Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av firmabok:

OK!
Det är helt riktigt att jag inte följt priserna på något överhuvudtaget gällande datorer senaste året/åren.
Jag brukar börja kolla upp priser mm när jag har en färdig bild av vad jag tänkt införskaffa. När jag tittade senast på SSD-priser handlade det om flera tusen för omk. 100Gigg.
Nu blev valet lättare! SSD är en självklarhet då de inte bara är snabba utan också för att de drar mindre ström och är därmed svalare.

Ja, det skulle vara dumt att ta något annat än SSD i det här fallet. Till skillnad från för ett par år sedan är de nu dessutom extremt pålitliga och stabila.

Det bästa rådet när man ska välja SSD är att gå på stabilitet och omdömen, inte tekniska specifikationer. Det enda man ska tänka på är att välja en med SATA 6Gbit/s (ibland "SATA 3" eller "SATA 600"). Därefter har det ingen betydelse om SSD:n klarar 500 eller 550 MB/s.

Tre SSD:er som jag vet att jag kan rekommendera är Samsung 830, Intel 520 och Intel 330.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag byggde en HTPC i ett mini chassi som har liknande mått som din kommande amiga+++
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2465782/2012-10-27-mini-form...

Bredd 197 mm
Djup 197 mm
Höjd 75 mm
systemet är helt passivt och håller tempen bra utan fläktar för mig iaf.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Så här ser mitt projekt ut nu:

Moderkort:
Asus P8Z77-I Deluxe
1.600 kr

Minne:
Corsair XMS3 DDR3 1600 MHz 2x 8 GB
700 kr

Processor:
Intel Core i7 (billigaste typen)
2500 kr

HD:
Intel 520 Series 2.5" SSD 120GB
900 kr

Hårddiskkasett:
350 kr

Nätaggregat:
?
? kr

-----------------------
6050 kr

Det jag valt här är inte definitivt. Det är en målsättning.
Nu börjar jag att försöka få ner priserna med val av andra llika bra produkter. Moderkortet kan finnas billigare varianter. Måste jag använda i7? Kan det gå lika bra med i5? Eller varför inte i3? osv.
DVD-spealre har jag ett antal redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ja, det skulle vara dumt att ta något annat än SSD i det här fallet. Till skillnad från för ett par år sedan är de nu dessutom extremt pålitliga och stabila.

Det bästa rådet när man ska välja SSD är att gå på stabilitet och omdömen, inte tekniska specifikationer. Det enda man ska tänka på är att välja en med SATA 6Gbit/s (ibland "SATA 3" eller "SATA 600"). Därefter har det ingen betydelse om SSD:n klarar 500 eller 550 MB/s.

Tre SSD:er som jag vet att jag kan rekommendera är Samsung 830, Intel 520 och Intel 330.

Jag valde Intel 520!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emec:

Jag byggde en HTPC i ett mini chassi som har liknande mått som din kommande amiga+++
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2465782/2012-10-27-mini-form...

Bredd 197 mm
Djup 197 mm
Höjd 75 mm
systemet är helt passivt och håller tempen bra utan fläktar för mig iaf.

Lustigt!
Commodore tillverkade för en tid sedan en Amiga med just den lådan, Amiga Mini. Den ersattes av en Amig Mio som är ganska lik: http://www.commodoreusa.net/j/AMIGAmioPreview.jpg

Ditt projekt var intressant. Det grafikkortet hade jag också på min lista från början. Jag lägger upp din lista här så har jag något att titta på:

Moderkort:
Asus E45M1-I DELUXE mITX
1 489 kr

HD:
Samsung SSD Basic 830-Series 64GB
709 kr

Minnen:
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
369 kr

Nätaggregat:
Streacom ST-NANO150, 150W
989 kr

-----------------------------------
3556 kr

Billigt, utan tvekan!
Men 1,65 Ghz processor?
Blir inte det långsamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabok:

Jag har nu en dubbelkärnig Intel på 1,86 khz. När jag kompilerar jobbar båda kärnorna.

Jag skall se om jag kan hitta motsvarande dator som jag skall bygga och se hur mycket ström den kräver. Jag läste ett test med samma moderkort och näst dyraste i7. Grafikkortet kostade en så där 9.000kr. Med full speed drog den 450 watt....

Tuffar på bra det här. SSD var rätt på många sätt, nu när du får 120-200Gb runt tusenlappen. I ditt fall verkar det som du jobbar med det här. Om du kompilerar så mycket kod kanske det kan vara värt att ha så snabb Cpu som möjligt. Och har du backup på din kod? Raid eller nätverksbackup mm?

Du kan använda en i5 också, i3 vet jag inte om den familjen inkluderar grafikdel fr.o.m i år? Men som sagt, du kanske sparar mycket tid med 4 kärnor istället för 2 (i3)

Om du läser tester kan du nog kolla delmomenten där de renderar bilder i 3D program som Cinema4D, det borde någelunda motsvara din kompilering.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

När jag kompilerar 1,2 Mb kod tar det 2-3 sekunder. Så det är inte värst mycket väntetid nu heller.
Jag använder LccWin32. När jag testat andra kopilatorer tar det upp mot 2 minuter med samma kod.
LccWin32 börjar bli lite till åren så jag har testat flera andra kompilatorer men ännu inte hittat någon som klarar av LccWin32 i kompileringshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabok:

Lustigt!
Commodore tillverkade för en tid sedan en Amiga med just den lådan, Amiga Mini. Den ersattes av en Amig Mio som är ganska lik: http://www.commodoreusa.net/j/AMIGAmioPreview.jpg

Ditt projekt var intressant. Det grafikkortet hade jag också på min lista från början. Jag lägger upp din lista här så har jag något att titta på:

Moderkort:
Asus E45M1-I DELUXE mITX
1 489 kr

HD:
Samsung SSD Basic 830-Series 64GB
709 kr

Minnen:
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
369 kr

Nätaggregat:
Streacom ST-NANO150, 150W
989 kr

-----------------------------------
3556 kr

Billigt, utan tvekan!
Men 1,65 Ghz processor?
Blir inte det långsamt?

det var lustigt att amiga mio var så kusligt lik.
Om du undrade om cpu,n upplevdes långsam då den endast var på 1,65Ghz så NJA, för de program som jag använder (basic op + media) så funkar det kanon, SSD gör att det inte märks ng skillnad i det jag gör, men nu kör jag endast OpenELEC 2.O, (körde ubuntu 11.04 + xbmc tidigare). men jag upplever att det funkar bra för mig.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emec:

det var lustigt att amiga mio var så kusligt lik.
Om du undrade om cpu,n upplevdes långsam då den endast var på 1,65Ghz så NJA, för de program som jag använder (basic op + media) så funkar det kanon, SSD gör att det inte märks ng skillnad i det jag gör, men nu kör jag endast OpenELEC 2.O, (körde ubuntu 11.04 + xbmc tidigare). men jag upplever att det funkar bra för mig.

OK!
Jag skall ha din konfiguration i minnet. Blir säkert fler innan jag gör allvar av saken.

Permalänk

Återvinner denna diskussion med en fråga.

Vad blir snålast.
* En 17watt processor + något enklare grafikkort.
* En 45watt processor med inbyggd Intel HD4000 graphics?

Intel Xeon E3-1220Lv2 2,3GHz / Intel Core i7 3770T 2,5Ghz

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1251660,1229793

Och enligt han (länken) som verkligen gick in för strömsnålhet så menade han att Intel eller MSI gjorde snålast moderkort så överväger då ett MSI Z77MA-G45.
//liten notis till migsjälv//