Linux som använder minst resurser?

Permalänk
Medlem

Linux som använder minst resurser?

Hej!

Skulle kolla lite efter ett linux OS som behöver minst resurser. Kör på xubuntu i dagsläget vilket funkar fint
men ska få hem en riktigt gammal dator som skulle behöva ännu mer lightweight.

Den ska agera vpn/surfdator så har ni nåt bra tips på os?

Tack!
MVH Andreas

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 33Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk

Debian minimal med xfce

Permalänk

Damn Small Linux?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju en del "microversioner" som knappt funkar, men en av de bästa som är allmänt funktionell är nog Puppy http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started... den har jag kört på en del mycket klena gamla maskiner som egentligen har hårdvara från tiden runt övergången mellan win 9x och xp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Gentoo bör väl att få väldigt resurseffektiv då man kompilerar den själv och kan välja precis vad man vill ha med. Men var många år sen jag pillade med det så jag vet inte hur det är nuförtiden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Lubuntu? Eller om man kan tänka sig att lägga lite energi på att bygga/konfa det själv, Arch linux, gentoo eller liknande med nån lättviktig VM som openbox.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Peppermint är en snål distro. Men jag har inte använt den sen jag hade en Asus EEE 900.

http://peppermintos.com/

LXDE (och även XFCE) är ett snålt alternativ till Gnome och KDE.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Enlightenment finns också. Tex Bodhi Linux.

http://www.bodhilinux.com/

Senaste versionen baseras på Ubuntu 12.04 LTS.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Antix är rätt fint. Baserat på ubuntu om jag minns rätt. Installations-filen (iso) kommer med flera val där du kan anpassa efter hur minimalt du vill ha det t.ex. med eller utan fönsterhanterare icevm eller fluxbox eller konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sisyfus:

Antix är rätt fint. Baserat på ubuntu om jag minns rätt. Installations-filen (iso) kommer med flera val där du kan anpassa efter hur minimalt du vill ha det t.ex. med eller utan fönsterhanterare icevm eller fluxbox eller konsol.

Antix baseras på Debian testing.

Permalänk
Medlem

Debian med nån liten DE, typ LXDE kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pepparmint är det lättaste jag kört som endå är ett fullgott modernt operativsystem. Sen om man har en väldigt gammal dator så funkar puppy linux utmärkt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Crunchbang.

Permalänk
Medlem

Linux Mint funkar rätt bra till gammal hårdvara

Permalänk

Strunta i DE helt och hållet och kör bara en lightweight WM, t.ex. OpenBox. Sen försöker du göra så mycket du kan via terminalen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en debian dist som platsar på ett 512MB flash minne, ingen live cd eller dylikt utan en riktigt installation.

Permalänk
Medlem

Arch eller gentoo om du är ute efter något som går att optimera hårt för smal hårdvara.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Skulle vilja ha en debian dist som platsar på ett 512MB flash minne, ingen live cd eller dylikt utan en riktigt installation.

Testat Debian?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Testat Debian?

mmm men det kräver mer än 512MB HD för att installera......

Permalänk
Skrivet av Quart:

mmm men det kräver mer än 512MB HD för att installera......

Prova http://www.linuxliveusb.com

Permalänk
Medlem

Min tanke är att installera det på en HP tunnklient och den har bara 512MB flash, då den bra skall stå och plocka värden ifrån en 1-wire adapter så behövs bara OS inget grafiskt alls. Och jag vill inte boota ifrån USB där tanken är att den skall se helt orginal ut och inga minnen som sticker ut

Permalänk
Medlem

Xubuntu bör fungera på "den riktigt gamla datorn" också. Alternativ är Fedora eller Debian med XFCE/LXDE. Finns också en lätt distro som heter Peppermint som sagt. Mycket beror på hur mycket minne det är i burken. Är det en Athlon eller liknande från 2004 så är det inga problem med Xubuntu som sagt.
Damn Small Linux är ju möjligt att köra på en 486:a eller Pentium, men är den så gammal går det inte att surfa på den i vanliga mening.

Raspberry Pi körs ju t.ex. på Debian med LXDE om man använder den officiella distron.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

mmm men det kräver mer än 512MB HD för att installera......

Även om du kör utan DE?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

[...] vill inte boota ifrån USB där tanken är att den skall se helt orginal ut och inga minnen som sticker ut

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=949104

Det finns ganska små varianter också

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Även om du kör utan DE?

368MB ska en grundinstallation ta utan några extra paket tillagda, så 512MB räcker tyvärr inte speciellt långt.

http://www.debian.org/releases/stable/i386/apds02.html.en

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

368MB ska en grundinstallation ta utan några extra paket tillagda, så 512MB räcker tyvärr inte speciellt långt.

http://www.debian.org/releases/stable/i386/apds02.html.en

Ah ok. Det var mer än jag trodde för grundinstallationen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Skulle vilja ha en debian dist som platsar på ett 512MB flash minne, ingen live cd eller dylikt utan en riktigt installation.

Om den är kopplad till nätverket skulle du kunna ha rootfilsystemet via NFS lagrat på någon annan dator. Eventuellt kan du även boota via PXE men har du 512 MB flash så kan du ju ha /boot och bootloader på flashminnet och sedan all lagring på en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Min tanke är att installera det på en HP tunnklient och den har bara 512MB flash, då den bra skall stå och plocka värden ifrån en 1-wire adapter så behövs bara OS inget grafiskt alls. Och jag vill inte boota ifrån USB där tanken är att den skall se helt orginal ut och inga minnen som sticker ut

Jag provade med en siemens klient förr, men slutade med att jag slängde den.
Den CPUn den hade klarade inte 100% i486 utan det var något kompabilitetsproblem.

Så det enda jag ficka att boota var Puppy, men inte ends det gick som det skulle.

Kolla upp din cpu först och prova så den kan köra morderna kernels.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett hyffsat säkert system, är det då klokare att satsa på Lubuntu eller liknande och inte DSL, puppy, etc?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Quart:

Min tanke är att installera det på en HP tunnklient och den har bara 512MB flash, då den bra skall stå och plocka värden ifrån en 1-wire adapter så behövs bara OS inget grafiskt alls. Och jag vill inte boota ifrån USB där tanken är att den skall se helt orginal ut och inga minnen som sticker ut

Jag tycker fortfarande att Puppy är ett utmärkt val i det läget.
http://puppylinux.org/main/Overview%20and%20Getting%20Started...
Small size, ~100MB! This lends itself to some very useful and unique features.
Runs from RAM, making it unusually fast even in old PCs and in netbooks with solid state storage media.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.