Har inte behörighet till filerna på min externa hårddisk (Win 7 pro)

Permalänk
Medlem

Har inte behörighet till filerna på min externa hårddisk (Win 7 pro)

Jag har problem med behörigheten på min externa hårddisk.. Varje gång jag ska ta bort en fil måste jag "ange behörighet" för det.
Vissa filer fungerar att redigera, andra får jag "åtkomst nekad" på, det är lite olika från mapp till mapp.

Jag har varit inne i egenskaper på olika mappar, men det finns ju verkligen hur många olika flikar, avancerade inställningar och olika systemanvändare som helst att välja bland. Har aldrig varit med om något oöverskådligare...

Grejen var den att hårddisken först var inkopplad till min gamla dator, så den kanske anser att det är den som "äger" filerna på den? I alla fall de filerna som är skapade av den...

Kan jag på något omeckigt sätt få full behörighet till hela min externa hårddisk?

Har Windows 7 pro

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att boota med en linux live CD eller USB sticka, sen kan du nog flytta ut dom kataloger som ligger i det gamla kontot ut till roten bara.

Problemet är ju att det är det gamla kontot på din gamla dator som äger filerna.

Det här lilla programet kan nog hjälpa dig också http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Enklast att boota med en sticka och flytta runt filer? Herregud...

Nej nej, ändra bara ägare på filerna. Så här:
Högerklicka på enheten, välj Egenskaper, Säkerhet, Avancerat, Ägare, Redigera. Under "Byt ägare till" väljer du ditt användarnamn, klicka i "Ersätt ägare av underhållare och objekt", sedan OK.

Då tar du över ägandeskapet på allt på disken. Problemet löst.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du håller på att flyttar disken mycket så kanske du ska göra ett snabbkommando för att ta över filer via ett registerhack.
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magmatrix:

Enklast att boota med en sticka och flytta runt filer? Herregud...

Nej nej, ändra bara ägare på filerna. Så här:
Högerklicka på enheten, välj Egenskaper, Säkerhet, Avancerat, Ägare, Redigera. Under "Byt ägare till" väljer du ditt användarnamn, klicka i "Ersätt ägare av underhållare och objekt", sedan OK.

Då tar du över ägandeskapet på allt på disken. Problemet löst.

Tack, var precis så jag menade

Edit: Dock var man även tvungen att gå in på "behörighet" och ändra där (trots att det redan stod att jag hade behörighet(?)) Bockade av en ruta, och bockade sedan i samma ruta igen, sparade, och efter detta verkar det fungera.

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Blåser liv i en gammal tråd. Om jag nu har detta problem som ni har beskrivit och jag har följt det som ni skrev om att byta ägare på externa disken. Ändå så har jag en lås-symbol på mapparna på den Externa disken. Varför och hur får jag till det. Har testat att byta ägare på varje mapp och det verkar inte funka. Har googlat och försökt hitta någon lösning på det här. Den är inte delad dock är det så att jag har gjort en ominstallation av Windows 7 pro och bytte då datornamn i samma veva där efter har det här strulat och jag har slitit mitt hår.

Tacksam för alla hjälp man kan få.
Newyn

Permalänk

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

efter att du gjort detta kör en omstart av datorn om du fortfarande har problem med rättigheterna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newyn:

Blåser liv i en gammal tråd. Om jag nu har detta problem som ni har beskrivit och jag har följt det som ni skrev om att byta ägare på externa disken. Ändå så har jag en lås-symbol på mapparna på den Externa disken. Varför och hur får jag till det. Har testat att byta ägare på varje mapp och det verkar inte funka. Har googlat och försökt hitta någon lösning på det här. Den är inte delad dock är det så att jag har gjort en ominstallation av Windows 7 pro och bytte då datornamn i samma veva där efter har det här strulat och jag har slitit mitt hår.

Tacksam för alla hjälp man kan få.
Newyn

Låset innebär att mappen är privat och inte kan läsas av något annat användarkonto. Om du inte vill ha det så se:
http://www.howtogeek.com/howto/17117/remove-the-lock-icon-fro...
http://www.sevenforums.com/network-sharing/8729-how-remove-lo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timilim:

Tack, var precis så jag menade

Edit: Dock var man även tvungen att gå in på "behörighet" och ändra där (trots att det redan stod att jag hade behörighet(?)) Bockade av en ruta, och bockade sedan i samma ruta igen, sparade, och efter detta verkar det fungera.

tack, fungerade för mig åxå

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie