Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Google släpper surfplattan Nexus 10 med högupplöst skärmpanel på 300 ppi

Permalänk
Medlem

Riktig nice detta, såg även att dom släpper några andra versioner av Nexus 7:an, med 3G samt 32GB minne

http://officialandroid.blogspot.se/2012/10/nexus-best-of-google-now-in-three-sizes.html

Riktigt sugen på en 7:a med 3G, men det verkar inte som att den släpps i Sverige ännu enligt det där, hur är det med
3G version från UK, fungerar denna med svenska simkort? någon som kan bekräfta det

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Hur vet du det? Har du jämfört med många skärmar som är mer högupplösta eller litar du bara på Apples marknadsföring rakt av?

Med tanke på att allt är "retina" från rätt avstånd så nej jag sväljer inte apples mumbo jumbo även om det vart vaniljsås och strössel på det ^^
iphone 4 tex är ju bara retina på avstånd om runt 30cm något och längre.
Angående hur ögat ser så är "upplösningen" på mänskliga ögat egentligen avsevärt mycket högra än det som apple påstår.
Har man bra syn (tänk stridspilot") så behöver man något över 400ppi vid samma avstånd som apple påstår att deras display är retina.

Mycket flytigt begrepp egentligen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Varför detta hat mot SD-läsare... jag vill inte behöva betala sanslösa priser för att få mer utrymme... speciellt inte på en platta där man gärna vill kunna lagra en hög med serier när man ska åka iväg

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aloysius:

Hur vet du det? Har du jämfört med många skärmar som är mer högupplösta eller litar du bara på Apples marknadsföring rakt av?

Apple har vetenskapen på sin sida, om man räknar med att man inte har perfekt syn och håller prylen på tillräckligt avstånd (12" ~ 30.5 cm för iPhone 4).
Bättre än 326 ppi skadar ju dock inte, så att även
1) de med ovanligt bra syn inte heller kan se pixlar, och
2) man inte behöver hålla den 12" (30.5 cm) bort, utan inte kan se pixlar på närmare avstånd heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Kan man hoppas på SAMOLED?

Väldigt tveksamt, jag tror inte att Samsung har lyckats göra så stora och högupplösta OLED-skärmar än. Men jag skulle bli extremt imponerad om det faktiskt är en OLED-skärm som sitter där i

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra, nu får vi hoppas att man skalar upp det här så monitorerna får samma pixeldensitet, 7680x4800 på 30" are börjar likna nått.

Vilket vi har nytta av ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Helt klart men det har mer att göra med att utveckligen av batterier och energiceller inte har utvecklats alls snarare än att skärmarna blir större.
Sitter ju för hela världen med samma batterityp i min galaxy s3 som jag hade i min motorola a1000 för 8 år sen. Skulle inte förvåna mig om det var samma i min 3310 också :\

a1000 hade 1600 mAh och 3310 hade 900 eller 1000 mAh dessutom har jag för mig att dom batterierna vägde betydligt mer också men kan ha fel där. så att säga att det inte har skett en utveckling är lite fel även om den inte hängt med i utvecklingen av kraftfullare mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är dock inget annat än pinsamt att en surfplatta på 10tum med topphårdvara kostar någon tusenlapp mindre än en 27tums datorskärm med samma upplösning. Jag är med på att panelen på datorskärmen fortfarande är bättre på olika sätt, men seriöst? Folk vill ha 250-300PPI på mobiltelefonen eller surfplattan, medans de flesta av oss inte ens har 100 på datorskärmen.

En 27 tums datorskärm har lägre upplösning än denna. 27 tummare har max 2560x1440 denna har 2560x1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

En 27 tums datorskärm har lägre upplösning än denna. 27 tummare har max 2560x1440 denna har 2560x1600.

Finns även 27 tummare med 2560x1600, men inte många då ingen verkar vilja göra 16:10 skärmar nuförtiden.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Jag har ingen surfplatta i nuläget, men detta lockar. Men eftersom att det är Google som står för den innebär väl att man missar Samsungs fina och bra GUI? Jag är inget större fan av "vanilla" Android. Jag har iofs köpt en del launchers till min S3:a, men undrar hur stödet är för denna produkt?

Sedan så undrar jag om om man kan stoppa i ett microSD för mer utrymme? Har den kartläsare för vanliga SD-kort (skulle passa bra i kameraväskan då)? Och slutligen ställer jag mig frågande till valet att "bara" ha en tvåkärnig CPU, min S3 har fyra kärnor och jag kan tänka mig att på en större skärm och en surfplatta som man kör lite tyngre applikationer på så skulle en quad inte sitta så fel. Dock har den ju högre klockfrekvens och kanske effektivare arkitektur (?) för denna CPU mot SGS3?

Hur bra är Android på att utnyttja flera kärnor? Den högre klockfrekvensen kanske tom ger en bättre användarupplevelse...?

Iaf, en intressant produkt som verkar få ett rimligt pris! Inte omöjligt att det blir en för mig för smidigare surfning och film/serie-tittande när man är på språng!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

endast för att slå rottenapple i skrevet helt rätt

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Finns även 27 tummare med 2560x1600, men inte många då ingen verkar vilja göra 16:10 skärmar nuförtiden.

27 tummare med 2560x1600 har aldrig tillverkats. 16:10 kommer inte att försvinna, om du kollar prisjakt så dyker det upp nya titt som tätt men 16:9 finns det fler av tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hur hanterar Android höga upplösningar?

Visa signatur
Permalänk

Tycker att detta är ganska rolig läsning:
När Apple har den mest högupplösta skärmen, då är den skärmen bra, fantastisk, enligt Appleboys.
När något annat företag har den mest högupplösta skärmen, då är det bara onödigt, enligt Appleboys.
Interesting!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Äntligen har surfplattan kommit, den som jag har väntat på sedan i våras. Ett köp är garanterat. Om Samsung sedan kommer med Exynos 5450 och FHD-skärm till Galaxy S4 (som det ryktas om på Beyond3D) så blir det en sådan också, så småningom.
Här kan ni läsa att det behövs uppemot 800 ppi på en surfplatta för att komma upp i riktig retina-upplösning:
http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-featur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

När Apple har den mest högupplösta skärmen, då är den skärmen bra, fantastisk, enligt Appleboys.
När något annat företag har den mest högupplösta skärmen, då är det bara onödigt, enligt Appleboys.
Interesting!

Dessutom så är sju tum en onö... öh... underbar storlek på tablets! Det är det bästa som finns!

TL;DR
Kindle Fire > Nexus 7 > Ipad Mini

*editerad och rättad, upplösning har ingeenting med skärmstorlek att göra duuuh!! Att ingen klagade?:O*

Permalänk
Sötast
Skrivet av Pewtah:

Dessutom så är sju tum en onö... öh... underbar upplösning på tablets! Det är det bästa som finns!

TL;DR
Kindle Fire > Nexus 7 > Ipad Mini

Haha ja det är fanemig lika roligt varje gång

Permalänk
Medlem

Det var inte illa pinkat. Bra jobbat

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

a1000 hade 1600 mAh och 3310 hade 900 eller 1000 mAh dessutom har jag för mig att dom batterierna vägde betydligt mer också men kan ha fel där. så att säga att det inte har skett en utveckling är lite fel även om den inte hängt med i utvecklingen av kraftfullare mobiler.

Jo visst mAh har stigit men det är samma teknik som levererar.
Syftar på Li-ion och Ni-MH som har funnits i jag vet inte hur många år. Är hyffsat säker på att det finns alternativ som kan hålla mer energi i samma volym.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

27" 16:9-skärmar har oftast 2560*1440 men det finns såklart även 16:10-skärmar och de har 2560*1600 px i de flesta fall. Sedan finns det ju också budget-varianter i 27" som har löjligt låg upplösning som 1920*1080/1920*1200 vilket okunniga personer som bara går på antalet tum köper.

Det är ju hög upplösning (läs användbar skärmtak i Windows) som man vill åt i en större skärm för att kunna ha tex två webbläsare öppna bredvid varandra, översikt över flera sidor i dokument eller vid arbete i Photoshop. Jag har personligen aldrig testat en 1080p 27"-monitor, men jag kan bara föreställa mig hur illa det måste vara...

Antalet PPI måste ju också vara högre på handhållna enheter som mobiler och surfplattor eftersom man sitter mycket närmare skärmen mot en dator monitor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Måste säga att tableten är mycket snyggare än i de läckta bilderna för några dar sen.
Får se när man hållit i en ifall det blir ett köp eller ej. Gillar Android eko systemet, så mycket frihet

Däremot blir det en nexus 4 telefon, trodde aldrig jag skulle köpa en LG telefon, men detta är precis vad jag letar efter så det får bli en sån ändå.

Sweclockers, det är denna video ni skulle länkat till

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Interesting!

Hm, det är kanske EN enda person som har sagt att det är onödigt här i denna tråden, plötsligt blir det ändå "Appleboys". Varför dras alltid Apple in i varenda jävla tråd? Om ni alla hatar Apple så mycket och användarna, varför nämns det hela tiden? Detta handlar om SURFPLATTAN NEXUS 10, och innan man vet ordet av så kommer det någon med en onödigt efterbliven kommentar som "Då väntar vi 1 år, så har Apple kopierat även detta.. Sen 1 dag efter det, så stämmer dom Samsung för patentskit.." som Operatören skrev. Desperat efter gillningar kanske?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vilket vi har nytta av ?

Man skulle kunna spela i icke native upplösning utan att det ser piss ut.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

OnTopic: Kul, jag är sugen på plattan.. Ska nog köpa Nexus 7 32GB wifi också. Jag gillar vanilla bättre än TouchWiz. Synd att inget minneskort finns bara. Det är riktigt kass. Undra vad exakt de beror på?

OffTopic: De är fan alltid samma visa. Fanboys krigar mot fanboys. Kan inte ni moderatorer ge alla en veckas semester som alltid skriver troll och provocerande kommentarer så de lär sig någon gång. Det förstör hela nöjet med att läsa nyhetskommentarer här på SweC.

Ps. Tur jag inte är moderator för då hade det blivit rätt mycket semester utdelat här känner jag.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Varför har den bara 16 och 32 GB?
Apple iPad hade ju 64 GB när den kom 2010.

Dom borde ha en på 128 GB!
Hur som helst, vill ha!

Permalänk

Ser bra ut! Nexus 7 hade räckt för mig.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

hur är det med OS Android, är det bra ? tror ni det går installera win8 på den som kommande microsoft surface pro kommer att ha ? tänkte så man kan installera program & spel som exempel diablo 1, diablo 2 + lod, photoshop, osv vad tror ni eller går allt detta installera på ett os som inte är fullt jämfört med desktop os eller hur man ska säga :)? isf tror ni denna kan vara bättre kap än surface pro ? om man tänker prismässigt & prestanda mässigt ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

27" 16:9-skärmar har oftast 2560*1440 men det finns såklart även 16:10-skärmar och de har 2560*1600 px i de flesta fall. Sedan finns det ju också budget-varianter i 27" som har löjligt låg upplösning som 1920*1080/1920*1200 vilket okunniga personer som bara går på antalet tum köper.

Det är ju hög upplösning (läs användbar skärmtak i Windows) som man vill åt i en större skärm för att kunna ha tex två webbläsare öppna bredvid varandra, översikt över flera sidor i dokument eller vid arbete i Photoshop. Jag har personligen aldrig testat en 1080p 27"-monitor, men jag kan bara föreställa mig hur illa det måste vara...

Antalet PPI måste ju också vara högre på handhållna enheter som mobiler och surfplattor eftersom man sitter mycket närmare skärmen mot en dator monitor.

27 tums skärmar med upplösningen 2560x1600 har aldrig tillverkats.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cove:

Måste säga att tableten är mycket snyggare än i de läckta bilderna för några dar sen.
Får se när man hållit i en ifall det blir ett köp eller ej. Gillar Android eko systemet, så mycket frihet

Däremot blir det en nexus 4 telefon, trodde aldrig jag skulle köpa en LG telefon, men detta är precis vad jag letar efter så det får bli en sån ändå.

Sweclockers, det är denna video ni skulle länkat till

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=66-4uM...

Sanslöst trevlig video... Jag kan inte låta bli att hålla med denna kommentaren på youtube

"this is fucking innovation, get your heads out of your ass apple, so Google can fuck you in it."

Permalänk
Skrivet av Operatören:

Då väntar vi 1 år, så har Apple kopierat även detta..
Sen 1 dag efter det, så stämmer dom Samsung för patentskit..

I sedvanlig ordning, varför bryta trenden?

Varför kopiera något man redan har? iPad har redan liknande upplösning, flertalet bättre cpu och gpu. Är det något med Android 4.2 du tror Apple vill kopiera? Kanske bör du specificera dig innan du slänger ut massa dynga.

Plattan ser väl rätt trevlig ut, dock lär det väl vara plast igenom som vanligt när det gäller Samsung tråkigt nog. Varför kunde man inte låtit Asus göra även denna? Sedan känns det rätt onödigt med 2 Nexusplattor. 7" är perfekt storlek, 10,1" är alldeles för stort.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.