Skrivet av Mufasa133:
1. Så du säger att du kan rekommendera Kaspersky 2013 internet security ? Och att den har vunnit priser är jag medveten om.
2. Brandväggen i AVG Internet Security borde vara på och anti virus tjänsten av, om jag förstått detta rätt. Ska jag då köra en malware search då och då i MBAM?
3. Vi säger att jag angrips av ett virus, kanske en trojansk häst, vad kommer att hindra den från att förstöra min dator om jag inte har anti virus tjänsten igång?
1. Jag rekommenderar starkt Kaspersky Internet Security 2013! När du väl har köpt Kasperskys säkerhets-lösning, kan du avinstallera både AVG Internet Security och Malwarebytes' Anti-Malware, då de inte behövs längre. Kaspersky Internet Security 2013 tar över deras jobb, så att säga. Installera Kaspersky Internet Security 2013 efter att du har tagit bort allt spår från de tidiga säkerhets-programmen, med hjälp av Revo Uninstaller. Om du inte tar bort alla spår från tidigare säkerhets-program, kommer Kasperskys säkerhets-lösning att vara ganska så... svårflörtad, så att säga. Deras tjänst är nämligen känslig mot andras säkerhets-lösningar, vilket det ska vara också.
2. Precis. Du kan genomföra en fullständig sökning med Malwarebytes' Anti-Malware medan du sover. När du väl har gjort detta, kan du låta MBAM att säga till dig när något har hänt, om det nu ens sker
3. Ett datorvirus och en trojansk häst är 2 helt olika saker. Ett datorvirus är som att du får ett virus i kroppen - datorn blir sjuk, fast inte mänskligt sjuk, såklart Det en trojansk häst gör, är att angripa din dator när du väl har öppnat ett defekt program och öppnar därefter ett säkerhetshål (precis som i filmen Troja med Orlando Bloom och Brad Pitt). När detta har skett, kan skaparen och eventuellt andra elaka personer (hackers) komma in på din dator och göra precis vad de vill - sno saker, radera viktiga filer, lägga in filer och så vidare.
Om du har ett antivirus-program installerat, så som Malwarebytes' Anti-Malware, och som även är igång med sitt realtids-skydd, förhindras detta och eliminerar (desinfekterar eller tar bort) den trojanska hästen från din dator, innan den ens har hunnit angripa datorn.
Skrivet av buddaz:
Du kommer bli medveten om att du har ett elakt hot i datorn. Blockera hotet om det går. Sedan får man ju se om man kan reparera och ta väck. Inte alltid det går med elakingar som trojanska hästar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojanska_kriget
Jag måste bara svara på detta. Alla hot märks inte. Det är som att gå i en skog och man leta efter ätbara svampar. Ibland hittar man stora och fina (hot som märks) och ibland lite mindre i storleken och som inte alls ser bra ut (hot som inte märks). Om datorn blir ovanligt slö, hänger sig mer än vanligt och man får blåskärm mer än vanligt, ska man söka igenom sin dator efter malwares med ett uppdaterat antivirus-program i felsäkert läge utan nätverk.
Dock ej med ett underkänt antivirus-program som till exempel det mycket underkända McAfee och det någotlunda underkända Bullguard, utan något bättre, så som avast!, F-Secure, Kaspersky och Norton. Helst med ett antivirus-program som använder sig av en molntjänst (avast! och Kaspersky är de antivirus-program som jag känner till, som använder sig av en molntjänst).