Media Markt blöder pengar – lägger expansionsplaner på is

Permalänk
Medlem

Tänkte väl att det skulle komma till detta, med tanke på hur ointressant Media Markt är. Vet inte en enda person som handlar hos dem.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv

Ingen är gladare än jag

Och då kan ni väl passa på att slå igen den nya skitbutiken ni precis öppnar i Munkebäck, skulle hellre sett att Webhallen eller Inet öppnade där.

Permalänk
Inaktiv

Hatar MM och även Siba

Skrivet av Uvania:

fyfan vad skönt, hoppas att de går i graven innan de dödar några fler elektronikjättar, kommer faktiskt sakna siba ifall de lägger ner :/

Synd att Siba han förstöra NetOnNet, men hoppas nu att dom konkar direkt.

Permalänk
Medlem

IDIOTHUVUDEN från Tyskland som stormar in i Sverige och försöker konkurerra ut alla genom att företagets moderbolag PUMPAR IN pengar även då de går med förlust i Sverige, hoppas de går under, herregud vad jag hoppas att de går under. Jag vägrar handla från Media Markt, VÄGRAR. Blir så sur.

.. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Fördelen för fysiska butiker ska vara kundservice, möjlighet att klämma/testa varorna före köp och lagerhållning (direktleverans).

OnOff missade de två första när jag skulle köpa en squeezebox boom.. Personalen JAG jagade ikapp hänvisade till kartongen när jag ville veta om det lät skit eller inte då den ändå kostade 2k. Slutade med att jag beställde och sparade ganska många % på priset. Kanske därför de gick omkull...

Men nu handlade det här om MM, endast varit in där 2 gånger, fått hjälp utan att behöva be om det och även kunnat hålla i grejerna före jag tagit ett beslut. Så jag har bra erfarenheter till skillnad från många här som kastar skit på dom !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon100942:

Synd att Siba han förstöra NetOnNet, men hoppas nu att dom konkar direkt.

Förklara gärna mer om hur du tycker siba har förstört NetOnNet?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Har varit på Media Markt ett antal ggr, två gånger har jag tänkt köpa något, stått med varan i handen, stått i kön, sen lämnat tillbaka och gått ut utan att köpa något. Alltid något som strulat! Tänker aldrig handla där, så för mig kan de lägga ner skiten redan nu.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Jaså, svider det i plånboken efter att ha kölhalat diverse konkurrenter? Nämen vad trååkigt. Hoppas ni konkar, jä*la affärs-gestapo!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Och plötsligt var deras plan puckad. HA

Permalänk
Medlem

De flesta internetbutiker har både egna butiker och lager. Jag fattar inte hur många på forumet fortfarande påstår att de är små kontor som köper direkt ifrån distributör utomlands.

Fyskiska butiker är inte påväg att försvinna. Däremot är de gigantiska hallarna med 10m till tak, okunnig personal och överpriser påväg att försvinna. Du kan visa precis samma utbud som mediamarkt har på 1/10 av ytan. Liten butik, litet lager, bra webbshop och stort centrallager är betydligt mer effektivt i dagens läge än ett gigantiskt varuhus med 10 kunder. Tar sakerna i butiken slut kan du antingen erbjuda kunden att beställa en från nätet och hämta i butik inom någon dag eller be dem vänta någon dag så finns varan i butik.

Kunderna vill ha 1-2 dagars frakt. Det får du inte från Tyskland.

Permalänk
Inaktiv

Och ?

Skrivet av mase7595:

Någon mer än jag som noterat att de i veckan har börjat med webbhandel? De har ett väldigt bra koncept måste jag säga. Om man köper något vi nätet så kan man gå till valfri butik för att byta produkt eller hantera garantiärenden. Man slipper alltså jobbig och tidskrävande posthantering. Prisbilden har jag dock inte hunnit få nån bild av.

Det har jag alltid kunnat i samtliga andra butiker jag har handlat hos, så det är inget konstigt alls.

Permalänk
Skrivet av anon100942:

Det har jag alltid kunnat i samtliga andra butiker jag har handlat hos, så det är inget konstigt alls.

Hmm... Elgiganten och Expert har inte den policyn vad jag vet.
Har de det så är det en ny grej!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Nätbutikerna har både bättre utbud och ofta lägre priser enligt mina erfarenheter, speciellt när det gället datorkomponenter. Sen erbjuder många rabatt såsom frifrakt så man inte behöver bry sig om det heller
Det som är bra med fysiska butiker är att man kan pruta och att man får möjlighet och testa större saker som tv apparater innan... men annars så går internetbutikerna före allt annat.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Har varit på Media Markt ett antal ggr, två gånger har jag tänkt köpa något, stått med varan i handen, stått i kön, sen lämnat tillbaka och gått ut utan att köpa något. Alltid något som strulat! Tänker aldrig handla där, så för mig kan de lägga ner skiten redan nu.

Som vadå? du kan ju skriva när du ändå håller på.. eller hittar du på bara ? ska vi gissa oss till vad som gått snett eller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

De flesta internetbutiker har både egna butiker och lager. Jag fattar inte hur många på forumet fortfarande påstår att de är små kontor som köper direkt ifrån distributör utomlands.

Fyskiska butiker är inte påväg att försvinna. Däremot är de gigantiska hallarna med 10m till tak, okunnig personal och överpriser påväg att försvinna. Du kan visa precis samma utbud som mediamarkt har på 1/10 av ytan. Liten butik, litet lager, bra webbshop och stort centrallager är betydligt mer effektivt i dagens läge än ett gigantiskt varuhus med 10 kunder. Tar sakerna i butiken slut kan du antingen erbjuda kunden att beställa en från nätet och hämta i butik inom någon dag eller be dem vänta någon dag så finns varan i butik.

Kunderna vill ha 1-2 dagars frakt. Det får du inte från Tyskland.

Men, då kommer man ju inte att kunna sjukanmäla sig, köa en halv dag, för att sedan nå butiken och inse att platt-tvn för 1990:- är slut i alla butiker....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Jaså, svider det i plånboken efter att ha kölhalat diverse konkurrenter? Nämen vad trååkigt. Hoppas ni konkar, jä*la affärs-gestapo!

Skrivet av Sanazin:

IDIOTHUVUDEN från Tyskland som stormar in i Sverige och försöker konkurerra ut alla genom att företagets moderbolag PUMPAR IN pengar även då de går med förlust i Sverige, hoppas de går under, herregud vad jag hoppas att de går under. Jag vägrar handla från Media Markt, VÄGRAR. Blir så sur.

.. =/

Ni inser att det här är struntsummor för moderbolaget i Tyskland va?
Deras plan har varit att gå med förlust, men eftersom de har mycket mer pengar i ryggen än t.ex OnOff, Expert och Siba så kommer de i slutändan konkurrera ut de andra och börja ta ut högre priser.
Nu har vi ju dock Elgiganten med Dixon i ryggen här och de lär ju inte ge upp i första försöket.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker bara att MM är "riktigt" billiga på sina kampanjvaror precis som Elgiganten och kampanjerna är det oftast tillverkarna som styr. Har dock handlat både tvättmaskin och tv där men det var när de hade sin 30 månader delbetalning utan avgifter vilket gjorde det väldigt prisvärt. I övrigt är det e-handlarna som gäller. Tror dock inte att det betyder att MM kommer att sluta expandera bara vila lite över den värsta lågkonjunkturen typ hela 2013 och kanske en bit in på 2014 beroende på hur det går i Europa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Har du över huvud taget varit in på Media Markts hemsida? De HAR e-handel numer

De hade inte då den enda och sista gången jag kollade ^^

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

De kanske borde minska kraftigt på sin personal då, alla gånger man besökt Media Markt så har det nästan kryllat med personal så att man som kund nästan känner sig trängd och det kan inte vara billigt alls...

Jag föredrar helt klart att det finns säljare till hands än att som på SIBA eller Elgiganten kunna få stå och vänta en timme för att få svar på en enkel fråga som; "har ni [produkt] i butiken"?

Permalänk
Inaktiv

Visst

Skrivet av lucifer579:

Förklara gärna mer om hur du tycker siba har förstört NetOnNet?

För det första så är själva uppköpet av NetOnNet en mycket stor nackdel för oss kunder, då en del av konkurrensen försvann, vilket ju var största orsaken till att dom köpte upp dom.
Sedan bara ett kort tag efteråt så försvann i stort sett hela utbudet av datadelar, köpte nämligen en hel del sådant där.
Därefter så tog dom in så kallade "SIBA skit" som dom försökte kränga på kunderna, dvs precis som dom alltid har gjort hos den egna SIBA butiken, vilket betyder gammal skit med nytt namn, vilket skulle få kunder att tro att prylen var nyutkommen, vilket man som i mitt fall snabbt kunde lista ut hur det låg till.
Personalen som man var van vid att kunna fråga om diverse saker försvann, dom samlade ett fåtal ur personalen i informationsdisken, vilket gjorde många kunder riktigt frustrerade, då väntetiden blev avsevärt mycket längre, ungefär som att gå in på ICA en kväll, där finns heller ingen personal att fråga inne bland hyllorna, utan man blir tvungen att fråga i kassan, vilket är helt åt helvete.
Sedan hatar jag SIBA, och det beror på att jag sista gången jag handlade hos dom, blev mycket illa behandlad när jag bara skulle fråga efter skrivarpapper, vilket gjorde att jag aldrig mer har satt min fot hos dom, och heller inte hos NetOnNet efter uppköpet, använder heller inte Klarna som dom är delägare i, och heller inte deras bluffbutik "RADAR" på internet som dom la ner.
+ en massa annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ni inser att det här är struntsummor för moderbolaget i Tyskland va?
Deras plan har varit att gå med förlust, men eftersom de har mycket mer pengar i ryggen än t.ex Netonnet, Expert och Siba så kommer de i slutändan konkurrera ut de andra och börja ta ut högre priser.
Nu har vi ju dock Elgiganten med Dixon i ryggen här och de lär ju inte ge upp i första försöket.

Jag tycker att det är lite skit samma huruvida det är struntsummor för moderbolaget, jag hoppas att de konkar ändå.
Hoppas och tror är inte samma sak.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av anon100942:

För det första så är själva uppköpet av NetOnNet en mycket stor nackdel för oss kunder, då en del av konkurrensen försvann, vilket ju var största orsaken till att dom köpte upp dom.
Sedan bara ett kort tag efteråt så försvann i stort sett hela utbudet av datadelar, köpte nämligen en hel del sådant där.
Därefter så tog dom in så kallade "SIBA skit" som dom försökte kränga på kunderna, dvs precis som dom alltid har gjort hos den egna SIBA butiken, vilket betyder gammal skit med nytt namn, vilket skulle få kunder att tro att prylen var nyutkommen, vilket man som i mitt fall snabbt kunde lista ut hur det låg till.
Personalen som man var van vid att kunna fråga om diverse saker försvann, dom samlade ett fåtal ur personalen i informationsdisken, vilket gjorde många kunder riktigt frustrerade, då väntetiden blev avsevärt mycket längre, ungefär som att gå in på ICA en kväll, där finns heller ingen personal att fråga inne bland hyllorna, utan man blir tvungen att fråga i kassan, vilket är helt åt helvete.
Sedan hatar jag SIBA, och det beror på att jag sista gången jag handlade hos dom, blev mycket illa behandlad när jag bara skulle fråga efter skrivarpapper, vilket gjorde att jag aldrig mer har satt min fot hos dom, och heller inte hos NetOnNet efter uppköpet, använder heller inte Klarna som dom är delägare i, och heller inte deras bluffbutik "RADAR" på internet som dom la ner.
+ en massa annat

Att konkurrensen försvann köper jag.
Datorkomponenter ska komma tillbaka av vad jag har hört.
Få personal som finns i informationsdisken är konceptet för NetOnNet och har alltid varit, däremot så söker man upp kunder om de uppenbart ser frågsamma ut. Vi ska inte vara påstridiga men samtidigt väldigt hjälpsamma om kunden Vill ha hjälp.
Vad du menar med gammal skit med nytt namn vet jag inte, en 6-serie samsung är väl alltid en 6-serie samsung?
Eller syftar du på Andersson?

Jag kan inte tala för hur det fungerar i andra butiker, utan min historia är ju min synpunkt.
Enligt mig själv så är vi bra mycket mer hjälpsamma och ödmjuka än andra butiker - fast kan tänkas vara en partisk synpunkt. Dock hade jag denna åsikten redan innan jag började jobba där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Inte konstigt att dom blöder pengar när det är deras affärsidé att ha så billigt att konkurrenterna inte klarar det låga priset..

Billigt?
De är billiga på sina annonsprodukter inget annat min mening.
Min tv jag köpte senaste skillde det 30% på från komplett och mediamarkt

Permalänk

Hade MuppMarkt haft en seriös webshop så hade det troligtvis sett annorlunda ut!

Gör om, gör rätt! det är för fock säke 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

fyfan vad skönt, hoppas att de går i graven innan de dödar några fler elektronikjättar, kommer faktiskt sakna siba ifall de lägger ner :/

Hoppas dom konkar, dom är billiga i ytterst få saker faktiskt, en del saker är så överpris så man tappar hakan.
Siba är då bäst tycker jag, nästan alltid billigast, Elgiganten är inte så dålig heller, då dom också har en del låga priser.

Permalänk

Har aldrig förstått hur Media Markt kan existera överhuvudtaget och varför folk köper produkter hos dem.
För deras priser är helt HUTLÖST höga, även jämfört med de andra elektronikkedjorna, och då ska vi inte ens prata om nätbutiker..
Är folk helt djäkla pantade i huvudet som köper skit hos Media Markt? Helt obegripligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Hoppas dom konkar, dom är billiga i ytterst få saker faktiskt, en del saker är så överpris så man tappar hakan.
Siba är då bäst tycker jag, nästan alltid billigast, Elgiganten är inte så dålig heller, då dom också har en del låga priser.

Konka lär dom inte göra, men ja, jag gillar inte media markt och jag hoppas att dom försvinner eller iaf lägger om sin position på den svenska marknaden.
Jag gillar inte Siba eller Elgiganten heller, men Siba är dom jag har störst förtroende av och bäst erfarenhet av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Har aldrig förstått hur Media Markt kan existera överhuvudtaget och varför folk köper produkter hos dem.
För deras priser är helt HUTLÖST höga, även jämfört med de andra elektronikkedjorna, och då ska vi inte ens prata om nätbutiker..
Är folk helt djäkla pantade i huvudet som köper skit hos Media Markt? Helt obegripligt..

Det enda billiga där är mobiler, inget annat vad jag har sett.

Skrivet av Kilroy:

Konka lär dom inte göra, men ja, jag gillar inte media markt och jag hoppas att dom försvinner eller iaf lägger om sin position på den svenska marknaden.
Jag gillar inte Siba eller Elgiganten heller, men Siba är dom jag har störst förtroende av och bäst erfarenhet av.

Nja konka kanske dom inte gör, helt alltså, men eftersom dom förlorat så himla mycket pengar i Sverige, och om dom fortsätter med det, kanske dom tjänar på att lägga ner just i Sverige, det hoppas jag, för nästan alla som jag ser när jag är i Media Markt köper saker som säljarna övertygar dom att köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waowt:

Det enda billiga där är mobiler, inget annat vad jag har sett.

Nja konka kanske dom inte gör, helt alltså, men eftersom dom förlorat så himla mycket pengar i Sverige, och om dom fortsätter med det, kanske dom tjänar på att lägga ner just i Sverige, det hoppas jag, för nästan alla som jag ser när jag är i Media Markt köper saker som säljarna övertygar dom att köpa.

Hur "konkar" man delvis? *Nyfiken*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Varför? Tycker du om att betala mer än nödvändigt för prylarna? Förövrigt tror jag inte det är MM som dödar elektronikhandeln, det är alla oss som använder butikerna som showrooms för att trycka och klämma på produkterna för att sedan gå därifrån och lägga en beställning via mobilen/prisjakt på väg tillbaka till bilen - med mindre prisskillnaden är så pass liten att man tar den "smällen" för att få med sig produkten där och då såklart.

Borde kanske jämföra likt mot likt och då finns den med all sannolikhet inte ens på Rusta. Köpte engång en dammsugare tre gånger på Rusta, det tog tre gånger innan den faktiskt fungerade mer än fem minuter och även den åkte tillbaka då sugförmågan var ungefär lika bra som om jag skulle använt ett sugrör.

jag betalar för fysisk service, t.ex. vid köp av TV och vitvaror som jag har noll koll på, iofs brukar man få läsa på sig ganska gott innan man besöker butikerna för att inte bli lurad på någon svindyr onödig vara