Permalänk
Medlem

ASUS UX32VD, SSD försvunnen.

Hej! Äger en Asus UX32VD R400V.

Som ni kanske vet finns det en 500gigs mekanisk hårddisk samt en 32gigs ssd cache i denna datorn. Jag har som många andra gjort formaterat om mitt Windows och lagt in det på SSD delen (man kan göra om så att det inte är en cache utan bara fungerar som en vanlig lagringsdisk). Häromdagen glömde jag att fälla ner locket på datorn vilket medförde att batterierna laddade ur. När jag stoppade i laddsladden för att starta datorn så kunde den dock inte starta Windows.

Om jag går in i bios och kollar finns inte min iSSD på 32gig kvar överhuvudtaget. Just nu sitter jag på Linux som jag hade installerat på en partition av Hårddisken. (Men jag använde Windows primärt). I Linux (Ubuntu) kan jag heller inte hitta min SSD.

Någon som har en förklaring på vad som kan ha hänt? Något tips på vad jag bör göra? Bara att lämna in på garatin? (Är cirka en månad gammal från Inet).

Tacksam för Hjälp!

Permalänk
Medlem

Kolla i diskhanteraren om du kan se den där. En startreparation kanske ordnar till det.

Permalänk

Exakt samma sak hände mig förra veckan:hade installerat windows på ssd:n och en dag hade datorn plötsligt "tappat" bort den. Ingen aning varför eller hur man fixar det. Har skickat den tillbaka på garantin och inväntar fortfarande att få den tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerron:

Exakt samma sak hände mig förra veckan:hade installerat windows på ssd:n och en dag hade datorn plötsligt "tappat" bort den. Ingen aning varför eller hur man fixar det. Har skickat den tillbaka på garantin och inväntar fortfarande att få den tillbaka

Får du någon update från ASUS om vad dom gör eller vad händer?

Permalänk

Jag ringde in till ASUS support i måndags...de ämnar att byta ut moderkortet och har beställt ett nytt. De sa att det kan ta 1,5 veckor att få den nya levererad så får bara vara tålmodig..
Har du skickat in din till service än? Man får ett sms när de påbörjat reparationen, men inte mycket mer efter det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerron:

Jag ringde in till ASUS support i måndags...de ämnar att byta ut moderkortet och har beställt ett nytt. De sa att det kan ta 1,5 veckor att få den nya levererad så får bara vara tålmodig..
Har du skickat in din till service än? Man får ett sms när de påbörjat reparationen, men inte mycket mer efter det..

Har fått tipset att öppna datorn, ta ur hårddisken och pröva det. Annars skicka in den, om det visar sig att det skulle vara mitt fel (eftersom jag dualbootade och flyttat windows till ssdn) skulle jag få betala reparationen. Svårt att se att det skulle var något annat fel än att SSDn bara gått sönder dock. Inte bestämt mig riktigt för hur jag ska gå tillväga än.

Permalänk

Själv så hade jag helt formaterat datorn och installerat windows7 på ssd:n (enligt denna guide). Så när ssd:n helt plötsligt slutade fungera misstänkte jag också att det kunde vara på grund av detta. Men när inte ens installationsprogrammet (windows7) eller biosen kunde hitta ssd:n tyckte jag att det måste vara fel på hårdvaran. Även det faktum att ASUS hade beställt ett nytt moderkort verkar bekräfta hårdvara fel.
Eftersom ssd:n är fastlödat på moderkortet så är det inte mycket man själv kan göra, så det var bara att skicka in den (det är inte heller mitt fel tycker jag; allt jag gjorde var att formatera och installera windows på ssd:n vilket datorn ska kunna klara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerron:

Själv så hade jag helt formaterat datorn och installerat windows7 på ssd:n (enligt denna guide). Så när ssd:n helt plötsligt slutade fungera misstänkte jag också att det kunde vara på grund av detta. Men när inte ens installationsprogrammet (windows7) eller biosen kunde hitta ssd:n tyckte jag att det måste vara fel på hårdvaran. Även det faktum att ASUS hade beställt ett nytt moderkort verkar bekräfta hårdvara fel.
Eftersom ssd:n är fastlödat på moderkortet så är det inte mycket man själv kan göra, så det var bara att skicka in den (det är inte heller mitt fel tycker jag; allt jag gjorde var att formatera och installera windows på ssd:n vilket datorn ska kunna klara).

Hört något mer från ASUS?

Permalänk

Jo; Fick meddelande att jag nu får mina reservdelar den 19:e september. Ge själva reparationen ca 3 dagar så kanske man har den 23:e..
Detta innebär att datorn har legat inne mycket längre på reparation än i min ägo.

Lite trist i min situation, då jag köpte den enbart för att ta med mig när jag skulle utomlands (ska vara borta 6 månader) nu 1:a september. Vet ej hur man får hit den nu..men men.

Har du skickat in din till reparation än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerron:

Jo; Fick meddelande att jag nu får mina reservdelar den 19:e september. Ge själva reparationen ca 3 dagar så kanske man har den 23:e..
Detta innebär att datorn har legat inne mycket längre på reparation än i min ägo.

Lite trist i min situation, då jag köpte den enbart för att ta med mig när jag skulle utomlands (ska vara borta 6 månader) nu 1:a september. Vet ej hur man får hit den nu..men men.

Har du skickat in din till reparation än?

Har inte gjort det än av just den anledningen att jag absolut inte vill vara utan min dator i en månad. Det är så sjukt tråkigt att behöva göra så, men verkar inte finnas så många andra alternativ....

Permalänk

Kanske lika bra att skicka in den och få den fixad så fort så möjligt? Vem vet, du kanske har mer tur än mig med sändning av reservdelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerron:

Kanske lika bra att skicka in den och få den fixad så fort så möjligt? Vem vet, du kanske har mer tur än mig med sändning av reservdelarna?

Mm, får väl hoppas! Har skickat in den nu ialf så får hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka den med 24gigs SSDn istället för 32gg. Jättebra ASUS! Kul att det absolut inte går att komma i kontakt med någon som helst person som jobbar med support ärenden på ASUS.

Det enda den vanliga supporten säger är att skicka in den igen och vänta 1 månad till...

Permalänk
Medlem

Skicka in på garanti om du vill ha det fixat. Jag skulle köra på hddn eller skaffa en ssd istället. Att lämna in på service tar säkert 1 mån +.

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak hände mig, jag fick skicka tillbaka min och de tog ca 2 månader innan jag fick något svar. Detta skedde genom komplett så ja hade ingen större kontakt med asus förutom då jag ringde själv men man måste ha något service nummer som jag skulle få ifrån komplett.
Jag ringde tillbaka till komplett och dom visste inte ens vad jag prata om, vadå service nummer?

Hur som haver så fick jag till slut svar att asus köpte tillbaka min dator dvs jag fick pengar tillbaka...fick inget svar om vad som var problemet eller något.
Så jag strunta helt i att köpa en ny sådan.

Hoppas du har bättre tur med dom.

Permalänk
Medlem

Jag har ju skickat in den och fått den lagad. (Tog cirka 3 veckor.)

Men har fått tillbaka min dator med en sämre SSD än vad jag hade köpt den för. Tyvärr går det ju inte att kontakta ASUS för att prata om problemet som sansade människor utan jag blir bara skickad till deras värdelösa support som inte kan göra någonting åt saken..
Så just nu väntar jag iprincip på att ASUS ska svara på mina mail/försök till kontakt jag har gjort till dom.

Permalänk

Jag fick min aldrig reparerad. Efter 1.5 månader av "service" skickade jag ett e-mail där jag krävde pengar tillbaka (asus ska ha max 30 dagar reparation, annars pengar tillbaka). Svaret jag fick var att ärendet blivit ett kreditärende flera veckor sen och jag skulle få full kredit hos affären jag köpte den hos. Märkligt att de inte kunde ha meddelat mig om detta flera veckor tidigare.

Så nu väntar jag på att Dustinhome ska få en ny leverans av UX32VD. Har väntat ca 3 veckor på detta..

Hade jag beställt denna dator om jag vetat om de problem som detta hade skapat? Nej. Jag hade nog aldrig heller köpt en Asus för den delen. Trots att produkten är lovande när den väl fungerar så är deras reparationsservice under all kritik.