytt moderkort två gånger på samma system utan ominstallation. Borde det inte vara samma för AMD?

Mvh

Ah var ett tag sen jag böt moderkort som kanske ses i sign, detta är ju bra att veta eftersom jag kommer byta VÄÄLDIGT snart.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Ah var ett tag sen jag böt moderkort som kanske ses i sign, detta är ju bra att veta eftersom jag kommer byta VÄÄLDIGT snart.

Jag bytte från am3 till am3+ för ett par månader sedan. Jag fick blåskärm innan windows skulle laddas. Det var tydligen något med usb3 drivrutinerna som ställde till det.
Så du vet om att risken finns att du behöver blåsa hdd'n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Ah var ett tag sen jag böt moderkort som kanske ses i sign, detta är ju bra att veta eftersom jag kommer byta VÄÄLDIGT snart.

Vilket har du tänkt att köpa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Hej, jag har nu idag ett AM3 kort som jag inte är helt 100% nöjd med det då det inte inte har stöd för AHCI ( inställningen finns men det står inte en "Not detected" i BIOS). Jag har även min externa hårddisk ansluten på USB 3 porten och av någon anledning så kopplas disken bort och sen tillbaka ibland. Jag har också känt lite FPS drop (eller vad jag ska kalla det, det är inget man ser i FPS:en men man känner att det hackar till).

Jag undrar då om jag skulle byta moderkort om jag skulle byta till ett AM3+ istället?
Skulle jag tjäna något på det?

Tack på förhand

Vill du förtydliga med vad du menar det inte inte har stöd för AHCI ( inställningen finns men det står inte en "Not detected" i BIOS)
De hack du känner kan mycket väl vara när nya texturer måste laddas in i grafikminnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Vill du förtydliga med vad du menar det inte inte har stöd för AHCI ( inställningen finns men det står inte en "Not detected" i BIOS)
De hack du känner kan mycket väl vara när nya texturer måste laddas in i grafikminnet.

Jo det är så att alternativet för att ställa in SATA port 1-4 på AHCI.
En exempel bild på det ser ut http://imageshack.us/f/443/5078hddbioslist.png
Men när jag ställer in port 1-4 på AHCI och startar om så ser det ut så här http://imageshack.us/f/844/87039777.jpg
Jo det vet jag och det är inget som händer hela tiden, var nog mest när jag gjorde denna tråd, då datorn hade stått på i runt 2 dygn

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Vilket har du tänkt att köpa då?

Tänkte köpa gigabytes 990fx kort, om jag inte ändrar mig och byter helt till intel.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifeIsALoop:

Jag bytte från am3 till am3+ för ett par månader sedan. Jag fick blåskärm innan windows skulle laddas. Det var tydligen något med usb3 drivrutinerna som ställde till det.
Så du vet om att risken finns att du behöver blåsa hdd'n.

Skickades från m.sweclockers.com

avinstallera drivrutinerna som följer med gamla och sedan köra in nya för att det ska funka på en gång :3
brukar själv göra så på kompisars datorer

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Jo det är så att alternativet för att ställa in SATA port 1-4 på AHCI.
En exempel bild på det ser ut http://imageshack.us/f/443/5078hddbioslist.png
Men när jag ställer in port 1-4 på AHCI och startar om så ser det ut så här http://imageshack.us/f/844/87039777.jpg
Jo det vet jag och det är inget som händer hela tiden, var nog mest när jag gjorde denna tråd, då datorn hade stått på i runt 2 dygn

För att citera manualen, sida 3-13, stycke 3.4.2 Storage Configuration

Citat:

When this item is set to [AHCI], the information of the SATA connectors 1-6 can be seen only under the OS environment or during POST.

Det fungerar alltså precis som det ska göra.

Edit:
Något liknande detta är vad du får istället för att se diskarna i bios

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

avinstallera drivrutinerna som följer med gamla och sedan köra in nya för att det ska funka på en gång :3
brukar själv göra så på kompisars datorer

Bra att veta till nästa gång. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280, Noctua NF-P12 x2, Corsair HX650, Sabertooth 990FX, AMD Phenom II 965, Noctua NH-D14, Geforce 560TI, 2x 4GB Kingston HyperX, 2x 2GB Corsair Memory XMS3, Western Digital Caviar 500GB