Hur mycket kostar det att folda egentligen..

Permalänk

Hur mycket kostar det att folda egentligen..

Jag funderar på att börja folda mer (låta datorn stå och folda på nätterna) men det som avskräcker är hur hög elpriset skulle bli.
Jag har inte den blekaste aning om hur mycket det skulle kosta, och jag vet inte hur mycket el min dator förbrukar osv.
Så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig få ett ungefärligt hum om hur mycket det kostar.

Om man skulle t.ex. räkna på att datorn står och foldar 9 timmar varje natt istället för att vara helt avstängd, hur mycket dyrare skulle det bli på en månad?
Eller nåt annat räkneexempel, jag vet inte.
100% load på alla CPU kärnor (4 st) och 100% load på GPU.
Mitt elpris är 54.6 öre/kWh.

Permalänk
Medlem

9 timmar med en datorn som har ett hyfsat snålt grafikkort? Hmmm...
Utan att räkna på det men utifrån en uppskattning från mina två maskiner så lär det bli under 100 kronor. Mina maskiner förbrukar tillsammans ungefär 250 kWh/ månad, varav en är en 3930K som går 24/7, spelmaskinen arbetar ca 12 timmar om dygnet.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd

Din dator med OC drar väl runt 300w i full load så på 9 timmar blir det runt 2,5-3kwh.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

Din dator med OC drar väl runt 300w i full load så på 9 timmar blir det runt 2,5-3kwh.

Ungefär 50 kr per månad alltså.
Hm.. skulle jag donera 50 kr varje månad till forskning? Troligtvis inte..
Men sen skulle jag gärna se sweclockers klättra i top teams listan..
Har lite beslutsångest

Permalänk
Medlem

Du behöver ju ej folda 24/7 om du är orolig för din räkning. Det sparas alltid där du slutade sist.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju klocka ner din cpu lite på natten så halverar du strömförbrukningen. OC drar väldigt mycket ström.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid 24/7 folding så då blir det lätt att räkna. 24 timmar * 30 dagar * 0.54 kr/kWh * 0.5 kW = 194,40 SEK/månad
MEN: i mitt fall skulle värmen till huset ändå ha behövt komma från el (direktverkande el), så det blir ingen extra kostnad alls
under vinterhalvåret. [Under sommaren blir det dock varmare än normalt... Och då kostar det extra]

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Överklockning gör som sagt att datorn drar betydligt mer el än prestandas man får extra, dock får man ju bonuspoäng i folding vilket gör att en 20%ig överklockning ger betydligt mer än 20% mer ppd.

Skulle ändå gissa på att du sparar en hel del EL på att klocka ned lite.

Sen gissar jag på att du betalar värmen i boendet. All watt datorn använder blir ju värme tillslut. Även om det är dyrare att värma huset med el så kommer du ju spara lite pengar på värme-kostnaden om du foldar = du gör inte riktigt så mycket förlust på foldingen

Gissar på att min dator drar 200watt. I månaden blir det 144 kilowatttimmar. Jag tror jag betalar runt 3-4kr per dag för att folda