Permalänk

2nd Line support - Jobbtest?

Hej,

Jag har sökt ett jobb med följande tittel: Engagerad 2nd line supporttekniker till ledande telefonileverantör
Arbetsuppgifterna är felsökning och analys av inkomna tekniska ärenden inom LAN, Stadsnät, TV, ADSL, kabelbredband, bredbandstelefoni.
Jag vet hur routrar funkar osv (portforwardar/spärrar ip/mac adreeser osv). Har haft fiber/adsl/kabelTV mm.

Jag ska göra ett test innan hos arbetsgivaren och undrar, ni som är kunniga inom 2nd line inom internet/telefoni, Vad är det för ärenden som brukar komma in? Vad är det man ska kunna på det här lilla testet innan man får jobbet?
"Typ det vanliga min internet fungerar inte"? eller svårare ärenden?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Lego Master

Min erfarenhet är att det är inte så mycket vad du kan, utan hur du löser problemen som är själva testet. Det går att lära folk vad portforwards och IP-adresser är, men det är bra mycket svårare att lära folk att hantera arga kunder på rätt sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

2nd-line inntebär ju att 1st-line inte kan lösa problemet. Dvs kommer det ett ärende till dig som någon redan har felsökt. Hur pass mycket erfarenhet har du gällande DSLAM osv?
En del ISPer säger ju bara att så länge vår uppkoppling till ditt modem är ok får du lösa resten själv.
Blir väl värre nu när ISPerna skickar ut modemroutertjofräsmög. Men så länge du har en bra felsökningsförmåga och vet vad ett förstajack är lär det nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Tjena, jobbtestet kommer nog bestå av det klassiska som vad OSI-Modellen är förnågot, lite lätt förklarande av tcp/ip, vanliga portar ex. bra länk http://www.governmentsecurity.org/articles/common-tcp-ports.h... Vad arp är, DHCP, och DNS osv. Har precis vart på ett par intervjuer där dessa kunskaper är återkommande på proven.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

2:nd line tekniker skall som sagt lösa alla ärenden som ej 1:st line har klarat av eller haft tid att lösa. Ärenden av svårare teknisk art oftast.

Vissa företag har även en 3:d line support på det stället jag sitter så består det av seniora drifttekniker (äldre tekniker) med lång erfarenhet.

Dock på det företaget jag sitter som 2:nd line så är det allt ifrån användarsupport till mobiltelefon , Växlar, datorer och servrar samt Backuper och restorer vi i 2:nd line löser 98% av våra ärenden vilket gör att våran 3:d line kan koncentrera sig på att arbeta förebyggande då endast de riktigt kniviga ärendena kommer vidare till dem. Men det är väldigt mycke till innan vi släpper det vidare till 3:d line supporten. Fördelen är att i vårat fall sitter de väldigt nära så man lätt kan fråga och få bra hintar från de riktigt erfarna teknikerna nu snackar vi riktiga skäggmurvlar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Som Hotfuzz08 sa. Har jobbat i firstline så vet typ vad secondline hanterar för saker. Det kommer ju alltid en massa utrustning som företaget använder som du aldrig sett förut och det kommer normalt aldrig förväntas att du kan det innan utan du får lära dig på jobbet senare.

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Tjena, jobbtestet kommer nog bestå av det klassiska som vad OSI-Modellen är förnågot, lite lätt förklarande av tcp/ip, vanliga portar ex. bra länk http://www.governmentsecurity.org/articles/common-tcp-ports.h... Vad arp är, DHCP, och DNS osv. Har precis vart på ett par intervjuer där dessa kunskaper är återkommande på proven.

Ok, man ska kunna skriva och förklara vad olika nätverksprotokoller är och gör eller?
Men är det vanliga frågor eller kryssfrågor/alternativsfrågor?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Blir svårt att få jobb som second line skulle jag tror om du inte har erfarenhet sen tidigare.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Ok, man ska kunna skriva och förklara vad olika nätverksprotokoller är och gör eller?
Men är det vanliga frågor eller kryssfrågor/alternativsfrågor?

Det beror helt på vilket företag. Men det är ganska vanligt att du får 1 eller 2 A4 med frågor rörande nätverk, serverar etc. Då är det inte kryssrutor utan du får svara med egna ord. Juste, de kommer garanterat efterfråga om du kan AD (active directroy), windows server 2003, 2008. Är det mer avancerat så backup management, powershell(script, typ som bat fast mycket mer mer avancerat och flexibelt), citrix, vmware. Vissa saker ser de bara som meriterande medens andra är krav.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

2:nd line tekniker skall som sagt lösa alla ärenden som ej 1:st line har klarat av eller haft tid att lösa. Ärenden av svårare teknisk art oftast.
Vissa företag har även en 3:d line support på det stället jag sitter så består det av seniora drifttekniker (äldre tekniker) med lång erfarenhet.
Dock på det företaget jag sitter som 2:nd line så är det allt ifrån användarsupport till mobiltelefon , Växlar, datorer och servrar samt Backuper och restorer vi i 2:nd line löser 98% av våra ärenden vilket gör att våran 3:d line kan koncentrera sig på att arbeta förebyggande då endast de riktigt kniviga ärendena kommer vidare till dem. Men det är väldigt mycke till innan vi släpper det vidare till 3:d line supporten. Fördelen är att i vårat fall sitter de väldigt nära så man lätt kan fråga och få bra hintar från de riktigt erfarna teknikerna nu snackar vi riktiga skäggmurvlar.

Jo, jag vet hur ordningen går till med ärendehanteringen, 1line,2dline,3dline osv. Användarsupport ska väl inte vara så svårt, problem med trådlös anslutning = testa andra frekvens/försöka ändra placeringen på routrar osv. Lösen, kryptering osv. Växlar, servrar backuper känner jag till hur det går till i teorin medan jag aldrig hört talas om restorer. Men ska göra testet och förhoppningsvis är det basic stuff

Skrivet av 2infinity:

Som Hotfuzz08 sa. Har jobbat i firstline så vet typ vad secondline hanterar för saker. Det kommer ju alltid en massa utrustning som företaget använder som du aldrig sett förut och det kommer normalt aldrig förväntas att du kan det innan utan du får lära dig på jobbet senare.

Hoppas att det är mycket att man får lära sig som du säger.

Skrivet av Waste:

Blir svårt att få jobb som second line skulle jag tror om du inte har erfarenhet sen tidigare.

Har du erfarenhet av det? Bidra gärna lite..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Jo, jag vet hur ordningen går till med ärendehanteringen, 1line,2dline,3dline osv. Användarsupport ska väl inte vara så svårt, problem med trådlös anslutning = testa andra frekvens/försöka ändra placeringen på routrar osv. Lösen, kryptering osv. Växlar, servrar backuper känner jag till hur det går till i teorin medan jag aldrig hört talas om restorer. Men ska göra testet och förhoppningsvis är det basic stuff

Kommer säkerligen kräva erfarenhet av AD(Active Directory) och andra system som just det företaget använder. First line brukar inte alltid kräva utbildning eller erfarenhet inom området, second line kräver i de flesta fall alltid erfarenhet. Jobbar själv som first line support.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jobbar själv som 2nd line support, men jag sysslar inte med "Nät" utan mestadels Drifttekniker.
Vad jag skulle tro är, som det var i mitt fall iaf. Dom kommer nog vilja se hur du i allmänhet bemöter en kund som behöver hjälp.
Sen vad du kan, mjae, kan ju vara en bra faktor, men samtidigt så kommer du att lära dig MASSOR. De flesta jobb har lite olika rutiner på hur man löser uppgifter, så dom kan inte tro att du kan alla deras:)

Lycka till! Trivs själv bra som 2nd line, alltid kul med nya utmaningar

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Inaktiv

Gäller det 2ndline support till privatpersoner kan jag lova dig att dom som har problem med Active directory får lösa sina problem på egen hand, dvs inget du ska hjälpa till med. Företaget säljer väl abbonemang för internet och telefoni, eller säljer/hyr dom ut servrar också?

Sitter du däremot med internt företagssupport eller om internetleverantören tillhandahåller ett företags infrastruktur så javisst, men troligen är det vanliga hemanvändare som du ska använda?

Jag tolkar det som "ledande telefonileverantör" = Tele2, Telia, Tre, BBB osv? Där first line troligen kollar så att anslutningen är aktiv, kör något pingtest o random enkla grejer, antar att dom även har en viss tid på sig att hjälpa kunden innan det blir ett ärende för secondline? Dvs inga "tunga" företagskunder som ska ha hjälp, eller har jag helt fel?

Min erfarenhet säger mig som andra i tråden, dom är intresserade av hur du löser problem och att du ska ha viss baskunskap, men det verkar du ju redan ha.

Permalänk
Medlem

Trodde att man alltid började som 1st line om man inte hade utbildning eller erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av AshyStyle:

Det är svårt att veta vad de söker när man inte sett annonsen. I vissa fall krävs det nätverkstekniker nu snackar vi folk som är pro på just nätverk inte Nisse på hörnet som säger sig kunna nätverk.

I vissa fall räcker det med att man vet vad arp , dhcp , ping, trace dns, mm är för nåt. Sen är det jue inte värre än att man slänger en snabb fråga till en kollega. Sen har du i regel olika lång tid på dig att lösa ärendet beroende på prioritering och sla för den typ av ärende.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av 2nd line-jobb på motsvarande ställe har vart att ditt jobb är att göra och kunna det den perfekte 1nd line-kollegan egentligen borde ha klarat.

Det är alltså inte så mycket svårare egentligen, bara att man måste vara lite noggrannare och hitta det andra missar, ha sinne för vad som orsakar de symptom du har framför dig och sedan veta hur man smidigast löser det.
Ofta är det ju mer erfarana 1:st line-tekniker som efter ett tag blir uppflyttade, inte att man utifrån anställer folk som har någon specifik utbildning eller annan erfarenhet som de inte kan få genom att jobba som 1:st line i ett år. Annat är det upp mot 3:rd line, om en sådan ens finns, då det brukar handla om mjukvaruutvecklare och annan driftpersonal som oftast kräver en längre utbildning eller annan inriktning än 'kundsupport'.

Men det beror ju helt på hur just din blivande arbetsgivare definierar en 2nd line och hur företaget du söker jobb på ser ut.