AVG firewall - Windows firewall

Permalänk

AVG firewall - Windows firewall

Hejsan!

Exakt som titeln lyder undrar jag om det går bra att ha båda igång... jag uppgraderade precis till AVG internet security och har AVG's firewall igång. Och jag undrar om det går bra att ha windows firewall igång samtidigt, hur kollar jag om den är igång ? Använder win7 ultimate. EN sista sak... Malwarebytes har jag också köpt och den hade någon inbyggd anti virus har jag för mig... kan den också vara igång eller kommer de bara krocka med varandra och kanske krascha datorn?

MVH

Permalänk
Medlem

Allt det där ihop finns risk till att det kommer cp:a sönder sig totalt.

Du kollar under kontrollpanelen - system&säkerhet - åtgärdscenter - sedan trycker du på pilen säkerhet för att se vad som är igång

Windows brandvägg ligger också under system&säkerhet ifall du behöver stänga av Windows brandvägg manuellt.

Permalänk
Medlem

Ang anti-virus programmen så kan det finnas en liten chans att de börjar behandla varandra som virus typ, de är de enda ja känner till som kan hända.

Vad beträffar windows brarndväggen så är den värdelös, stäng av skiten och spotta lite på den ..
Ne men om du nu ändå vill köra skiten och avgs brandvägg så får du bara se till att du öppnar samma portar, o att de givetvis har samma portar öppna som standard.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Windows brandvägg var redan avstängd ... lol
Räcker det om jag BARA köra AVG's brandvägg ?
Om jag kör det tillsammans med Malwarebytes anti malware (pro)'s "skydd" (allt som finns i "protection/skydd" fliken i programmet)? Kan något som jag inte vill ska hända verkligen hända ?

Tack för era svar

Permalänk
Medlem

Du får enbart använda dig av ett antivirus-program åt gången! Annars kan det bli komplikationer mellan programmen (programmen kraschar, Windows krånglar och så vidare). Malwarebytes' Anti-Malwares skydd är kanske 3 gånger så bättre än vad AVGs skydd är (MBAMs skydd är som Kasperskys skydd, fast Kaspersky är snäppet vassare nu för tiden), så jag tycker att du ska slänga AVG Internet Security och enbart hålla dig till MBAM, medan du har det i realtids-läge (antivirus-programmet körs i bakgrunden och håller din dator så frisk som möjligt från malwares, som med till exempel AVG, Kaspersky, Norton och så vidare).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Använd det du tycker passar bäst.

Som Edgren säger välj ett och avinstallera det du inte vill ha.

Även när det gäller brandvägg. Använd enbart 1 åt gången. Välj vilken du vill så länge det kan hantera in/utgående trafik.

Permalänk

men uhmm... jag ska väl fortfarande ha AVG va ? och så aktiverar jag MBAM's brandvägg och avaktiverar AVG's brandvägg ? är det det ni säger eller har jag fattat det fel ?

Permalänk
Medlem

1 antivirus och 1 brandvägg åt gången

Sedan vad du väljer får du själv bestämma.

Till exempel MBAM Pro för elakheterna och AVG brandvägg för att skydda mot intrång.

Permalänk

vilket är då bäst att använda ?

Permalänk
Medlem

Tänk även på att stänga av Windows deffender om ditt Antivirus program har spyware detection.

Det finns inget som är "bäst" eftersom alla säkerhets lösningar har fördelar och nackdelar så därför får man helt enkelt testa sig fram till vad man gillar och inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

men uhmm... jag ska väl fortfarande ha AVG va ? och så aktiverar jag MBAM's brandvägg och avaktiverar AVG's brandvägg ? är det det ni säger eller har jag fattat det fel ?

Malwarebytes' Anti-Malware gör vad det heter - stoppar malwares. Det finns med andra ord ingen brandvägg i MBAM. Min rekommendation är som buddaz: inaktivera antivirus-tjänsten i AVG så att du bara har brandväggen och de andra godheterna aktiverade och låt MBAM ta hand om dina malwares, om du skulle råka ut för sådana.

Jag hoppas för övrigt att du har uppgraderat ditt AVG Internet Security från 2012 till 2013, då de senaste versionerna för alla program, oftast är bättre än de föregående.

Skrivet av buddaz:

Det finns inget som är "bäst" eftersom alla säkerhets lösningar har fördelar och nackdelar så därför får man helt enkelt testa sig fram till vad man gillar och inte gillar.

Sant, men det finns säkerhets-program som är bättre än de andra lösningarna, precis som vad Sony Xperia Mini är sämre än vad Samsung Galaxy S III är. Samsung Galaxy S III är därmed bäst mellan de två smarta mobiltelefonerna.

Malwarebytes' Anti-Malware är bättre än vad AVG är, därmed bäst. Kasperskys tjänster är bättre än vad avast! är, därmed bäst. Ja, och så vidare Men om man ska gå efter vilken säkerhets-lösning som är den bästa på marknaden just nu, så är det Kaspersky Internet Security. Ni kan se varför här: kaspersky.com/se/news?id=91 (Kaspersky Internet Security 2013 är snäppet vassare än vad 2012-versionen är).

Visa signatur

Permalänk

AVG kontraktet går ut om 1 månad.. och jag har 2012 ... jag tänkte att jag kör med avg i den månaden och om jag hittar något bättre alternativ kör jag då på det. Tycker ni då att jag ska välja Kaspersky internet security ?

Citat:

Malwarebytes' Anti-Malware gör vad det heter - stoppar malwares. Det finns med andra ord ingen brandvägg i MBAM. Min rekommendation är som buddaz: inaktivera antivirus-tjänsten i AVG så att du bara har brandväggen och de andra godheterna aktiverade och låt MBAM ta hand om dina malwares, om du skulle råka ut för sådana.

Jag hoppas för övrigt att du har uppgraderat ditt AVG Internet Security från 2012 till 2013, då de senaste versionerna för alla program, oftast är bättre än de föregående.

Menar du då att att jag inte ska ha AVG ALLS ? Kan jag då inte bara köra en separat brandvägg som går att hitta på nätet ? Men om jag då blir attackerad av en trojansk häst eller dylikt... det stopar ju inte MBAM, utan ett antivirus attackerar just VIRUS Är lite förvirrad haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

AVG kontraktet går ut om 1 månad.. och jag har 2012 ... jag tänkte att jag kör med avg i den månaden och om jag hittar något bättre alternativ kör jag då på det. Tycker ni då att jag ska välja Kaspersky internet security ?

Jag har använt väldigt många (typ alla) säkerhets-program sedan 2004 och jag har aldrig fastnat så här mycket för Kaspersky, som vad jag har gjort för någon annan säkerhets-lösning. Communityn är sjukligt bra, man är skyddad mot över 500 miljoner hot som ständigt ökas, ruggigt bra support och väldigt trevlig miljö i programmet. Och ovanpå allt detta, har det blivit utsedd till världens bästa antivirus-program det här året, tack vare Kaspersky Internet Security 2012 och när 2013-versionen kom ut, blev det ännu vassare.

Skrivet av Mufasa133:

Menar du då att att jag inte ska ha AVG ALLS ? Kan jag då inte bara köra en separat brandvägg som går att hitta på nätet ? Men om jag då blir attackerad av en trojansk häst eller dylikt... det stopar ju inte MBAM, utan ett antivirus attackerar just VIRUS Är lite förvirrad haha.

AVG Internet Security skyddar din dator mot både malwares och hackers, eller hur? Inaktivera enbart skyddet mot malwares (antivirus-tjänsten med andra ord) och låt skyddet mot hackers (brandväggen) vara igång. Nästan alla antivirus-program har idag ett eget skydd mot själva programmet, så att inget malware kan attackera själva programmet och stänga ner det. MBAM stoppar och desinfekterar flest malwares än vad AVG gör (vad jag har fått erfarna), så använd deras skydd medan du använder dig av brandväggen i AVG Internet Security.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag har använt väldigt många (typ alla) säkerhets-program sedan 2004 och jag har aldrig fastnat så här mycket för Kaspersky, som vad jag har gjort för någon annan säkerhets-lösning. Communityn är sjukligt bra, man är skyddad mot över 500 miljoner hot som ständigt ökas, ruggigt bra support och väldigt trevlig miljö i programmet. Och ovanpå allt detta, har det blivit utsedd till världens bästa antivirus-program det här året, tack vare Kaspersky Internet Security 2012 och när 2013-versionen kom ut, blev det ännu vassare.

AVG Internet Security skyddar din dator mot både malwares och hackers, eller hur? Inaktivera enbart skyddet mot malwares (antivirus-tjänsten med andra ord) och låt skyddet mot hackers (brandväggen) vara igång. Nästan alla antivirus-program har idag ett eget skydd mot själva programmet, så att inget malware kan attackera själva programmet och stänga ner det. MBAM stoppar och desinfekterar flest malwares än vad AVG gör (vad jag har fått erfarna), så använd deras skydd medan du använder dig av brandväggen i AVG Internet Security.

1. Så du säger att du kan rekommendera Kaspersky 2013 internet security ? Och att den har vunnit priser är jag medveten om.
2. Brandväggen i AVG Internet Security borde vara på och anti virus tjänsten av, om jag förstått detta rätt. Ska jag då köra en malware search då och då i MBAM?
3. Vi säger att jag angrips av ett virus, kanske en trojansk häst, vad kommer att hindra den från att förstöra min dator om jag inte har anti virus tjänsten igång?

Permalänk
Medlem

Jag själv har aldrig orkat betala sedan jag slutade med Symantec Norton 360. Utan kör med Avast free+Zonealarm free(enbart brandvägg). Avast får bra beröm av NSS labs (fristående test laboratorium).

Dem antivirus program som får bra beröm och som är betal varianter brukar vara bitdeffender och Kaspersky medan den som är fri och som får "bäst" beröm är Avast och ny på sista tiden verkar även Zonealarm AV+FW free eftersom Zonealarm använder tydligen kod från Kaspersky. Fråga mig inte hur det ligger till. Som sagt du får själv avgöra vad du vill köpa.

Jag tror båda kommer skydda dig hur du än gör. Eftersom du säger att AVG går ut så kör med MBAM Pro som skydd mot elakheterna och använd enbart brandväggen från AVG.

Alternativt ta väck hela AVG och sedan har du kvar MBAM Pro och så installerar du det här : http://www.zonealarm.com/security/en-us/zonealarm-pc-security...
Zonealarm free är en enkel brandvägg som går att använda med andra antivirus program.

Du kommer bli medveten om att du har ett elakt hot i datorn. Blockera hotet om det går. Sedan får man ju se om man kan reparera och ta väck. Inte alltid det går med elakingar som trojanska hästar. http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_horse_%28computing%29

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

1. Så du säger att du kan rekommendera Kaspersky 2013 internet security ? Och att den har vunnit priser är jag medveten om.
2. Brandväggen i AVG Internet Security borde vara på och anti virus tjänsten av, om jag förstått detta rätt. Ska jag då köra en malware search då och då i MBAM?
3. Vi säger att jag angrips av ett virus, kanske en trojansk häst, vad kommer att hindra den från att förstöra min dator om jag inte har anti virus tjänsten igång?

1. Jag rekommenderar starkt Kaspersky Internet Security 2013! När du väl har köpt Kasperskys säkerhets-lösning, kan du avinstallera både AVG Internet Security och Malwarebytes' Anti-Malware, då de inte behövs längre. Kaspersky Internet Security 2013 tar över deras jobb, så att säga. Installera Kaspersky Internet Security 2013 efter att du har tagit bort allt spår från de tidiga säkerhets-programmen, med hjälp av Revo Uninstaller. Om du inte tar bort alla spår från tidigare säkerhets-program, kommer Kasperskys säkerhets-lösning att vara ganska så... svårflörtad, så att säga. Deras tjänst är nämligen känslig mot andras säkerhets-lösningar, vilket det ska vara också.

2. Precis. Du kan genomföra en fullständig sökning med Malwarebytes' Anti-Malware medan du sover. När du väl har gjort detta, kan du låta MBAM att säga till dig när något har hänt, om det nu ens sker

3. Ett datorvirus och en trojansk häst är 2 helt olika saker. Ett datorvirus är som att du får ett virus i kroppen - datorn blir sjuk, fast inte mänskligt sjuk, såklart Det en trojansk häst gör, är att angripa din dator när du väl har öppnat ett defekt program och öppnar därefter ett säkerhetshål (precis som i filmen Troja med Orlando Bloom och Brad Pitt). När detta har skett, kan skaparen och eventuellt andra elaka personer (hackers) komma in på din dator och göra precis vad de vill - sno saker, radera viktiga filer, lägga in filer och så vidare.

Om du har ett antivirus-program installerat, så som Malwarebytes' Anti-Malware, och som även är igång med sitt realtids-skydd, förhindras detta och eliminerar (desinfekterar eller tar bort) den trojanska hästen från din dator, innan den ens har hunnit angripa datorn.

Skrivet av buddaz:

Du kommer bli medveten om att du har ett elakt hot i datorn. Blockera hotet om det går. Sedan får man ju se om man kan reparera och ta väck. Inte alltid det går med elakingar som trojanska hästar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojanska_kriget

Jag måste bara svara på detta. Alla hot märks inte. Det är som att gå i en skog och man leta efter ätbara svampar. Ibland hittar man stora och fina (hot som märks) och ibland lite mindre i storleken och som inte alls ser bra ut (hot som inte märks). Om datorn blir ovanligt slö, hänger sig mer än vanligt och man får blåskärm mer än vanligt, ska man söka igenom sin dator efter malwares med ett uppdaterat antivirus-program i felsäkert läge utan nätverk.

Dock ej med ett underkänt antivirus-program som till exempel det mycket underkända McAfee och det någotlunda underkända Bullguard, utan något bättre, så som avast!, F-Secure, Kaspersky och Norton. Helst med ett antivirus-program som använder sig av en molntjänst (avast! och Kaspersky är de antivirus-program som jag känner till, som använder sig av en molntjänst).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var lite otydlig där på slutet. Så klart ser man inte allt däremot underlättar det ens vardag.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

... så jag tycker att du ska slänga AVG Internet Security och enbart hålla dig till MBAM, ...

Jag sökte information om Kaspersky och hittade bl a den här tråden. Den är inte så gammal så jag passar på att kommentera MBAM, som jag inte uppfattar vara ett virusskydd på samma vis som andra program. Och därför kan det också, som jag fattat det, fungera tillsammans med antivirusprogram. Se också vad Malwarebytes själva skriver. Visserligen hanterar antivirusprogram numera också malware, men jag ser inga problem med att köra MBAM parallellt med antivirusprogram.

"Malwarebytes Anti-Malware is not meant to be a replacement for antivirus software. ..."
Does Malwarebytes Anti-Malware replace antivirus software?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer Z:

Jag sökte information om Kaspersky och hittade bl a den här tråden. Den är inte så gammal så jag passar på att kommentera MBAM, som jag inte uppfattar vara ett virusskydd på samma vis som andra program. Och därför kan det också, som jag fattat det, fungera tillsammans med antivirusprogram. Se också vad Malwarebytes själva skriver. Visserligen hanterar antivirusprogram numera också malware, men jag ser inga problem med att köra MBAM parallellt med antivirusprogram.

"Malwarebytes Anti-Malware is not meant to be a replacement for antivirus software. ..."
Does Malwarebytes Anti-Malware replace antivirus software?

MBAM ska inte ses som ett ersättnings-program till antivirus-program, då det egentligen är menat att startas och söka igenom datorn enbart när användaren själv vill göra det, precis som med Spybot - Search & Destroy. Men(!) MBAM går att köpa och använda det som ett realtids-skydd precis som vilket antivirus-program som helst. Därav mitt inlägg som du även citerade. 2 antivirus-program installerade och igång (realtids-skydd) samtidigt innebär väldigt ofta ett ostabilt skydd mot malwares eller (om man har riktigt otur) en systemkrasch.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

MBAM ska inte ses som ett ersättnings-program till antivirus-program, då det egentligen är menat att startas och söka igenom datorn enbart när användaren själv vill göra det, precis som med Spybot - Search & Destroy. Men(!) MBAM går att köpa och använda det som ett realtids-skydd precis som vilket antivirus-program som helst. Därav mitt inlägg som du även citerade. 2 antivirus-program installerade och igång (realtids-skydd) samtidigt innebär väldigt ofta ett ostabilt skydd mot malwares eller (om man har riktigt otur) en systemkrasch.

Jo, MBAM hade tidigare inget realtidsskydd, men texten jag citerade om att MBAM inte ska ses som ersättning till virusskydd får väl anses gälla även nu. Eller har Malwarebytes glömt att ändra den?

Om MBAM är tänkt att vara ett alternativ till andra virusskydd är det lite väl "simpelt". Alltså inte alls dåligt, men inte "komplett" som virusskydd och inga tillgängliga Internet Security-paket.

Jag har använt McAfee ett tag kombinerat med MBAM Pro och har inte märkt några problem. Men så ville jag byta virusskydd och har fastnat för Kaspersky och det fungerar också tillsammans med MBAM Pro. Fast då blev det faktiskt problem vid installationen av Kaspersky. Men tips anger att man avinstallerar MBAM före installation av Kaspersky och sen installerar man det igen. Och så får man ange undantag i respektive program, för att undvika att de rapporterar varandra. Som jag förstår det fungerar det att köra programmen parallellt (med dessa undantag), medan virusskydd över huvud taget inte kan/bör köras parallellt.

Jag tycker många texter anger att MBAM kan köras parallellt med virusskydd, bifogar ett exempel. Andra länken anger hur undantagen ställs in.

Malwarebytes & Antivirus

MalwareBytes Compatibility: Kaspersky PURE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer Z:

Jo, MBAM hade tidigare inget realtidsskydd, men texten jag citerade om att MBAM inte ska ses som ersättning till virusskydd får väl anses gälla även nu. Eller har Malwarebytes glömt att ändra den?

Om MBAM är tänkt att vara ett alternativ till andra virusskydd är det lite väl "simpelt". Alltså inte alls dåligt, men inte "komplett" som virusskydd och inga tillgängliga Internet Security-paket.

Jag har använt McAfee ett tag kombinerat med MBAM Pro och har inte märkt några problem. Men så ville jag byta virusskydd och har fastnat för Kaspersky och det fungerar också tillsammans med MBAM Pro. Fast då blev det faktiskt problem vid installationen av Kaspersky. Men tips anger att man avinstallerar MBAM före installation av Kaspersky och sen installerar man det igen. Och så får man ange undantag i respektive program, för att undvika att de rapporterar varandra. Som jag förstår det fungerar det att köra programmen parallellt (med dessa undantag), medan virusskydd över huvud taget inte kan/bör köras parallellt.

Jag tycker många texter anger att MBAM kan köras parallellt med virusskydd, bifogar ett exempel. Andra länken anger hur undantagen ställs in.

Malwarebytes & Antivirus

MalwareBytes Compatibility: Kaspersky PURE

Det verkar som att teamet bakom MBAM har skapat ett antivirus-program som kan fungera tillsammans med ett annat aktivt antivirus-program. Bra i sådana fall

Att MBAM är ett antivirus-program, slår jag fast vid, för programmet skyddar ens dator mot malwares och kanske 95% (om inte 100%) av alla antivirus-program där ute (Norton, Kaspersky, ESET, avast!, AVG och så vidare) skyddar ens dator mot malwares. Jag ser ingen skillnad mellan malwares och malwares.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Det verkar som att teamet bakom MBAM har skapat ett antivirus-program som kan fungera tillsammans med ett annat aktivt antivirus-program. Bra i sådana fall

Att MBAM är ett antivirus-program, slår jag fast vid, för programmet skyddar ens dator mot malwares och kanske 95% (om inte 100%) av alla antivirus-program där ute (Norton, Kaspersky, ESET, avast!, AVG och så vidare) skyddar ens dator mot malwares. Jag ser ingen skillnad mellan malwares och malwares.

Jo, det är bra att programmet fungerar tillsammans med andra program. Men MBAM anges inte vara ett alternativ bland antivirusprogrammen ("MBAM doesn't target the viruses ...") så det är ju en förutsättning för dess existens att det kan samverka med antivirusprogram.

Citerar några meningar och bifogar tidigare länk ingen.

"The fact is MBAM is an adjunct to your already installed anti virus application, ..."

"MBAM doesn't target the viruses, per se, it targets the trojans and the modifications trojans make to your computer. MBAM does this very well. Thus MBAM complements the anti virus software on your computer ..."

Malwarebytes & Antivirus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer Z:

Jo, det är bra att programmet fungerar tillsammans med andra program. Men MBAM anges inte vara ett alternativ bland antivirusprogrammen ("MBAM doesn't target the viruses ...") så det är ju en förutsättning för dess existens att det kan samverka med antivirusprogram.

Citerar några meningar och bifogar tidigare länk ingen.

"The fact is MBAM is an adjunct to your already installed anti virus application, ..."

"MBAM doesn't target the viruses, per se, it targets the trojans and the modifications trojans make to your computer. MBAM does this very well. Thus MBAM complements the anti virus software on your computer ..."

Malwarebytes & Antivirus

Om det nu "enbart" hjälper mot trojaner, så ska programmet inte bära namnet "anti-malware". Malware står för malicious software, vilket betyder sabotageprogram, vilket är maskar, virus, trojaner, adware, spyware samt keyloggers. Anti-Trojans är mer rätt ord i sådana fall - MBAT.

Hur som helst. MBAM har även tagit bort spionprogram från min dator, då när jag inte har använt något antivirus-program, så namnet Anti-Malware är ju på så sätt korrekt trots allt.

Visa signatur

Permalänk

Jag har en relaterad fråga ang F-secure Internet Security och win8.
Den verkar automatiskt aktivera windows inbyggda Brandvägg och går jag in och försöker slå av windovs brandvägg skriker systemet för att ingen brandvägg är igång.
Nån som vet hur man slår på f-secures brandvägg ?

Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850