Tyst chassi eller högre men snyggare?

Permalänk
Medlem

Tyst chassi eller högre men snyggare?

Hej, som titeln speglar ämnet så infinner jag mig i ett litet dilemma. Jag har två alternativ:

http://www.inet.se/produkt/6909740/fractal-design-define-r4-t...

eller

http://www.inet.se/produkt/6911641/aerocool-strike-x-advance-...

Det förstnämnda är ju en favorit av många men ser kanske något tråkigt ut. Å andra sidan så är det väldigt tyst. Det andra chassit är mycket snyggare och häftigare i mitt tycke, och vad jag tänkt på att göra är att ljuddämpa själv med mattor. Är det möjligt eller kommer fläktarna (minst 4st) att påverkas negativt? Kan det bli hyfsat tyst? Vad är värt i längden? Är det värt att köpa Alt.nr2 och ljudisolera själv eller är det så extremt stor skillnad ljudmässigt att jag borde köra på R4:an?

Tack på förhand! Lukas

Permalänk
Medlem

Kan nog tyvärr inte hålla med om att det andra alternativet är särskilt snyggt... Jag tycker mer det ser ut som den typen av chassi som tolvåringar tar med sig till dreamhack!
Det är ju en smasak, förstås, men R4an är stilren och dessutom är det allmänt känt att den är bra!

Permalänk

Ta R4:an så får du ett chassi du kommer uppskatta även senare i livet. Tror inte du kommer se chassi #2 på samma sätt om säg 5 år som nu. Med R4:an slipper du även leta efter oljud att dämpa, jag tror det blir ganska svårt att dämpa Aerocool-chassit bra.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är ett av de bättre chassierna någonsin när det gäller mycket funktioner till ett bra pris, bygg och materialkvalitén är hög, det är stilrent så du kan behålla det i tio år det kommer fortfarande passa in var som helst och du kommer inte tröttna på det. Att R4 är tyst är bara en av flera funktioner som gör det till ett väldigt bra chassi.

Det är fullständigt meninglöst att ljuddämpa Strixe X alldeles för mycket mesh, kabeldragningen kommer bli hemsk om du har flera hårddiskar, fläktarna är garanterat av värdelös kvalité och kommer nog behöva bytas ut ganska snabbt, du kommer tröttna på det skrikiga utseendet efter något år, plåten och plasten borde vara av dålig kvalité för att de ska kunna lägga den på det priset.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM